Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
henkeneer
Berichten: 24
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 11:26

Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door henkeneer »

Beste forum leden.
Ik heb een Mobile Technology MT150/12 Solar regulator waar een zonnepaneel op aangesloten zit van 120x52 (merk en type weet ik niet heb de camper net een week).
Nu knippert van de regulator het standby lampje maar ik meet op de draden van het zonnepaneel maar 00,09 volt.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik dat op kan lossen ??
Alvast dank.

Gr. Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Kroppie »

haal de draden van het paneel eens los van de regelaar, en meet dan op de draaduiteinden welke spanning aanwezig is.
heb je dan wel spanning dan weet je dat de panelen goed zijn en het aan de regelaar kan liggen, heb je een gewone pwm regelaar dan is het goed te weten dat die de spanning constant houden door het snel achter elkaar periodiek kortsluiten van het paneel , kan zijn dat er een onderdeel door is waardoor de regelaar het paneel konstant kortsluit.
kan ook zijn dat de accu,s bomvol zitten en dat de regelaar dus niets doorgeeft, en het paneel ahw buiten werking zet, te controleren door even een grote verbruiker op de accu aan te zetten, en dan de paneel spanning meten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henkeneer
Berichten: 24
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 11:26

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door henkeneer »

Hoi Jos.
Dank voor je snelle reactie.
Als ik het paneel los koppel en meet dan geeft hij 18 V. Is dat goed ?
Met dit mooie weer en geen verbruik zou het dus mogelijk zijn wat jij zegt.
Ik heb even niets wat groot verbruikt, dan zal ik de camper even van de 220 moeten halen voor een tijdje.
Hoe je op de hoogte.
Thanks

Gr.Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Kroppie »

18 volt onbelast(niet aangesloten dus)is een mooie algemene waarde, zeker met deze warmte, (de spanning van zonnepanelen zakt wat met warm worden) :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door veetee »

Is het deze regelaar? https://www.roma-nijverdal.nl/fileuploa ... ding_3.pdf
Dat is trouwens dezelfde als Votronic, maar andere naam.

Geen andere ledjes branden, alleen Stand-by?
Standby“ (grün):
 Blinkt: Regler befindet sich im Standby, wenn kein Solarstrom fließt(nachts)
All verbindingen los en checken op slecht contact, corrosie etc. Schoonmaken, verbindingen goed terugzetten, camper van de walstroom afhalen, en een flinke verbruiker aanzetten, dan zou de solar toch moeten gaan laden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Kroppie »

is ook nog een mogelijkheid natuurlijk, bij geen of lage belasting wel redelijk contact en als de belasting stijgt dat dan het contact steeds slechter word en meer overgangs weerstand creert,zoals genoemd eens loshalen van de div contacten schoon maken en liefst ook nog wat invetten met b.v. noalox om cor osie in de toekomst wat op afstand te houden.

https://www.nothnagel-marine.de/?cat=c2 ... 53_319_280

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henkeneer
Berichten: 24
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 11:26

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door henkeneer »

Jos.
Ik heb even de 220 er af gehaald maar er gebeurd neits
Ook de lampjes BatFull en Charge branden niet alleen Standby knippert.
Ik weet het niet meer ;-(

Gr
Henk
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Aloys »

veetee schreef:
zo 16 aug 2020, 14:20
Is het deze regelaar? https://www.roma-nijverdal.nl/fileuploa ... ding_3.pdf
Ja, dit is de website van de fabrikant: https://www.buettner-elektronik.de/prod ... -plus.html
Geen MPPT regelaar volgens mij: https://www.buettner-elektronik.de/prod ... egler.html
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Aloys »

henkeneer schreef:
zo 16 aug 2020, 15:27
Ik heb even de 220 er af gehaald maar er gebeurt niets.
Dat is logisch: mede door de 230V is die accu volledig opgeladen en er gebeurt verder niets.

De 230V eraf en dan zoveel mogelijk gebruikers aanzetten in de camper: alle verlichting, afzuigkap, andere ventilatoren enz.
Dan zakt de spanning iets en zouden de zonnepanelen weer aan het werk kunnen.

Goed merk trouwens, MT, Duits fabricaat. Ik gebruik de lader in onze camper.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Kroppie »

dan div contacten eens nazien/ behandelen.
tja en er is natuurlijk nog een mogelijkheid van een probleem met de regelaar, maar contacten nazien, is nog een eerste mogelijkheid, OOK het contact met de accuklem/pool.
en meet je op de uitgang van de regelaar dezelfde spanning als direkt op de accu pool?.

en dan is er nog een meet mogelijkheid, gaat je multimeter in de amperestand tot minimaal 10 ampere, zo ja dan meter instellen op de amperestand, de meetsnoeren in de juiste gaatjes voor ampere meten en dan de meten pennen direkt op de paneel ingang van de panelen, dan sluit je de panelen kort met de amperemeter en meet je de max amperes wat op dat moment door de panelen geleverd word, dan komt ook een slecht contact tussen paneel en regelaar tevoorschijn.

!!!!!goed kijken of de meter goed ingesteld staat en of de kabels in de juiste gaten van de meter zitten, en na het meten de kabels DIRECT weer in de gaten voor voltmeting zetten!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door TestCase »

Wanneer je op de uitgang van de 'regelaar' 0,xxV meet zit de 'regelaar' niet op de accu aangesloten. Je zou nl. de accuspanning daar moeten meten. Ik zou daar even zoeken, tussen 'regelaar' en accu.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door Kroppie »

er word op de ingang van de regelaar dus uitgang panelen maar 0,xxx volt gemeten, tenminste zoals ik het begrepen heb.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door veetee »

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, maar TS spreekt van “draden van het zonnepaneel”, dat is (behoudens spraakverwarring) toch echt de ingang van de regelaar.
henkeneer schreef:
zo 16 aug 2020, 11:01
Nu knippert van de regulator het standby lampje maar ik meet op de draden van het zonnepaneel maar 00,09 volt.
Edit: jos kan sneller tikken... :mrgreen:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zonnepaneel heeft maar 00,97 volt op de multimeter



Bericht door TestCase »

Klopt, maar zijn het de ingangsdraden en is paneel goed aangesloten dan is 'regelaar' echt kaduuk.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie