Flexibele 300Wp zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Navigator »

Mooi!
Forum verlaten.
HansToo
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 16 aug 2019, 21:10

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door HansToo »

Je bent zeker niet de enige: ik heb het ook zo gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niets heb gehad aan het lezen van andere mogelijke oplossingen voor een probleem dat ook vaker gesignaleerd is: het vroegtijdig overlijden van flexibele panelen. Reden voor het zoeken naar alternatieven. Alleen kwam het door mij gekozen alternatief (de oplossing van Mickel Moen, het tussenvoegen van een kanaalplaat) niet door de schoonheidscommissie.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Panelen van mij kwamen van de Chinees, Gobert.


您可 以根 据自己的意愿进 行操作,但不 要 抱怨,保证也 不会发生,因此我们对 保证是否完整并不 感 兴趣。

Precies gedaan wat ze vertelden. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Atoz »

En ze vertelden je:
You can do what you want, but don't complain and guarantee that it won't happen, so we are not interested in whether the guarantee is complete.

Vertelde Google Translate me
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door marchugo »

Pebblesbert schreef:
do 11 jun 2020, 21:15

Doordat het een klapdak is, heb je bij de kabeldoorvoer wat extra kabellengte nodig. Klapdak omhoog, kabel is strak -> klapdak neer, kabel is los. De vorige eigenaar heeft ervoor gekozen om de kabeldoorvoer daar te plaatsen waar de plek voor de panelen is. Daar is echter het klapdak precies om zijn hoogst, wat resulteert in een lange lus aan kabel als het dak neer is. Mijn plan is de kabel onder het klapdak te geleiden naar de laagste "klapstand" en dan de kabel naar binnen te voeren. Als daar ideeën voor zijn hou ik me aanbevolen!

Groeten, Bert
Bert,

Bij onze California hebben wij de solarkabels naar binnen gevoerd via de geribbelde rubberen slang links bovenaan de achterklep, waar de watertoevoer naar de achterwisser doorheen loopt. Klein sneetje erin maken, kabels glad maken met wat groene zeep en je jast ze zo naar binnen, direct naar de HH-accu achterin. Kabels zowel buiten als binnen wel goed isoleren tegen doorschuren.

En om de extra kabellengte bij het omhoogklappen van het hefdak te compenseren, kun je een spiraalkabel nemen.

Groet,
Marc.

Afbeelding
Bijlagen
foto5KabelDoorSproeibuis.jpg
foto5KabelDoorSproeibuis.jpg (98.7 KiB) 768 keer bekeken
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Paul123
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 11:08

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Paul123 »

Gobert schreef:Wat ik in dit topic mis is dat niemand overweegt om de installatieinstructies van de fabricant te volgen.
Alleen ik deed het. Succesvol tot nu toe.
Ik heb uiteindelijk dit paneel ook alleen bevestigd met het reeds door de leverancier/fabrikant aangebrachte bevestigingsmateriaal. Ik had te weinig plaats om een constructie met een z profiel aan te brengen.

Tot op heden functioneert het paneel goed, opbrengst was voor ons ook ruimschoots voldoende om de afgelopen twee weken zonder landstroom uit te komen.
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Hoofdnoorman schreef:
wo 10 jun 2020, 22:01
Het paneel moet je dus niet kitten.

Mooi is om dit speciale klittenband te gaan gebruiken. Op de breedte van jouw paneel moet je ongeveer 5 stroken in de lengte hebben. Hier is speciaal klittenband voor deze doeleinden. https://www.klittenband-outlet.nl/klitt ... vestiging/

Op de voorkant maak je een z- profiel zodat de wind er niet onder kan slaan tijdens rijden.
Dat kun je bij de link bestellen. Let op, er gaan geen twee lengtes uit. Misschien op maat bestellen.https://www.aluparts.nl/product/alumini ... gIhI_D_BwE

Afbeelding

Als het ware zit het boutje in het z- profiel, Verder 3 moertjes op het boutje, mogelijk 2. Als het paneel op de plaats ligt, vallen de moertjes precies in de zeilringen (mits goed afgetekend). Nu kan dat paneel geen kant op als er ook nog de speciale klittenband gebruikt wordt.

Denk er aan als je ook voor achter dit profiel maakt. Heel waarschijnlijk zijn de zeilogen er handmatig ingezet. Dus kan er maat verschil zijn. (Ik ben er in getrapt. Ik had voor 3 panelen profielen gemaakt en slechts één was prima.)
Beste Hoofdnoorman (Rudy?),

Ik heb inmiddels heel veel verhalen gelezen voor de bevestiging van panelen, en wil me aan deze methode gaan wagen! Je foto's doen het alleen niet meer... Het lijkt mij toch wel handig om die te bekijken! Het klitteband snap ik, alleen hoe de bouten/moertjes precies in de zeilogen terecht komen (zonder in het dak te boren) snap ik niet helemaal. Ik neem aan dat de lage kant van het z-profiel buiten het zonnepaneel is, en de hoge kant er boven hangt - dat lijkt mij het meest logisch voor de luchtweerstand tijdens het rijden. Maar hoe zitten die bouten dan, van bovenaf door het z-profiel?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad. De kop van de bout houdt dus gewoon het paneel op de plaats.
Ik zal de foto's even opzoeken, wordt later vandaag. Heel laat.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (59.97 KiB) 571 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
EefjeDonkerblauw
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 feb 2019, 21:31

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door EefjeDonkerblauw »

Bedankt!

Het paneel zit dus niet echt aan het z-profiel vast, maar de bouten steken gewoon door de ogen in het paneel, en dat is goed genoeg? Dat paneel is best dun, ik zou me toch zorgen maken dat het er onder door kan schuiven ofzo. Maar het op deze manier vast schroeven aan het profiel gaat natuurlijk niet. Of maak je de moertjes nog op de een of andere manier vast in het paneel?
Ik ga eens op zoek naar een geschikt profiel en klittenband in ieder geval. Ik zag in een andere post dat je ook action klittenband aanraadde - scheelt wel heel wat op dat sjieke klittenband van 60 euro, maar voelt toch wel een beetje spannend om je zonnepaneel daarmee vast te leggen.

Edit: ik kwam trouwens ook in mijn zoektocht nog loxx-drukknopen tegen, wat veel wordt gebruikt voor zeilen e.d. Er is ook een set om hiermee zonnepanelen op je boot te maken: https://sailspecials.nl/stroom-boot/zon ... iging-dek/ (volgens henzelf niet geschikt met harde wind). Die knopen zijn ook veel goedkoper te krijgen: https://www.esails.nl/doeksluitingen/te ... gen-duits/ en de onderkant bestaat ook met een vlakke plaat. Die lijken me ook nog wel handig als alternatief voor je boutjes-met-moertjes constructie. Of misschien gewoon allebei - extra back-up voor de back-up :lol:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Je begrijpt hoe het nu moet. Het z profiel dus in de rijrichting. Dit omdat er geen wind onder kan slaan.
Het ligt aan de hoogte van het z- profiel of er misschien nog een extra moertje onder het boutkopje moet. Er moet natuurlijk niet zoveel ruimte overblijven dat het paneel er onderdoor kan schuiven, hoewel het klittenband alleen al het paneel op zijn plaats houdt maar dit eigenlijk alleen bedoeld is om het klapperen van het paneel tijdens rijden en hevige wind, tegen te gaan.
Het klittenband van de Action is prima! Wel het dak goed schoonmaken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door gjvonk »

Is het niet raadzaam om achter/onder het Z-profiel ook een paar dunne borgkabeltjes aan het paneel te bevestigen? Ik lees af en toe berichten dat dakluiken ook wel eens de lucht in vliegen?! Winddruk/turbulentie komt niet altijd vanuit de rijrichting. Velcro (klittenband) kan gevoelig zijn voor verontreiniging wat de hechting verminderd en hoe zorg je dat de helft die op het dak moet, goed genoeg hecht op de gladde autolak?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Hoofdnoorman »

Misschien kan ik jou op andere gedachten brengen door te vertellen dat deze strippen er al drie jaar op het trapje geplakt zitten en er al minstens 2000 keer een vent van 140 kilo en een hond van 30 kilo er overheen hebben gelopen, het trapje in weer en wind staat en dat dit het klitten band van de Action is?

Er zit net niet genoeg in een pakje voor 6 reepjes van 40 cm. Dus twee pakjes. En dan zie je wel een kleur verschil op den duur tussen twee producties.
20210522_214213.jpg
20210522_214213.jpg (398.79 KiB) 372 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door gjvonk »

Daarmee is aangetoond, dat de lijmlaag bestand is tegen fysieke belasting en weersinvloeden. Toch ben ik nog niet geheel overtuigd van de hechting op een glad gelakt autodak; de toplaag zal dan voor een goede hechting toch opgeruwd moeten worden; je trapje heeft n.l. ook een ruw oppervlak in vergelijking met plaatwerk met een autolak.

Over het 2e aspect ben ik ook nog niet geheel overtuigd: is de verankering die Velcro biedt, onder alle omstandigheden voldoende sterk om atmosferische drukverschillen te weerstaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Flexibele 300Wp zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Velcro wordt ook in duiktoepassingen gebruikt, volstaan deze drukverschillen voor je?
Google eens een avondje, gaat er een wereld voor je open!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie