Uitleg gevraagd over BMV700

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door kampo »

kampo schreef:
do 17 sep 2020, 17:12
Het belangrijkste is dat je de solarpanelen afzet. Anders heeft meten geen zin, ...
Zo dat zijn nogal een getallen. Ik probeer er wat van te maken maar het is moeilijk om je stroomverbruikers te bepalen als je veel tezamen gaat meten.
Wat je schrijft is dat je draaiende koelkast de ene keer 2,9A trekt en de andere keer 4,1A
Dat kan natuurlijk niet.

Voor wat de energiebalans betreft stel ik vast dat je s'ochtends, na het nachtverbruik zonder zon, landt op 75 % SOC en na de volgende nachten 71%, 45%
Dat is dus een hele negatieve stroombalans voor de tijd van het jaar.
Je laad te weinig of je verbruikt te veel.
Normaal zou je met wat zon tegen 11h weer op 100% moeten zitten zonder rijden.

Ik land na de nacht slechts 1 of 2 keer per jaar op 50% SOC en zou dat ook niet vaak willen. Is me te duur. Meestal heb ik na de koffie nog 75 à 80% SOC en tegen 10 of 11h weer 100% SOC.
Bij 45% SOC krijg je een sterk verkorte levensduur van de HH accu.

Aan de hoge en langdurige lading van je acculader (na 3/4h nog steeds 20A) kan je zien dat je HH accu werkelijk helemaal leeg is.

Conclusies over de staat van je accu kan je hieruit niet trekken. Het eerste probleem is dat je meer verbruikt dan je hebt.
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Het zonnepaneel was afgezet
De accu was voorheen gewoon op 100% te krijgen maar nu niet meer en loopt met paneel en lader aangesloten elke dag terug
Lader gaf elke keer vol aan
Die 45% is nadat myway gevraagd had om het paneel en lader 24 uur uit te zetten en dan kijken met hoeveel de lader zonder paneel gaat laden
Die begon dus met 22A en laad nu nog met 7A en de accu is nu 64%


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

gsm schreef:
20-9 was die om 10 uur 70%
Om 11 uur zijn we gaan rijden tot 17:30 en om 18 uur was die 73%

21-9 was die om 9 uur 66%
Om 10 uur weer gaan rijden tot 14 uur en bij aankomst was die 71%
Ik heb het bericht eerst eens een aantal keer gelezen en zie een aantal vreemde dingen.
Zoals hier boven, lang gereden en nauwelijks geladen.
Je hebt niet gezien hoeveel er geladen werd?
Ik neem aan dat het verbruik tijdens het rijden niet heel hoog is.

Waar staat de accucapaciteit op in de bmv?
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

gsm schreef:
Vanmorgen om 11 uur was die 45% en 12,04v
Om 11:30 lader aangezet en die begon met 22A te laden en om 12:15 was dat nog met 20,2A en was de accu 51%
Om 12:25 lader uit gezet en paneel aan
MPPT geeft aan 119w - 27,74v - 4,3A - 13,64v - 8,2A
Bulklading
BMV geeft nu aan 13,21v - 7,12A
Nu beiden aan en er wordt nu met 24A geladen
In dit stukje zien we dat de overige laders wel laden.
Maar een 25 Amp lader zou met een accu die nog op 45% staat toch aan de gang moeten met 25 Amp en ook niet na 45 minuten terug zijn gelopen naar 20.2 Amp.

Als ik een dergelijke accu krijg om te testen gaat eerst de midtronic erop.
Daarna laad ik de accu op en controleer regelmatig met welke capaciteit er geladen wordt.
Is de accu vol gaat er een verbruiker aan met 5% van de capaciteit van de accu en dat moet hij dan een aantal uren uit kunnen houden.
Laatst gewijzigd door myway op di 22 sep 2020, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Nee ik heb niet gekeken op de BMV
Tijdens het rijden werkt dat wat stilstaand ook overdag werkt
De capaciteit staat onder instelling - accu en staat al vanaf het begin op 220
De lader begon met 22,4A en ging terug naar 20,2A
Toen was het % al iets opgelopen
Om 14:23 was dat verder opgelopen naar 62% en de spanning was toen 13,98v en werd er met 9,32A geladen
Nu is dat 72% en 14,29v en wordt nu geladen met 1,78A

De capaciteit op de BMV is de laatste tijd niet meer op 100% geweest maar was 94% en werd elke dag lager.
De lader kreeg hem niet meer op 100% maar gaf wel elke keer vol aan.
Ik denk dat de accu niet meer 100% was en elke dag verder aftakelt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door kampo »

Als je BMV niet meer via 100% gaat zal de precisie steeds verder wegdriften.
Hang je camper 2 dagen aan de lader dan moet hij wel synchroniseren.
De 220Ah dual purpose accu (Varta ?) zal versleten zijn. Het zijn accus die goedkoper zijn maar ook veel minder cycli aankunnen. Versleten dat is bij 80% van de initiële capaciteit. Vanaf dan gaat het snel bergaf.
Met een midtronics haal je het er uit maar nog beter is een tijdrovende capaciteitstest met vaste belasting.
En zoals bovenvermeld je verbruikt te veel stroom voor je systeem. Dat verkort de levensduur.

Gebruikswaardes zijn geen metingen, interessant maar kan je verder weinig mee.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

gsm schreef:Nee ik heb niet gekeken op de BMV
Tijdens het rijden werkt dat wat stilstaand ook overdag werkt
Je hoeft tijdens het rijden niet op de bmv te kijken, je kunt het zien op de app op de telefoon.
Mijn bmv ligt in een bankkast, ik kijk nooit op dat ding, gewoon op de app.
Maar wat heb je dan buiten de koelkast aanstaan tijdens het rijden, er wordt nauwelijks geladen tijdens het rijden.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

@Kampo, de camper heeft 2 weken aan de lader gehangen
Het is geen Varta maar de TR220 wat een 220Ah Dynac tractie accu die je 75% kan ontladen

@Myway, ik kijk ook niet tijdens het rijden op mijn telefoon maar op de weg naar huis toch even gedaan en toen zag ik dat er 3,97A geladen werd.
De accu was toen 70% en de spanning was 14,25V
Opweg naar huis de accu afgegeven om te laten testen en daar is het nu even op wachten.
Verder staat er tijdens het rijden aan : gps - 2 gas alarms - Huawei mifi - ontvanger en TV en autoradio op stand-by - BMV700 en de Cyrix
Bij elkaar niet veel extra
Ik heb de interval van de koelkast één keer opgenomen en hij sloeg 8 minuten aan en 7 minuten uit en de BMV geeft aan dat die ±4A trekt.
Dat zou inhouden dat die 12 uur/dag aan staan á 4A is 48A trekt per dag
Als de accu gesulfateerd is dan heeft die minder capaciteit over en dat wordt steeds erger en dat zie je ook op de BMV, toen we 2 weken geleden vertrokken gaf de BMV 100% aan maar de volgende dag was dat 92% en daarna liep het elke dag verder terug tot vanmorgen toe die 73% was.
Als de accu niet meer kan laden dan loopt de laadstroom toch snel terug ? Dat zou kunnen verklaren waarom er zo weinig geladen wordt of niet ?
Omdat de accu er uit was heb ik thuis een goede en opgeladen LFD90 ingezet en de BMV gaf gelijk 100% aan.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door veetee »

gsm schreef:
wo 23 sep 2020, 22:02
Omdat de accu er uit was heb ik thuis een goede en opgeladen LFD90 ingezet en de BMV gaf gelijk 100% aan.
Maar heb je toen op de bmv wel weer de juiste initiële accucapaciteit ingesteld (90Ah)? Anders klopt je % niet meer...

De test zal het uitwijzen, maar ik vermoedt dat het een nieuwe accu wordt.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

Ontladen met 75% bij deze accu heb ik veel ?????????? bij.
Ik zie maar weinig specificaties bij deze accu als ik zoek op het www.
Ik werk nog wel eens met accu’s die met 80% ontladen kunnen worden maar dat is alleen op bestelling omdat de prijs daarvan op een niveau ligt die niet heel veel mensen willen uitgeven voor een agm accu.
Jou Dynac zou navulbaar zijn, dan zou het gaan om een natte loodzuur accu, tja

Oja, tijdens het rijden kijk ik nog wel eens naar het scherm van mijn telefoon.
Dan staat TomTom aan of soms het scherm van VictronConnect
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door gsm »

Nee veetee dat had ik niet gedaan dus klopt het niet, stom van mij.

Is toch echt zo myway kijk maar : https://www.rebatt.nl/deep-cycle-tracti ... -12v-220ah
Niet dat ik dat van plan was, 50% is al diep genoeg en zelfs dat wil ik voorkomen
Mijn telefoon ligt in een kastje en mijn GO750 staat op het dashboard :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

Daar had ik hem ook zien staan, ook daar nauwelijks gegevens.
Ik neem het dan ook maar met een korreltje zout, of liever nog een kilo.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door Peter LMC »

Het is maar net hoe dat je het leest.
Tot 75% te ontladen dus maar 25% lading er uit halen.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Uitleg gevraagd over BMV700



Bericht door myway »

Ah dat is scherp.
Daarom gaf ik in mijn eerdere bericht aan dat de accu die dat wel kan MET 80% ontladen kan worden.
Kost natuurlijk ook levensduur maar dan zijn de laad cyclus nog 1700
Laatst gewijzigd door myway op do 24 sep 2020, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie