overbodig experiment parallelle accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door jansloos »

Of leerzaam?

Omdat ik ze toch heb, de twee oude accu's uit de Vito, gebruik ik die om de dashcam continu te laten draaien.
Met nog een SOH van 30% en een dashcam ontlading van 0,2 A houden ze het wel een paar dagen uit.

Nu ze beiden in de knutselhoek staan, de een opgeladen de ander net leeg uit de Vito gehaald, bedacht ik me "zal eens kijken wat er parallel gebeurt?
Nou, eigenlijk niks spectaculairs. Geen vonken, of verbrandde draden, ingebrande klemmen. niks.

Opstelling meting  parr. (Klein).jpg
Opstelling meting parr. (Klein).jpg (106.09 KiB) 923 keer bekeken
De rechtse accu is paar dagen geleden vol geladen. De laadstroom bedroeg uiteindelijk 0,3A bij13,8V

De linker is net uit de Vito. Gaf met de dashcam er nog aan 11,98Volt. zonder met een paar uur rust, 12.22 V.

Ze parr. aangesloten. De plus direct, de min via mijn Mooshi meter. Deze meet 2 kanalen. Zowel de stroom, als de spanning op een van de aansluitingen. De metingen worden in de meter op een SD kaartje opgeslagen en ik hoop na de meting hier een overzicht te geven.

De stand tot nu toe:

Rechtse accu start met een SOH van 31% (overigens varieert dat met welk soort meting. dit onder 570EN) 31% van een 100Ah accu resulteert in een 30Ah accu. en een SOC van 98%. bij een spanning van 12,8V.

Linkse (lege) accu SOH 19% SOC 35% spanning 12,22V accutest EN680.

Begon de meting met 12,66V. omdat ze beiden direct met kabels verbonden zijn op beiden gelijk.

De stroom.
Had u vonken verwacht? of een hoge stroom?

Niets van dat al. De beginstroom was....0,21A. Niet spectaculair toch?
Maar laat u de accus parr in de opslag, zijn ze na verloop van tijd wel leeg. Beiden!!
Die stroom, zal naar mijn idee ook niet veel hoger worden. zelfs niet met een 200Ah accu. Immers niet de inhoud van de accu bepaalt de stroom, maar het spanningsverschil van beiden.

Zo al rijdend of kamperend, af en toe aan de paal, of zonnepaneel, voor langere tijd zal het geen probleem zijn.

Want.... de stroom neemt ook nog af. Wel is waar langzaam maar toch. de spanning overigens ook.

Mooshi Parr meting (Klein).jpg
Mooshi Parr meting (Klein).jpg (94.44 KiB) 923 keer bekeken
De meting loopt al een paar uur. De stroom loopt langzaam terug.
waar ik nou benieuwd naar ben, is of de stroom nul wordt. Of de richting omkeert? En of dit een laadstroom voor die legere accu is zodat er uiteindelijk ?? niks verloren gaat?? Of neemt de stroom en spanning af, met eindresultaat voor beiden 0.
Dat weet ik pas, als de boel losgekoppeld is en een paar uur rust gehad heeft.

Ik houd u op de hoogte.

Heeft u ideeën, of opmerkingen (dat meestal wel) laat t even weten.
Laatst gewijzigd door jansloos op za 12 sep 2020, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: overbodig experiment paralle accu's



Bericht door veetee »

Volgens de Wet van Behoud van Energie zal wat de ene accu uitgaat, de andere weer ingaan, dus de ene laadt de andere op. MAARRRR.... er zit natuurlijk een addertje onder het gras, in de ene accu vind omzetting plaats van chemische reactie naar (electronen)stroom, en in de andere accu het omgekeerde proces. Bij beide processen wordt een gedeelte van de energie omgezet in warmte, en die gaat dus als het waren “verloren”...
Het proces zal doorgaan totdat beide accu’s een gelijke spanning hebben, maar de energieinhoud van de combinatie zal dus minder zijn als de som van de twee afzonderlijk vóór het nivelleringsproces.
Ga je zo’n combi van ongelijke accu’s weer laden en ontladen, dan zal door de chemische ongelijkheid de één sneller vol zijn dan de ander, waardoor dit proces, na het stopzetten van de externe lader, weer opnieuw zal gaan plaatsvinden. Dit is dan ook de reden dat je alleen twee zoveel mogelijk (chemisch) gelijke accu’s moet nemen om een parallel accubankje te maken.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: overbodig experiment paralle accu's



Bericht door cor heku »

zie het als 2 (onder)gekoppelde waterbakken met ongelijke inhoud.
Opladen(volgieten) gaat nooit voller dan de kleinste bak (laagste Ah)
de rest loopt via de overloop van de kleinste bak weg.
Als nu 1 bak,een klein gaatje heeft(oud /versleten) zal het waternivo zich constant aanpassen wat ten koste gaat van het vermogen van het geheel.
Meten is daarom zeer lastig, de lekkage blijft een hinderlijke speler.
Alleen als het nivo onder de lekkage zakt zal een juiste meting plaats kunnen vinden, natuurlijk niet met de , te verwachten inhouden van de bakken.
cor
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door jansloos »

Dus ga ik ze ook weer gekoppeld opladen.

