Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Zoals al verwacht, afgelopen week de Westfalia lader doorgebrand (na 22 jaar, dus...). Meteen op basis van andere ervaringen een Fraron vervanger gekocht in Duitsland, type BLG20M12V. Levert meer laadvermogen en bedient beide accu's. Wie heeft ervaring met de inbouw hiervan in de Marco Polo. Fraron levert 2 nieuwe kabelsets van 1,5 m mee, maar die zijn m.i. veel te kort aangezien de lader ver verwijderd is van de beide accu's en ik geen idee heb hoe ik die kabels via een korte weg bij de accu's kan krijgen. Alles lijkt nu achter boven in de keukenkastjes te lopen.
Iemand tips, graag!
Mvg., Jan van den Hurk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fraron vervanging voor de Westfalia/Philips acculader in de Mercedes Marco Polo 1998



Bericht door Kroppie »

kan je ze niet koppelen aan de oude kabels.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fraron vervanging voor de Westfalia/Philips acculader in de Mercedes Marco Polo 1998



Bericht door Vertrokken2 »

De nieuwe lader levert meer ampere. Ik weet niet of je die aan de oude draadjes kunt knopen.
Ipv twee kabels (oude lader) heb je nu drie kabels. Er schijnt een goot te lopen Tussen de twee stoelen aan de achterzijde van de accubakken.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor de Westfalia/Philips acculader in de Mercedes Marco Polo 1998



Bericht door JanHU »

Dank voor jullie suggesties. Er moeten inderdaad nieuwe draden gelegd worden ivm de zwaardere laadcapaciteit. Er moeten 2 positieve en 1 gecombineerde negatieve draad plus de draad voor de nieuwe temp sensor. Ik heb geen vorm van goot oud gevonden. Volgens Fraron kunnen de plus draden verbonden worden aan een zg Trennrelais, maar ik heb geen idee wat ze hiermee bedoelen en waar zich dit dan bevindt.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fraron vervanging voor de Westfalia/Philips acculader in de Mercedes Marco Polo 1998



Bericht door Vertrokken2 »

Jouw model ken ik niet goed. Maar bij de nieuwere modellen loopt die goot bij de strip waarmee de bekleding van de cabinevloer verbonden is met de bekleding van het camperdeel.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Waar zit die lader nu.
Op het nuggetforum.nl staat een hele uitleg.

Als je googled op alleen het type, kom je nog meer tegen.
Laatst gewijzigd door jansloos op wo 19 aug 2020, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Ik heb dat Nugget verhaal inderdaad gelezen en eigenlijk op grond van die ervaring voor de Fraron lader gekozen. Echter, het installeren blijkt dus bij de Marco Polo behoorlijk wat lastiger te zijn. Vooral de zwaardere laadcapaciteit noopt tot vervangen van de huidige stroomdraden door een dikkere variant kennelijk, maar dat blijkt geen sinecure. Ben nog in overleg aan de hand van foto's met de leverancier Fraron en hoop dat uiteindelijk een oplossing biedt, maar vooralsnog is dit niet gelukt. Tips blijven dus heel welkom!
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Hoe dik zijn die kabels.
Die 20A is maar een korte periode. Daarna zakt het snel af.
Dus al die moeite is maar voor die korte periode.

Eerst proberen?
Meter aan 't eind en kijken naar event spanningsverlies.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

De nieuwe kabels, die Fraron meestuurt, zijn 0,7 mm dikker dan de oude naar de hhaccu. Er moeten nu ook 2 kabels lopen natuurlijk omdat de startaccu nu ook mee geladen kan worden. Volgens Fraron moet ik die beide kabels met de plus naar het Bosch verdeelrelais (0-332-002-150) voeren. De min kan aan de massa. Is dit een herkenbare en verantwoorde wijze, die ik zonder gevaar voor kortsluitingen oud kan toepassen?
Bvd!
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Hoe het in uw camper zit, kan ik hiervandaan niet zien, maar als het type camper bekend is zijn er hier misschien die e.e.a. Uit kunnen leggen.

Op de fraron zitten 2 aansluitingen. Een naar de HH accu en een naar de startaccu.
Zo sluit u ze ook aan. Dat is de beste manier, ook al om enig spanningsverlies te voorkomen.

Het volgende vereist wél enige Electra kennis :

Je kunt de beide kabels ook op het 'trennrelais' aansluiten. De startkabel aan de startaccu kant en de HH kabel aan de andere kant.
Dat bedoelen ze waarschijnlijk.

Maar beter is het zoals voornoemd.

Zit er op de Fraron niet een draadje voor het display die het stekkertje laat zien, als aanduiding 'aan de paal'
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 24 aug 2020, 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Op de site van Fraron, laten ze de aansluitkabels zien.

Zo op het oog is dat 2,5mm2.
Voor een korte afstand gaat dat wel. Hoeveel langer is jouw afstand tot de accu's.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Dank wederom voor suggesties. Het aansluiten direct op de 2 accu's is ook het bijgeleverde advies van Fraron. Echter, ze leveren kabels van 1,5 meter en om überhaupt bij bv de hh accu te komen is wel 3 meter nodig. Afgezien daarvan, heb ik nog geen enkele goot oud gevonden om die kabels te trekken. Vreemd genoeg gaan ze vanaf de plaats van de lader omhoog over de KK en kookgedeelte en komen dan op een mij onbekende plek weer naar beneden. Ik trof nog wel een Steuergerat (zie foto) aan onder het rechter kastje onder het kookgedeelte. Het lijkt erop dat daar ook de rode en bruine draad van de oude Philips lader heen gaan, maar dat moet ik nog even checken.
Zou het een (voorlopige) oplossing kunnen zijn om alleen de HHaccu aan te sluiten en dan inderdaad gewoon via de oude kabels uit de stekker van de oude lader? Wel wat dunner inderdaad, maar als al opgemerkt wordt die 20 Ampere waarschijnlijk slechts kort gebruikt, aangezien die accu eigenlijk steeds wel geladen is, ook tijdens het rijden bv.
Bijlagen
IMG_4071.jpg
IMG_4071.jpg (106.64 KiB) 574 keer bekeken
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

En ja, er zit een dun draadje bij de Fraron, dat in de oude contrastekker moet en het laadpaal stekkertje laat zien in het display. Dat is het enige draadje dat nog gebruikt wordt in die stekker. Ik kreeg er ook een nieuwe sensor bij voor op de minpool van de HHaccu, maar daarvoor geldt hetzelfde probleem hoe het daar te krijgen (en is die 2,5 meter wel lang genoeg?
Hopelijk komen we zo toch weer iets verder samen! Mvg., Jan
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Dat is een regelapparaat voor de standkachel.

Eberspacher staat er op.

Het ziet er naar uit dat het hetzelfde loopt als in de Vito.
Alles zit dan weggefrommeld onder het wasbakje. Die moet er uit om er goed bij te kunnen.
Daar in de hoogte, Achter het plastic van de deurstijl zit ook een aardpunt aan het chassis.

Zit er een zekeringkastje achter de bestuurder?

Daar gaan de voedingskabels uit de lader naartoe.
Die zitten OP DE Uitgang van het zekeringkastje.
Gaan daar door de zekering en dan op de verdeelstrip.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie