LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door DJSmiley »

Een goed relais wat 100+ A kan schakelen is duur, groot en gebruikt stroom.

Een bistabiel relais is nog duurder. (Die heeft dan weer niet het continue stroomverbruik)

en met halfgeleiders kun je tegenwoordig prima tot 100-150A gaan zonder problemen, terwijl de kosten minimaal zijn. Daarnaast is 100A voor 95% van de gebruikers meer dan voldoende. Da's 1200W in een 12V systeem.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door kampo »

@DJSmiley
Met dat laatste ben ik het niet eens.
Een LFP accu van 200,300 of zelfs 400Ah smeekt om een inverter die een kleine magnetron of koffiemachine kan voorzien. Dus minstens 1300 Watt continu (1600VA). Het is een leercurve. Je hebt nog niet door wat zo een LFP accu kan. Ik heb geen glazen bol maar waarschijnlijk zal het je volgende upgrade worden.
Daarom zijn BMS relais van 30,50 of 100A te klein. Zeker als ze intern zitten want dan kan je de inverter niet veilig rechtstreeks op de accu zetten en hem via de BMS schakeling bewaken.

1300 Watt /12V = 108A indien je een piek van factor 2 voorziet dan moet de LFP ongeveer 200A kunnen leveren en schakelen.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door DJSmiley »

Ik ben t zeker met je eens dat een stevige LFP bank veel meer potentie heeft dan een kleine 1000W omvormer en dat je dan wel tegen de limieten van een halfgeleider oplossing aan loopt.

Een relais is dan de betere optie, die kan ook fatsoenlijk met de pieken overweg van een stevige omvormer.

Ik heb zelf ook een stevig relais overwogen, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Voor mij is de 120A limiet van de BMS voldoende. En ook wat ik in mijn omgeving zie is dat er vaak maar relatief kleine inverters gebruikt worden, of een iets grotere die eigenlijk niet volledig benut wordt. Dan kan het weer wel.

Wil je echt optimaal en 'zonder zorgen' een dikke omvormer max benutten dan is zo'n relaisding the-way-to-go.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Door je LFP rechtstreeks op je dynamo te zetten én vervolgens
je startaccu parallel schakelen,
kun je met een veel kleiner relais toe.....
Paul.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Going »

Toen ik mijn Lifepo4 kocht was de aanbieding 50 A laden en lossen. Ik wilde 2000 Watt en gekregen. Wij hebben een Waeco 1500 Watt omvormer. We gebruiken de waterkoker van 1200 Watt dagelijks. Ook de toasty maker is een veel gebruikte nicity. Op het zelfde moment zijn er ook nog andere afnames van de accu zoals tv en radio.
10 jaar geleden heb ik nooit gedacht om zware electrische apparaten te gebruiken. Maar tijden veranderen. Het vroegere moeten van na 2 nachten weer rijden is nu, leuk hier, we blijven nog even. Dus de dynamo is niet meer de hoofd lader van de accu.
We staan nooit aan de paal, de spanning schommelingen heeft eens de koelkast cu opgeblazen met een kost van 220 euro.
Volgende overwinteren gaat een kleine magnetron weer mee.
De toekomst verandert tijdens ons korte leven.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Schovie »

Het verschil tussen Fet's en Relais is mij nu duidelijk. Met mijn huidig verbruik van 50Ah per dag voldoet mijn Daly met 50A laden en 100Ah ontladen prima. Ook zijn de stromen voor het laden en ontladen ook nog zeer beperkt. Oké, als ik mijn fietsaccu's aan het laden ben en ik trek heb in een Nespresso bakkie dan moet ik wel even de lader eruit halen omdat de 1500 inverter er dan mee stopt. De Daly BMS geeft geen problemen, die kan zelf dus met meer dan 100A ontladen. Maar dat beperk ik zoveel mogelijk. Als mijn behoeftes inderdaad gaan toenemen dan kan ik nog altijd een andere BMS plaatsen. Dat is dan weer het voordeel van zelfbouw.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Atoz »

@Kampo: inderdaad behoeften veranderen. Wat ik nu aan elektrische installatie aan boord heb, was acht jaar geleden niet nodig/mogelijk
@Djsmiley: 100A is veel, maar wedden dat?
@Schovie: je kunt ook duizend Ampere met fet's schakelen. Ja duizend! Maar aan welke prijs? Meestal bepaalt de kostprijs het verhaal.
@Paul: je schrijft het weeral en we wachten met zijn allen nog steeds op jouw antwoord. Dwangmatigheid? Bij een blote vrouw denk ik aan sex, anderen denken bij LiFePO4 aan dynamo.

