Electronica en campers: geen goed streven

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Electronica en campers: geen goed streven



Bericht door Arie55 »

[flash=][/flash]Wat mij toch wel opvalt is dat electronische onderdelen vaak voor onduidelijke storingen kunnen veroorzaken. En dat in de ruimste zin: koelkast met automaat die het type energie kiest, vorstbeveiliging die openschiet, satellietschotel die de sateliet maar niet vindt, allerlei motor storingen die achteraf gezien electronica betrof en ga zo maar door. En vooral bij de nieuwe types campers die vergeven zijn van electronische snufjes (een vriend heeft er 1), de achterklep die electrisch dicht en open gaat, zijn vorige auto het hefdak dat electrisch open en dicht kon, enz.

Je zou bijna gaan denken dat de oudere modellen campers een voorsprong hebben. Ok, het kunststof vergeelt, verhard en breekt af. Qwa reparatie kosten nog doenbaar, waar het repareren van die snufjes een berg geld nodig lijkt te zijn. Zo kom ik toch op het oude gezegde: eenvoud is het ware!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door Premiumliner »

Een door mij zeer gewaardeerd forumlid heeft als onderschrift: wat er niet inzit kan ook niet stukgaan. :-B :cheers:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door seth_space »

Als je met een tentje op stap gaat kan er weinig kapot. (wel vergeten van scheerlijnen, haringen etc..)

Hoe meer luxe je wilt hoe meer er een storing kan krijgen of gewoon kapot kan gaan.
Je bent dus zelf de bepalende factor in die keuze.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door R+J »

Gelukkig hebben we een camper met een dynamo, accu's en een startmototor om niet te hoeven slingeren en niet het carbid in de lampen aan te hoeven steken :lol:
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door hathi »

Je zou bijna gaan denken dat de oudere modellen campers een voorsprong hebben. Ok, het kunststof vergeelt, verhard en breekt af. Qwa reparatie kosten nog doenbaar, waar het repareren van die snufjes een berg geld nodig lijkt te zijn. Zo kom ik toch op het oude gezegde: eenvoud is het ware!

Arie
deze wijsheid heb ik al jaren, :shh: in tegenstelling tot wat Set beweert,want dat is bull shit storingen zijn me geheel vreemd,en in mijn 41 jaar oude Camper zit even veel electronica en snufjes als die van hem, maar zelden storingen,of problemen,,zelfs de onderdelen wissel is bijna nihil,vroeger dacht men iets te maken voor het leven...maar in de huidige tijd word alles zo gemaakt Om het snel weer te vernieuwen, en ik ben echt niet de enige,ieder met zo,n auto kan dat beamen
Laatst gewijzigd door hathi op ma 24 aug 2020, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door de Jonckheer »

Sommige zaken in auto's schieten in mijn optiek wel erg ver door zoals een kofferdeksel wat elektrisch open en dicht gaat, wat is er mis om dat met de hand te doen? In campers geven juist die te ingewikkelde koelkasten heel veel storingen terwijl de oude modellen die je zelf van gas naar stroom vv moest zetten helemaal geen storingen hadden op een vervuild brandertje af en toe na. Die onzin zaken maken het ook allemaal nodeloos duur want wat moet een printje in een koelkast? En niet zomaar een printje, nee, een extreem duur printje! Mijn A++ huis koelkast heeft helemaal geen printje, die gaat draaien en weer uit op de thermostaat, een apparaatje wat eenvoudig voor een paar tientjes te vervangen is als ie al ooit stuk gaat. En inderdaad, wat er niet in zit . . :mrgreen:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door hathi »

Nico :thumbup: ,geheel mee eens,nog altijd dezelfde kachel koelkast,het wil niet kapot :lol3:al vind ik de nieuwe wel mooi,ook mijn trapje,dat ik sneller uit heb,dan een elektrisch,ook leuk,maar dus ook dat is een afweging
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door kampo »

Oei ik heb een andere mening maar durf dat bijna niet meer vertellen.

Een ouder voertuig je blijft sleutelen, het één na het ander gaat stuk.
Wie kan of wil vandaag nog zonder comfort met zo een luid, gevaarlijk of traag voertuig rondrijden.
Veel te weinig onderhoud gedaan over de jaren, een rijdend wrak, geen streling voor het oog.
Laatst weer een koude start en wat manoeuvreren meegemaakt van een buurman. 10 minuten nadat hij weg was hing de dieselwalm nog in de lucht. Iedereen was boos.
Moderne voertuigen hebben soms wel meer dan 100 stuurapparaten. Die gaan echt niet allemaal stuk. Alles is getest en uitgerijpt. En vooral ieder stuurapparaat heeft een storingsdiagnose systeem. Veel sneller en die zoeken zelf een oplossing bij een eventueel probleem. Bovendien zet men je in een noodprogramma en sta je niet stil.
Waar zijn de rij assistentie systemen ? Alles kleine beetjes helpen want een chauffeur is verstrooid.
Ik heb een paar vrienden die meer geld uitgaven aan de restauratie van een oudere camper als aan de aankoop van een nieuwe. Nog meer projecten op oudere voertuigen stranden.

Dit na de afgelopen jaren weer heel veel kilometers gedaan te hebben met moderne voertuigen en behalve lekke band niet 1 keer stilgestaan. Ik wil niet meer terug.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door JPWGusta »

Tja, zo heeft ieder zijn mening.
@Kampo, tot 3 jaar geleden had ik een auto-werkplaats, en ik kan je verzekeren dat de storingsdiagnose echt niet onfeilbaar is. Ik heb meegemaakt dat simpele foutjes zoals een gebroken zekering of losgekomen stekker nergens uit te lezen was, zelfs geen foutcode aangegeven in het circuit. En ik spreek niet over 1 bepaald merk.
En ik ben idd een oude rakker die valt voor oldtimers :wink: :-B :-B
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door kampo »

Zo vind ik oldtimers mooi om naar te kijken maar heb onvoldoende tijd, geld en energie om er 1 te bezitten en in stand te houden. Bovendien voldoet vooral die bedrijfszekerheid niet voor wat ik dagelijks met een voertuig doe..
Voor de rest is het een zinloze discussie natuurlijk :D
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door seth_space »

hathi schreef:
ma 24 aug 2020, 12:43

deze wijsheid heb ik al jaren, :shh: in tegenstelling tot wat Set beweert,want dat is bull shit storingen zijn me geheel vreemd,en in mijn 41 jaar oude Camper zit even veel electronica en snufjes als die van hem, maar zelden storingen,of problemen,,
Ik heb geen flauw idee wat je me nu aan opmerkingen toedicht?
Hoor jij mijn hier vaak "klagen over storingen" aan mijn camper?
Geen idee waar dit over gaat.

En ja als er iets in zit kan het kapot gaan/storingen geven . Dat wil niet zeggen dat het ook kapot gaat of een storing geeft.
Hoe meer gadgets je gaat inbouwen hoe groter de kans op een storing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door Joske »

Het is natuurlijk een ontwikkeling die niet meer te stoppen is.
In personenauto's verschijnen Touch-screen schermen. Die gaan natuurlijk ook in de campers komen.
Onlangs heb ik een nieuwe scooter gekocht met een led-display dashboard.
Bij storing is dan doorslaggevend de kunde/ervaring van de monteur om hier uit te komen.
Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door Marco Polo »

Zolang je geen Fiat koopt niks aan de hand met die dashboardjes :D
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Electronica en campers, geen goed streven



Bericht door seth_space »

Oh, wat fijn.. dus als ik bijv. een ford koop heb ik geen problemen?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie