LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Peter LMC »

gvs0001 schreef:
za 29 mei 2021, 9:34

Inderdaad werkt dit bij de Liontron wel zo. Voor de greenakku ook denk ik maar de gebruikte BMS daarin ken ik niet.
Greenaccu is toch Liontron of zie ik het verkeerd. :?:
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

@Peter LMC. Je hebt gelijk denk ik. Op de site van Greenakku zie ik inderdaad de Liontron staan. Dus inderdaad de accu met de BMS die het laden kan stoppen.
Bericht door gjvonk » za 29 mei 2021, 9:55
Ik heb ook niet helder of er nu wel of geen laadbooster nodig is na de EBL. Wat ik al wel begrijp, is dat het beter is om een nieuwe mppt regelaar te monteren voor het zonnepaneel en die dan niet meer via de EBL maar rechtstreeks op de LiFePO4 accu aan te sluiten.
Ik zou het gewoon zonder laadbooster doen. Vindt je de laadstroom van de dynamo onvoldoende, dan kun je altijd later nog overwegen er een laadbooster tussen te zetten. Ik persoonlijk ben meer fan van zo weinig mogelijk electronica ertussen. Wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan.

Wel dus de EBL op “Blei”-stand zetten.

Als de zonnepaneelreglaar een shunt regelaar is die steeds de uitgangsspanning uit en weer inschakelt (PWM) dan zou ik wel een MPPT regelaar plaatsen die een constante laadspanning geeft of beter nog, instelbaar is op LiFePO4. Hij kan gewoon via de EBL aangesloten blijven als het paneelvermogen niet enorm groot is (<200W). Die EBL heeft niet voor niets een Solar laadingang. De laadstroom ingang van de EBL is afgezekerd met 15A.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Wel wat vreemd:

- Zonnepaneelregelaars zonder EBL.
- LIFePo4 mét EBL.

In beide gevallen zonder rekening te houden, met de (zeer) beperkte laadfuncties van de EBL.
Wat mis ik nu toch in deze discussie?
Paul.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

Eigenlijk vind ik dit wel interessant. Ik zelf heb mijn mppt rechtstreeks op de accu aangesloten, dus buiten mijn EBL om. Als ik op een zonnige dag rij, dan wordt mijn LFP geladen met zo'n 28A. 10A via de zonnepanelen en 18A via de dynamo. Ik heb een Schaudt EBL 119 zonder ladebooster op mijn LFP aangesloten. Als ik de mppt zou aansluiten op mijn EBL zou ik met maximaal 18A mijn LFP kunnen laden, als inderdaad de bedrading een van de beperkende factoren is van de geleverde laadstroom vanuit de dynamo.
Of zie ik iets over het hoofd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

Nee,maar eigenlijk is de juiste manier ook rechtstreeks naar de accu,....,dus zonder verliezen,of EBL problemen !....maar dan kunnen enkelen hier op het forum niet op hun aanwezige metertjes kijken,alsof dat iets zou uitmaken,als alles werkt :-B ... diegene die dat graag bij willen houden,kan een los metertje ,mss dan een oplossing zijn ? ,maar hier op het forum,lijkt die EBL aansluiting wel een norm te zijn ?ik heb ook goed praten,ik heb zo,n ding ( gelukkig) niet, en ook het probleem dus niet,maar wel al 3 jaar een prima werkende Lfp, incl regelapparatuur, het kan zo moeilijk als je zelf wil? En een 230VOLT LFP lader,vind ik weggegooid geld,helemaal niet nodig,of mss toch,als je die dunne standaard kabeltjes er in laat liggen,dan zou het kunnen,anders nog nooit nodig gehad,dus kun je weer uit sparen
Hans
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

door travelscout » za 29 mei 2021, 11:20
Wel wat vreemd:
- Zonnepaneelregelaars zonder EBL.
- LIFePo4 mét EBL.
In beide gevallen zonder rekening te houden, met de (zeer) beperkte laadfuncties van de EBL.
Wat mis ik nu toch in deze discussie?
Je mist een belangrijk deel in de discussie. De EBL zit er al in en werkt in het algemeen prima. Standaard voorzien van Solar-regelaar en scheidingsrelais. Hoe simpel is het om dit allemaal lekker zo te laten. Je hoeft niks aan te pakken, je kunt zelfs als je de camper weer verkoopt de LiFePO4 er zo weer uitpakken en de oude er weer in stoppen.

En…. die EBL heeft helemaal geen laadfunctie voor Solar en dynamo; alleen bij 230V gebruik.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

In het openingsbericht van TS was het verzoek om advies wat er beter kan.
Daarnaast, (ik citeer): "de leverancier zegt dat het laden van de LFP prima kan met de EBL".

In ieder geval is een optische argument strijdig met een technisch argument, als je dus wel kiest voor een zonnepaneelregelaart, zónder de EBL.
Maar wel weer gaat voor een modernere "drop in LFP", die je weer wel mét de EBL gaat laden en ontladen.

Persoonlijk zou ik alle technische verbeteringen, bij verkoop van mijn campert, lekker laten zitten.
Vooral omdat de waarde bij verkoop stijgt, met modernere apparatuur die juist zonder die verouderde EBL, een flinke toegevoegde waarde geeft.
Maar wellicht ook omdat ik zelf, minder waarde hecht aan optische argumenten.
Paul.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

zonder die verouderde EBL
Huh? Verouderde EBL. Ben bang dat je niet op de hoogte bent van de Schaudt EBL die volledig up-to-date is voor het doel waarvoor hij is ontwikkeld.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door gjvonk »

Mijn solarregelaar voor mijn 1x140 Wp paneel kan 2 accu's laden (gemonteerd in 2014, dus een al wat ouder model). Om die reden is 1 van de 2 uitgangen aangesloten op de EBL99. Op deze manier worden mijn 2 huishoud accu's via de EBL geladen door het zonnepaneel. De andere uitgang van de solarregelaar laadt de startaccu. In de EBL99 wordt de startaccu niet bijgeladen met stroom die binnenkomt via de solar ingang. De EBL99 laadt alleen de startaccu bij als de 'walstroom' is aangesloten.

