Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Wijkkie_Najib
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 13:04

Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door Wijkkie_Najib »

Goedemorgen,

Waarschijnlijk is deze vraag al vaker voorgekomen, maar ik kon hem niet vinden ;;-) .

Ik sta op een camping met een 10A aansluiting, het gewone gebruik is zonder extra apparatuur aan te sluiten al aardig hoog. Nu was het vd week al aardig fris in de voortent en sloot ik een 1000 W kacheltje aan....en jullie raden het al, alles donker.

Nu is mijn vraag, stel dat ik zonnepanelen aanschaf met een goede lader en een 200 Ah accu, daarop een inverter . Kan ik deze dan aansluiten op mijn wal kabel om zo het totaal Ampère te verhogen om af en toe wat meer Amperes te gebruiken ??

Mvg. Jack

( Niet lachen als dit een echt domme vraag is ;-) )
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door gsm »

Nee hoor lachen doen we niet
Maar 1000W is net 4A dus zou je ergens nog 6A verbruiken en dat is veel
Kijk eens wat je nu aan heb staan op walstroom
Zit er geen sluiting in de verwarming ?
Is het een losse verwarming probeer die dan eens ergens anders


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door pwhooftman »

Nee, dat gaat niet. Je kunt niet op hetzelfde stroomnet 2300 watt aan walstroom combineren met bijvoorbeeld 700 watt vermogen uit je inverter. Beide leveren een 230V wisselspanningsignaal, maar deze zijn niet op elkaar afgestemd dus de uitgang van je inverter kun je niet zomaar aan het 230V boordnet koppelen waarop ook je walstroom staat. In het uiterste geval krijg je 460V wisselspanning..., en in de praktijk krijg je waarschijnlijk rook waar het niet hoort :shock:
Dit in tegenstelling tot een zonnepaneelomvormer thuis, die de fases in de wisselspanning gelijk aan elkaar maakt voordat de omvormer de opbrengst op je huisstroomnet gooit.

Een alternatief is dat je je verbruikers verdeelt over het 230V boordnet wat aan de walstroom hangt, en de uitgang van de inverter. Dus het extra kacheltje op de inverter aansluiten... (85 Ampere bij 12 volt :shock: ). En bedenk ook dat je 230v naar 12v acculader op de huishoudaccu dan ook vol gaat laden want de spanning op de huishoudaccu wordt naar beneden getrokken. Dus die trekt dan ook wel een ampere extra uit de paal.
Wijkkie_Najib
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 13:04

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door Wijkkie_Najib »

Dank voor de snelle reacties !

Duidelijk dus, dat dat niet mogelijk is.
Als antwoord op de " vaste " gebruikers die aan staan, ik verwacht dat de ech serieuze grote absorptie koelkast met apart diepvries gedeelte de grote boosdoener is.
Jammer genoeg werkt deze niet meer op gas.
Ook heb ik gezien dat alle verlichting in de caravan nog halogeen is. Dus die ga ik vervangen door led.
Toch ben ik van plan om een accu met zonnepanelen aan te sluiten op mijn caravan, met daarbij een inverter om toch watt speelruimte te hebben.

Nogmaals bedankt,

Jack
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door gsm »

Dan nog kan de accu dat niet volhouden pwhooftman
Als TS de geschikte lader heeft zal die met 25A laden en dan heb je nog steeds een verlies van 60A uit de accu en is de accu in minder dan 1,5 uur op zijn grens van 50%
Scheiden van gebruikers is de beste manier
Maar gebruikt je koelkast dan 6A of meer ?
Ik zou voor de zekerheid de verwarming eens ergens anders proberen om zeker te weten of die goed werkt
Succes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door pwhooftman »

De accu zelf wordt dan ook lekker warm en verwarmt mee :-). Maar alle gekheid: verwarmen op 12 Volt moet je niet willen (net als koelen. De absorptiekoelkast is wellicht 230V 100 watt, maar 100 watt is bij 12V nog steeds bijna 9 ampere.)

En inderdaad halogeenlampjes zijn ook flinke verbruikers, elk lampje is al gauw 10 watt, dus bijna een ampere. 4 lampjes is 40 watt (3,5A), daar kun je op een 100Ah accu 10 uur mee doen als je je accu niet onder de 65% lading wil trekken.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Terugkomend op de oorspronkelijk vraag (los van dat je geen verwarmings-energie uit je accu wil halen):

Ja dat kan wel.

