Spaghetti in bak van de startaccu's mercedes L508DG

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ninti
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 sep 2020, 20:58

Spaghetti in bak van de startaccu's mercedes L508DG



Bericht door Ninti »

:o
Niet schrikken!
Deze lap tekst gaat om één vraag.
De 12 volt dynamo levert stroom aan de 2x 12v startaccu's. In de bak onder de bestuurderstoel waar de accu's zitten worden de accu's van parallel naar serie geschakeld om te kunnen starten op 24V.
In de originele situatie zoals deze was toen wij de bus kochten, was er geen aparte huishoud accu aanwezig. Het huishoudsysteem kreeg 12 volt van de startaccu's.
Het rode hendeltje aan de zijkant van de accubak schakelt het huishoudsysteem uit.
Dit klinkt eenvoudig genoeg.

Wij hebben aangeschaft: 3x 140w Zonnepanelen. Victron Easysolar. Victron Orion-Tr 12/12-30A (360W) Geïsoleerd. 2 mega zekeringen en alle kabels. 2 nieuwe startaccu's, en een huishoudaccu 230A die al is aangesloten op de easysolar. Voor de zekerheid ook een cyrix als we de orion niet perse nodig hebben.
Alles heeft zijn plekje, en ik snap wat de verschillende onderdelen doen. Het lijkt nu een kwestie van aansluiten en klaar.
Het lijkt me logisch dat de pluskabel van de Orion aan de plus van een van de accu's moet, maar aan welke?

Maar dan kijk je in de accubak!
-Een (scheidings?) relais,
- Het apparaat wat het 12v huishoudsysteem uitschakelt met rode hendel aan de buitenkant. Wat voor functies heeft dit nog meer?
-Daarvandaan verbinden rode draden iets wat op een potje lijkt, is dat een solenoid relais ter bescherming tegen overtollige amperage van de ignition switch? Of een Glow plug relais? Of een solenoid 12/24 parallel switch?
Het lijkt me NIET logisch dat hij vóór of achter een van die drie apparaatjes moet, (waarvan mij niet duidelijk wat de functie is, relais/omvormen/schakelen)
Kan de Orion misschien een van de onderdelen (het vermoedelijke 'relais/solenoid,") vervangen?
En dan wirwar aan draden die 12 volt leveren aan het autosysteem (koplampen e.d.) en het huishoudsysteem. Het werkt allemaal wel.
Achter het schakelpaneel (zekeringkast) alleen al lopen 6 buizen met allerlei verschillende snoeren in en uit. Het liefst laat ik dit zo, alle metertjes werken.
Alvast bedankt voor eventuele tips! Alleen al het uitwerken van de vraag en het googlen op de afbeeldingen heeft ons weer een héél klein stukje vooruit geholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ninti op vr 09 okt 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door 309T16 »

Poeh. Ziet er leuk en wat verouderd uit. Moeilijk om dit zonder meten te doorgronden.
Als ik het goed begrijp, zou ik kiezen voor de volgende setup:

De automotor is een 24V systeem. Dus permanent die 2x12V accu's in serie. Kunnen er een hoop draden en relais weg.
Dan een 24 naar12V DC-DC omvormer voor het laden van de dynamo.
Het huishoudsysteem op 12V zoals je aangeschaft hebt.

Ik ga er dus van uit dat je een 24V dynamo hebt!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10163
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door Peter LMC »

Gaat dit over een Mercedes met 12 volt systeem en 24 volt startsysteem :?:
Zoals bv in de 508 en de Dudo's :?:
Vermeld even merk en type en bouwjaar van het voertuig.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door 309T16 »

Dat is dus standaard? Bijzonder!
JoKaBussie
Berichten: 35
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 19:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door JoKaBussie »

Zoals Peter LMC al vermeld, dit is standaard voor de 508 en 608 D. Voertuiginstallatie is en blijft 12 volt. Ook de dynamo " Eventjes " schakelt het zware relais ( parallel-serie ) bij het starten accu 1 in serie met accu 2 ( zet de min ( 2 ) op de plus van accu ( 1 ) en schakelt tevens de plus van 2 op de ( dikke ) aansluiting naar de startmotor.
Dus als er "iets " van 12 volt aangesloten moet worden op deze accu's dan altijd zorgen dat je dat aansluit op de massakabel ( - accu 1) die naar het chassis of zo gaat en op de "echte " plus van accu 1. Anders gaat het zeker moeilijk worden voor het "iets" als je start. Een heel verhaal , maar hopelijk zet het je aan het meten en denken. :crazy:
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door cor heku »

En om nog meer zekerheid te hebben betreffende het systeem, maak een (knipperlicht)lampje los en kijk wat er op staat. 12 of/24 volt.
Is het een 12 volt lamp dan is het systeem ook 12volt(dus ook de dynamo) en alleen het startsysteem 24 volt.
cor
Gebruikersavatar
Ninti
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 sep 2020, 20:58

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door Ninti »

Hallo allemaal,

dankjewel voor de reacties!
Cor, dat is een goede tip, direct op de dynamo meten is wat we tot nu toe gedaan hebben.

JokaBussie, top, daar kan ik wat mee, morgen nog eens goed bekijken allemaal! :bow:

:-B Het is een mercedes, (dudo), L 508 DG uit 1978. Dynamo is 12V (we hebben gemeten)

Morgen gaan we er weer naartoe en neem ik jullie tips mee!
Ik kom verslag uitbrengen
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door 508overland »

ja, je hebt een dudo 12 volt. als je er een lampje uit haalt om te checken wat het voltage is is dit ook 12 volt.
de reden waarom de accu over schakeld naar 24 volt is dat je een om314 motor hebt. een zogenaamde 'koude start' diesel motor. dus niet voorgloeien, gewoon startknop in drukken en gaan. dit kan alleen bij 24 volt niet 12 volt.

ik rij zelf een 508 geheel 24 volt. 12 volt op sigaretten aansteker via omvormertje.
als ik me niet vergis was de standaard bij mercedes 24 volt en 12 volt alleen op bestelling. voor jou betekend het dat je iets meer 'elementen', dus electronica, hebt die in de loop van tijd stuk kan gaan. maar maak je daar niet druk over. de techniek is zo simpel en door Mercedes degelijk gebouwd dat dit wel te behapstukken is. en jij hebt geen 12 volt omvormertje nodig :wink:

leuk hier een mede 508 eigenaar tegen te komen!
veel plezier met de bus!

Michiel
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door 508overland »

Ninti,

nu ik je verhaal nog eens serieus doorlees zonder het enthousiasme van de foto's van electronica van een 508..

stel je vraag ook eens bij de dubbellucht club. het grootste gedeelte van het forum is voor jou -als niet lid- gesloten. maar behulpzaamheid en goede antwoorden krijg je daar wel van liefhebbers van 'onze' bussen en mensen met de nodige kennis en ervaring.

groet Michiel

voor de moderators; ik adviseer nu weer de dubbellucht club aan bij forum gebruikers. dit is een vereniging ter in stand houden van oude mercedes bussen. ik ben lid van die club zonder verder (financieel) belang. mocht dit toch in strijd zijn met de regelementen hier spreek mij er dan even op aan.
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's



Bericht door kampo »

Waar je mee moet beginnen is de reiniging.
Het lijkt wel of iemand in je electrische kast heeft zitten overgeven.
Foei zo ga je toch niet aan de electra werken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Ninti
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 sep 2020, 20:58

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's mercedes L508DG



Bericht door Ninti »

Klopt mijn beredenering?
De easysolar laad de huishoudaccu 230V
De dynamo laadt alle 3 de accu's via de Orion.

Maar als we stilstaan, dan trekt het huishoudsysteem nog steeds alleen de startaccu's leeg? Want de 12V voor het huishouden loopt nog via het oude systeem, toen er nog geen huishoudaccu was, via de startaccu's dus. Waar wordt de 12V het huishoudsysteem ingestuurd (zie afbeelding?) Want daarachter moet de Orion eigenlijk geplaatst worden, klopt dat?

De bedoeling is natuurlijk dat de startaccu"s niet gebruikt worden voor het huishouden. Als er dan eens een lampje aanblijft, kunnen we niet meer wegrijden.

Afbeelding
JoKaBussie
Berichten: 35
Lid geworden op: do 02 apr 2020, 19:15
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Spaghetti in bak van de startaccu's mercedes L508DG



Bericht door JoKaBussie »

Hallo Ninti , Hoe staat het nu met je "project" ?
Plaats reactie