EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Arie55 »

Schovie schreef:
vr 11 sep 2020, 17:11
Arie55 schreef:
vr 11 sep 2020, 17:07
Hou er dan wel rekening mee dat de accu vrij snel een verminderde capaciteit heeft en een kortere levensduur

Arie
Waarom, leg dat eens uit?
een grafiek laat het zien
Bijlagen
Image2.jpg
Image2.jpg (97.17 KiB) 522 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Schovie »

O.k. je doelde op het opladen tot 95%. Dan is het duidelijk.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door kampo »

Een 200Ah LFP gaan laden met slechts 8A dat wil je toch niet.
Je verliest meteen het voordeel van je accu.
Doe daar wat aan. Er klopt iets niet, ofwel met je aansluiting ofwel met wat en hoe je aan het meten bent.
Gebruik een booster van minstens 30A voor die 200Ah.
Bedenk dat je de motor een beetje als stroomgenerator kan gebruiken.

Verder lees ik nog niet of je mijn uitleg over het aansluiten begrepen hebt.
Laatst gewijzigd door kampo op za 12 sep 2020, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Duco »

De MPPT charger is 30amp maar lees niet hoeveel panelen je hebt. Staat ook los van de vraag over een dc/dc omvormer natuurlijk maar persoonlijk vind ik het fijn dat ik ook kan laden als er geen of weinig zon is. Omdat nou juist dan mijn kachel het meeste stroom neemt. Heb geen 230v lader en de lader van de ebl is uitgeschakeld. Kan natuurlijk zijn dat je dan een vast stroom punt zoekt of alleen met mooi weer weggaat.


Burstner
Fiat Ducato 1.9td ‘94
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Hymscanhuub »

Heren, begin dit jaar heb ik een Lithium accu gemonteerd. Gewoon oude er uit Lithium er in en rijden maar,alles gaat gewoon verder. Maar nu koffie machine, Krul tang gebruiken zonder problemen, of het moet nog komen.
We rijden een Ducato van 2013 met een elb van schaut “99” ,T678 C. Omvormer is gelijk tijdig in gebouwd..
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Schovie »

:thumbup: Mijn idee. En als de accu dan geen 8.000 cycly mee gaat maar 2.000, dan zij het zo. Dat is dan langer dan menig andere accu.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Kroppie »

en als je elke dag rijd en een cyclus gebruikt, dan doe je met een accu die maar 6000 cycli mee gaat, meer dan 16 jaar, en tegen die tijd zijn er wel weer ander accu,s die nog langer meegaan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Arie55 »

@ Schovie
nee, ik bedoelde niet tot 95% opladen! De grafiek laat zien wat de consequentie is in gebruik van de accu. Gebruik je de accu tussen 75-65% SOC, dan gaat de accu langer mee.
Of deze accu 8000 of 2000 cycli mee gaat, vind ik nogal een verschil. Als het 2000 cycli zou zijn, kan ik net goed bij mijn huidige yellowtops (AGM) blijven. Het verschil daarmee zou dan 3 keer een nieuwe AGM tegen 1 keer LiFePO4. Waar de laatste nog in eerste instantie e.e.a. aan randapparatuur vergt.
Terwijl met de nieuwe LiFePO4 het mogelijk is om nooit meer nieuwe accu's te hoeven aanschaffen. Alleen door alert te zijn op de veranderde laad- en ontlaad gedachtengang.

Vind het prima dat je er zo 'makkelijk' over denkt, maar ik wil niet meer uitgeven dan nodig is. En als ik daarvoor mijn gedrag daarvoor moet aanpassen, het zij zo.

@Kroppie
een rit leverd per keer heel weinig aan (lading) energie op. Dat was al zo met lood accu's, AGM accu's en nu met die nieuwe dingen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door travelscout »

Wel investeren in een relatief dure accu, zonder goed gebruik te maken van alle voordelen en dan vervolgens daar niet allemaal gebruik van willen maken?
Dat voordeel zou wel erg groot moeten zijn om zoiets te doen (misschien juist iets vreemds zoals gewichtsbesparing).
Zeker omdat er veel alternatieven zijn.

Als ik een willekeurige accu koop dan besteed ik aan nw apparatuur maximaal 50% van de waarde van de accu.
Apparatuur en materiaal mbt.; laden, beveiligen, bedrading etc.
Dat kan percentueel meer worden navenant een langere levensverwachting.
Beslist nooit meer dan 75%.

Indien dat toch meer wordt, is het een investering uit ons "gadget budget".
Indien juist minder -om wat voor reden dan ook (alleen zeer tijdelijk!!)-, gewoon aansluiten en;
- de bestaande bedrading laten voor wat het is.
- de maximaal gemeten stroom met een ordinaire smeltzekering beveiligen, na controle gaat die immers toch nooit kapot (jantje verstandje hangt er wel een zakkie reserve zekeringen naast).
Paul.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door 309T16 »

Ik heb wat moeite met de juiste interpretatie van die grafiek. Iemand een link van dit artikel?

De definitie wat nou precies 100% is, is verschillend per ACCU/BMS. In het GWL systeem, dat ik heb kan ik dat bijv zelf bepalen.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Schovie »

Ik heb straks voor € 500 een Lifepo4 accu van 280A. Als deze het net zolang volhoudt als mijn Lipo fietsaccu',s die ik al 6 jaar heb en die na iedere fietstochtje weer volledig volgepompt werden, ben ik al zeer tevreden. Mijn 2 AMG accu's van 80A hebben het nog geen 2 jaar volgehouden. Zou ik die vervangen dan ben ik bijna € 400 kwijt. En natuurlijk ga ik ook mijn Lifepo4 accu niet helemaal volladen (max. 14,4v) en helemaal leeg laten lopen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door hathi »

En ik heb een LFP incl regelkast, om het hierboven beschrevene,uit te sluiten, incl.een display,als ik wil kijken wat er gebeurt,voor €1465,—....en ik wil deze voor geen €3000,— meer kwijt,zeker als ik al die Camperaars met kabels en of muntjes over de CP zie lopen, ieder zijn keuze
Hans
Plaats reactie