Victron Multiplus en Quattro omvormers bestaan met een PowerAssist optie, waarbij je het maximale uit de wal/paal gehaalde vermogen kunt instellen. De rest haalt ie uit de accu.

De 230V uit de omvormer wordt gesynchroniseerd met die uit de paal.

Wel diep in de buidel tasten.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door veetee »

Zondermeer zeggen “dat gaat niet” is een beetje kort door de bocht. De Victron Multplus reeks heeft bijvoorbeeld de PowerAssist functie, waarbij een beperkt vermogen van de AC bron (walstroom of aggregaat) aangevuld wordt met vermogen uit de accu:
PowerAssist – Doe meer met uw aggregaat- of walstroom
Waar piekstroom vaak maar kortstondig nodig is, zorgt de MultiPlus ervoor dat onvoldoende wal- of aggregaatstroom onmiddellijk wordt gecompenseerd met stroom van de accu. Als de belasting afneemt, wordt de reservestroom gebruikt om de accu weer op te laden.
Edit: PaulBng tikt sneller :wink:
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door Ahjwinth »

Victron Multiplus laders hebben de mogelijkheid om in te stellen dat BV de walstroom max 6A mag zijn. Als er dan meer word gevraagd word dit bijgeleverd uit de accu’s. Tevens als er BV maar 5A beschikbaar is en reeds 4A word genomen word het laden begrenst van de accu’s tot de 6A die dan is ingesteld.
Maar verwarmen van de voortent dmv accu’s en 12V is discutabel want de accu’s zullen snel leeg zijn dus vraag jezelf af of dit echt nut heeft. Ook moet de omvormer voldoende capaciteit hebben. Wil je deze investering maken om enkel lucht of water te verwarmen??
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Het kan goedkoper. 2 gescheiden 230V aansluitingen. Bijv. een kachel op de walstroom met eventueel wat kleine verbruikers tot aan de max van de campingaansluitings waarde (4, 6, 10A). De andere zwaardere verbuikers zoals camping waterkoker (750W) op de omvormer.

Hoef je niet een dure Victron aan te schaffen.

Edit: zie dat Pwhooftman dit ook al aangaf. Al zou ik de kachel niet op de omvormer zetten. Veel te veel accu stress. Zelfs bij Lithium kan het hooguit als bijverwarming.
Laatst gewijzigd door 309T16 op di 22 sep 2020, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Wel in gedachten houden, denk ik dan:

Bij de kleinere verbruikers op de walstroom hoort ook de acculader.

Indien je de "walstroom" groep niet gebruikt, belast je de accu onnodig.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door gsm »

Blijft voor mij dan nog de vraag waardoor verbruik je 6A op walstroom ?
Ik heb nu 6A walstroom en kan alles doen incl 1000w kachel aan
Koffiezetapparaat of oventje ja dan geen kachel aan
Maar TS heeft 10A dan moet bijna alles in één keer aan kunnen
Gebruik zijn koelkast dan zoveel ? 6A of meer ?
En gaat de zekering er uit of de aardlek ?
Meestal is dat een alamat maar dan weet je niet of je boven de 10A zit of een aardlek probleem
Daarom vraag ik me af of de kachel wrl goed is en dat kan je testen door op een ander walaansluiting even aan te sluiten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Ja vreemde situatie inderdaad.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Wal Ampère verhogen met eigen zonnepanelen



Bericht door appellover »

In plaats van die investeringen prikten wij tijdens overwinteren op camping een tweede kabel en betaalde voor de echt koude dagen 4 € extra en dan hadden we 20 amp.
Snap niet dat een kacheltje van 1000 watt problemen geeft,wij hadden een koelkast (compressor) losse vriezer tafelmodel,grote flatscreen, gewone gloeilampen en kachel van 1500 watt op die 10 amp.
Koude avonden tweede kabel met 2000 watt kachel.
12 winters zo door gekomen in de Algarve in grote caravan met een Penta ( 3,5 m diepe voortent).Woonkamer was de voortent.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie