Uitleg gevraagd over BMV700
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik heb pas geleden op advies van myway en veetee enkele instelingen veranderd dus wacht ik even de mening af van deze personen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Uitleg gevraagd over BMV700
Ja zo lust ik er ook nog wel één.Marianjacques schreef: Ik gebruik ook de 75/15 en de BMV 700
Zie hieronder mijn instellingen, ik heb wel de accucapaciteit op de helft gezet van de werkelijke accucapaciteit (zoals opgegeven door de dienstdoende accuboer).
180 Ah naar 90Ah.
Dus 0% van de BMV, is dan de helft van de accucapaciteit. (en daar wil ik sowieso niet onder komen)
De % aanwijzijng veranderd dan ook sneller.
Ik zou, als de 75/15 aangeeft op druppelading te zijn gegaan, de BMV synchroniseren. (Dus op 100%).
De instellingen:
Accu cap: 90Ah.
De helft van de accu capaciteit ingeven
Laatst gewijzigd door myway op zo 13 sep 2020, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik denk dat de accu toch wel een tik heeft gehad en dat hij heeft ingeleverd in capaciteit.gsm schreef:Ik heb pas geleden op advies van myway en veetee enkele instelingen veranderd dus wacht ik even de mening af van deze personen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kijk eens wat hij doet als je de accu capaciteit met 10% verlaagd.
Mijn eigen accu is 180 Ah van alweer een aantal jaar oud.
Die heb ik op 170 Ah gezet.
Maar de accu mag natuurlijk wel gebruikt worden, hij hoeft niet op 100% te blijven staan.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Als ik het goed heb gebruik je toch ook een compressor koelkast?
Dan heb je al snel een verbruik van 30/35 Ah op een etmaal
Dan heb je al snel een verbruik van 30/35 Ah op een etmaal
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ja myway, bij de nodige andere systemen welke ik gebruik is het normaal om uitsluitend het bruikbare deel van een accu in te stellen en vandaar uit te rekenen.
Ongeacht welk type accu.
Het deel, of bereik, van de accu, waar schade opgelopen kan worden laat je daarmee buiten beschouwing...in dat gebied kom je eenvoudigweg niet.
Daarnaast krijg je in het bruikbare deel een meer zuivere meting.
Bij heel veel accu gevoede producten, willen reguliere gebruikers uitsluitend weten hoelang er gebruik van een accu gemaakt kan worden. Niemand die begrijpt dat je er maar een deel van kan gebruiken.
Derhalve wordt het bruto deel (de boven en onder waarde) nooit getoond en vindt alvorens uitschakeling plaats.
Maar als je het wel interessant vindt, laat je het toch lekker staan?
Ongeacht welk type accu.
Het deel, of bereik, van de accu, waar schade opgelopen kan worden laat je daarmee buiten beschouwing...in dat gebied kom je eenvoudigweg niet.
Daarnaast krijg je in het bruikbare deel een meer zuivere meting.
Bij heel veel accu gevoede producten, willen reguliere gebruikers uitsluitend weten hoelang er gebruik van een accu gemaakt kan worden. Niemand die begrijpt dat je er maar een deel van kan gebruiken.
Derhalve wordt het bruto deel (de boven en onder waarde) nooit getoond en vindt alvorens uitschakeling plaats.
Maar als je het wel interessant vindt, laat je het toch lekker staan?
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Klopt ik heb een compressor koelkast
Maar ik snap het niet waarom het paneel de accu maar 3% opgeladen krijgt volgens de bmv
De accu was vanmorgen 89% en eind van de dag 92% en dat zonder lader
Thuis in de stalling, met de hoofdschakelaar uit, was de accu 100% en dat bleef die tot we er mee weg zijn gegaan
Op dit moment is die 88% en een accu spanning van 12,44v maar met tv etc aan
Als de accu verlaagd wordt geeft de bmv dan wel 100% aan of moet ik daarvoor andere instellingen aanpassen en opnieuw synchroniseren ?
Maar ik ben het met je eens en ga ook twijfelen aan de accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar ik snap het niet waarom het paneel de accu maar 3% opgeladen krijgt volgens de bmv
De accu was vanmorgen 89% en eind van de dag 92% en dat zonder lader
Thuis in de stalling, met de hoofdschakelaar uit, was de accu 100% en dat bleef die tot we er mee weg zijn gegaan
Op dit moment is die 88% en een accu spanning van 12,44v maar met tv etc aan
Als de accu verlaagd wordt geeft de bmv dan wel 100% aan of moet ik daarvoor andere instellingen aanpassen en opnieuw synchroniseren ?
Maar ik ben het met je eens en ga ook twijfelen aan de accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Uitleg gevraagd over BMV700
@marianjacgues
Mijn bmv zal een signaal geven als het verbruik op 50% komt.
Stel je de accucapaciteit veel te laag in zal ook het Peukert effect onjuist verwerkt worden.
Mijn bmv zal een signaal geven als het verbruik op 50% komt.
Stel je de accucapaciteit veel te laag in zal ook het Peukert effect onjuist verwerkt worden.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Hoe groot is het zonnepaneel?gsm schreef:Klopt ik heb een compressor koelkast
Maar ik snap het niet waarom het paneel de accu maar 3% opgeladen krijgt volgens de bmv
De accu was vanmorgen 89% en eind van de dag 92% en dat zonder lader
Thuis in de stalling, met de hoofdschakelaar uit, was de accu 100% en dat bleef die tot we er mee weg zijn gegaan
Op dit moment is die 88% en een accu spanning van 12,44v maar met tv etc aan
Als de accu verlaagd wordt geeft de bmv dan wel 100% aan of moet ik daarvoor andere instellingen aanpassen en opnieuw synchroniseren ?
Maar ik ben het met je eens en ga ook twijfelen aan de accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het kan zijn dat het paneel net de koelkast kan bijhouden.
Dan komt er niet veel in de accu.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
265Wp icm een 75/15
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik vrees met grote vreze...
Hij bereikt nu geen 100%, om dat de lader (230 lader danwel solar) ‘denkt’ dat de accu al vol is. De lader ziet namelijk geen % maar een spanning. Die % is een door de BMV berekende waarde ten opzichte van de originele (met de hand ingegeven) startwaarde van de capaciteit (220 Ah). Door sulfatering/te lang te leeg gestaan is een deel van de capaciteit verloren, en dus ‘denkt’ de lader dat de accu al vol is, en schakelt over op druppellading, terwijl er nog geen 100% is (wordt ook niet meer bereikt). Je kan de, nu reëel effectieve waarde voor de capaciteit ingeven (dus corrigeren voor de verloren Ah’s), dan klopt het % display wel weer, maar.... de accu wordt er daardoor natuurlijk niet beter op.veetee schreef: ↑ma 10 aug 2020, 18:08... Dat is helaas geen vanzelfsprekendheid. Als ‘ie te lang diep ontladen heeft gestaan, kan er door sulfatering capaciteitsverlies zijn opgetreden. De accu heeft dan minder capaciteit, geeft wel vol aan, is sneller leeg maar dus ook weer sneller vol (maar niet echt vol dus t.o.v. de nominale capaciteit). Met sommige laders kun je proberen te reconditioneren, maar meestal geeft dit maar matige resultaten en heb je helaas te maken met een blijvend capaiteitsverlies, draait dan toch op vervangen uit.
Je zou de accu eens kunnen laten testen op echte effectieve capaciteit bij een accuboer, en bij tegenvallend resultaat dan toch maar vervangen...
Uitleg gevraagd over BMV700
Ik snap nu het advies van myway om de capaciteit te verlagen en ga die 10% verlagen en op 200 zetten en kijken of dat help op de bmv
Ik snap dat de accu niet beter wordt maar ik ben nu onderweg en kan hem er uit halen als we weer terug zijn
Nu is die 87% dus ga ik de capaciteit aanpassen en de lader aan zetten
Net aangepast zonder de lader aan en nu geeft die 84% aan
Lader aangezet en gaat met 18,5A laden wat terug loopt naar 12,5A
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik snap dat de accu niet beter wordt maar ik ben nu onderweg en kan hem er uit halen als we weer terug zijn
Nu is die 87% dus ga ik de capaciteit aanpassen en de lader aan zetten
Net aangepast zonder de lader aan en nu geeft die 84% aan
Lader aangezet en gaat met 18,5A laden wat terug loopt naar 12,5A
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
De bmv is een rekenmachine er zal dus eerst geladen moeten worden.
Als je zeker weet dat de accu vol is kun je de bmv synchroniseren.
Ik verwacht overigens niet dat de accu defect is.
Als je zeker weet dat de accu vol is kun je de bmv synchroniseren.
Ik verwacht overigens niet dat de accu defect is.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Inderdaad de BMV is een fijne rekenmachine, die redelijk juist is, maar hij kan niet toveren. Bovendien vraagt zo een systeem om wat interpretatie bij gebruik.
Als je een echte diagnose wil stellen moet je de inkomende en uitgaande stroom kunnen scheiden, dan zie je wat er aan de hand is.
