Uitleg gevraagd over BMV700
Uitleg gevraagd over BMV700
Ik heb geen probleem maar snap iets niet.
Afgelopen dagen zijn we weg geweest met minder zonnige dagen en ik wil de 220Ah tractie hhaccu zo vol mogelijk houden dus heb ik de 25A 9 traps acculader om 11 uur aangedaan omdat de BMV aangaf dat die 88,2% was.
Rond 14 uur gaf de lader 13,3V aan en bleef aan en uit gaan, druppel lading denk ik
Rond 18 uur gaf de lader FULL aan maar de BMV gaf 93,8% bij 13,25V
Ondanks dat de % wel opgelopen is was die na de hele dag (alleen overdag) volgens de BMV nog steeds niet 100% en met de PV panelen is die dat wel.
Rond 20 uur gaf de BMV 100% aan en rond 24 uur was die 99% en dat bleef zo tot 1 uur
Het lijkt mij dat het allemaal goed werkt maar waarom duurt het met de acculader zo lang om hem 100% vol te krijgen en met de PV panelen niet ?
En waarom gaf de lader FULL aan en de BMV 93,8% ?
Kan iemand mij dat uitleggen ?
Afgelopen dagen zijn we weg geweest met minder zonnige dagen en ik wil de 220Ah tractie hhaccu zo vol mogelijk houden dus heb ik de 25A 9 traps acculader om 11 uur aangedaan omdat de BMV aangaf dat die 88,2% was.
Rond 14 uur gaf de lader 13,3V aan en bleef aan en uit gaan, druppel lading denk ik
Rond 18 uur gaf de lader FULL aan maar de BMV gaf 93,8% bij 13,25V
Ondanks dat de % wel opgelopen is was die na de hele dag (alleen overdag) volgens de BMV nog steeds niet 100% en met de PV panelen is die dat wel.
Rond 20 uur gaf de BMV 100% aan en rond 24 uur was die 99% en dat bleef zo tot 1 uur
Het lijkt mij dat het allemaal goed werkt maar waarom duurt het met de acculader zo lang om hem 100% vol te krijgen en met de PV panelen niet ?
En waarom gaf de lader FULL aan en de BMV 93,8% ?
Kan iemand mij dat uitleggen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
De BMV en de (solar)lader hanteren waarschijnlijk verschillende criteria om te beoordelen of de accu vol is. Zie manual van de BMV, die werkt o.a. met instelling staartstroom. Als er gedurende X tijd niet meer dan Y mA laadstroom loopt is de accu vol en wordt ook de SoC naar 100% gezet.
Hoe je lader daarmee omgaat weet ik niet, maar zou kunnen dat die alleen op basis van een bepaalde spanning beoordeeld dat de accu vol is.
N.B. Als je zonnepanelen hebt is het verstandig de default instellingen van de BMV daarop aan te passen. Daarover is wel wat geschreven in het manual en op het web, maar dat heb ik nu even niet paraat.
Hoe je lader daarmee omgaat weet ik niet, maar zou kunnen dat die alleen op basis van een bepaalde spanning beoordeeld dat de accu vol is.
N.B. Als je zonnepanelen hebt is het verstandig de default instellingen van de BMV daarop aan te passen. Daarover is wel wat geschreven in het manual en op het web, maar dat heb ik nu even niet paraat.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
@myway, zo staan de instellingen
En de lader geeft FULL aan als er een bepaalde spanning is bereikt en houd die dan vast om de accu vol te houden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En de lader geeft FULL aan als er een bepaalde spanning is bereikt en houd die dan vast om de accu vol te houden
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik zou de synchronisatie-settings eens aanpassen, bijvoorbeeld Geladen spanning hoger, bij.14.2 V, de Staartstroom staat al op zijn minimum (0.50%) is goed, en Detectietihd behoorlijk langer, bij. op max, is 50 min.BMV Manual schreef:The BMV synchronises too early
In solar systems or other applications with fluctuating charge currents, the following measures can be taken to reduce the probability for the BMV to reset prematurely to 100% state of charge:
a) Increase the “charged” voltage to only slightly below the absorption charge voltage (for example: 14.2V in case of 14.4V absorption voltage).
b) Increase the “charged” detection time and/or decrease the tail current to prevent an early reset due to to passing clouds.
Hiermee eens experimenteren kan geen kwaad. Bij mij werkt dit prima met deze instellingen.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Die instellingen kun je idd zo aanpassen.
Wanneer heeft hij automatisch gesynchroniseerd.
Wanneer heeft hij automatisch gesynchroniseerd.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Hij staat in de stalling maar als ik er heen ga dan zal ik het zo instellen
Dus de geladen spanning op 14,2v zetten en de geladen detectietijd op 50 zetten
Waar kan ik dat vinden wanneer die automatisch gesynchroniseerd heeft ?
Ik zie wel dat er 23 synchronisaties hebben plaats gevonden
Toen die in de stalling ging heb ik van de tabbladen een print screen gemaakt
Dit is er één van :
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dus de geladen spanning op 14,2v zetten en de geladen detectietijd op 50 zetten
Waar kan ik dat vinden wanneer die automatisch gesynchroniseerd heeft ?
Ik zie wel dat er 23 synchronisaties hebben plaats gevonden
Toen die in de stalling ging heb ik van de tabbladen een print screen gemaakt
Dit is er één van :
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Sorry dat kun je niet zien.
Als je zeker weet dat de accu vol is kun je hem handmatig synchroniseren.
Als je zeker weet dat de accu vol is kun je hem handmatig synchroniseren.
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Heb ik een keer gedaan
Moet ik toch de instellingen veranderen ? Ik zie elke dag met het zonnepaneel dat die 100% wordt
En komt er dan een betere overeenkomst tussen vol van de acculader en de BMV ? Of heeft dat geen invloed ?
En als dat geen invloed heeft wat is dan het voordeel om de instellingen te veranderen ?
Moet ik toch de instellingen veranderen ? Ik zie elke dag met het zonnepaneel dat die 100% wordt
En komt er dan een betere overeenkomst tussen vol van de acculader en de BMV ? Of heeft dat geen invloed ?
En als dat geen invloed heeft wat is dan het voordeel om de instellingen te veranderen ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Dat is juist waarom je het moet aanpassen. Zoals in mijn eerdere post al gezegd: “b) Increase the “charged” detection time and/or decrease the tail current to prevent an early reset due to to passing clouds.”
Met een te korte detectietijd zie je te vroeg dat hij naar 100% gesteld wordt als de panelen laden, terwijl de accu eigenlijk nog niet helemaal vol is...
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Ik heb het genoteerd en ga de aanpassing doen als ik er ben.
Bedankt voor de adviezen en uitleg
Bedankt voor de adviezen en uitleg
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Vandaag even naar de stalling geweest en heb het zo ingesteld
Is dit goed zo ?Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Lijkt me goed, gewoon een tijdje uitproberen, het is een meetinstrument, met niet-optimale instellingen heb je hooguit minder nauwkeurige/representatieve meetresultaten - er gaat niets door kapot.
N.B. Werken de zonnepanelen in de stalling wel?
N.B. Werken de zonnepanelen in de stalling wel?
Re: Uitleg gevraagd over BMV700
Nee die werken niet en stom van mij ik heb ook geen walaansluiting aangesloten en de hoofdschakelaar niet uit gezet waardoor en 0,67A uit de accu werd getrokken met gevolg dat de spanning 11,74V was geworden.
Ik schrok er van dat er 0,67A = 8Watt als sluip verbruik aanwezig was en zal dat eens nakijken wat het allemaal is.
Ik weet 2 gasalarms + GPS tracker + Mifi + Victron dongle met de BMV
Hoe dan ook ik heb gelijk de lader aangesloten en die begon met 18A te laden, ga er straks nog even heen om te kijken hoe de stand van zaken is.
Als ik het goed terug gerekend heb is die 2 dagen onder de 50% geweest want hij staat nu 9 dagen op stalling x 24 uur x 0,67A is 144A wat inhoud dat die na 7 dagen x 24 uur x 0,67A is ±110A en dat is 50% SOC.
Ik hoop dat dit geen grote gevolgen voor de accu is geweest.
Ik schrok er van dat er 0,67A = 8Watt als sluip verbruik aanwezig was en zal dat eens nakijken wat het allemaal is.
Ik weet 2 gasalarms + GPS tracker + Mifi + Victron dongle met de BMV
Hoe dan ook ik heb gelijk de lader aangesloten en die begon met 18A te laden, ga er straks nog even heen om te kijken hoe de stand van zaken is.
Als ik het goed terug gerekend heb is die 2 dagen onder de 50% geweest want hij staat nu 9 dagen op stalling x 24 uur x 0,67A is 144A wat inhoud dat die na 7 dagen x 24 uur x 0,67A is ±110A en dat is 50% SOC.
Ik hoop dat dit geen grote gevolgen voor de accu is geweest.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie