schotelantenne of streaming?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
madrimo
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 20:08

schotelantenne of streaming?



Bericht door madrimo »

Wij zijn nieuw in de camperwereld en momenteel nog in onderhandeling over de aankoop van een camper. Wij wonen in Veurne (België) dichtbij de Franse grens. De camper zouden we graag verhuren omdat we allebei nog voltijds werken.
We vragen ons af of we al dan niet een schotelantenne op de camper moeten laten monteren.Volgens de dealer kan je met de iphone streamen naar de tv maar hoe zit dat naar gebruiksgemak en maandelijkse afrekening? Hoeveel Gbytes verbruik je ongeveer als je een paar uurtjes tv kijkt? Heeft iemand hier ervaring mee? Of toch beter een goede schotel laten monteren?

groetjes uit België

Luc & Katrien
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8656
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door seth_space »

Hier een aardig overzicht van diverse diensten.
https://www.voips.nl/nieuws/dataverbrui ... -streamen/

Het is van een aantal zaken afhankelijk of streaming voor je haalbaar is.

Hoe veel tv kijk je per dag. Elk uur ca 1 a 2 GB ( afhankelijk van kwaliteit)
Hoe groot is de beschikbare databundel die je kunt inzetten. (onbeperkt streamen ook in buitenland?)
Wat is je budget ( schotel op camper is fikse investering, losse schotel is stukken goedkoper maar minder gebruiksvriendelijk)

Bij streaming komt ook nog kijken hoe de dekking van een netwerk is. Zit bij steden in de buurt dan is dat zelden een probleem. Zit je graag in natuurparken e.d dan heb je vaak dekkingsproblemen. Dat speelt niet bij schotels.

Nog wat indrukken: (al zijn de totalen per maand natuurlijk afhankelijk van jouw gebruik. Dit is maar een schatting)
E-mail zonder bijlage - 10 KB per email - 20 MB per maand
VoIP (via dataverbinding) / Webmeeting - 180 MB per uur - 360 MB per maand
Remote Desktop (Teamviewer / Citrix) - 20 MB tot 50 MB per uur - 1000 MB per maand
Internetbrowsen / websites bezoeken - 20 KB tot 1 MB per website - 30 MB tot 150 MB per maand
Whatsapp - 0,1 KB per bericht (tekst only) - 1 MB per maand
Whatsapp - 10 KB per bericht (tekst+foto+video) - 100 MB per maand
Google Maps navigatie - 35 MB per uur - 200 MB per maand
Facebook - 1 MB tot 3 MB per sessie - 250 tot 750 MB per maand
Nu.nl / nieuwsberichten - 100 KB per bericht (inclusief foto) - 60 MB per maand
Youtube / Netflix / Videoland - 5 MB tot 23 MB per minuut - 1000 MB tot 2000 MB per maand
Spotify / Deezer / Muziek streamen - 1 MB per minuut - 500 MB per maand
Dataverbruik internetradio (lage kwaliteit) - 30 MB per uur - 100 MB per maand
Radio luisteren in hoge kwaliteit - 60 MB per uur - 200 MB per maand
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door appellover »

Als ik camper zou verhuren zou ik geen schotel plaatsen,kan er ook niks mis mee gaan met te veel wind.
Maar zonder verhuur wel een schotel voor mij vooral in de wintermaanden.
Streamen gaat ook wel als je weinig kijkt en niet moeilijk doet als de snelheid te laag is.
Helaas komt dat veel voor als je in de natuur staat , ook regelmatig helemaal niks,geen service.
Gebruikt bij mij ongeveer 1 tot 1,2GB per uur dat tv kijken.
In de winter betekent dat 7 of 8GB per dag dus zo’n 250GB per maand.
Zulke bundels bestaan in Spanje niet en zeker niet om in buitenland te gebruiken.
Heel duur is onbeperkt maar dat is alleen in Spanje te gebruiken.
Hoop dat er nog eens echt onbeperkt 4 of 5 G komt in heel EU voor een redelijke prijs (15/20€)Maar dan ook 99% dekking.
Dan kan de CD eruit,en de schotel.
Misschien maak ik het nog mee of is het meer een utopie.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door macfocus »

Denk ook nog even aan het gewicht van een tv en schotel in relatie met het beschikbare laadvermogen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door JPWGusta »

Idd, zoals gemeld het gewicht niet vergeten.
Wij hebben gekozen voor streaming omdat we max. 1 a 2 uur/dag TV kijken, en zelfs nog niet elke dag.
Thuis een TVVlaanderen abonnement en dus op laptop streaming als we onderweg zijn.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door Arie55 »

Kijk het nog even aan, is mijn stelling. Dit zijn mijn argumenten:

=Als je op pad bent met de camper, ontstaan er andere behoeftes.
De prijs van een gemonteerde schotel, kan je een hoop data van inkopen. Daarbij komen de maandelijkse kosten van tv zenders nog bij als je meer wil dan de gratis zenders.
=Verhuren zou ik zeker nog mee wachten en bekijken wat de consequenties zijn. Het verkregen huur bedrag is leuk, maar wat hou je er aan over. En is het de ergernis?/gedoe dat wel waard?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door DJSmiley »

Tja... t is kiezen.

Streaming kan prima. Voor de verhuur is het echter een lastig iets, want hoe ga je dat werkbaar houden?

Schotel:
Zet ding aan, ding richt uit en kijken maar.

Streaming:
Ja, je kan TV kijken. Installeer de app van je tv aanbieder, kijk of je goede 4G dekking hebt. Zo niet, pak dan handmatig een andere roaming provider. Koop eventueel lokaal een sim als je onvoldoende gbtjes hebt. Daarna maak je een hotspotje, verbind je de Chromekast via wifi hiermee en dan kun je kijken.

85% van de huurders gaat dat nevernooitniet voor elkaar krijgen...

Hoeveel behoefte is er aan TV? Ik zou overwegen om gewoon geen TV te doen, hoogstens een DVD. Huren? Prima, er is een TV met DVDspeler. Wil je TV kijken, dan zit er HDMI op en kun je het zelf verder regelen. Duidelijk benoemen, heb je er nooit discussie over (en ook geen uren telefoontjes van huurders dat het niet werkt blabla)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door Camperic »

Wij kijken via 4G en hebben de schotel laten verwijderen, omdat we
- die nooit gebruikten
- daarmee gewicht besparen
- daardoor geen slechtere plaatsen aangeboden kregen er vanuit gaande dat we graag goede ontvangst zouden willen hebben

In het algemeen hebben mensen die "gedurende langere tijd hun huis verplaatsen" meer behoefte aan tv kijken dan mensen die korte(re) tijd op vakantie zijn. Bij (ver)huur lijkt me het laatste meestal het geval te zijn en in dat geval verwacht ik meer behoefte aan laadvermogen dan tv kunnen kijken via schotel.

Bovendien scheelt het waarschijnlijk communicatie met de huurders m.b.t. de werking en discussie m.b.t. schade bij verkeerd gebruik :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: schotelantenne of streaming?



Bericht door travelscout »

Als de avonden lang zijn is het toch best prettig tv te kunnen kijken alsof je thuis bent.

Gezien de capaciteit problemen met GSM is dat nog geen reden de schotel de deur uit te doen.
Techniek is prima, echter is het beleid van o.a. de providers nog steeds, dat er "geknepen" wordt.
Het lijkt me daarmee eerder een kwestie van tijd voordat dat knijpen minder wordt (zeker als er voldoende concurrentie is).
Ik zou mede daardoor niet snel meer een nieuwe schotel kopen.
En al helemaal niet als ik de campert zou verhuren.
Paul.
Plaats reactie