EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door mama »

Ben ik het niet met eens , mijne laadbooster is ingesteld op lithium 50 A laden .
Mijn zonnepanelen 350 watt tesamen vullen dan de overschot na een uurtje rijden .
En zeker in de donkere maanden brengt een booster soelaas om een lithium op te laden , dan doen zonnepanelen zo goed als niets .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Kroppie »

mee eens

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Schovie »

Kroppie schreef:
wo 09 sep 2020, 17:47
vind de ebl het leuk als ie veel langere tijd dan bij een loodaccu op max vermogen moet laden.?

jos
Volgens de beschrijving laadt de EBL een loodaccu maximaal 16 uur met 14,4V. Zolang rij ik echt niet op een dag. Hooguit 5 uur. Zou de EBL dus tegen moeten kunnen. Vandaar voorlopig geen ladebooster, maar eerst in de praktijk onderzoeken wat ik echt nodig heb.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Kroppie »

een lithiumaccu trekt veel langer veel meer amperes dan een loodaccu, bij een loodaccu stijgt de inwendige weerstand veel sneller dan bij een li accu, en daarom zakt het aantal amperes wat ie opneemt veel sneller dan bij een li accu, die tot ie bijna vol is max amperes trekt, dus met een lithiumaccu word de ebl langer maximaal belast, maar proberen en kijken hoelang het goed gaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door mama »

Kan kostelijk worden een ebl laten repareren .
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door wvansl »

Ja een lifepo4 accu laat stroom veel gemakkelijker door en daardoor trekt die meer amp, maar bv in mijn geval zegt de BMS en de Victron BMV dat er maar een 7 a 8 amp binnenkomt.

Ben ik nu verkeerd als ik zou zeggen dat een EBL dit gemakkelijk aan moet kunnen? Zoveel is < 10 amp toch niet....
En hij zou tot maximum 18 amp moeten kunnen laden dus het lijkt me niet dat die overbelast zou geraken van < 10 amp?

Ik heb voordat ik mijn lifepo4 batterij heb geinstalleerd 2*95ah batterijen van het jaar (jawel) 2004 gehad. Die waren echt volledig op en hielden hun spanning maar ongeveer 8u lang (zonder lading van motor, zonnepaneel). Kwam erachter tijdens vakantie dus heb er 3 weken mee rond gereden, EBL laadde toen ook ongeveer 10amp continue tijdens het rijden (volgens boordpaneel).

Overigens heb ik mijn LifePo4 BMS ingesteld op:
max pack volt: 13.4v
max cell volt: 3.4v
voltage release: 3.25v

Dat wil dus zeggen dat hij niet tot 14.4v door blijft laden (voor van +/- 95% tot 100% te gaan) en hij begint pas terug te laden bij < 90%).
De BMS schakelt dus de laadstroom uit zodra de batterij 13.4v heeft en schakelt die pas terug in bij 13.3v. Zo blijft de EBL dus niet proberen door te laden. Zo heb ik ook geen probleem van het zogenaamde "druppel laden" van een 220v lader.

Afbeelding
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Duco »

Ik heb wel een laadbooster geplaatst omdat deze niet laad bij lage temperaturen, vaste laad spanning geeft en haal ik de zekering eruit helemaal geen laagspanning geeft. Dit laatste omdat lifepo4 het liefste tussen de 50 en 60% geladen is. Dus gaan we langer weg laden we wel bij en voor korte tripjes is dit nauwelijks nodig.

Ik heb wel voor een ander merk gekozen aangezien de orion die ik eerst had besteld galvanisch gescheiden was, dat is een stuk lastiger om te installeren.


Burstner
Fiat Ducato 1.9td ‘94
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door kampo »

Een paar opmerkingen toevoegen...
Ik heb al een aantal upgrades naar LFP gedaan met blokcentrales van Schaudt.
Maar nog nooit een minimalistische met "drop in LFP"
Ik kan en wens enkel iets over de complete ombouwing te vertellen.

De Smart Orion DC/DC converter 12V/12V/30A heet CHARGER. Er zijn er andere modellen maar die bedoel je niet.

We zijn ondertussen al een pagina verder en ik heb nog steeds niet gelezen over welk type LFP accu het gaat, welke BMS je gebruikt en of die een smart Battery Protect op de zon en de converter aanstuurt en of je gebruikt maakt van een smart BP op de verbruikers.
Is het een mini BMS, een volledige BMS en gebruik je een inverter of een multiplus ? Welke ? Allemaal zaken die van belang zijn om je schema samen te stellen.

Om je alvast op het juiste pad te zetten:
De out van de booster zet je via een BP op de LFP
Vergeet niet de massa juist aan te sluiten want die Orion is geïsoleerd.
Diezelfde BP gebruik je voor de voeding via de zon
De booster schakel je in jou geval in met de D+ van Fiat.
De DC voeding van de blokcentrale voeding sluit je aan op de LFP
Controleer of het bedienpaneel van de EBL nog voeding krijgt en alles daar werkt.
De 230V ingang haal je van de blokcentrale af.
Die zet je op een nieuwe externe LFP accu lader.
Vanaf je 230V differentieel en zekering automaten ga je rechtstreeks de wandcontact dozen voeden.
De acculading van de startaccu ben je kwijt. Daar zet je indien gewenst een kleine druppellader op.
Ontbreekt de informatie om over de rest van de opbouw te schrijven. Vooral de waar en hoe van de Battery Protect modules...

Natuurlijk installeer je overal de juiste kabelsectie, zekeringen en hoofdschakelaars.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door wvansl »

Bedankt voor jullie reacties.

Om wat vragen te beantwoorden:
Dit is het BMS:
https://www.mobile-solarpower.com/raw-l ... 76969.html
De LifePo4 is een zelf samengestelde 4x200ah cellen (2.5v absoluut min, 3.65v absoluut max).
De BMS kun je erg goed instellen (zo'n 50 parameters) via bluetooth en doet precies wat je instelt (getest) en heeft low temp cutoff voor laden en ontlading (verschillende waardes natuurlijk).

De 4 cellen worden in de gaten gehouden en hij zorgt ervoor dat laden stopt zodra 1 cell max voltage bereikt en start weer met laden zodra alle cellen onder x voltage zijn.

Het ontladen doet die totdat 1 van de cellen low voltage bereikt en begint pas terug te ontladen nadat alle cellen weer x voltage zijn.
Alles is in te stellen dus ik heb het nu op veilige marges, zo haal ik niet 100% van de 200ah eruit maar meer dan voldoende (zit ergens tussen de range van batterij op min 10% tot max 95%).

Er zit dus geen battery protect op aangezien de bms dit zelf best goed doet (op cell niveau). Bluetooth module neemt heel erg weinig stroom dus hij zou eventueel meerdere jaren in rust stand kunnen staan (wat we niet doen en ook zelf niet goed is voor lifepo4).

Victron MPPT charger voor zonnepanelen is 30amp
EBL laden via 220v brengt zo'n 8 amp binnen (als zonnepaneel uitstaat), dit zal in de praktijk zo goed als nooit aanstaan.
EBL laden via dynamo brengt ook zo'n 8 amp binnen (als 220v en zonnepanelen uitstaan).
8 amp laden via dynamo is voor mij voldoende.

Wat ik had verwacht is dat de LifePo4 met een stuk meer amps ging laden omdat de weerstand lager is (wat slecht is voor de dynamo), maar dat is dus niet het geval, daarom twijfel ik of ik een laadbooster nodig heb.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door myway »

Vraag is dan, hoe dik zijn de kabels als de ebl maar 8 Amp laadt uit de dynamo.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door wvansl »

Goed punt, volgens mij zijn ze absoluut niet dik genoeg om +/- 30 amp door te sturen. Het zijn de standaard kabels die zo geinstalleerd zijn door de fabrikant (Burstner) zelf... EBL zit in de dubbele bodem ongeveer in de helft van de lengte van de camper dus de kabels zijn langer dan wanneer de EBL onder de stoelen zit...

Maar zoals ik al zei, 8 amp is voldoende voor mij dus het lijkt me niet dat LifePo4 in mijn geval enige invloed heeft op de dynamo/EBL.
Het lijkt me dat het enigste wat ik dan mis is een betere laadcurve maar aangezien ik mijn LifePo4 tot ongeveer 95% oplaad maakt dat niet zoveel uit
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Arie55 »

Hou er dan wel rekening mee dat de accu vrij snel een verminderde capaciteit heeft en een kortere levensduur

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door Schovie »

Arie55 schreef:
vr 11 sep 2020, 17:07
Hou er dan wel rekening mee dat de accu vrij snel een verminderde capaciteit heeft en een kortere levensduur

Arie
Waarom, leg dat eens uit?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: EBL99 en LifePo: hoe laadbooster aansluiten?



Bericht door travelscout »

Vergeet die EBL!
Sluit een eenvoudige booster aan rechtstreeks op die hh-accu.
Zorg ervoor dat die de bulklading stroom van je dynamo/startaccu regelt (op basis van CC en niet CV!) op de maximale bulkladingstroom van je hh-accu.

Maar let op: Als je dynamo te weinig kan leveren trekt die stroom weg uit je startaccu!!
Paul.
Plaats reactie