LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

Het is niet de Imanager,die was er eerder voor de zuuraccu....het heeft de naam 3 Link
,deze schakelt automatisch tussen de LFP en de start Accu ,en beperkt de laadstroom ,naar de HH. Volgens mij gewoon vergelijkbaar ,met de Blauwe booster,en word als pakket,met de Lfp verkocht,omdat ik 3 jaar geleden,ook geen mesjogge had van die ( nieuwe accu) heb ik het risico,niet durven nemen,en kwam zodoende uit bij dit systeem.......
D2A263A0-D59C-4AAB-A6D8-B7F5066FAF1C.png
D2A263A0-D59C-4AAB-A6D8-B7F5066FAF1C.png (451.25 KiB) 292 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op di 01 jun 2021, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

Vandaag even een meting gedaan van de spanning die de dynamo levert, de spanning die vervolgens uit de Schaudt 119 EBL komt en de spanning die via de bekabeling vanuit de EBL aan mijn 280Ah LFP accu wordt geleverd. Accu was tot 80% geladen, 13,50V.
Dynamo stationair 14,27V
Dynamo hoog vermogen 14.39V
EBL uitgang naar huishoudaccu stationair 13,93V
EBL uitgang naar huishoudaccu hoog vermogen 13,97
Op bekabeling op de LFP accu vanuit EBL stationair 13,64. Hoog vermogen niet gemeten.
Dikte van de bekabeling heb ik niet kunnen meten. Dan moet ik de bekabeling losmaken, omdat de kabelmantel natuurlijk niet mee gemeten moet worden. Ik schat de dikte op 10 mm2. Wel kan ik op de kabel lezen dat de afstand van de pluskabel van de EBL naar de startaccu 2,5 meter is en de kabel van de EBL naar de huishoudaccu 3,5 meter is.
Bij lopende motor krijg ik via de dynamo 18A binnen en via het zonnepaneel nog een maximaal 10A. Voor mij is dit voorlopig genoeg, zeker nu ik gezien heb hoe lastig en veel werk het is om hier een laadbooster op aan te sluiten. Als ik het nodig heb kan ik altijd nog een 20A dc dc lader (Orion oid) rechtstreeks vanuit de startaccu op de huishoudaccu plaatsen. Dan krijg is maximaal 50A binnen, conform het maximum waar mijn BMS op is afgesteld.
Nu maar eens proberen te berekenen of het spanningsverval inderdaad ervoor zorgt dat ik nu via de dynamo met maximaal 18A laadt.
Laatst gewijzigd door Schovie op ma 31 mei 2021, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

Mooie meting ! Lekker veel details.

Heb je een Ampèretang of BMV ?
Hoe en waar meet je die 18A ? Ik veronderstel dat als je zegt "krijg ik binnen" dat je daarmee bedoelt gaat de huishoudaccu in ?
En die 10A van de zon, begrijp ik dat er dan 18A+10A naar de HH accu gaat ? De MPPT staat rechtstreeks op de HH accu en gaat niet door de EBL?

De acculader staat daarbij waarschijnlijk niet op instelling LFP zodat die al bij 13,5V aan het afregelen gaat. Ook de MPPT heeft misschien geen LFP stand en regelt terug bij die 80% geladen LFP.

Ik vrees dat het moeilijk wordt om de stroom te berekenen vanuit de spanningsval.

Dynamo 14,39V is natuurlijk ook iets te hoog voor een LFP. Aanbevolen wordt 14,20V
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

kampo schreef:
ma 31 mei 2021, 21:28
Mooie meting ! Lekker veel details.

Heb je een Ampèretang of BMV ?
Gemeten met de Victron 700 BMV
Hoe en waar meet je die 18A ? Ik veronderstel dat als je zegt "krijg ik binnen" dat je daarmee bedoelt gaat de huishoudaccu in ?
De BMV meet dat, dus dat is wat de huishoudaccu in gaat.
En die 10A van de zon, begrijp ik dat er dan 18A+10A naar de HH accu gaat ?
Klopt.
De MPPT staat rechtstreeks op de HH accu en gaat niet door de EBL?
Klopt.
De acculader staat daarbij waarschijnlijk niet op instelling LFP zodat die al bij 13,5V aan het afregelen gaat.
Er is geen acculader aangesloten alleen de EBL. Deze staat op de stand lood/gel accu. Mijn ervaring is dat het laden via de dynamo door gaat totdat de BMS van de LFP ingrijpt. Ingesteld is dat dat gebeurt als 1 cel boven de 3,5V komt. Als alle cellen weer onder de 3,4V zijn, gaat het laden verder.
Ook de MPPT heeft misschien geen LFP stand en regelt terug bij die 80% geladen LFP.
Het is een Vuctron MPPT die op de LFP stand staat. Ook daar grijpt de BMS in als een cel boven de 3,5V komt.

