Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Toemke »

Onlangs heeft mijn originele lader de geest gegeven.
Nu heb ik die intussen vervangen door een Victron Blue Smart IP22 en dat werkt goed.
Ik had al een BM712Smart en een Victron omvormer, het volgende gaat nog de Victron Smartsolar worden dus ik dacht dan de lader ook maar meteen Victron.
Maarrr, ik kom er nu achter dat er een extra kabeltje op de +en - uitgang van de NE143-P zit dat instaat voor een scheidingsrelais dat ervoor zorgt dat niet alleen de HH batterijen worden geladen maar ook de voertuigbatterij én dat ook het symbooltje "Walstroom" op het display activeert.
Dat werkt nu dus inderdaad niet meer, voertuigbatt wordt niet geladen en geen symbool als ik aan 220V hang.
Allemaal niet onoverkomelijk maar als ik het opnieuw aan de praat krijg zou ik het wel liever hebben. Ik denk aan een overbrugging oid of zal het zo eenvoudig niet zijn?

Voor de geïnteresseerden, de oude lader is verbrand, letterlijk. De 30A zekering was gesmolten. Een nieuwe erin en geen 2minuten later de vlam erin. Gelukkig stond ik ernaast. Plastic van de nieuwe zekering is wel vervormd maar de "draad" was nog niet door :wtf:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Toemke »

Niemand? Dat ziet er niet goed uit.. :shock:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1730
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Sandor Gora »

Misschien de topic-titel wat toegankelijker maken?
Zoiets: "Accu wordt niet geladen en geen 230V symbool" ?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Fleurette »

Ik heb dezelfde componenten in mijn camper. Zou het ook graag vervangen. Ook al omdat Nordelectronica but support / spareparts service heeft. Maar de uitdaging met acculading en walstroomconnectie op het display houdt mij ook tegen op het moment
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Metor »

Natuurlijk is dit op te lossen als je weet hoe het precies zit..
Maar het is noodzakelijk om een compleet schema van de Nordelettronica EBL te hebben om te bekijken hoe dat zou moeten.
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Fleurette »

En dat is tegelijk een van de grote uitdagingen van nordelectronica. Ik heb nog niks waardevols kunnen vinden.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Peter A7 »

Lijkt me een makkie om op te lossen.
Twee kleine relais met 230 volt spoel, enkele diodes, een weerstand en wat stekkers. Klaar :-B.

Da's een leuk projectje voor een regenachtige zondag.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Toemke »

Ok, dat is goed nieuws, als het al op te lossen valt komt het vroeg of laat wel in orde, ik laat hier wel weten wat en hoe.
@fleurette, ik heb wel wat info gevonden over mijn EBL, blijkbaar een NE256T. Kun je daar iets mee?


Schermafbeelding 2020-08-06 om 11.29.23.png
Schermafbeelding 2020-08-06 om 11.29.23.png (124.15 KiB) 1044 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-08-06 om 11.29.32.png
Schermafbeelding 2020-08-06 om 11.29.32.png (214.63 KiB) 1044 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door seth_space »

Toemke, ik heb mijn 143p nog liggen aangezien ik die vervangen heb met de installatie van de Lifepo4 accu. Ik had die bewaard om eventueel terug te bouwen mocht ik de lifepo4 meenemen naar een andere camper ooit...
Wat je defect betreft lees dit verhaal even goed door en controleer je huidige accu grondig voordat je meer schade oploopt.
The Nordelettronica chargers need care and consideration like any complex Electronic apparatus. No charger will take kindly to an exceptional work load caused from charging a battery past it's best, and this is the primary reason why so many chargers fail.
Leaving a NE143 based charger on long term EHU, places quite a strain on one of the Transformers, which degrades over time as the designer never expected it to be permanently powered on UK mains EHU.
Additionally, the extra heat generated inside the charger when it is working hard charging a poor battery, takes a further toll on an already stressed Transformer, which then becomes prone to overheating and melt down.
If the charger is used as designed with a young, quality battery and not kept on EHU while in storage, these chargers can have a longer than 10 year life.

Why do the Nordelettronica Chargers seem less reliable than old chargers?
When Swift started fitting Nordelettronica units into their Caravans they ousted mostly unsophisticated chargers with a fixed 13.8v output that were more tolerant of poor batteries, but took forever to charge them.
The Nordelettronica NE143 range are elegant chargers with sophisticated multi stage charging programs that are able to get a big habitation battery up to a much higher charge, faster than the old generation chargers ever could.
However, they are designed to be used with a good battery. Many Caravan owners buy a new Caravan then fit the Battery from their old van. The battery is rarely in it's prime, causing a load on the Charger it was never expected to have. Throw Motor Movers into the mix, with poor advice from fitters on installing an incorrect battery, and even further strain was placed on the charger.
Additionally, some Dealers incorrectly advised permanent connection of the 230v Hook-up when the caravan was not in use which is bad for any battery, let alone a modern charger.
Yuasa are the latest company to warn against leaving a battery on long term mains hook-up, see our "EHU Full time - Yes or No" webpage for more info.

One owner who had been very vocal on the forums about the unreliability of his NE143 charger, replaced 5 times in 2 years by Swift, had a poor battery that was not replaced when it caused the charger to fail, so it went on damaging charger after charger.
http://www.aandncaravanservices.co.uk/n ... ronica.php
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Toemke »

Bedankt voor deze informatie seth_space.
De batterijen zijn 2 nieuwe Varta semi tractie 90Ah geïnstalleerd 09/2019 en ondertussen is de NE143-P eruit en zit een Victron in de plaats.

Het zou wel kunnen dat de lader extra hard heeft moeten werken want ik was de batterijsleutel vergeten af te zetten na ons laatste weekendje.
De batterijen hadden amper 12V, volgens de BM712 60% geladen, dus wilde ik ze laden en dan terug isoleren van het systeem, wat ik normaal altijd doe. Ik laat ze dus niet constant aan de walstroom hangen.
Met de Victron is dat blijkbaar geen probleem meer.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Kroppie »

maar als je als laderfabrikant al zolang en zo goed weet waarom jouw laders stuk gaan, waarom dan geen beveiliging tegen overbelasting ingebouwd, lijkt me geen groot probleem voor een electronicafabrikant.
iets van:gaat het stuk?, dan zal het wel aan de klant liggen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Peter A7 »

Ik vind dat een hele flauwe uitleg voor een product dat gewoon onder gedimensioneerd is en niet opgewassen tegen de taak waar het voor dient.
Het verhaal staat ook bol van de onwaarheden.
Een oude batterij heeft ten eerste steeds een kleine capaciteit dan een vergelijkbare nieuwe, er valt dus sowieso minder te laden, ten tweede moet zo'n lader hoogstens een nachtje werken om een volledig ontladen accu weer op pijl te krijgen.
In termen van levensduur voor elektronica is dat een peulschil. Ten derde, waarom zou een lader de geest geven door gewoon aan de netspanning aangesloten te blijven? Dan heb je een trickle charge... so what?

Dit is gewoon verkoopspraat om een hoopje rommel vrij te spreken.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door seth_space »

Verkooppraatje van wie dan?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nordelettronica NE143-P vervangen door Victron Blue Smart



Bericht door Kroppie »

van wie dat verkooppraatje is? weet ik niet geen interesse ook, maar ik vind het gewoon een gigantisch kletsverhaal, wat aangehaalt word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie