Uitleg gevraagd over BMV700
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Resultaat van 10 uur ontlading.
Om 12:45 uur was de spanning 13,08v en heb ik de gebruiker aangezet en die trok 11,6A uit de accu
Om 13 uur was de spanning 12,54v
Elk uur liep de spanning af en om 23 uur was die nog 11,39v
Uurtje laten staan en om 24 uur was de spanning 12,99v
Om 00:15 uur heb ik de lader weer aangezet en begon te laden met 23,3A en de accu was 50%
Er werd gestart met 13,5v en op de accu meet ik 12,76v
Ik laat hem vannacht opladen en neem de beelden op zodat ik het verloop van de laadstroom morgen kan nakijken.
Om 12:45 uur was de spanning 13,08v en heb ik de gebruiker aangezet en die trok 11,6A uit de accu
Om 13 uur was de spanning 12,54v
Elk uur liep de spanning af en om 23 uur was die nog 11,39v
Uurtje laten staan en om 24 uur was de spanning 12,99v
Om 00:15 uur heb ik de lader weer aangezet en begon te laden met 23,3A en de accu was 50%
Er werd gestart met 13,5v en op de accu meet ik 12,76v
Ik laat hem vannacht opladen en neem de beelden op zodat ik het verloop van de laadstroom morgen kan nakijken.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Het was natuurlijk al laat maar na een uurtje staan zonder afname 12.99 volt.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Als je de lader snacht er af haalt en dan vervangt door een van 5 amp begint dan niet weer een nieuwe laad ciclus voor de accu ?
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Nee myway na een uurtje was die 11,99v en schommelde naar 12v
Rond 2 uur vannacht ging die onder de 20A laden, 19,9A
Daarna lipe het heel langzaam af en vanmorgen rond 5 uur ging die onder de 10A laden
Rond half 5 ging die onder de 5A en nu laad die nog met 2,7A
Hij is nu 95% geeft de lader aan en de spanning is nu 14,6v
Rond 2 uur vannacht ging die onder de 20A laden, 19,9A
Daarna lipe het heel langzaam af en vanmorgen rond 5 uur ging die onder de 10A laden
Rond half 5 ging die onder de 5A en nu laad die nog met 2,7A
Hij is nu 95% geeft de lader aan en de spanning is nu 14,6v
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
@GSM
Ik volg je tests met iets minder concentratie en van op grotere afstand.
Volgens mij waren de test om te zien of de acculader en de MPPT lader goed werken helemaal niet nodig. Dat bleek al lang uit de waardes die je voorheen opgaf.
Natuurlijk heb je nu dubbel bewijs geleverd dat de acculader perfect zijn ding doet en het is altijd leuk ter bevestiging. Bovendien ziet iedereen die dit verloop volgt hoe dat gaat.
Echter vanaf dag 1 weet ik dat de bewuste HH accu zijn beste tijd gehad heeft.
Het bewijs leveren dat de accu om zeep is, daar had ik in jou geval mijn tijd in gestoken.
Om zeep betekend voor mij dat die meer als 20% van zijn initiële capaciteit verloren heeft.
Je accuboer heeft het met zijn snel?test en meetapparatuur al gewoon kunnen bewijzen. Je kan de rest capaciteit test overdoen met je lamp. Maar dan ieder uur afkoppelen en >20 minuten wachten alvorens de spanning te meten. Dit is de normale testmethode en niet die van gewoon even de spanning meten met de verbruiker er aan.
Ik volg je tests met iets minder concentratie en van op grotere afstand.
Volgens mij waren de test om te zien of de acculader en de MPPT lader goed werken helemaal niet nodig. Dat bleek al lang uit de waardes die je voorheen opgaf.
Natuurlijk heb je nu dubbel bewijs geleverd dat de acculader perfect zijn ding doet en het is altijd leuk ter bevestiging. Bovendien ziet iedereen die dit verloop volgt hoe dat gaat.
Echter vanaf dag 1 weet ik dat de bewuste HH accu zijn beste tijd gehad heeft.
Het bewijs leveren dat de accu om zeep is, daar had ik in jou geval mijn tijd in gestoken.
Om zeep betekend voor mij dat die meer als 20% van zijn initiële capaciteit verloren heeft.
Je accuboer heeft het met zijn snel?test en meetapparatuur al gewoon kunnen bewijzen. Je kan de rest capaciteit test overdoen met je lamp. Maar dan ieder uur afkoppelen en >20 minuten wachten alvorens de spanning te meten. Dit is de normale testmethode en niet die van gewoon even de spanning meten met de verbruiker er aan.
Groeten Kampo
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
De test van de lader was wel nodig want de leverancier zei afgelopen dinsdag toen ik de accu ging ophalen dat de lader kapot was
Ook vertelde die mij dat de MPPT te licht was en ik minimaal met 22A moest laden
Ik vroeg toen dat als je dus een 220Ah accu heb ook een groot paneel moet hebben en een zwaardere MPPT en dat vele camperaars dat niet hebben waarop hij zei dat vele accu´s daardoor vroegtijdig kapot gaan.
Ik heb die vraag hier ook voorgelegd.
Hoe dan ook myway bevestigde gisteren dat de lader goed was en daarna nog even een test gedaan om te kijken hoe de accu er aan toe is
Dat heb ik gedaan zoals myway het mij uit heb gelegd en daar heb ik vannacht de resultaten daarvan hier gemeld.
Ik wacht de reactie van myway daarover even af.
Accu zal best aan vervanging toe zijn maar dat wordt dan pas in het voorjaar en hou ik deze nog even aan want 10 uur lang 11,5A trekken zonder dat die de geest geeft is nog niet zo heel slecht.
Ook vertelde die mij dat de MPPT te licht was en ik minimaal met 22A moest laden
Ik vroeg toen dat als je dus een 220Ah accu heb ook een groot paneel moet hebben en een zwaardere MPPT en dat vele camperaars dat niet hebben waarop hij zei dat vele accu´s daardoor vroegtijdig kapot gaan.
Ik heb die vraag hier ook voorgelegd.
Hoe dan ook myway bevestigde gisteren dat de lader goed was en daarna nog even een test gedaan om te kijken hoe de accu er aan toe is
Dat heb ik gedaan zoals myway het mij uit heb gelegd en daar heb ik vannacht de resultaten daarvan hier gemeld.
Ik wacht de reactie van myway daarover even af.
Accu zal best aan vervanging toe zijn maar dat wordt dan pas in het voorjaar en hou ik deze nog even aan want 10 uur lang 11,5A trekken zonder dat die de geest geeft is nog niet zo heel slecht.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Is idd niet slecht, er van uit gaan dat je deze accu niet verder moet ontladen als 50%.
De 80% die er opgegeven wordt voor deze accu had en heb ik mijn bedenkingen bij
De 12.99 volt was dus een typ fout.
De accu heeft misschien wel wat ingeleverd maar ik zou hem niet vervangen.
Gewoon gebruiken en niet te krampachtig proberen hem op vol te houden.
De 80% die er opgegeven wordt voor deze accu had en heb ik mijn bedenkingen bij
De 12.99 volt was dus een typ fout.
De accu heeft misschien wel wat ingeleverd maar ik zou hem niet vervangen.
Gewoon gebruiken en niet te krampachtig proberen hem op vol te houden.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Bedankt voor je bevestiging, ik hoopte toen de accu diep ontladen was al dat de schade mee viel maar had daar op vakantie een hard hoofd in
Dan komt de leverancier nog met de opmerking dat de lader niet goed is en dat de 75/15 slecht is voor de accu dan ga ik twijfelen.
Om dan domweg een nieuwe accu te kopen als de laders niet goed zijn vind ik zonde van het geld.
Nu het duidelijk is dat de lader goed is en de 75/15 geen schade aan de accu veroorzaakt kan ik mij spitsen op de accu en deze winter ga ik hem in de gaten houden. Blijkt het slechter te worden dan haal ik in het voorjaar alsnog een nieuwe accu.
Voor dit topic gaat sluiten nog één vraag :
Kan een stille 2e lader voor de nacht geen kwaad en heeft dat nut en welke kan ik dan het beste kopen ?
Deze gebruik ik dan alleen in de nacht, overdag de 25A lader met inwendige ventilator en s´nachts de stille van bv 10 of 15A
Ik ben mij ervan bewust dat dit een lang topic is geworden en excuses daarvoor.
Het probleem is op 8 augustus door eigen schuld ontstaan en ik hoopte dat de schade mee zou vallen.
Tijdens vakantie ging het niet goed en zag ik het somber in voor de accu. Ook ik was de oorzaak van 8 augustus vergeten.
De leverancier vertelde mij dat de accu minder was geworden door de laders dus moest ik eerst dat uitzoeken voor ik een nieuwe wilde gaan kopen
Nu blijkt dat de laders goed zijn en misschien is de accu nog wel een jaar te gebruiken
Eind goed - al goed al zal de ervaring dat leren
Dan komt de leverancier nog met de opmerking dat de lader niet goed is en dat de 75/15 slecht is voor de accu dan ga ik twijfelen.
Om dan domweg een nieuwe accu te kopen als de laders niet goed zijn vind ik zonde van het geld.
Nu het duidelijk is dat de lader goed is en de 75/15 geen schade aan de accu veroorzaakt kan ik mij spitsen op de accu en deze winter ga ik hem in de gaten houden. Blijkt het slechter te worden dan haal ik in het voorjaar alsnog een nieuwe accu.
Voor dit topic gaat sluiten nog één vraag :
Kan een stille 2e lader voor de nacht geen kwaad en heeft dat nut en welke kan ik dan het beste kopen ?
Deze gebruik ik dan alleen in de nacht, overdag de 25A lader met inwendige ventilator en s´nachts de stille van bv 10 of 15A
Ik ben mij ervan bewust dat dit een lang topic is geworden en excuses daarvoor.
Het probleem is op 8 augustus door eigen schuld ontstaan en ik hoopte dat de schade mee zou vallen.
Tijdens vakantie ging het niet goed en zag ik het somber in voor de accu. Ook ik was de oorzaak van 8 augustus vergeten.
De leverancier vertelde mij dat de accu minder was geworden door de laders dus moest ik eerst dat uitzoeken voor ik een nieuwe wilde gaan kopen
Nu blijkt dat de laders goed zijn en misschien is de accu nog wel een jaar te gebruiken
Eind goed - al goed al zal de ervaring dat leren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik ben mij eigen aan het inlezen en oriënteren voor een Lifepo4 accu, niet nu gelijk want de huidige accu moet nu niet gelijk vervangen worden maar dat ik er nog lang mee kan doen lijkt mij ook niet zeker en is het dan zover dan overweeg ik een lifepo4.
Daarom heb ik de acculader naar de accuboer gestuurd om gratis te laten testen en vandaag de eerste uitslag gekregen : werkt niet correct.
Volgende week wordt er nog een test gedaan met een zwaardere accu en daar is het nu nog op wachten wat daar uit komt.
Ik kreeg de volgende grafieken toe gestuurd
Zo is het normale verloop
En dit is de uitslag van de test
Volgens de uitleg van de accuboer blijft de lader in jogging fase hangen en wordt de accu daarom niet goed gelden maar continue verkeerd.
Ik kan er niets over zeggen want ik heb hier geen verstand van, hopelijk iemand van hier wel.
Daarom heb ik de acculader naar de accuboer gestuurd om gratis te laten testen en vandaag de eerste uitslag gekregen : werkt niet correct.
Volgende week wordt er nog een test gedaan met een zwaardere accu en daar is het nu nog op wachten wat daar uit komt.
Ik kreeg de volgende grafieken toe gestuurd
Zo is het normale verloop
En dit is de uitslag van de test
Volgens de uitleg van de accuboer blijft de lader in jogging fase hangen en wordt de accu daarom niet goed gelden maar continue verkeerd.
Ik kan er niets over zeggen want ik heb hier geen verstand van, hopelijk iemand van hier wel.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Tja leuk zo’n grafiekje
Eerst maar eens de verschillende fase van laden als eerste bulkladen dan absorptiefase daarna de druppelfase en bij sommige de opslagfase.
Wat we in de grafiek zien is nog een klein stukje van de absorptiefase en een stuk van de druppelfase.
Bij de gele lijn zal de zaak wel afgekoppeld zijn.
Ik zie daar niet iets bijzonder.
Was er nog meer grafiek over het eerste deel van het laden.
Dit zegt niet zo heel veel.
Eerst maar eens de verschillende fase van laden als eerste bulkladen dan absorptiefase daarna de druppelfase en bij sommige de opslagfase.
Wat we in de grafiek zien is nog een klein stukje van de absorptiefase en een stuk van de druppelfase.
Bij de gele lijn zal de zaak wel afgekoppeld zijn.
Ik zie daar niet iets bijzonder.
Was er nog meer grafiek over het eerste deel van het laden.
Dit zegt niet zo heel veel.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dit zijn de grafieken die ik toegestuurd kreeg, meer heb ik nu niet. Misschien als de volgende test is gedaan.
Even voor mijn beeld, klopt het dat de blauwe lijn de voltage is en de wisselende oranje lijn de laadstroom ?
Dan zou ik zegen dat de voltage wel mooi is maar de laadstroom erg fluctueert of zijn die pieken normaal ?
En dan gaat het de eerste ±175 minuten wel goed evenredig of heb ik dat mis ?
Even voor mijn beeld, klopt het dat de blauwe lijn de voltage is en de wisselende oranje lijn de laadstroom ?
Dan zou ik zegen dat de voltage wel mooi is maar de laadstroom erg fluctueert of zijn die pieken normaal ?
En dan gaat het de eerste ±175 minuten wel goed evenredig of heb ik dat mis ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dat klopt, dat staat er ook bij.gsm schreef: Even voor mijn beeld, klopt het dat de blauwe lijn de voltage is en de wisselende oranje lijn de laadstroom ?
In de linker lijn wordt de voltage waarde weergegeven en op de rechterzijden de amperage.
Maar ze sturen maar 1/3 van de grafiek op.
De bulk en absorptie fase is niet te zien.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Zijn er meer die het tweede plaatje niet kunnen zien?
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6