Goedemorgen!
De dag dat je bij een klusje aan de camper de stofzuiger neemt, de omvormer op zet en stofzuigt, besef je pas wat de voordelen zijn van grote stromen en de daarbij horende vermogens. Maar acht jaar geleden, toen ik plande en bouwde, had ik bovenstaande schrijver laten collocteren.
Voorschrijvend inzicht? Andere behoeften? Nieuwe technieken?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

En ik zeg,dat het er al lang is,maar wat een boer niet kent,vreet hij niet,zeggen ze hier :-B ,dus zo makkelijk kan het ook
CA6664C7-FDAC-48D3-86D6-997A14418D58.png
CA6664C7-FDAC-48D3-86D6-997A14418D58.png (451.25 KiB) 257 keer bekeken
De eerste aansluiting is de Startaccu,de tweede,zijn de verbruikers,of de EBL en het zonnepaneel,de derde aan sluiting is de Lfp accu,alles word automatisch geschakeld,tussen de gebruikers,welke je tijdens rijden of stilstand ,dus op dat moment nodig hebt,het Relais op de voorzijde beschermt de laadfunctie,vandaar ook de naam 3 Link,en de foto is van een geopende 3Link.
B1810F7C-C0BD-425D-8B5E-1A4096E3D4BA.jpeg
B1810F7C-C0BD-425D-8B5E-1A4096E3D4BA.jpeg (79.59 KiB) 248 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op do 03 jun 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Atoz »

@Hans
Ik herinner me nog een hopeloze eindeloze discussie waarom die NDS niet goed zou zijn, want ''we'' weten niet exact hoe hij het allemaal doet, maar blijkbaar doet hij toch gewoon wat hij moet doen :)

Ik hoop binnen drie jaar nog steeds even gelukkig te zijn van mijn creatie, als die trotse bezitters van een NDS installatie.
Want ik beken: soms ben ik veel te veel met allerlei parameters en instellingen bezig, waarbij ik bij gebrek aan ervaring soms ook niet weet hoe er moet.

Want als ervaren zelfbouwer van zowat alles en nog wat... Soms is het verdomd eenzaam!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door hathi »

Eindelijk Atoz, :hug: ,dat iemand de moeite neemt,om er naar te kijken,mijn voormalig medestander en gebruiker is niet meer .?, verder kan ik je gerust stellen,ik heb de 3 jaar er al op zitten,en herken,zeker dat verdomde eenzame :-B hopelijk willen er meerde eens naar kijken,en of gaan gebruiken,zoveel duurder is het niet,.....zeker als je rekent,wat je nog allemaal extra moet kopen,bij sommige andere ( goedkopere) , en ik weet zeker dat er velen hier die discussie ,al lang moe zijn,en willen wel,maar zien door de bomen het bos niet meer,preciest zoals ik 3 jaar geleden,gewoon doen,je zal er geen spijt v hebben,en het vergroot je Camperplezier
Hans
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Arie55 »

De vraag met of zonder ebl is m.i. niet echt relevant. Het ding vervalt tot zekeringen kast en verdeler. Met een LiFePo4 accu is het meer van belang hoe stel je de MPPT, Multi+ en bms in. Intussen heb ik ook LiFePo4 cellen gekocht en naar de instellingen van de multi+ en MPPT van Victron bekeken. Toch vertrouw ik die instellingen niet, want ze zijn voor specifiek voor Victron materiaal bedoelt. En ja, ik ga dit als basis instelling gebruiken en dan bepaalde parameters fine-tunen. Welke en met wat voor waarde, weet ik nog niet. Misschien iets voor een ander draadje?
En dan heb ik nog niet de alternator oplaadt manier een goed antwoord op. Doelend op dat het heel lang heel blijft. Iets bedrijfszeker maken is best lastig.

Zo heb ik al gezien dat in sommige gevallen de verbindingsstukken tussen de cellen net toereikend zijn, met hun 40mm2 (20x2 mm). Het verbaasde mij dat ze van echt koper zijn gemaakt. Waarom dan verhullen met die laag?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Arie55 »

Op de verwezen site waarmee gvs0001 duidde (https://forum.hme-ev.de/viewtopic.php?f ... 07dc09cadf) die bms heb ik nu ook. De verkoper van deze spullen raadde me deze instellingen aan
Bijlagen
Instellingen.jpg
Instellingen.jpg (124.07 KiB) 138 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door Arie55 »

Met een Ve.bus - usb adapter kon ik de Multi+ onderzoeken. Verder dan dit kwam ik nog niet. En wat de instellingen exact moeten worden, ook niet. Victron instellingen lijken mij een goed uitgangspunt om ze daarna te fine tunen

Arie
Bijlagen
Start.jpg
Start.jpg (97.21 KiB) 132 keer bekeken
LiFePo4.jpg
LiFePo4.jpg (64.98 KiB) 132 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL



Bericht door travelscout »

Inderdaad meer iets voor een ander draadje lijkt me.

Persoonlijk heb ik het met erg op waardes als 100000 milliAmperes en idem mili Volts.
Waarom zijn de NTC's (temperatuur meting) niet aangevinkt?
Paul.
Plaats reactie