Flexibele 300Wp zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Pebblesbert »

Sorry Hoofdnoorman,

Ik twijfel niet aan je deskundigheid, maar waarom zou je zonnepanelen niet kitten? Mijn grootste angst is juist om een schroefje in mijn dak te jassen. Heb ik weer een plek waar later water naar binnen zou kunnen komen.

Overigens, in mijn terughoudendheid om (te) veel kit te gebruiken, wetende hoe moeilijk het weer los te halen is, heb ik wellicht nu iets te weinig bij éen van de panelen gebruikt. Nu heb ik daar een lichte bolling in het paneel omdat daar wat lucht onder zit. Doet aan de functie overigens niets af.

Overigens, ik heb ook een VW Transporter klapdakcamper, die ik als mini camper gebruik. Daar zijn door de vorige eigenaar vaste zonnepanelen op gezet. Doen het uitstekend.....maar ze gaan er binnenkort af! Ten eerste steken ze zo'n 7 cm boven mijn klapdak uit, waarbij ik het gevoel heb dat mijn weerstandcoefficient enorm toeneemt. Ten tweede ziet het er niet uit, omdat je ze van de zijkant duidelijk boven het klapdak uit ziet liggen.

Daar moeten binnenkort ook dunne flexibele panelen op, maar daar zitten nog uitdagingen aan vast:
Het klapdak heeft - net zoals het vast T4 dak - verstevigingsribbels van zo'n 3 mm hoogte en 45 mm breedte. Mijn idee is gewoon de flex panelen recht over die ribbels te plakken, zodat je nog wat lucht onder een stukje paneel overhoudt. Moet natuurlijk wel aan de voorkant dichtgekit worden want anders verzamelt zich allerlei zooi onder het paneel. Is dat eerder gedaan?

Doordat het een klapdak is, heb je bij de kabeldoorvoer wat extra kabellengte nodig. Klapdak omhoog, kabel is strak -> klapdak neer, kabel is los. De vorige eigenaar heeft ervoor gekozen om de kabeldoorvoer daar te plaatsen waar de plek voor de panelen is. Daar is echter het klapdak precies om zijn hoogst, wat resulteert in een lange lus aan kabel als het dak neer is. Mijn plan is de kabel onder het klapdak te geleiden naar de laagste "klapstand" en dan de kabel naar binnen te voeren. Als daar ideeën voor zijn hou ik me aanbevolen!

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Kitten kan prima, maar je beperkt wel je toekomstige mogelijkheden.
TS heeft extra garantie erbij genomen. Stel dat je die nodig hebt... dat gaat niet/nauwelijks, kit is, afhankelijk van de soort, vrij permanent. En grote kans dat ze een eventuele claim dus op fysieke schade gooien (wat prima kan in theorie als je m eraf wilt halen)

Ook ben je beperkt met upgraden, stel dat je over 10 jaar een 600wp paneel ofzo wilt plaatsen als die er zouden zijn, zelfde probleem. Kan wel, maar is toch een behoorlijke klus.

Of dat doorslaggevende criteria zijn is ieder voor zich
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Pebblesbert schreef:
do 11 jun 2020, 21:15
Sorry Hoofdnoorman,

Ik twijfel niet aan je deskundigheid, maar waarom zou je zonnepanelen niet kitten? Mijn grootste angst is juist om een schroefje in mijn dak te jassen. Heb ik weer een plek waar later water naar binnen zou kunnen komen.

Overigens, in mijn terughoudendheid om (te) veel kit te gebruiken, wetende hoe moeilijk het weer los te halen is, heb ik wellicht nu iets te weinig bij éen van de panelen gebruikt. Nu heb ik daar een lichte bolling in het paneel omdat daar wat lucht onder zit. Doet aan de functie overigens niets af.

Overigens, ik heb ook een VW Transporter klapdakcamper, die ik als mini camper gebruik. Daar zijn door de vorige eigenaar vaste zonnepanelen op gezet. Doen het uitstekend.....maar ze gaan er binnenkort af! Ten eerste steken ze zo'n 7 cm boven mijn klapdak uit, waarbij ik het gevoel heb dat mijn weerstandcoefficient enorm toeneemt. Ten tweede ziet het er niet uit, omdat je ze van de zijkant duidelijk boven het klapdak uit ziet liggen.

