Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Klopt, kreeg ik ook terug van Fraron vandaag.
Heb vanmiddag een uurtje of zo de lader provisorisch aangesloten op de 2 oude kabels (HHaccu) en hij laadt perfect met ca 13,8V. Ook het laadpaalsymbooltje doet het. De kabels worden niet voelbaar warm, dus wellicht zou dit probleemloos kunnen, al gebruik ik dan niet de extra aansluiting voor de startaccu, wat toch wel handig kan zijn natuurlijk. Zoveel dikker zijn de nieuwe kabels van Fraron ook niet want ook de isolatie ervan is natuurlijk dikker. Advies is echter om ze te vervangen en dat zal ik ook maar gaan proberen met langere kabels naar het scheidingsrelais, aangezien Fraron dit vandaag nogmaals adviseerde.
Mogen de minkabels dan gewoon in de buurt van de lader aan de massa bevestigd worden of moeten ze naar het nu gebruikte punt bij de accu voorin?
Suggesties/adviezen blijven welkom, met dank voor de reeds geboden hulp!
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

had dit deel van de reactie nog niet gezien en al gereageerd.
Inderdaad loopt de kabelboom onder het wasbakje achter een strip. Dank voor de verdere info hierover. Ik had al gekeken of ik de zijkant met de aardlek en stopcontacten en zekeringen kastje kon verwijderen, maar dat is me nog niet gelukt. Kan dit wel los? Als daar een massa aardingspunt zit zou ook handig zijn inderdaad. Het betekent wel dat er een langere kabel nodig is. Eventueel kan ik het onder de afdekking van de kastjes onder kwijt, al is het dan lastig om naar de accukast te komen.
Toch wat meer gedoe dan ik gedacht/gehoopt had, maar we hebben gelukkig alle tijd en met jullie hulp komen we er vast uit!
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8463616

Schema van de zekeringkast.

Als je het aansluit zoals Fraron het adviseert, dus aan beide kanten van het relais, wordt uiteindelijk ook de startaccu mee geladen.

Maar waarom zo moeilijk? Er gaat toch ook een bruine aarddraad uit de lader. Hier kun je alles op aansluiten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Aangezien het amperage bijna het dubbele is van deze lader tov de Philips, raad Fraron kabels aan van minimaal 2,5mm2, maar liever dikkere. Zelf leverde ze te korte kabels van 6mm2. De HH accu laden werkte overigens prima via de oude rode (+) en bruine (-) kabel. Ik begrijp nu van u dat ik die bruine - kabel gewoon kan gebruiken voor de aarde/minpool aan de nieuwe lader? Dat zou wel handig zijn, want ik heb nu inmiddels 2 kabels van 4mm2 naar het relais liggen, maar kan in de buurt van de oude lader nergens een stevig massapunt vinden.
Graag nog even bevestiging als u dit inderdaad bedoelt. Dan zou de aanleg in principe geregeld moeten zijn en ben ik heel dankbaar voor de verleende hulp!
Hartelijke groet, Jan
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Eigenlijk onbegrijpelijk dat Fraron als (Duits!) expert, dit niet meteen in haar installatie instructies zo vermeldt. Ze leveren ook 2 overbodige 240 kabels mee, maar veel te korte draden om vanaf de lader bij het relais te kunnen komen. In de bijgeleverde instructie staat overigens gewoon naar beide accu's voeren en dat was voor de HH accu nog langer geweest. Ik zal het hen doorgeven tbc een volgende klant!
JanHU
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 14:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door JanHU »

Beste hulpbieders, en met name Jansloos, hartelijk dank voor jullie hulp. Het is gelukt om de Fraron lader via het Trennrelais keurig aan de praat te krijgen met de bestaande oude bruine draad als massa. Laad keurig beide accu's op 'aan de laadpaal' nu. Was wel een klus om die nieuwe lader met natuurlijk heel andere afmetingen voor de bevestigingspunten netjes gemonteerd te krijgen tegen de zijkant van de ruimte onder de KK waar ook de originele Westfalia lader zich bevond. Vrijwel geen ruimte om te boren en dan ook nog met een dikke wielkast in de weg, maar uiteindelijk is het me gelukt hem op 4 plaatsen, waarvan 3 origineel, te monteren met 3 botjes en 1 zelf tappende schroef. Als je met pensioen bent en genoeg tijd hebt is het eigenlijk wel een leuke uitdagende klus.... Een vervangende passende lader is veel simpeler, maar ik denk dat de Fraron toch een veel betere keus is. Met vriendelijke groet!
Bijlagen
image.png
image.png (598 Bytes) 312 keer bekeken
image.gif
image.gif (2.21 KiB) 312 keer bekeken
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Mooi om te horen.

Het pas maken op de oude gaten, kun je ook oplossen met een tussen, of overgangsplaat.

Stukje alu plaat, van 3 a 4 mm en iets groter dan de Fraron , hierop teken je de oude gaten af en maakt hier verzonken gaten in. Daarna boor je de gaten voor de Fraron en tap hier schroefdraad in, of een Parker die je achter af slijpt.
Je monteert dan de plaat op de oude gaten. Als dat vastzit kun je de Fraron met de parkers vastzetten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door Vertrokken2 »

Waarom geen klitteband of dubbelzijdig tape gebruiken?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Te zwaar. Gaat op den duur, of heel snel los.

Zoiets moet echt mechanisch vast zitten.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door Vertrokken2 »

Met deze niet hoor
D3220B0D-8E5D-48A0-891D-5A2C5EC454A8.jpeg
D3220B0D-8E5D-48A0-891D-5A2C5EC454A8.jpeg (82.58 KiB) 268 keer bekeken
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door jansloos »

Mmm.

Er zijn er die heel sterk zijn. Maar droogt de lijm niet uit. Zeker bij een warme lader.

Ik zou voor zeker gaan.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Fraron vervanging voor Westfalia/Philips acculader in Mercedes Marco Polo (1998)



Bericht door Vertrokken2 »

Neen, deze is supergoed. Eigenlijk de enige goede die ik ken. Wel deuglijk ontvetten uiteraard.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie