Mobiele airco 12volt

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Mobiele airco 12volt



Bericht door ine »

ik las vanochtend in het Duitse blad promo magazine over een mobiele airco transcool.
Heeft iemand daar ervaring mee.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door Cee Pee »

Werkt op verdamping dus geen echte airconditioning maar aircooler
https://transcool.info/

Maar ik heb er ook een verdampings aircooler in hangen en ben er zeer content mee.

Op pagina 100 van de nieuwe kampeerauto staat er een advertentie van, daar heet hij TotalCool.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door ine »

Ok. Bedankt. Ga er ook een aanschaffen. Mooi
nooit te oud;
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door Cee Pee »

Ze zijn pas nog ter sprake gekomen.
Dit gaat wel over de dakuitvoering met meer capaciteit maar het principe is hetzelfde.
viewtopic.php?t=8470580
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door pepon »

Heb nieuwsgierig als ik ben het filmpje bekeken.

Het principe is dat bij verdamping van water er warmte uit de lucht wordt onttrokken.
Ik vraag mij af waar dat verdampte water blijft.
Wordt dat mee de lucht in geblazen?

Lijkt mij niet prettig als de lucht vochtigheid al hoog is.
Ook niet voor je interieur.
Misschien meewegen bij aankoop?

Bij een reguliere airco wordt er juist water uit de lucht onttrokken.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door ducati 900 »

Deze coolers werken heel goed in zuidelijke landen, bij droge warmte, je kunt dan ook gewoon een
raam open zetten.
Als het benauwd warm is, zoals hier wel eens voorkomt dan doen ze minder.
Ik heb zelf een Travlcool als dakunit en heb getest dat deze de temperatuur in Nederland van 32 buiten
naar 26 graden binnen afkoelt.
De Travcool haalt dus lucht van buiten met een temperatuur van 32 graden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door StefM »

wel grappig, ik heb vanwege energiebesparingsmaatregelen in huis in airco om te verwarmen (rendement 600%).
Omdat we toch zo'n ding hebben, gebruiken we hem als het echt heet is ook zeer beperkt als koeling.
Om zo weinig mogelijk energie te verbruiken, zetten we hem dan niet op "koelen" maar op "drogen" (scheelt ongeveer de helft in energieverbruik en werkt gevoelsmatig even goed ).
Een swamp-cooler is dus wel het laatste waar je aan moet denken.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door Kampeermark »

Grappig, 600% rendement, moet ik ook hebben!!

Ik snap overigens niet wat het een met het ander te maken heeft in jouw stelling. Een airco droogt altijd lucht. Daarom hebben auto’s met een ac ook veel minder snel vochtige ramen.
De droge lucht stand is volgas koelen met een lage luchtflow. Niet meer, niet minder.
Waarom het systeem van dit draadje dan niet werkt is mij een raadsel. Het werkt namelijk het zelfde als een airco, verdamping kost energie. Energie kan warmte zijn. Apparaat onttrekt warmte. Warmte raakt ie buiten kwijt bij de condensator. Daar gaat namelijk vloeibaar koelmiddel door en werkt als een radiator.
Waar laat het systeem die warmte, en waar blijft het vocht. Dat zou ik mij afvragen
En een verkoper die 600% rendement beweerd, of dat klopt moet je je ook afvragen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door Cee Pee »

Om zo weinig mogelijk energie te verbruiken, zetten we hem dan niet op "koelen" maar op "drogen" (scheelt ongeveer de helft in energieverbruik en werkt gevoelsmatig even goed ).
Een swamp-cooler is dus wel het laatste waar je aan moet denken.
Maar het energieverbruik van mijn koeler is nog steeds maar 5% van die van jou op halve kracht.
Bij mij moet het uit de batterijen komen en dat gaat probleemloos en dat kun je bij een compressor airco wel vergeten.
Maar het gaat om de gevoelstemperatuur en in mijn camper staat gewoon een lekker fris briesje en dat is heerlijk.
Ik heb hem nog nooit op volledige sterke laten draaien want dan wordt het veel te koud.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door StefM »

Als je naar onderstaand plaatje kijkt, zit je ergens rechts boven (buiten het behaaglijke gebied), er zijn nu 2 manieren om naar de comfortzone te komen, naar links gaan of naar beneden gaan. Omdat verandering van temperatuur in het algemeen veel energie kost, kun je beter naar beneden gaan.
comfort.png
comfort.png (86.98 KiB) 1090 keer bekeken
Als je wilt weten welke andere (meestal) negatieve effecten het verhogen van de vochtigheid geeft, moet je hier eens kijken:
https://nl.trotec.com/producten-en-dien ... chtigheid/
Met name de plaatjes onderaan spreken voor zich.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door Cee Pee »

Wat heb ik aan schema's en plaatjes het gaat erom hoe het voelt en dat is bij mijn verdampings koeler heerlijk fris.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door johan1950 »

@StefM
Welke warmtepomp gebruik je die 600% rendement haalt ?
Ben al redelijk lang met warmtepompen bezig, maar ben nog niet verder als 350% gekomen.
Wie praat er hier eigenlijk over het verhogen van de luchtvochtigheid door koeling ?
Johan en Ina Gols
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door Janpinz »

Bij gelijkblijvende hoeveelheid vocht, wordt bij dalende temp de relatieve luchtvochtigheid hoger.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Mobiele airco 12volt



Bericht door johan1950 »

En dat vocht wordt bij een goede koelinstallatie afgescheiden in de warmtewisselaar en komt dus niet in de ruimte terecht
Johan en Ina Gols
Plaats reactie