LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

Laat je kennen grote man
Maar blijf bij het onderwerp aub en niet op de man spelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door gjvonk »

Neemt u mij niet kwalijk mijnheer Kampo ik zal geen vragen meer stellen. En bedankt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Premiumliner »

In de hoek jij vort! :-B :-B
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

Haha :cheers:
en nu terug over het onderwerp
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

Paar juiste en een paar verkeerde antwoorden komen hier altijd weer te staan. Maakt het moeilijk voor de beginner om te volgen en het kaf van het koren te scheiden. Ook Atoz en DJsmiley doen een goede poging om het te formuleren en meestal juist :thumbup:
Waarbij ik ook de vele anderen met lfp ervaring en juiste antwoorden niet mag vergeten :thumbup:
Jammer maar steeds ook weer tussen komsten van andere mensen die wat te vertellen hebben zonder background, zonder lfp of automotive ervaring, of zonder voorkennis. Of gelukkig.... want daardoor blijft de discussie levend.
Ik ga niet alle fouten zitten verbeteren.
Ja hier hebben we wat aan :crazy: Vooral voor de “beginner om te volgen”!
Heb ik het nu goed :eh: :-? krijgen hier nu een aantal forumleden een compliment van hun meester de grote roerganger en hoofddeskundige?
Zo in de trant van goed gedaan jongetje, je krijgt een plakplaatje in je schriftje :D
Persoonlijk heb ik als niet beginner en ervaringsdeskundige hier meer aan :-B
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

En wat doe je dan met de posts die helemaal fout zijn ?
Ga jij die verbeteren ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Vergeet ik nog iets.

Het is natuurlijk leuk dat het optisch allemaal hetzelfde blijft.
Maar de veiligheid van één en ander, lijkt me ook wel een dingetje.

Als je het belangrijk vind dat er optisch zo veel mogelijk blijft zoals het was én
de stromen niet groter zijn dan er door de EBL + bestaande bedrading verwerkt kan worden,
kun je rustig alles bij deze situatie houden (Schaudt EBL met Schaudt zonnepaneelregelaar, drop-in LFP).
Maar als je verbeteringen wilt (zelfs met een nu redelijk moderne EBL), is dit eigenlijk niet mogelijk en altijd, tenminste een compromis.

Zelf zou ik sowieso nooit meer een ander vragen om -al dan niet tegen vergoeding-, aanpassingen te doen.
Waarbij ik alleen zelf nog het grootste risico vorm :-).
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

Eigenlijk Paul ben ik het nog het meest met jouw eens ( voor wat het waard is) gewoon uit de praktijk,over genomen,meer niet, een Lfp kan gewoon aangesloten worden 1 op 1,en je zet je EBL lader op Gel,en wel omdat ik zeker 10 collega’s ,in Duitsland ken,welke dat op advies van Elektro technicus,gedaan hebben,incl garantie .en echt niet allemaal een Liontron :-B ....dus conclusie de Dynamo stroom word getemperd,door de dunne bekabeling,anders kan dit niet? ......Het nadeel is dan op de koop toe,dat je Lfp nooit zo snel geladen word als met aan gepaste dikke kabels,dus mss een nadeel ? ...En deze conclusie trek ik uit m,n eigen gebruik,waarbij mij al... ( buiten de grote voorraad stroom ,al is deze slechts 100 Amp)... meteen de enorme snelle op laadtijd op viel,welke de Dynamo nodig heeft om de Lfp weer op peil te brengen,...(ik gebruik 35mm2 korte kabels )dat is ook de reden,dat ik een 230 v lader overbodig vind,je rijd toch meestal na enkele dagen/week,en dan is die accu weer onwaarschijnlijk snel op peil,ook al reken ik de zonnepanelen nog niet mee, dus zonder alles te willen doorgronden,(ik ben een praktijk mens)trek ik deze conclusie,als je het niet erg vind,want met al dat alles willen doorgronden,hier op het forum ,kom je er ook niet,zoals blijkt , en de doorsnee gebruiker heeft er weinig aan....:cheers:
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Als je het écht van alle voordelen van zulke moderne accu 's wil gebruik maken (dus inclusief AGM's!) én
het nog beter wilt dan hier algemeen geaccepteerd én
de kortste route van een willekeurige laadbron (dynamo, 230VAC, generator, zonnepaneeltjes) naar die accu wilt accepteren,

Vergeet dan vooral die klassieke denkwijze hier op het forum eens (klassieke en intelligente dynamo's):
Eerst je startaccu laden en pas als die genoeg heeft, het parallel schakelen van een willekeurige huishoudaccu.

Maar doe het 100% andersom: eerst je huishoudaccu en dan pas je startaccu laden.
Wel meer iets voor een ander, nieuw topic!
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Kroppie »

vertel hoe was je dat van plan te doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

Als ik in het schema kijk van mijn systeem,is het enige wat er Niet gebeurd,...laden via de EBL,deze kabel word door geknipt,zie het schaartje,...verder blijft alles hetzelfde,en eigenlijk zegt dat al voldoende ???? wil je het hoogste rendement uit de Lfp,dikke kabels en Niet via de EBL laden. En heel misschien,is dit wel het antwoord op de hier gestelde vraag,dus in feite 2 mogelijk heden, 1 op 1 vervangen of dikkere kabels,met een bescherming, ( booster,of wat dan ook )..maar hoger rendement ...zeker voor de meestal iets oudere Camper,moet 1 op 1 ook kunnen,... dat moet ieder voor zich weten..
42908F0B-0467-4A50-AA98-31D56830EC0E.jpeg
42908F0B-0467-4A50-AA98-31D56830EC0E.jpeg (79.59 KiB) 188 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Die Ndis ken ik verder niet maar het lijkt me dat na het knipje, alle belasting (verbruikers) dan van de startaccu gebruikt worden.
Natuurlijk lekker doen wat je zelf wilt!
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

Nee Paul,dat zie je verkeerd,het knipje is de kabel,welke normaal de HH accu laad, maar de regelkast bepaald nu waar de laadstroom naar toe gaat,onderweg kun je dat ook horen,als de HH accu vol is word weer over geschakeld,bij stilstand,word de startaccu weer uit geschakeld,dus exact zoals het hoort
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Das toch mooi dan, Hans?
Maar bedoel je dan dat TS geholpen zou zijn met een Ndis manager, als aanvulling op de EBL?
Paul.
Plaats reactie