Geen optische oplossing, heeft ook niks met metertjes kijken te maken, zoals hathi suggereert, het is gewoon een praktische oplossing.

Verder is mijn idee hetzelfde als gvs0001 aangeeft: het hele systeem met de EBL functioneert prima, waarom zou ik dat ombouwen?

Ik heb echter nog 1 vraag: ik ben n.l. heel blij dat mijn zonnepaneel niet alleen de huishoud accu's laad maar ook de startaccu. Als ik zou kiezen voor een nieuwe mppt solarregelaar en die zou optimaliseren voor rechtstreekse aansluiting aan een nieuwe LiFePO4 accu, kan dan op een andere uitgang van dezelfde mppt solarregelaar ook de gewone startaccu nog worden aangesloten of moet ik die dan ook vervangen door een LiFePO4 accu?




Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door DJSmiley »

De meeste regelaars met een aansluiting voor een startaccu gaan ervanuit dat dit een loodaccu is.

De Epever Duoracer kan bv een LFP accu als accu1 opladen, en een lood startaccu. Accu1 is instelbaar voor het soort, accu2 is een vaste 1A lader voor lood. Maar dat is ook voldoende, want normaliter hoef je de startaccu niet te laden, tenzij er een continueverbruiker op zit. Maar ja, die kun je zoiezo beter op de HH accu aansluiten.
①Main battery (BATT1) is the energy storage battery for powering the household loads in
the off-grid system, which supports Sealed, Gel, Flooded, LiFePO4, and Li-NiCoMn batteries
(the controller can NOT recognize the system voltage automatically).
②Starter battery (BATT2) is the energy storage battery which usually built in the vehicle for
powering the system such as RV and Boat, and only supports lead-acid battery (the
controller will recognize the system voltage automatically).
NOTE: the BATT1 and BATT2 must be at the same voltage level.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door gjvonk »

Ik snap het bijna: wat betekent de term dat de 2 accu's hetzelfde voltage moeten hebben? Heeft een LiFePO4 eenzelfde voltage als een loodaccu?

Overigens heeft mijn camper voor zover ik weet 1 sluipverbruiker die op de startaccu zit: in ieder geval de boordcomputer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door CaradoT135 »

gjvonk schreef:
za 29 mei 2021, 18:52
Ik heb echter nog 1 vraag: ik ben n.l. heel blij dat mijn zonnepaneel niet alleen de huishoud accu's laad maar ook de startaccu. Als ik zou kiezen voor een nieuwe mppt solarregelaar en die zou optimaliseren voor rechtstreekse aansluiting aan een nieuwe LiFePO4 accu, kan dan op een andere uitgang van dezelfde mppt solarregelaar ook de gewone startaccu nog worden aangesloten of moet ik die dan ook vervangen door een LiFePO4 accu?
Ik heb mijn 200wp panelen ook rechtstreeks (met een Victron 75/15) op de EBL aansluiting aangesloten.
Dat heeft, tenminste bij, ook met de beschikbare ruimte te maken en de plaatsing van de EBL (linkerstoel) en accu (rechterstoel) en de positie waar de kabels vanaf het dak de camper binnenkomen. Daarnaast vraag ik mij af over hoeveel spanningsverlies je kan spreken als de opgewekte zonne-energie, via de EBL rechtstreeks wordt gebruikt door de aangesloten apparatuur.
Dat de startaccu niet wordt meegeladen is geen probleem, alle verbruikers krijgen stroom van de HH accu. Daarnaast zorgt de dynamo eens in de 3 á 4 dagen voor het bijladen. Maar het zou niet best zijn als mijn startaccu dat nodig heeft, die moet toch minimaal een paar maand zonder opladen nog zoveel stroom hebben dat ik kan starten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

Veel vragen door elkaar...
Paar juiste en een paar verkeerde antwoorden komen hier altijd weer te staan. Maakt het moeilijk voor de beginner om te volgen en het kaf van het koren te scheiden. Ook Atoz en DJsmiley doen een goede poging om het te formuleren en meestal juist :thumbup:
Waarbij ik ook de vele anderen met lfp ervaring en juiste antwoorden niet mag vergeten :thumbup:

Jammer maar steeds ook weer tussen komsten van andere mensen die wat te vertellen hebben zonder background, zonder lfp of automotive ervaring, of zonder voorkennis. Of gelukkig.... want daardoor blijft de discussie levend.

Ik ga niet alle fouten zitten verbeteren. Dat is niet mijn stijl en bovendien behoorlijk veel werk.
Nogtans is elektriciteit duidelijk en weinig genuanceerd. De werking en opbouw van een EBL 90,100 of 200 reeks is toch bekend ?

Als je info wil stel de vraag dan kort maar duidelijk. Niet 3 vragen in 1 zin.
Geef aan of het een algemene vraag is of geef de details van je systeem als het daarover gaat..
Laatst gewijzigd door kampo op za 29 mei 2021, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Premiumliner »

Heb ik het nu goed :eh: :-? krijgen hier nu een aantal forumleden een compliment van hun meester de grote roerganger en hoofddeskundige?
Zo in de trant van goed gedaan jongetje, je krijgt een plakplaatje in je schriftje :D
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Plaats reactie