Daar moeten binnenkort ook dunne flexibele panelen op, maar daar zitten nog uitdagingen aan vast:
Het klapdak heeft - net zoals het vast T4 dak - verstevigingsribbels van zo'n 3 mm hoogte en 45 mm breedte. Mijn idee is gewoon de flex panelen recht over die ribbels te plakken, zodat je nog wat lucht onder een stukje paneel overhoudt. Moet natuurlijk wel aan de voorkant dichtgekit worden want anders verzamelt zich allerlei zooi onder het paneel. Is dat eerder gedaan?

Doordat het een klapdak is, heb je bij de kabeldoorvoer wat extra kabellengte nodig. Klapdak omhoog, kabel is strak -> klapdak neer, kabel is los. De vorige eigenaar heeft ervoor gekozen om de kabeldoorvoer daar te plaatsen waar de plek voor de panelen is. Daar is echter het klapdak precies om zijn hoogst, wat resulteert in een lange lus aan kabel als het dak neer is. Mijn plan is de kabel onder het klapdak te geleiden naar de laagste "klapstand" en dan de kabel naar binnen te voeren. Als daar ideeën voor zijn hou ik me aanbevolen!

Groeten, Bert
Het schijnt dat je toch twijfelt, vandaar dat je het schrijft.

Ik kan jou met een gerust hart vertellen dat het vast verlijmen van een flexibel paneel (tenzij van uitermate en heel goede speciale kwaliteit) alleen maar kan zorgen voor microcracks.
Ten tweede schijn je de bevestigingsmethode niet te begrijpen of je hebt een dusdanig technisch inzicht dat je de clou niet ziet. De panelen zijn niet op het dak geschroefd!
De, door mij beschreven bevestiging is vrijwel perfect. Mocht het nodig zijn is het paneel binnen 10 minuten te verwijderen zonder schade en mochten ook de strips er af moeten, zijn deze met een schilmesje eenvoudig te verwijderen waarna de caramelschijf de laatste restjes wel weg poetst. Ook dit zal hooguit een half uurtje in beslag nemen. De bedoeling is dat het paneel vast ligt en niet gaat klapperen. Door gebruik van het klittenband gebeurd dit niet. De Z- profielen zorgen ervoor dat er, tijdens rijden, geen wind en/of water vanaf de voorkant onder het paneel gaat stuwen.
Ten derde heb ik ervaring met een soortgelijke bevestiging methode. De hier gepresenteerde is daar een afgeleide en een verbetering van.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door veetee »

Hoofdnoorman schreef:
do 11 jun 2020, 22:46
De, door mij beschreven bevestiging is vrijwel perfect. Mocht het nodig zijn is het paneel binnen 10 minuten te verwijderen zonder schade en mochten ook de strips er af moeten, zijn deze met een schilmesje eenvoudig te verwijderen waarna de caramelschijf de laatste restjes wel weg poetst. Ook dit zal hooguit een half uurtje in beslag nemen. De bedoeling is dat het paneel vast ligt en niet gaat klapperen. Door gebruik van het klittenband gebeurd dit niet. De Z- profielen zorgen ervoor dat er, tijdens rijden, geen wind en/of water vanaf de voorkant onder het paneel gaat stuwen.
Ten derde heb ik ervaring met een soortgelijke bevestiging methode. De hier gepresenteerde is daar een afgeleide en een verbetering van.
Rudy, zou jouw methode met het Z-profiel en klittenband ook kunnen werken in onderstaande situatie, een dak met ribbels? Interessant voor misschien een toekomstig projectje. N.B. Hoe bevestig je de klittenband op het dak, is dat alleen via de zelfklevende laag van de klittenband zelf, of komt er ook nog lijm(kit) aan te pas?
Pebblesbert schreef:
do 11 jun 2020, 21:15
Daar moeten binnenkort ook dunne flexibele panelen op, maar daar zitten nog uitdagingen aan vast:
Het klapdak heeft - net zoals het vast T4 dak - verstevigingsribbels van zo'n 3 mm hoogte en 45 mm breedte. Mijn idee is gewoon de flex panelen recht over die ribbels te plakken, zodat je nog wat lucht onder een stukje paneel overhoudt. Moet natuurlijk wel aan de voorkant dichtgekit worden want anders verzamelt zich allerlei zooi onder het paneel. Is dat eerder gedaan?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Net gemaakt, het is al donker,
Afbeelding

De klittenband, de velourszijde, zit al vanaf mei vorig jaar, in weer en wind op het opstapje. Van de action. Ik geloof 72 cent per pakje.
En reken maar dat dit wel erg belast is geweest, niet in het minst door de vele dagen van mij op één plaats, maar ook omdat dit trapje altijd uit staat in weer en wind. En ze zitten nog steeds vast met hun eigen lijmlaag.

Dus ik ben van mening dat je gewoon goed moet schoonmaken en ontvetten met remmenreiniger en dan plakken.
Dat Z profiel is ook in jouw situatie toepasbaar. Je zult alleen de kieren tussen de verlagingen of het dak en de voorzijde van dat z- profiel even moeten vullen.

Ik ben er van overtuigt dat het een degelijke montage oplossing is en ik vergis mij niet zo snel als ik een constructie bedenk.

PS; Dat kleurverschil. Tsja, ze komen toch allebeide van de Action en zaten in dezelfde verpakking. Waarschijnlijk een reden dat het goedkoop is. Het is niet helemaal kleurvast. Het originele rubber kost 5,45 mtr en 2.4 meter nodig. dus nu voor 2,16 helemaal klaar.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

@ Pebblesbert

Op jouw vraag op de doorvoer.

Ik heb deze ook op de laagste stand. Bij mij gaat in de laatste versie de kabel wel door het dak, maar aan de buitenkant van het doek en vervolgens door het doek naar binnen. Bij het sluiten van het dak vouwt de kabel dan in een lus.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens heb ik binnen nu een aansluitingsbox gemaakt. Nu ik twee panelen heb, worden daar de panelen in serie gezet. Daar heb ik geen foto van. Deze onderste foto is dus van een vorige situatie.

Zie verder mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Pebblesbert »

Hallo Geert,

Bedankt voor de foto's. Ziet er goed uit. Hoe heb je die panelen vastgezet? :angel:
Bij mij gaat mijn raamsverduistering dat met klittenband vastzit steeds los, maar dat vind ik nog tot daar aan toe. Bij mijn panelen wil ik graag dat ze blijven zitten 8-)

(OK, ik geloof wel dat goede klittenband ook blijft zitten, maar ik bij panelen verwacht ik niet dat ik ze jaarlijks hoef te vervangen)

Foto van hoe mijn panelen eruit zien - dit is niet op het klapdak!
Afbeelding

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Heb je geen last van klapperende kabels, omdat ze los lijken te liggen?
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Pebblesbert »

Ehm, nee (of ik hoor het niet tussen het motorgeruis en het klapperende servies door!)

Maar toe ik het aanlegde vond ik het wel vervelend dat deze panelen niet gewoon één kabel hadden met twee aders. Moet ze nog een keer vastzetten met een paar kabelgeleiders, maar tot nu toe nog niet gedaan. (van die driehoekjes).

Groeten, Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

of druppeltje kit

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Mickel Moen »

@pebblesbert.

Hoe ik de panelen heb vastgezet kun je lezen op mijn blog. Ik had de link hierboven toegevoegd, maar De link naar het hele blog staat ook hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Paul123 »

Kwam deze manier van bevestigen nog tegen. Lijkt me ook wel een goede manier. Zeker ook omdat ik zo niets op het paneel zelf hoef te plakken en deze altijd weer snel los te halen is.

https://youtu.be/hROYaqY83v4
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat loshalen staat nog te bezien. Hij smeert Loctite op de moeren. Gebruikt slotbouten die hij niet tegen kan houden. Die draaien absoluut dol als het een tijdje vast heeft gezeten.
Maar goed, doe wat je wilt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Paul123 »

Hoofdnoorman schreef:Dat loshalen staat nog te bezien. Hij smeert Loctite op de moeren. Gebruikt slotbouten die hij niet tegen kan houden. Die draaien absoluut dol als het een tijdje vast heeft gezeten.
Maar goed, doe wat je wilt.
Ik zie nu dat hij ook een update video heeft waarin exact die problemen die je noemt optreden :-)
Plaats reactie