LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL
Arie de 10 V of 2.5 V per cel onderwaarde vind ik wat laag. Zou dat iets hoger doen: 11 V : 2.75V, of mischien beter nog 11.5V. Hangt ervan af of die 11.5 constant is, of omdat een hele zware verbruiker kort stroom vraagt.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
Re: LiFePO4 installeren met of zonder EBL
Arie,
Die absorptie kun je beter uitzetten. Niet iets wat een LiFePO4 nodig heeft. Na volladen gewoon terug naar 13,5V of 13,6V. Houdt je hem op die spanning dan houdt de MultiPlus de accu mooi vol terwijl de verbruikers er ook aan lurken.
Je weet waarschijnlijk dat je settings in de MultiPlus kunt wijzigen en vervolgens als een preset met z’n eigen naam kunt opslaan. Zo kun je bijv. een setting maken om de LiFePO4 in storage mode te zetten op een constant lagere spanning. Voor als je hem een keer langere tijd aan de walstroom hebt hangen zonder verder gebruik.
Geert
Die absorptie kun je beter uitzetten. Niet iets wat een LiFePO4 nodig heeft. Na volladen gewoon terug naar 13,5V of 13,6V. Houdt je hem op die spanning dan houdt de MultiPlus de accu mooi vol terwijl de verbruikers er ook aan lurken.
Je weet waarschijnlijk dat je settings in de MultiPlus kunt wijzigen en vervolgens als een preset met z’n eigen naam kunt opslaan. Zo kun je bijv. een setting maken om de LiFePO4 in storage mode te zetten op een constant lagere spanning. Voor als je hem een keer langere tijd aan de walstroom hebt hangen zonder verder gebruik.
Geert
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Misschien inderdaad beter wat travelscout schrijft dat er een apart draadje wordt opgestart met alle mogelijke producten en hun instellingen. Want de MPPT's zijn ook nog niet genoemd.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Onderstaand de waardes die voor de PowerXtreme accu’s gebruikt mogen worden volgens opgave van de service engineer van Emergoplus:
Ik heb de EPever 3210AN, direct op de accu aangesloten, in combinatie met 3x 130WP zonnepanelen parallel geschakeld en een XP125 LiFePo4
- Over volt disconnect: 14,7V
- Float charging voltage: zet deze gerust op 13,8
- Boost recon. charging voltage: deze op 13,6
- Charging limit voltage: 14,2 V maximaal 14,6, 14,2 is prima (bij een laadspanning boven 14V is er nauwelijks meer capaciteitstoename)
- Discharging limit voltage: 12,2 V zijn deze en onderstaande waardes settings voor een belasting die op de regelaar aangesloten kan worden? Als dat zo is hoeft daar niets mee gedaan te worden en wordt er ook niets mee gedaan. De apparatuur die op de accu is aangesloten heeft allemaal zijn eigen grenswaardes.
- Low voltage disconnect volt: 12,4 V
- Low voltage reconnect voltage: 12,6 V
- Under voltage warning voltage: 12,5 V
- Under voltage warning reconnect voltage: 12,6 V
Verder stelt hij:
Het is geen enkel probleem om de accu vrijwel volledig te ontladen. Veel aangesloten apparatuur zal rond de 11,5V gaan protesteren, in de accu is dan nog zo’n 10% capaciteit beschikbaar. Het zodanig ver ontladen van de accu dat deze uitschakelt is voor de accu geen probleem, het enige punt is dat als de accu is uitgeschakeld een standaard loodlader niet begint met laden. Dit heeft te maken met het feit dat er geen tegenspanning gemeten wordt. Door de motor te starten zal (bij de meeste boordsystemen) een laadspanning worden aangeboden op de accupolen van de boordaccu waardoor de accu weer geactiveerd wordt. Dit kan wel gepaard gaan met een kortstondige hoge laadstroom. Om die reden wordt door ons een laadbooster geadviseerd (sowieso noodzakelijk bij voertuigen met een intelligente dynamo, ongeacht welk type boordaccu), deze functioneert dan als stroombegrenzing. (Bij een diep ontladen loodaccu treedt ook een heel hoge laadstroom op, de accu heeft dan echter al blijvende schade opgelopen). Als er echter bewust wordt omgegaan met de energievoorraad is de kans op een lege accu echter zeer gering. Bij aanwezigheid van een zonnepaneel is de kans nog kleiner.
De laadbooster wordt vóór het EBL gemonteerd. De maximale laadstroom wordt dan gedeeltelijk opgenomen door de apparatuur die op het EBL is aangesloten, o.a. de koelkast. Dit betekent dat bij toepassing van een 20A laadbooster er soms maar 5A laadstroom overblijft voor de boordaccu.
Uw camper heeft inderdaad geen intelligente dynamo, deze gebruikt Fiat vanaf 2020 bij de TempD motoren. Overigens rijden er heel wat Ducato’s met onze accu’s rond zonder laadbooster. Zoals aangegeven is de kans op een lege accu (en dus een hoge laadstroom) heel klein als mensen bewust met hun accu omgaan. Ook de aanwezigheid van een zonnepaneel verkleint de kans op een geheel lege accu enorm.
Ik heb de EPever 3210AN, direct op de accu aangesloten, in combinatie met 3x 130WP zonnepanelen parallel geschakeld en een XP125 LiFePo4
- Over volt disconnect: 14,7V
- Float charging voltage: zet deze gerust op 13,8
- Boost recon. charging voltage: deze op 13,6
- Charging limit voltage: 14,2 V maximaal 14,6, 14,2 is prima (bij een laadspanning boven 14V is er nauwelijks meer capaciteitstoename)
- Discharging limit voltage: 12,2 V zijn deze en onderstaande waardes settings voor een belasting die op de regelaar aangesloten kan worden? Als dat zo is hoeft daar niets mee gedaan te worden en wordt er ook niets mee gedaan. De apparatuur die op de accu is aangesloten heeft allemaal zijn eigen grenswaardes.
- Low voltage disconnect volt: 12,4 V
- Low voltage reconnect voltage: 12,6 V
- Under voltage warning voltage: 12,5 V
- Under voltage warning reconnect voltage: 12,6 V
Verder stelt hij:
Het is geen enkel probleem om de accu vrijwel volledig te ontladen. Veel aangesloten apparatuur zal rond de 11,5V gaan protesteren, in de accu is dan nog zo’n 10% capaciteit beschikbaar. Het zodanig ver ontladen van de accu dat deze uitschakelt is voor de accu geen probleem, het enige punt is dat als de accu is uitgeschakeld een standaard loodlader niet begint met laden. Dit heeft te maken met het feit dat er geen tegenspanning gemeten wordt. Door de motor te starten zal (bij de meeste boordsystemen) een laadspanning worden aangeboden op de accupolen van de boordaccu waardoor de accu weer geactiveerd wordt. Dit kan wel gepaard gaan met een kortstondige hoge laadstroom. Om die reden wordt door ons een laadbooster geadviseerd (sowieso noodzakelijk bij voertuigen met een intelligente dynamo, ongeacht welk type boordaccu), deze functioneert dan als stroombegrenzing. (Bij een diep ontladen loodaccu treedt ook een heel hoge laadstroom op, de accu heeft dan echter al blijvende schade opgelopen). Als er echter bewust wordt omgegaan met de energievoorraad is de kans op een lege accu echter zeer gering. Bij aanwezigheid van een zonnepaneel is de kans nog kleiner.
De laadbooster wordt vóór het EBL gemonteerd. De maximale laadstroom wordt dan gedeeltelijk opgenomen door de apparatuur die op het EBL is aangesloten, o.a. de koelkast. Dit betekent dat bij toepassing van een 20A laadbooster er soms maar 5A laadstroom overblijft voor de boordaccu.
Uw camper heeft inderdaad geen intelligente dynamo, deze gebruikt Fiat vanaf 2020 bij de TempD motoren. Overigens rijden er heel wat Ducato’s met onze accu’s rond zonder laadbooster. Zoals aangegeven is de kans op een lege accu (en dus een hoge laadstroom) heel klein als mensen bewust met hun accu omgaan. Ook de aanwezigheid van een zonnepaneel verkleint de kans op een geheel lege accu enorm.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Interessante informatie waar ik wel op vertrouw
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Zeker handig en opslagwaardig. Ik ben nog steeds wel benieuwd wat 'verkeerd laden' nou doet met de levensduur van een LiFePO4 accu, is dat 25% er af, een halvering, nog meer?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Daar kan DJSmiley ongetwijfeld een goed antwoord op geven
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
-
- Berichten: 2300
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Ik heb een kleine opmerking, zolang je niet aan de paal gaat staan is het hele verhaal N.V.T. Sta je heel af en toe aan de paal omdat je even een paar dagen geen of weinig zon kan het misschien wat invloed hebben op de levensduur, maar dat valt nog te bezien. Pas vanaf het stukje "Daarnaast is er de laadstroom van de dynamo" vind ik het interessant worden
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
En als je aan de paal staat, kun je gewoon de stekker er uit trekken zodra hij op 14 volt staat, dan ben je van het floaten af en lijd de accu er niks onder.CaradoT135 schreef: ↑wo 16 nov 2022, 16:08Ik heb een kleine opmerking, zolang je niet aan de paal gaat staan is het hele verhaal N.V.T. Sta je heel af en toe aan de paal omdat je even een paar dagen geen of weinig zon kan het misschien wat invloed hebben op de levensduur, maar dat valt nog te bezien. Pas vanaf het stukje "Daarnaast is er de laadstroom van de dynamo" vind ik het interessant worden
Het dynamo laden doe ik via een extra 16 kwadraat kabel met daar tussen een zwaar relais die door de d+ draad word aangestuurd, die heb ik er bij de ebl vanaf gehaald.
Tussen de d+ een schakelaar, en zodra ik 14 volt zie zet ik het dynamo laden uit.
Alles is voor nood want de zonnepanelen moeten eigenlijk het werk doen.
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Reneeke,dus toch gewoon een NDS systeem, (uit 2017)…waar je wel mee aan de paal kan staan…..maar dat is wel volautomatisch,zonder er naar om te kijken,en heeft meer Dynamo laadcapaciteit,door de 35m2 kabels……..dus de cirkel is weer rond
Hans
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 21 mei 2021, 17:58
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Je hebt helemaal gelijk, moest nds even googlen, maar dit is inderdaad wat ik handmatig doe.
Ik vind het zo prima, de zonnepanelen hebben het tot nu toe altijd gered, als ik twee weken regen heb rijd ik gewoon naar huis haha
Ik vind het zo prima, de zonnepanelen hebben het tot nu toe altijd gered, als ik twee weken regen heb rijd ik gewoon naar huis haha
Re: LiFePO4 installeren: met of zonder EBL?
Goed, bij deze even mijn reactie
Maar goed, de theoretische levensduur is, bij praktisch gebruik, heel lang, dus of het nu 2000 of 1500 cycles zijn... dat maakt in het echt niet echt uit. En dan nog zijn die cycles bij 0.5 of 1C, dus met gemiddeld campergebruik trek je niet zulke stromen en kan de accu snel een dubbel aantal cycles mee. In de praktijk is 3 cycles in een week al heel fanatiek gebruik... Dus reken maar na hoe lang je doet om uberhaupt de 1000 cycles te bereiken.
Je kan dus (vind ik) prima concessies doen op de levensduur ten gunste van praktisch gebruik, zonder dat je in de praktijk echt wat gaat merken.
Het NDS systeem is een 'vreemde eend'. Die misbruikt de bekabeling om de stroom te beperken (wat meestal wel goed gaat zoals al vaker hier gezien). Maar doordat dat relais slimmer is, schakelt ie wel netjes de dynamo uit als de accu vol is. Dat kun je natuurlijk ook handmatig doen als je zelf daar een beetje bewust mee omgaat.
Dat is de vraag.. daar heeft volgens mij niemand een antwoord op, want alle dingen over levensduur zijn theoretisch. Pas de laatste jaren zie je LiFePO4 'wijd' gebruikt worden, dus echte praktijk antwoorden zijn er nog niet echt / nauwelijks.
Maar goed, de theoretische levensduur is, bij praktisch gebruik, heel lang, dus of het nu 2000 of 1500 cycles zijn... dat maakt in het echt niet echt uit. En dan nog zijn die cycles bij 0.5 of 1C, dus met gemiddeld campergebruik trek je niet zulke stromen en kan de accu snel een dubbel aantal cycles mee. In de praktijk is 3 cycles in een week al heel fanatiek gebruik... Dus reken maar na hoe lang je doet om uberhaupt de 1000 cycles te bereiken.
Je kan dus (vind ik) prima concessies doen op de levensduur ten gunste van praktisch gebruik, zonder dat je in de praktijk echt wat gaat merken.
Goede opmerking. Het staat (onderaan) wel benoemd, maar dat kan wat eerder in het artikel misschien beter tot z'n recht komen. Zal dat binnenkort nog eens aanpassen.CaradoT135 schreef: ↑wo 16 nov 2022, 16:08Ik heb een kleine opmerking, zolang je niet aan de paal gaat staan is het hele verhaal N.V.T. Sta je heel af en toe aan de paal omdat je even een paar dagen geen of weinig zon kan het misschien wat invloed hebben op de levensduur, maar dat valt nog te bezien. Pas vanaf het stukje "Daarnaast is er de laadstroom van de dynamo" vind ik het interessant worden
Het NDS systeem is een 'vreemde eend'. Die misbruikt de bekabeling om de stroom te beperken (wat meestal wel goed gaat zoals al vaker hier gezien). Maar doordat dat relais slimmer is, schakelt ie wel netjes de dynamo uit als de accu vol is. Dat kun je natuurlijk ook handmatig doen als je zelf daar een beetje bewust mee omgaat.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com