Btw, de stroom is inmiddels gezakt naar 0,07A
Bij 12,5V
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door Kroppie »

en volgens de wet tot behoud van ellende, zal het nooit gebeuren dat 2 oude dingen gecombineerd nog goed gaan werken. :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door jurgenc »

Mooi experiment toch. Kan alleen maar leerrijk zijn en bevestigen, ontkennen of relativeren wat er her en der wordt geschreven en beweerd hierover.
H20
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: verder met overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door jansloos »

Beide accus geheel, of zoveel mogelijk opgeladen.

Op de foto twee opgeladen en parr. geschakelde accus.
De plussen met een dikke kabel aan elkaar en de minnen via de meetsnoeren van de Universeelmeter (op A)
Beide accus na het opladen de nodige (nacht) uren rust.
Start parr opgeladen (Klein).jpg
Start parr opgeladen (Klein).jpg (101.45 KiB) 597 keer bekeken
Losgekoppeld geven de accus:
van de linker accu houdt Andre de spanning op 13Volt rond.
Op de rechter houdt hij het op 12,88V.

Het onderste blaadje geeft 12,9 Volt als beide accus gekoppeld staan.
De meter geeft dan gelijk de vereffeningsstroom aan 0.08A.

======================================
Overigens nog wel een examenvraag:
Hoe sluit je de meter zo aan, dat je de meter goed afleest.

1. Gaat de stroom lopen van de hoogste spanning naar de lagere.
2. Hoe sluit je de meetdraden aan, zwart op, rood op?

======================================

Vanaf deze (ook al niet spectaculaire) 0.08A duurde het van de ochtend, tot in begin van de middag dat de meter op 0.01A stond. ( je ziet dat ik geen onderzoeker ben, ik maak geen notities, van wat wanneer gedaan. Gaat wel veranderen natuurlijk)

Toen werd het wel spannend.
Mijn meter kon niet onder de 0.01A.
De Mooshi meter wel, die kan tot 5 cijfers achter de komma. Vond ik dat voorheen wat overdreven, nu komt het mooi uit.
Deze meter aangesloten, hierdoor steeg weer heel even de spanning van de voedende accu, waarna dit snel weer op normaal 0.01 uitkwam.

gedurende de meting (middag) liep zoals verwacht de stroom onder de 0.01A. Maar hoever zou het gaan zakken.
Even spannend werd het toen de meting bij 0.01001 Belandde.
Maar dat was niet zo spannend het liep gewoon verder met 0.00996A

Uiteindelijk heb ik de test gestopt bij deze uitslag:
Einde parr meting (Klein).jpg
Einde parr meting (Klein).jpg (115.25 KiB) 597 keer bekeken
En dit met zeker geen gelijkwaardige accus. Verre van dat zelfs. Al jaren oud, verschillend merk, verschillende Batch, de een 33% capaciteit, de ander ??

Zou je je hier wel aan houden, zoals hier altijd genoemd, kun je zeker tijdens een (langdurige) koppeling met steeds aan de paal, rijden, of zonnepaneel, er jaren mee vooruit.

Wel te letten valt, op goed aansluiten, voldoende dikke kabels, en kruislings aansluiten. (hoewel ik daar mijn eigen gedachten bij heb en dat nog wel eens uit wil zoeken.)
Ik heb geen zicht op de lange duur. Stopt het wanneer de spanningen gelijk zijn? wanneer zijn die gelijk? WORDEN die wel gelijk?
Dus toch loskoppelen als je ze voor langer tijd niet gebruikt.


Een meting doen tijdens gekoppeld opladen .... is in deze "kantooropstelling" niet mogelijk.
Heb daar wel een idee over rijdend in de auto:
Een plus en minleiding, waarop afgetakt met bv 50cm kabel de plus en min naar de accu, en in deze aftakking voor elke accu afzonderlijk een A meter.
De dynamo van de auto kan een veel hogere (laad) stroom leveren dan mijn twee ook nog verschillende ladertjes. die max 3A leveren.

Moraal van dit verhaal; De vereffeningsstroom loopt die tot in het minimale door?
Mijn gevoel zegt dat het een oneindige deling wordt. Zoiets als het getal Pi. 3,14 en dan nog heel veel decimalen er achter.

Al met Al een leuk experiment.

O,Ja (komt er altijd achter )

De spanning. Die loopt van die 12,9 Volt maar bar langzaam terug. een goede 12,8Volt.
Veel energie (verbruik) is er dus niet mee gemeoid.
Laatst gewijzigd door jansloos op za 12 sep 2020, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door jansloos »

Heb nu net, 23:00u de spanningen gemeten op de losgekoppelde accus.

De linkse Lotus accu was bij de start 13,00V en is nu 12,84V.

De rechtse Wilco accu was bij de start 12,88v en is nu 12,82V.

Beide accu,s zijn in spanning wel afgenomen, maar het lijkt er op, dat op de lange duur de spanningen gelijk gaan lopen. En naar ik verwacht de laadstroom niet om gaat keren. Waaruit volgt dat ze " elkaar niet leegtrekken" zoals gedacht.
De vraag rijst, of, zo lang ze gekoppeld blijven, het uiteindelijk als één accu reageert.

De een kan wel wat meer ínhoud hebben,( Ah,) maar uiteindelijk ziet het er dan hetzelfde uit als binnenin een accu. Daar kan het ook per plaat verschillen. En " trekt" de ene plaat niet ook de ander omlaag.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door Bob47 »

Wat moeilijk in te schatten is is Ri vd accu.
Dus de inwendige weerstand. Het complexe is dat deze Ri niet constant is maar veranderd met de ladings toestand van de accu. Zeker bij twee verschillende accu's zal dit nooit hetzelfde zijn. Dit resulteert dat er net zo lang een stroom blijft lopen (steeds kleiner) tot beide leeg zijn.
Maw dit is de reden van advies om bij parr. schakeling dezelfde accu's te nemen die allebei even oud (nieuw) zijn.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: nog wat spielerei met die accus.



Bericht door jansloos »

Ik ben nog niet uitgespeeld met die twee arme accu's. Zij moeten dit allemaal maar laten passeren.

Zo rees de vraag "knalgas bij laden" laat ik me daar eens mee bezig houden.
Maar hoe meet je dat? niet met een lucifer.

Het eerste bedenksel was een stukje slang, (heb ik) een oude injectiespuit, (heb ik ook) dan drukt het gas de plunjer omhoog, en maakt t zichtbaar.
Dat vergt toch teveel druk. En ja een grotere spuit, meer oppervlak minder druk nodig.

Er is er nog een. Iets met een waterbel in een gebogen buis.

Deze:
controle knalgas (2) (Klein).jpg
controle knalgas (2) (Klein).jpg (96.98 KiB) 351 keer bekeken
Het resultaat zie je direct, na een half uur koffie drinken.
En dan te bedenken dat de accu NIET geladen werd. Dat was hij al. 12,7Volt nog wel.
Dit is dus in geheel losgekoppelde toestand??
Dan blijken accu's ook nog gas af te geven.

Toch iets om rekening mee te houden bij lange opslag in een afgesloten situatie.

Iets over capaciteit.
Stoeiend met deze accu's, laden en ontladen en meten met de accutester, kom ik steeds op COH van rond 30% dus de capaciteit is nog maar 30%
Om mee te stoeien voor mij genoeg.

We gaan er maar vanuit de een accu van 100Ah, 100Ah blijft. dus niet. Hier zie je dat het terugloopt.
Je houd steeds minder over.
En dat geldt niet alleen bij ONTladen.
Uiteindelijk hoef je met LADEN ook maar 30Ah te laden.
Laden kan dus ook een vorm van controle zijn.
Is tie nu al vol? Ja dat kan.

Gaat lekker zo.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door Ahjwinth »

Leuke experimenten, ik volg het met interesse.
Hou lang zijn deze accu’s gebruikt? Ik neem aan als start accu?
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: overbodig experiment parallelle accu's



Bericht door jansloos »

Daar vraag je me wat?? :-B

Inderdaad, het zijn beide start accu's. niet bij stil gestaan.

Hoe weet ik dat?
Ten eerste staat er CCA op met de normering. EN 570 CCA bv.
Staat naar mijn weten niet op HH accu's omdat dat daar niet belangrijk is, welke startstroom ze aan kunnen.
Dat is meteen het nadeel bij HH accu's daar vind je geen normering over de te meten lading of gezondheid van de accu.

Dan is de linkse de "Lotus" mijn oude startaccu. wij hebben de Vito sinds 11-11-2013 dus zeg 7 jaar, plus de ouderdom daarvoor.
Kan dus maar zo 9+ worden.
Er kon nog steeds op gestart worden. Meer "preventief" vervangen op 2-2 2020.

De rechter van Wilco is onbekend.
Die heb ik uit de bak gevist bij mijn garage, toen ik voorstelde hun mishandelde acculaders te repareren. :-B

Het zijn leuke 'probeer' dingen en ja, ik had liever de ruimte en middelen om het profi aan te pakken. maar dit geeft ook wat inzicht en ze leveren aan het eind nog een paar euro op :-B

Op TV houden ze wel eens van die expirimenten.
Een leuk expiriment zou zijn een accu in lading, en dan - van afstand- een vuurtje bij de afgas opening te houden?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie