Het 12 Volt circuit start niet meer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Grumpycamper
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 9:55

Het 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door Grumpycamper »

Hallo,

Na vele draadjes te hebben gelezen, passen die allemaal volgens mij net niet bij het probleem wat wij (nu op vakantie) hebben.

- eind mei, camper ging voor onderhoud en stond al dagen voor de deur. Koude front geweest die nacht?? Ik stapte in, maar 12 volt circuit bleek uit, ging niet meer aan. Maar onderweg naar de dealer nog eens geprobeerd en hop hij deed het weer.

Het lijkt erop dat de kou in de nacht er voor zorgt dat ons 12 voor circuit werd uitgeschakeld?? Maar, de volgende dingen hebben we ervaren;

- 10 dagen geleden, koud (we denken rond de 10 - 13 graden). Koelkast op 220 volt. Te weinig muntjes. Koelkast uit, geen idee hoe laat. Maar in de ochtend was 12 volt circuit ook uit. Muntjes ingeworpen, 12 volt circuit ging weer aan. Alles oké en door.

- vannacht, koud (wederom 10-15 graden gokken we), weer een muntjes systeem. Dus vooraf ... koelkast op gas, hebben we daar geen probleem mee. Helaas, ergens in de nacht was het gas op. En vanochtend weer het 12 volt circuit uit. Maar hij gaat niet meer aan. 220 eruit. Ebl uit. Alles weer aan. Om en om uit. Van alles geprobeerd, ook weer een rondje gereden wat het probleem vorige keer oploste, niks helpt. Het 12 volt circuit gaat niet aan.

- Accu doorgemeten; 14,4 volt
- EBL 99 schaudt zekeringen gechecked, zijn oké.
- Zonnepaneel levert nog stroom en toont volle huishoud- en auto accu.
- Omvormer doet het en levert 220v op de stroompunten.
- Koelkast op gas starten werkt. Blijkbaar heeft koelkast eigen piezo ontsteking die niet van het 12 volt circuit afhankelijk is.
- Kachel starten lukt niet. De electronische ontsteking doet het niet. Deze is blijkbaar wel afhankelijk van het 12 volt circuit.
- koelkast op 12 volt laten werken doet het. Je ziet op het paneel dat de koelkast 7A pakt. Het zonnepaneel gaat gelijk stroom leveren. En als je daarna de 220 aansluit zie je op het paneel dat de accu geladen wordt.
- ow het zonnepaneel display toont nu ineens 0.0A ipv dat hij spanning in accu toont. Dat is een paar keer voorgekomen, maar nooit kunnen herleiden.
- een nds mppt lader vanuit het zonnepaneel om de accu’s te laden.
- het 12 volt alarm op het hymer paneel is nog nooit afgegaan of iets.
Dus iets zorgt ervoor dat het circuit uitgaat. Oké.

Maar iets anders zorgt ervoor dat het niet meer aan gaat? Overspanning? Een kapot relais? Kou?? Het lijkt dus puur te zitten in het 12 volt lampen/water/kachel naar ebl en accu circuit te zitten?

Wat kan dit zijn? Het nadeel is namelijk dat onze trappetje bij de deur blijkbaar ook over dit circuit geschakeld is en dus niet meer ingaat. Voor het rondje rijden uiteraard het trappetje eraf geschroefd.

Het is niet de eerste keer, eerder al gevraagd aan dealers om het electra deel te checken. Maar alle dealers zeiden steeds dat het prima was.

Details; het gaat om een hymer swing alkoof uit 2000 op een fiat ducato 233 (???) basis met een 2.8 idtd motor. Een ebl99 van schaudt. Een 160 watt nds licht paneel op de accu aangesloten omdat dat niet via de ebl99 kan lopen. Een rode nds 1000 watt smart omvormer (zuivere sinus) en een 100Ah semi tractie accu (eind mei gecontroleerd en is oké). Alles ingebouwd door dealers.

Elke aanwijzing ervaring wordt gewaardeerd. Wie tovert ons 12 volt circuit weer aan?

Een zonnige groet uit de buurt van Marburg Duitsland.

Dennis
Bijlagen
D71C156A-6DA5-432D-9F93-BB79060C7E74.jpeg
Hymer paneel
D71C156A-6DA5-432D-9F93-BB79060C7E74.jpeg (99.65 KiB) 1211 keer bekeken
72506C88-F67F-47D2-98BE-BE47FEB2AB84.jpeg
Nds paneel. Die laat ineens 0.0 A zien?
72506C88-F67F-47D2-98BE-BE47FEB2AB84.jpeg (91.24 KiB) 1211 keer bekeken
3FE7B06F-84D4-4D91-9A4E-C90376F1AA71.jpeg
Ebl
3FE7B06F-84D4-4D91-9A4E-C90376F1AA71.jpeg (113.35 KiB) 1211 keer bekeken
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door Janpinz »

Kan je er helaas niet mee helpen, maar over de instap..moet die eraf als er geen stroom is? Ik klap de onze nl met de hand zó in, en heb dat al bij anderen ook gezien.
Het enige wat bij mij wil opkomen, is ondanks ooit testen, dat de accu niet goed is, of een slechte verbinding ergens.
Wat voor kachel gaat het over? Een diesel heeft nl een behoorlijk grote opstart stroom nodig 😡
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door jansloos »

Zelf niet in bezit van een ebl, maar wel een 'kei' 😜in storing zoeken.

Les 1 : steeds 1 ding tegelijk.
Les 2 : niet naar de fout zoeken, maar kijken wat goed is. Kom je vanzelf bij "wat niet goed is"

Ik zou beginnen met "heb ik wel spanning, daar waar 't moet zijn"
Bv het 12V schakelaartje. Waar is dat voor?

En zonneaansluiting uit de ebl, en op de steker pennen meten. Spanning?

Zit in deze steker ook de aansluiting vanaf de dynamo?
Is daar spanning op als de motor loopt.

Is er 230V aanwezig.

Alvast een begin.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6349
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door rongreven »

Als eerste de 30 ampère of 40 ampère zekering nakijken en doormeten die bij de huishoudaccu zit.
Als tweede de 20 ampère zekering op de EBL 99, internes lademodul.
Het doormeten doen met de zekering er uit.
Bij beide zekeringen kan ook corrosie op de voet of de pennen de reden zijn dat er geen of te weinig spanning aanwezig is.
Succes.
Groet, Ron Greven
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door pwhooftman »

Als je 14.4 volt op de accu meet, dan meet je terwijl die geladen wordt en zegt dat niets over de toestand van de accu. Alles klinkt als een slechte hh accu, waarvan de spanning ineens instort als ie flink stroom moet leveren. Of een slecht contact naar/op de hh accu.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door Japie »

Zo te zien staat de 12V knop op uit. LAmpje moet ook branden.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Andor Smits
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 21 aug 2020, 20:29
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door Andor Smits »

Hoe is het afgelopen, ik heb zelf vandaag hetzelfde probleem ondervonden en nog niet kunnen oplossen dus erg benieuwd. De hh accu was bij mij overleden. Kon ook niet meer opgeladen worden. En nieuwe accu erin dacht ik dan zal het wel opgelost zijn. Helaas.
Alle tips welkom natuurlijk .

gr. Andor
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 12 Volt circuit start niet meer



Bericht door travelscout »

Koop een eenvoudig universeelmetertje (action 3.50eur) en volg bovenomschreven stappen.
Vooral een recent kapotte accu die al aan vervanging toe was, icm. doorgesmolten hoofdzekeringen, lijkt me zeer logisch!
Paul.
Plaats reactie