Uitleg gevraagd over BMV700

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

gsm schreef:
wo 07 okt 2020, 16:03
Het enige wat ik kan bedenken is de diepe ontlading in de stalling wat ik op pagina 1 al melde
Ik was al bang dat het gevolgen zou hebben maar nu word ik aan het twijfelen gebracht door de verkoper met z´n MPPT en kapotte lader.

Ik denk dat dat het is geweest... 11.74 V komt overeen met 30% SoC, en als dat een paar dagen blijft staan lijkt me dat niet goed. Kortom, doorslikken die drol, nieuwe accu kopen, desgewenst nog de lader testen en je hebt een wijze les gehad... :wink:

gsm schreef:
za 08 aug 2020, 20:38
Nee die werken niet en stom van mij ik heb ook geen walaansluiting aangesloten en de hoofdschakelaar niet uit gezet waardoor en 0,67A uit de accu werd getrokken met gevolg dat de spanning 11,74V was geworden. :bang:
Ik schrok er van dat er 0,67A = 8Watt als sluip verbruik aanwezig was :shock: en zal dat eens nakijken wat het allemaal is.
Ik weet 2 gasalarms + GPS tracker + Mifi + Victron dongle met de BMV
Hoe dan ook ik heb gelijk de lader aangesloten en die begon met 18A te laden, ga er straks nog even heen om te kijken hoe de stand van zaken is.
Als ik het goed terug gerekend heb is die 2 dagen onder de 50% geweest want hij staat nu 9 dagen op stalling x 24 uur x 0,67A is 144A wat inhoud dat die na 7 dagen x 24 uur x 0,67A is ±110A en dat is 50% SOC.
Ik hoop dat dit geen grote gevolgen voor de accu is geweest. :sick:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

veetee schreef:
wo 07 okt 2020, 16:52
Ik denk dat dat het is geweest... 11.74 V komt overeen met 30% SoC, en als dat een paar dagen blijft staan lijkt me dat niet goed. Kortom, doorslikken die drol, nieuwe accu kopen, desgewenst nog de lader testen en je hebt een wijze les gehad... :wink:
Ik ben het met je eens maar alle info zijn voor mij soms tegen strijdig
Een nieuwe accu kopen is zo gedaan maar dan wil ik wel weten of het toch niet aan de lader ligt en ook de MPPT geen negatieve invloed op de accu heeft en of de balans van verbruik t.o.v. de accu goed is want ik kreeg de indruk dat Kampo daar ook twijfels over had.
Ik had alleen gedacht dat deze enige keer diep ontlading van 30% SoC niet gelijk de accu om zeep zou helpen maar blijkbaar van wel, jammer want deze accu zou tot 25% SoC kunnen gaan. Waarschijnlijk heb ik daar een verkeerde indruk van. Weer wat geleerd.
Maar goed als dat het is dan heb ik er vrede mee en gaan we naar een nieuwe kijken en dan denk ik toch weer aan de DC TR220
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

gsm schreef:
wo 07 okt 2020, 17:14
Ik had alleen gedacht dat deze enige keer diep ontlading van 30% SoC niet gelijk de accu om zeep zou helpen maar blijkbaar van wel, jammer want deze accu zou tot 25% SoC kunnen gaan.
Het kan misschien wel, maar dan zou hij meteen weer met een flinke stroom geladen moeten worden. Diep ontladen enige tijd laten staan is voor elke accu funest.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

gsm schreef: @Myway ik heb de accu en lader in de garage staan hoe kan ik dan zien of die onder de 80% is ? Door de voltage te meten ? Maar dan moet die toch wel eerst 2 uur stil staan ?
En dan moet de accu toch goed zijn ?
Gisteren heb ik de lader aangesloten en hij gaf aan dat de accu 12,8V was en 85% was geladen en begon kort met 21,4A te laden.
Na 15 minuten was dat 11,9A en vanmorgen was dat nog 3A
Vanmiddag om half 3 lader uitgezet en de accuspanning is nu 13,42V
Je mag er dan vanuit gaan dat de accu vol is.
Dan een verbruiker er aan zetten die met C20, is 11 Amp gaat ontladen en dat 7 uur lang.
Gaat de accu voortijdig door zijn hoeven weet je in ieder geval dat de accu echt op is.
Dan de acculader er op en die moet een 1.5 uur op 25 ampère laden, dan zal de lader 14.4 volt aan moeten geven , de stroom zal steeds verder terugzakken tot de accu nagenoeg vol is en dan gaat de spanning naar 13.8 volt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door kampo »

gsm schreef:
wo 07 okt 2020, 14:53
...Als ik het verbruik per dag zie dan kom ik op :
2 gasmelders 48W, 1 GPS 24W, waterpomp 38W, Koelkast 440W, TV 90W, ontvanger 80W, schotel 10W, 3 ledlampjes 18W, mifi 40W, opstap tree 10W
Totaal 798W = 66,5Ah/24h
Waar moet ik dan de fout vinden ?...
Het lijkt me te kunnen maar je koelkast zou wel eens 20 of 30% meer kunnen verbruiken.
Dan kom je aan een verbruik per etmaal van ongeveer 880 Watt per 24h
als ik dat deel door 12,6V zitten we aan 70Ah per 24h
En op de dagen dat er geen zon is halen we dat uit de 220Ah accu
Dieper mogen we niet gaan anders tast het de levensduur aan.
Dan zit daar na 24h nog 150Ah in (68% SOC) en moeten we terug bijladen.
Je maximale autonomie zonder zon en zonder rijden is dus ongeveer 24h.

Vanwege het slechte rendement in de accu zullen we niet 70Ah maar ongeveer x1,25=87Ah moeten bijladen om hem terug 100% vol te krijgen.
Als er zon is en we dat in 1 dag gedaan willen krijgen moeten we een zonnepaneel hebben van ongeveer 300Wp.
Maar als we op die zonnige dag weer die 70Ah verbruiken dan moeten we ongeveer 600Wp op het dak liggen hebben.

Misschien wat meer of wat minder allemaal. Als je wat reserve hebt maakt het niet uit. Als je krap zit dan kan je een accu snel stukmaken.
Je begrijpt dat het niet zo moeilijk is om in een negatieve spiraal terecht te komen en je accu levensduur op te vreten.

Het andere aspect is inderdaad die 1-malige zeer diep ontlading. Sommige accu's overleven het en boeten enkel wat in. Andere gaan er meteen helemaal van achterover liggen.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

myway schreef:
wo 07 okt 2020, 19:47
Dan een verbruiker er aan zetten die met C20, is 11 Amp gaat ontladen en dat 7 uur lang.
Dan de acculader er op en die moet een 1.5 uur op 25 ampère laden, dan zal de lader 14.4 volt aan moeten geven , de stroom zal steeds verder terugzakken tot de accu nagenoeg vol is en dan gaat de spanning naar 13.8 volt.
Het ontladen was mij bekend maar dat de lader dan 1½ uur op ±25A moet laden niet. Bedankt voor deze info en dat ga ik morgen doen :bow:



kampo schreef:
wo 07 okt 2020, 21:41
Het lijkt me te kunnen maar je koelkast zou wel eens 20 of 30% meer kunnen verbruiken.
Dan kom je aan een verbruik per etmaal van ongeveer 880 Watt per 24h

Vanwege het slechte rendement in de accu zullen we niet 70Ah maar ongeveer x1,25=87Ah moeten bijladen om hem terug 100% vol te krijgen.
Als er zon is en we dat in 1 dag gedaan willen krijgen moeten we een zonnepaneel hebben van ongeveer 300Wp.

Je begrijpt dat het niet zo moeilijk is om in een negatieve spiraal terecht te komen en je accu levensduur op te vreten.

Het andere aspect is inderdaad die 1-malige zeer diep ontlading. Sommige accu's overleven het en boeten enkel wat in. Andere gaan er meteen helemaal van achterover liggen.
Fascinerend en leerzaam, bedankt
Hoe kom je aan die 880w/24 uur ?

Wat bedoel je met slechte rendement van de accu en de factor 1,25 ? Ik vraag dat om van te leren. :wink:
Je gaat uit van die 880W maar zoals ik al eerder schreef was de accu rond 13-14 uur weer vol en nu praat ik over mei tot augustus
Ik ga ervan uit dat wat ik in de afgelopen 24 uur verbruikt heb weer terug in de accu moet en dat is nog altijd gelukt. :-B

Ja je kan gemakkelijk in een negatieve spiraal terecht komen maar ik heb doelbewust een weloverwogen keuze gemaakt en dat was een 220Ah accu i.c.m. met het dagelijks verbruik en een 75/15 MPPT met een 265Wp paneel. Een 300Wp is altijd beter maar dan komt er ook nog een 100/20 MPPT bij die 2 x zo duur is en niet veel meer zal opleveren. 300Wp x 80% is 240Wp : 14,4 = 16,7A laadstroom, nu zit ik op 14,7A

Door de vele pagina´s is die éénmalige zeer diepe ontlading aan de aandacht ontsnapt en ik denk dat dit inderdaad de oorzaak is geweest.

Dan komt de reactie van de leverancier van de accu daarbovenop dat het een foute lader is en de MPPT dus ga je twijfelen.
Om dan simpelweg een nieuwe accu te kopen als de MPPT en/of lader niet goed is dan help je de volgende accu weer omzeep.
Daarom ga ik morgen het advies van Myway doen.
Vraag me dan nog wel af of het resultaat daarvan wel goed is want als de accu nog maar voor iets minder dan de helft capaciteit heeft dan zal die denk ik ook eerder vol aangeven en dus eerder stoppen met ±25A te laden.
Maar dat ga ik morgen zien.
Het gaat niet meer over de accu maar over de lader die ik ook nog brengen bij de accu leverancier want die wil hem gratis testen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door albertrietjens »

Wanneer we gaan verbeteren dan denk ik dan dat het dit moet zijn wat GSM bedoelde:
kampo schreef:
wo 07 okt 2020, 21:41
gsm schreef:
wo 07 okt 2020, 14:53
...Als ik het verbruik per dag zie dan kom ik op :
2 gasmelders 48Wh, 1 GPS 24Wh, waterpomp 38Wh, Koelkast 440Wh, TV 90Wh, ontvanger 80Wh, schotel 10Wh, 3 ledlampjes 18Wh, mifi 40Wh, opstap tree 10Wh
Totaal 798Wh = 66,5Ah/24h
Waar moet ik dan de fout vinden ?...
Het blijft belangrijk om het beestje bij de goede naam te noemen. Bij correct gebruik ontstaat minder verwarring en foute interpretaties.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Atoz »

albertrietjens schreef:
do 08 okt 2020, 10:00
Wanneer we gaan verbeteren dan denk ik dan dat het dit moet zijn wat GSM bedoelde:
....
Het blijft belangrijk om het beestje bij de goede naam te noemen. Bij correct gebruik ontstaat minder verwarring en foute interpretaties.
Ik denk dat de persoon GSM op dit ogenblik wel wat anders om het hoofd heeft dan wat schoolmeesterlijke opmerkingen.
Maar geen nood, ik ga er me lekker niet meer aan ergeren aan dit soort teksten. Op uw naam klikken, Vijand toevoegen, opmerking verdwijnt.
Zouden we met zijn allen gerust mogen doen. :bang:

Ik ben al blij dat hij er in lukt om zijn problemen hier te noteren
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

Als er vriendelijk op een fout gewezen wordt, zodat er nog wat wat van geleerd kan worden, dan is daar toch niks mis mee? Mag van mij. Maar het klakkeloos neersabelen wat hier ook nog al eens gebeurd, mag van mij achterwege gelaten worden - maar daar is hier toch geen sprake van?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

myway schreef:
wo 07 okt 2020, 19:47
Dan een verbruiker er aan zetten die met C20, is 11 Amp gaat ontladen en dat 7 uur lang.
Gaat de accu voortijdig door zijn hoeven weet je in ieder geval dat de accu echt op is.
Dan de acculader er op en die moet een 1.5 uur op 25 ampère laden, dan zal de lader 14.4 volt aan moeten geven , de stroom zal steeds verder terugzakken tot de accu nagenoeg vol is en dan gaat de spanning naar 13.8 volt.
Ik heb om 13 uur een verbruiker op gezet van 11,5A en de accu was toen 13,08V
De verbruiker staat nog aan en tot op heden is het verloop als volgt :
Om 14 uur was die 12,27V
Om 16 uur was die 12,07V
Om 17 uur was die 12,00V
Als die het volhoud moet ik dan na 7 uur dus om 20 uur afkoppelen en de lader er op zetten of moet ik hem nog verder ontladen ?
Zo ja tot hoeveel volt ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

Ik zou om 20.00 u de acculader erop zetten.
De accu zou dan op 65 % van zijn capaciteit zijn.
De lader zal dan om op 80 % van de capaciteit te komen ten minste een uur en twintig minuten met 25 Amp moeten laden.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Tussen update.
Om 20 uur was die 11,73v
Om 2012 was die 11,72 en heb ik de gebruiker afgekoppeld en de lader aangesloten
Lading om 20:15 was 23,1A
Om 20:20 was dat 22,1A en om 20:30 was het 22,2A
Lader gaf aan dat die 55% was en geladen werd met 13,6V
De spanning op de accu gemeten was 12,82V
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door kampo »

gsm schreef:
do 08 okt 2020, 0:42
...Hoe kom je aan die 880w/24 uur ?
Ik doe gewoon een 20% à 30% extra bovenop de 440Wh die je opgeeft als stroomverbruik voor je koelkast.
Even kijken want ik werk liever in Ah/24h (danku AlbertRietjens)
440Wh+20% is ongeveer 500Wh/24h en bv delen door 12,6V dan weten we dat je koelkast 40Ah/24h verbruikt.
Die 40Ah/24h lijkt me, op basis van mijn ervaring, nog iets te weinig voor een 130liter met diepvriesvak...
Wat bedoel je met slechte rendement van de accu en de factor 1,25 ? Ik vraag dat om van te leren. :wink:
Je kan je wat inlezen over deze materie. Als je een accu met 100Ah gaat ontladen zal je omwille van de slechte chemische eigenschappen van een accu, zie ook Peukert waarde, er ongeveer 125Ah terug moeten instoppen om hem weer vol te krijgen. Daar moet je rekening mee houden voor je solar of acculader dimensionering. En de laadtijd.
Is die 25% van toepassing op alle accus ? Nee er zijn betere en slechtere.
Ook is er een verschil tussen nieuw of wat gebruikt. Om je niet rijk te rekenen ga je best uit van die 25% verlies.
De beste zijn de Lithium accu's waar het verlies slechts slechts 2 tot 5% is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door kampo »

Ik snap iets niet.
De spanning bij een accutest ga je toch pas meten na de verbruiker te verwijderen en minstens 20 minuten te wachten op stabilisatie ?
Groeten Kampo
Plaats reactie