Ik vrees dat het moeilijk wordt om de stroom te berekenen vanuit de spanningsval.
Ik kan inderdaad niet berekenen dat door de spanningsval de dynamo maar 18A doorgeeft aan mijn huishoudaccu.

Dynamo 14,39V is natuurlijk ook iets te hoog voor een LFP. Aanbevolen wordt 14,20V
Mee eens, maar vind ik niet erg. Scheelt misschien iets in de levensduur van de accu. Overigens leveren veel LFP laders 14,6V.
Alhoewel, ik meet dat er slechts 13,64V naar de accu gaat. Dus eigenlijk helemaal niet te hoog
Dank voor je reactie, zie mijn antwoorden in de quote. Ik ga de meting nog een keer herhalen als de accu leger is. Dat zal overigens de komende tijd met het zonnetje erbij niet zo gauw gebeuren :-B .
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Mooie resultaten.
Gaat er soms ook stroom naar andere apparaten tijdens het laden (startaccu, lampen, tv, omvormer etc.)?
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

@schovie
Je moet ervan uit gaan dat je dynamo meer dan 18A in de LFP HH accu kan pompen.
Er zit zoals meermaals geschreven geen stroombegrenzer in je EBL.

Om dit te bewijzen moet je volgende opstelling maken.
- volle startaccu en voertuigverbruikers uit.
- lege HH accu
- solar systeem uitzetten/afkoppelen
- alle HH verbruikers uit.
- motor op hoog toerental
- meten op je BMV

Het kan wel zijn dat de dunne kabeltjes en verbindingen voor enig verlies zorgen.
Dat merk je inderdaad aan de spanningsval.
Hoeveel A kan je dynamo leveren ?
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door DJSmiley »

Je zou, ter test, een extra kabel (6 of 10mm2) even 'los' tussen startaccu en EBL, of tussen EBL en HH accu kunnen leggen. Dan compenseer je al een deel van het spanningsverlies over een stuk en zou je al een hogere laadstroom zien verwacht ik. (En dan zie je ook meteen de invloed van de kabel)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

Ik weet niet wat mijn dynamo geeft. Ik denk 120A. Er waren tijdens de test geen andere apparaten aangesloten, behoudens de MPPT. We zijn er nu even tussenuit. Als we weer thuis zijn, zal de hh accu leger zijn en kan ik verder testen. Ik wil nu gewoon weten waarom het traject dynamo, startaccu, EBL en huishoudaccu maar 18A oplevert en bij sommige anderen met een andere EBL 30A, terwijl de bekabeling bij mij duidelijk van Burstner afkomt. De geleverde A via de dynamo is overigens precies wat Schaudt beweert als ik de site van zwiebelfam mag geloven.
Ik weet niet of ik ook tijdelijk andere bedrading ga leggen. Ik kan er alleen een beetje bij als ik de voorstoel eruit haal. En dan is nog de vraag of ik die hele dradenbrei weer netjes terug kan plaatsen.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

Het zou nog wel erg interessant zijn om te weten waar die spanningsval tussen dynamo en HH accu nu plaatsvindt. Een meting op de ingang van de EBL vanaf de startaccu zou dat duidelijker moeten maken.
Heb je de spanning op huishoudaccu of op de accu gemeten of op de EBL?
Dus eigenlijk zij er vier cruciale meetpunten.
- op startaccu
- op ingang EBL vanaf startaccu
- op uitgang EBL naar huishouaccu
- op de huishoudaccu

Je hebt dan een totaalbeeld van wat er waar aan verlies is.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

Zie mijn eerdere post. Alleen niet gemeten bij de EBL de ingangsspanning van de startaccu. De rest wel.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

Ja die post heb ik natuurlijk gezien. Daarom juist mijn vraag omdat ik uit jouw post nou net niet kan zien waar bij de spanningsval plaatsvindt.
Zit het in (dunne) bedrading tussen dynamo en EBL of misschien over de EBL omdat daar nog een meetshunt in zit die ook wat spanningsval veroorzaakt.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door GeVaSta »

https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php? ... 07dc09cadf

Voor diegenen die het Duits beheersen, is dit misschien een interessante thread over het één-op-één vervangen van de loodaccu door een zelfbouw LiFePO4. Dus met instandhouden van de EBL. Deze accu is redelijk vergelijkbaar met bv. Liontron. Ook uitgerust met MosFet BMS die de laadstroom kan stoppen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Atoz »

Zou het kunnen dat bijna elk BMS zulke fet's aan boord heeft?
:crazy:

Edit: neen, want o.a. het 123 smart BMS gebruikt relaiscontacten om load en charge te schakelen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

Vraagjes puur uit nieuwsgierigheid.
Waarom zijn relais beter om aan en uit te schakelen dan fet's?
Waarom is dat BMS zo duur? Ik kan er 5 Daly BMS'en voor kopen.
Op zich zijn relais toch niet zo duur, waarom gebruiken de andere bekende BMS fabrikanten dat dan niet?
Plaats reactie