Uitleg gevraagd over BMV700

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Kroppie »

hier ook niet zichtbaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Vreemd want ik zie hem wel en myway ook, misschien omdat het png bestandje is.
Dit is de zelfde foto maar nu als jpg
ASIacculader test 1.jpg
ASIacculader test 1.jpg (39.55 KiB) 272 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Vandaag de uitslag van de 2e test op een andere accu binnen gekregen en volgens de leverancier is deze test ook niet goed.
Omdat de lader niet goed werkt wordt de accu niet goed geladen want zo schrijft die :

Na 400 minuten begint de lader te joggen / pulseren terwijl dit een strakke lijn moet zijn. Joggen mag wel even maar geen 200 minuten.
De conclusie is dat de lader niet goed is, hierdoor wordt de accu slecht geladen en daarom verliest de accu capaciteit.
Door het slecht laden gesulfateerd de accu wat terug te zien is aan het troebele accuzuur.


Dit is de foto van de test :
acculader test 2.jpg
acculader test 2.jpg (60.68 KiB) 228 keer bekeken
De vorige keer zei die ook al dat de MPPT 75/15 niet goed is, te licht en moet minimaal 22A zijn dus een 100/30
Dan is mijn 265Wp ook te klein dus ook een nieuwe 400Wp op het dak.
Conclusie : de hele installatie moet vervangen worden en als dat toch moet dan gelijk maar een 280Ah LifePo4 er in :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

gsm schreef:
ma 09 nov 2020, 19:28
Na 400 minuten begint de lader te joggen / pulseren terwijl dit een strakke lijn moet zijn. Joggen mag wel even maar geen 200 minuten.
De conclusie is dat de lader niet goed is, hierdoor wordt de accu slecht geladen en daarom verliest de accu capaciteit.
Door het slecht laden gesulfateerd de accu wat terug te zien is aan het troebele accuzuur.


Dit is de foto van de test :
Afbeelding
acculader test 2.jpg
Ik vind het niet zo'n dramatisch plaatje hoor, je moet wel de schalen van de y-as in de juiste proporties zien:

Ik zie, in blauw, de accuspanning: loopt langzaam op tijdens het laden tot 14.6V op 400 min, zakt daarna naar float 13.5V gedurende de volgende 200 min, daarna wordt er waarschijnlijk getest met een flinke belasting: de stroom (oranje) loopt tegen het max. van de schaal (20A) terwijl de accuspanning inzakt tot 10.5V. Op dat punt wordt, op 1200 min. de belasting afgekoppeld (test afgelopen op 10.5V) en stijgt de accuspanning een beetje doordat de accu intern tot rust komt.
Het jotteren wat jij bedoeld, tijdens de float, het oranje stukje lijn tussen 400 en 600 min, daar varieert de stroom tussen 0 en 1A, met een paar uitschieters naar 2 en 4 A.

Op basis van dit plaatje zou ik persoonlijk niet de gehele santekraam van accu, paneel, mppt en lader vervangen... dat is nogal een investering, vermoedelijk lost wel je probleem op (logisch als je alles tegelijk vernieuwd) maar nogal overkill denk ik...
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Atoz »

gsm schreef:
ma 09 nov 2020, 19:28
De vorige keer zei die ook al dat de MPPT 75/15 niet goed is, te licht en moet minimaal 22A zijn dus een 100/30
Dan is mijn 265Wp ook te klein dus ook een nieuwe 400Wp op het dak.
Conclusie : de hele installatie moet vervangen worden en als dat toch moet dan gelijk maar een 280Ah LifePo4 er in :cheers:
Dan moeten de meeste camperbezitters hun hele installatie volledig vernieuwen.
Anderzijds is de LFP geen verkeerde keuze als je dan toch een nieuwe accu moet aanschaffen.
Welk type, .... Datgene waar je je goed bij voelt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Bedankt Veetee voor je uitleg over het schema en ik snap nu wat er bedoeld wordt.
Ik zelf geloof namelijk niet dat de MPPT te licht is en dat de lader defect is, ik heb dat ook kenbaar gemaakt maar hij blijft zeggen dat de lader niet goed werkt en dat daardoor de accu defect raakt.
Ik laat het maar zo.
By the way hij schreef jotteren en ik weet dat als de lader vol aangeeft dat de lader gaat schommelen wat hij waarschijnlijk jotteren bedoeld.
Volgens mij doet die dat om de accu vol te kunnen houden en als ik het schema nu begrijpt loopt dat evenredig aan de spanning.
Lijkt mij niet verkeerd.

Volgend jaar, als corona meewerkt, willen we naar Kroatië en Italië maar dan wil ik onderweg geen accu problemen hebben.
Kan altijd gebeuren maar als ik nu al weet dat de Dynac accu ±50% is dan is het vragen om problemen onderweg dus lijkt het mij nu een goede tijd om te switchen naar een LifePo4
Ik ben vooruitlopend op de uitslag van de testen al bezig met het uitzoeken van een LifePo4 accu en heb ik mijn configuratie klaar.
De 75/15 en paneel laat ik zitten want net wat Atoz schrijft die is goed en wat ik lees kan die de LifePo4 op peil houden.
Verbruik is de afgelopen jaren ±55A per dag geweest en de MPPT kreeg elke dag de accu vol.
Blijft over de accu en lader en dat zijn niet de minste kosten maar hopelijk ben ik dan beter af dan nu.
In het zelfbouw topic over de LifePo4 heb ik mijn configuratie al laten weten behalve de lader, ik weet niet of deze lader geschikt is voor een LifePo4 accu maar denkt het van niet dus moet ik die ook vervangen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door jan- »

Voor die LifePo4 zou je eigenlijk een slimme BMS moeten hebben die het laden op tijd stopt, de temperatuur in de gaten houdt en de stroom beperkt zodat je elke zonnepaneel regelaar, acculader en dynamo kan blijven gebruiken. Daar zou toch een markt voor moeten zijn om zoiets te ontwikkelen voor een schappelijke prijs, als ik zie hoeveel een huidige bluetooth BMS kost?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Klopt Jan die smart BMS-én zijn er, lees maar mee in het zelfbouw topic https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... ead#unread
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door jan- »

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke BMS kan b.v. de laadstroom beperken zonder gebruik te hoeven maken van een externe DC/DC converter? En beperkt de laadstroom onder 0 graden? En stopt het laden als de accu vol is zodat je elke lader kan gebruiken?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Laten we daarover in dat topic verder praten.
Ik heb zelf niet zoveel verstand van BMS maar daar zitten deskundigen zat die daar een onderbouwde reactie over kunnen geven.
Voor zover ik het begrijp regelt de BMS alles behalve de laadstroom van de dynamo en vandaar dat er een DC/DC tussen moet, ook om de dynamo te beschermen. Zo heb ik het ook in mijn schema verwerkt want de min van het chassis zit aan de shunt en die zit weer aan de BMS.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door kampo »

gsm schreef:
ma 09 nov 2020, 19:28
...Conclusie : de hele installatie moet vervangen worden en als dat toch moet dan gelijk maar een 280Ah LifePo4 er in :cheers:
De voorspellingen vanuit mijn glazen bol komen sneller uit dan dat ik zelf verwacht had :-B

Nee hallo, niet te impulsief gaan vervangen !
Besef dat een 280Ah LFP geen wonder middel is.
Al zeker niet in zelfbouw. Die zelfbouw versies zijn in veel gevallen pas in orde na de 2de versie.
Slechte kwaliteit en onder bemeten componenten in combinatie met een onvoldoende voor de montage en niet te vergeten de gebruiksfouten.
Lees je allemaal weinig over, wie gaat toegeven dat zijn eigen geknutsel en gefoefel slecht was.

Waar ik ook (nog) niets over lees is over de defecte LFP's. Nochtans begin je ze tegen te komen, nu er veel meer LFP op de markt zijn.

Begin altijd met het belangrijkste: Je e-systeem moet in balans zijn.
En stel je de vraag nu al: Als je een 280Ah LFP aan boord hebt ga je dan als volgende een inverter van 1600VA willen gebruiken ?

Ja ik ben voor LFP in een camper, maar ga ze niet heilig verklaren op basis van een paar leuke verhaaltjes op een forum.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
di 10 nov 2020, 7:16
Lees je allemaal weinig over, wie gaat toegeven dat zijn eigen geknutsel en gefoefel slecht was.
Ik !
En niet alleen in de camper, maar uiteindelijk komt het toch goed.
De totale kostprijs is dan : het bedrag van de goedkope oplossing + het bedrag van de ''duurdere'' oplossing.

En in die duurdere oplossingen heb je twee soorten:
- duurder dan de goedkoopste oplossing
- veel duurder dan de ''duurder dan de goedkoopste oplossing''

Maar duurder is op het einde van de rit meestal goedkoper ;)
Voortschrijdend inzicht? Ervaring? Of is het de angst om onderweg een defect te hebben?

Morgen 11.11 zijn de chinezen het goedkoopst, de vraag is ''durf ik'' of ''durf ik toch maar niet'' ?
En de dollar staat laag dus goed materiaal is wat goedkoper. GWL....
Of koop ik een kant en klaar geheel Liontron bv.... Vijf jaar garantie, is niet niks
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

De "conclusie" is als grap bedoeld :D , nee natuurlijk moet ik de hele installatie niet vervangen maar nu de accu z´n beste tijd heeft gehad en ik volgend jaar naar Kroatië en Italië wil wil ik wel een betrouwbare accu er in hebben dus accu vervangen.
Dan de vraag welke en kwam toen het LifePo4 topic tegen en ben daar op gaan zoeken en kwam Will Prowse tegen, die test en test en daar heb ik het e.e.a. opgedaan en wat ik miste heb ik hier opgedaan. :thumbup:
En ja hij kwam ook slechte cellen tegen maar defecte is hij naar mijn weten nog niet tegen gekomen.
Wat ik al schreef mijn systeem is in balans en ik kan de 1500W omvormer vervangen door een 1000W want daar heb ik genoeg aan of ik laat die zitten en hou er rekening mee. Er komt in een enkel geval een haardroger op of een koffiezetapparaat, nee geen expresso.
Tot op heden hebben we, als we vrij staan, koffie op het gas gezet. Het is uiteindelijk geen hotel maar luxe kamperen. :wink: :-B
Het is dus geen impulsieve vervanging maar goed overwogen, doe ik het nu niet dan komt het met de jaren en dan zeg ik dan maar nu.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door henk en lila »

Nog even over die mppt. Wat een klets van die man. Alsof die 100/30 in het ochtend zonnetje meer ampère zou leveren dan de 75/15. Nee, ook met grotere panelen niet. Zon vermogen is altijd een parabool. Hij kijkt alleen naar het max vermogen. Maar dan zou je 80% van de tijd je HH accu aan het slopen zijn.
En druppelladen is dan weer niet slecht?

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie