Uitleg gevraagd over BMV700
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Het ging niet om een accu test maar om de lader te testen.
De accu heeft in ieder geval 7 uur lang een verbruiker van 11 Amp aan de gang gehouden en dat valt niet tegen
De accu heeft in ieder geval 7 uur lang een verbruiker van 11 Amp aan de gang gehouden en dat valt niet tegen
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
@Kampo, bedankt voor de uitleg en ik snap het
@Myway, de lader blijft vannacht aan en ik neem de hele lading op dus kan ik morgen het laadverloop melden maar tot 24 uur was het zo :
Lading om 20:15 was 23,1A
Om 20:20 was dat 22,1A
Om 20:30 was dat 22,2A - lader gaf aan 55% en 13,6V - accu gemeten 12,82V
Om 21:15 was dat 22,0A - lader gaf aan 75% en 14,0V - accu gemeten 13,24V
Om 21:30 was dat 20,0A - lader gaf aan 80% en 14,1V - accu gemeten 13,37V
Om 22:00 was dat 19,9A - lader gaf aan 85% en 14,3V - accu gemeten 13,62V
Om 23:00 was dat 15,9A - lader gaf aan 85% en 14,6V - accu gemeten 14,50V
Om 24:00 was dat 10,1A - lader gaf aan 90% en 14,6V - accu gemeten 14,39V
Morgen zal ik het vervolg melden als dat nodig is
@Myway, de lader blijft vannacht aan en ik neem de hele lading op dus kan ik morgen het laadverloop melden maar tot 24 uur was het zo :
Lading om 20:15 was 23,1A
Om 20:20 was dat 22,1A
Om 20:30 was dat 22,2A - lader gaf aan 55% en 13,6V - accu gemeten 12,82V
Om 21:15 was dat 22,0A - lader gaf aan 75% en 14,0V - accu gemeten 13,24V
Om 21:30 was dat 20,0A - lader gaf aan 80% en 14,1V - accu gemeten 13,37V
Om 22:00 was dat 19,9A - lader gaf aan 85% en 14,3V - accu gemeten 13,62V
Om 23:00 was dat 15,9A - lader gaf aan 85% en 14,6V - accu gemeten 14,50V
Om 24:00 was dat 10,1A - lader gaf aan 90% en 14,6V - accu gemeten 14,39V
Morgen zal ik het vervolg melden als dat nodig is
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dit gaat nog niet zo verkeerd, de lader had voor een 25 Amp lader misschien iets beter zijn best mogen doen.
Hoe heb je de spanning “accu gemeten” vastgesteld?
Daar zit nog wel wat verschil tussen.
Hoe heb je de spanning “accu gemeten” vastgesteld?
Daar zit nog wel wat verschil tussen.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Eigenlijk zou je met je multimeter de spanning moeten meten daar waar de kabel de lader buiten komt.
Als je wil weten waarom je een ander meetresultaat hebt.
Grote stroom => groot spanningsverlies / verschil
Kleine stroom => kleiner spanningsverlies / verschil
Hoe dik is de kabel?
En hoe lang?
Kun je op Kroppie zijn favoriete website gaan kijken hoeveel spanningsverlies je hebt
http://www.polz.info/leitungsrechner/
De spanning op de batterij gemeten is de juiste (bij een goede Voltmeter)
Als je wil weten waarom je een ander meetresultaat hebt.
Grote stroom => groot spanningsverlies / verschil
Kleine stroom => kleiner spanningsverlies / verschil
Hoe dik is de kabel?
En hoe lang?
Kun je op Kroppie zijn favoriete website gaan kijken hoeveel spanningsverlies je hebt
http://www.polz.info/leitungsrechner/
De spanning op de batterij gemeten is de juiste (bij een goede Voltmeter)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Vervolg :
Om 1 uur was de lading 6,2A
Om 2 uur 4,3A
Om 3 uur 3,2A
Om 4 uur 2,4A
Om 5 uur 2,0A
Om 6 uur 1,8A
Om 7 uur 1,7A
Om 8 uur 1,6A
om 9 uur 1,6A
Om 10 uur 1,5A en was die 95%
Spanning op de lader was 13,8 en op de accu gemeten 13,88v
Om 10:30 gaf de lader FUL aan
De spanning op de accu heb ik met een multimeter gemeten en op de lader wordt dat aan gegeven in het display
De kabel zit vast aan de lader en is ±1,25m lang
Om 1 uur was de lading 6,2A
Om 2 uur 4,3A
Om 3 uur 3,2A
Om 4 uur 2,4A
Om 5 uur 2,0A
Om 6 uur 1,8A
Om 7 uur 1,7A
Om 8 uur 1,6A
om 9 uur 1,6A
Om 10 uur 1,5A en was die 95%
Spanning op de lader was 13,8 en op de accu gemeten 13,88v
Om 10:30 gaf de lader FUL aan
De spanning op de accu heb ik met een multimeter gemeten en op de lader wordt dat aan gegeven in het display
De kabel zit vast aan de lader en is ±1,25m lang
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Met de lader is niets mis mee.
Zoals in mijn eerder bericht zou hij iets meer mogen doen.
Spanningverschil kan in de meters zitten of een overgangsweerstand bij de aansluiting op de pool.
Je kunt nu nogmaals de verbruiker er op zetten en dat voor 10 uur.
Als de accu dat volhoud is ook de accu nog niet zo slecht.
Gebruik je daar een lamp voor?
Bij een lamp kun je dan na die 10 uur zien of dat hij minder licht geeft.
Zoals in mijn eerder bericht zou hij iets meer mogen doen.
Spanningverschil kan in de meters zitten of een overgangsweerstand bij de aansluiting op de pool.
Je kunt nu nogmaals de verbruiker er op zetten en dat voor 10 uur.
Als de accu dat volhoud is ook de accu nog niet zo slecht.
Gebruik je daar een lamp voor?
Bij een lamp kun je dan na die 10 uur zien of dat hij minder licht geeft.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Inderdaad een lamp en die ga ik weer aansluiten, ik laat het resultaat weten.
Bedankt voor je hulp en adviezen.
Stel ik neem toch een nieuwe lader welke zou je dan adviseren ?
De Victron Bleu Smart 12/30 lijkt mij wel wat maar die heb je met 1 en met 3 aansluitingen. met 1 aansluiting is toch genoeg ?
Nu vraag je waarom een andere als deze toch goed is, nou deze heeft een inwendige ventilator en die maakt nog wat geluid waardoor ik hem s´nachts uit moet zetten en een kleine 5A lader zet ik dan aan.
Als ik bv de Victron koopt dan plaats ik de huidige lader in de garage dus die gaat niet weg en doe alle andere gekregen en gekochte laders weg, scheelt weer ruimte in de garage want ik heb er nu 4 daar staan.
Bedankt voor je hulp en adviezen.
Stel ik neem toch een nieuwe lader welke zou je dan adviseren ?
De Victron Bleu Smart 12/30 lijkt mij wel wat maar die heb je met 1 en met 3 aansluitingen. met 1 aansluiting is toch genoeg ?
Nu vraag je waarom een andere als deze toch goed is, nou deze heeft een inwendige ventilator en die maakt nog wat geluid waardoor ik hem s´nachts uit moet zetten en een kleine 5A lader zet ik dan aan.
Als ik bv de Victron koopt dan plaats ik de huidige lader in de garage dus die gaat niet weg en doe alle andere gekregen en gekochte laders weg, scheelt weer ruimte in de garage want ik heb er nu 4 daar staan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik las iets in een eerder bericht iets over een ventilator.
In de zwaardere laders zit die er meestal in.
Ook in de lader van Victron.
Die kun je in een nachtstand zetten en dan doet hij nog de helft en zonder de ventilator.
Als je maar een accu wil laden is die met een aansluiting prima en iets goedkoper.
Die met drie aansluitingen gaat de 30 Amp verdelen over de verschillende accu’s
In de zwaardere laders zit die er meestal in.
Ook in de lader van Victron.
Die kun je in een nachtstand zetten en dan doet hij nog de helft en zonder de ventilator.
Als je maar een accu wil laden is die met een aansluiting prima en iets goedkoper.
Die met drie aansluitingen gaat de 30 Amp verdelen over de verschillende accu’s
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Als je geen eisen hebt aan fancy bluetooth dingen op je lader dan kun je een stuk voordeliger uit zijn dan zo'n dure Victron
Ik heb zelf de Meanwell PB-360p-12. Kost 100 euro bij Conrad en is een 24A lader.
Geen bluetooth, maar wel een degelijk ding (Meanwell is in de industriele wereld een vrij bekende goede speler) en geheel aluminium behuizing.
't grotere broertje (de PB-600), een 40A lader, kost 195 euro
Alleen zoals gezegd hebben de meeste zwaardere laders wel actieve koeling.
Ik heb zelf de Meanwell PB-360p-12. Kost 100 euro bij Conrad en is een 24A lader.
Geen bluetooth, maar wel een degelijk ding (Meanwell is in de industriele wereld een vrij bekende goede speler) en geheel aluminium behuizing.
't grotere broertje (de PB-600), een 40A lader, kost 195 euro
Alleen zoals gezegd hebben de meeste zwaardere laders wel actieve koeling.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik moest vanmiddag een accu laden met een Victron lader 30amp
Nou had ik nog nooit op de polen gemeten hoeveel volt het was.
Op de telefoon gaf de lader iets hoger aan als direct op de uitgang van de lader, maar op de polen idd een stukje minder.
Nou had ik nog nooit op de polen gemeten hoeveel volt het was.
Op de telefoon gaf de lader iets hoger aan als direct op de uitgang van de lader, maar op de polen idd een stukje minder.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Kabelverlies zie de link van Kroppie
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dus is er bij mij niets vreemd
Ik blijf deze lader gebruiken maar voor de nacht wil ik de 5A lader vervangen door een zwaardere, welke kan ik dan nemen i.c.m. een 220Ah accu ?
Na 5 uur met 11,5A gebruikers is de spanning gezakt van 12,54v naar 11,92v en de lamp doet het nog goed.
Ben benieuwd of die de 10 uur haalt
Ik blijf deze lader gebruiken maar voor de nacht wil ik de 5A lader vervangen door een zwaardere, welke kan ik dan nemen i.c.m. een 220Ah accu ?
Na 5 uur met 11,5A gebruikers is de spanning gezakt van 12,54v naar 11,92v en de lamp doet het nog goed.
Ben benieuwd of die de 10 uur haalt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dat denk ik niet, lader staat nu op storage met een spanning in de app 13.26 volt op de uitgang direct op de lader 13.24 en op de polen 13.19 voltAtoz schreef: Kabelverlies zie de link van Kroppie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
@ gsm
Als je de verbruiker er af haalt de accu ff een uurtje laten staan en dan de spanning meten.
Als je de verbruiker er af haalt de accu ff een uurtje laten staan en dan de spanning meten.