Hoeveel je koelkast verbruikt of hoeveel zonne energie binnenkomt dat kan je met wat oefening perfect op het display laten verschijnen. Zo moeilijk is dat niet. Vervolgens weet je of je energie balans positief is of negatief.
Tegenwoordig werken veel kamperaars met meerdere appjes. Dat is nog mooier want je kan bv zien hoeveel stroom vanuit zon binnen is gekomen.
Een slechte maar nog steeds werkende accu, met verminderde capaciteit, is moeilijk. Daar kan geen enkele rekenmachine mee werken. Je kan nergens aflezen in welke staat een accu is behalve met een complex meetapparaat, en dan nog. Een accu moet vervangen worden als die nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit heeft.
Als je merkt dat de capaciteit terugloopt dan is het echt tijd om hem te vervangen.
Het is ook geen ramp om een accu een jaar te vroeg te vervangen. Preventief onderhoud noemen ze dat. Onderweg moeten vervangen is meestal heel duur.
Als je een echte diagnose wil stellen moet je de inkomende en uitgaande stroom kunnen scheiden, dan zie je wat er aan de hand is.
Hoeveel je koelkast verbruikt of hoeveel zonne energie binnenkomt dat kan je met wat oefening perfect op het display laten verschijnen. Zo moeilijk is dat niet. Vervolgens weet je of je energie balans positief is of negatief.
Tegenwoordig werken veel kamperaars met meerdere appjes. Dat is nog mooier want je kan bv zien hoeveel stroom vanuit zon binnen is gekomen.
Een slechte maar nog steeds werkende accu, met verminderde capaciteit, is moeilijk. Daar kan geen enkele rekenmachine mee werken. Je kan nergens aflezen in welke staat een accu is behalve met een complex meetapparaat, en dan nog. Een accu moet vervangen worden als die nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit heeft.
Als je merkt dat de capaciteit terugloopt dan is het echt tijd om hem te vervangen.
Het is ook geen ramp om een accu een jaar te vroeg te vervangen. Preventief onderhoud noemen ze dat. Onderweg moeten vervangen is meestal heel duur.
Groeten Kampo
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Vanmorgen was die 82% en na 100km rijden staan we nu in de volle zon en is die 88%
BMV geeft nu een spanning aan van 13,63v en een laadstroom van 0,45A
MPPT geeft een paneel spanning aan van 31,61v en een stroom van 2,5A
Als accuspanning geeft die 13,77v aan met een stroom van 5,3A (koelkast is aangeslagen)
Status is druppellading
Als de koelkast uitslaat geeft de BMV aan dat de laadstroom 0,1A stijgt
De MPPT geeft aan dat de paneelspanning en accuspanning gelijk blijft maar de paneelstroom zakt naar 1A en de stroom zakt naar 2,2A
Net een andere acculader even kunnen lenen en ook die geeft net als mijn lader aan dat de accu vol is
Kan het zo zijn dat de accu inderdaad vol is en ik de BMV gewoon opnieuw moet synchroniseren ?
Want paneel laad bijna niets meer en als de koelkast aan gaat geeft het paneel meer stroom door omdat die dat kwijt kan
En beide acculaders geven vol aan
Dan zouden mijn zorgen over de accu niet nodig zijn
Al blijft het vreemd dat die nu 88% aangeeft en thuis 100% en afgelopen dagen 92 en 89%
Dat zou dan weer inhouden dat die elke keer minder wordt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
BMV geeft nu een spanning aan van 13,63v en een laadstroom van 0,45A
MPPT geeft een paneel spanning aan van 31,61v en een stroom van 2,5A
Als accuspanning geeft die 13,77v aan met een stroom van 5,3A (koelkast is aangeslagen)
Status is druppellading
Als de koelkast uitslaat geeft de BMV aan dat de laadstroom 0,1A stijgt
De MPPT geeft aan dat de paneelspanning en accuspanning gelijk blijft maar de paneelstroom zakt naar 1A en de stroom zakt naar 2,2A
Net een andere acculader even kunnen lenen en ook die geeft net als mijn lader aan dat de accu vol is
Kan het zo zijn dat de accu inderdaad vol is en ik de BMV gewoon opnieuw moet synchroniseren ?
Want paneel laad bijna niets meer en als de koelkast aan gaat geeft het paneel meer stroom door omdat die dat kwijt kan
En beide acculaders geven vol aan
Dan zouden mijn zorgen over de accu niet nodig zijn
Al blijft het vreemd dat die nu 88% aangeeft en thuis 100% en afgelopen dagen 92 en 89%
Dat zou dan weer inhouden dat die elke keer minder wordt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie