Advies zonnepaneel setup

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

Hallo allemaal,

Ik heb mee veel verdiept in het aansluiten van zonnepanelen en wil dit zelf gaan doen op mijn camper, nu heb ik een lijstje van spullen wat ik allemaal wil gaan kopen en vroeg me af of ik geen fouten in heb gemaakt.

Zonnepanelen: Sunbeamsystem Tough 111w junction box - MC4 (https://www.solarpowersupply.nl/sunbeam ... on-box-mc4)

Laadregelaar: Victron SmartSolar MPPT 100/30 (https://www.solarpowersupply.nl/victron ... integreerd)

Accu: Fiamm AGM CX230 230AH (https://www.accuweb.nl/powercube-profes ... =174787937)


In mijn camper zit al een battery charger (plaatje hieronder) waarvan ik denk dat is voor het laden via de dynamo en een laadpaal, kan ik de laadregelaar verbinden met deze charger welke aangesloten is op de accu of moet hier nog eerst iets tussen?


Alvast bedankt!



Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door Kroppie »

apparaat op de foto is volgens mij een acculader op netstroom.

een zonnepaneel regelaar het beste direkt op de accu aansluiten, en waarom een 30 ampere regelaar het paneel levert max 5,97 ampere?, of komen er meerdere panelen op 1 regelaar?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door javanes »

Die acculader is volgens mij ook niet geschikt voor het laden van een AGM accu.
Een AGM heeft een spanning nodig van 14.7/14/8V en deze lader komt niet verder dan 14.4V.
Is volgens mij deze:
https://www.tme.eu/nl/details/pb-360p-1 ... XWEALw_wcB

Dus moet je af een toe de AGM laden met een drietrapslader die deze spanning wel kan leveren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door henk en lila »

Een heel erg duur flexibel paneel met een klein beetje vermogen, zeker in verhouding tot je accu-keuze.
Moet het echt flexibel zijn, moet je er echt overheen kunnen lopen, heb je niet meer ruimte???
Drie vragen dus. En staar je niet blind op die 22,5% efficiency.
Voor dit geld koop je minimaal 400 watt aan panelen met ook 19 a 20% efficiency.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door Janpinz »

javanes schreef:
wo 03 jun 2020, 13:29
Die acculader is volgens mij ook niet geschikt voor het laden van een AGM accu.
Een AGM heeft een spanning nodig van 14.7/14/8V en deze lader komt niet verder dan 14.4V.
Is volgens mij deze:
https://www.tme.eu/nl/details/pb-360p-1 ... XWEALw_wcB

Dus moet je af een toe de AGM laden met een drietrapslader die deze spanning wel kan leveren.
Dat kan de solar dan toch doen?
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »


henk en lila schreef:Een heel erg duur flexibel paneel met een klein beetje vermogen, zeker in verhouding tot je accu-keuze.
Moet het echt flexibel zijn, moet je er echt overheen kunnen lopen, heb je niet meer ruimte???
Drie vragen dus. En staar je niet blind op die 22,5% efficiency.
Voor dit geld koop je minimaal 400 watt aan panelen met ook 19 a 20% efficiency.
Het hoeft niet perse flexibel te zijn maar ik heb niet veel ruimte op het dak waar ik kan boren en deze kan je plakken en die dikke panelen niet volgens mij.

Ik zal ook 2 van deze panelen gaan plaatsen vandaar de grote accu.

Heb veel gehoord over andere panelen welke veel goedkoper zijn maar dan veel minder opleveren. Kan je me een voorbeeldje geven van een minder duur paneel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

javanes schreef:Die acculader is volgens mij ook niet geschikt voor het laden van een AGM accu.
Een AGM heeft een spanning nodig van 14.7/14/8V en deze lader komt niet verder dan 14.4V.
Is volgens mij deze:
https://www.tme.eu/nl/details/pb-360p-1 ... XWEALw_wcB

Dus moet je af een toe de AGM laden met een drietrapslader die deze spanning wel kan leveren.
Check, goed om te weten. Ik moet dus een andere lader halen zodat ik de accu's ook kan bijladen zodra ik aan de paal sta. Heb je hier misschien een idee over wat ik daarvoor zou moeten hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door Janpinz »

Simpele huispanelen en lijmen, niet schroeven of boren in je dak.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door EasyBee »

Was de discussie over de levensduur van flexpanelen al gevoerd?
Lijkt me zonde geld om dure flexpanelen te plakken en ze na 2 of 3 jaar weer te moeten vervangen.
Gewone goedkope huispanelen plakken en het enige gat dat je boort, is de doorvoer naar binnen voor de kabel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door henk en lila »

Passen en meten en schuiven. Kijk maar eens hier: https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonne- ... g-10000125
En via google nog veel meer in en uit NL leverbare afmetingen maar uit die bootjes wereld wegblijven en uit de camperwinkels want dan betaal je de hoofdprijs.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

Bedankt voor link, ik zal eens gaan kijke! Ik
heb ook op verschillende plekken gelezen dat er veel kwaliteits verschil zit tussen panelen. Kan ik dan wel "klakkeloos" een goedkoper paneel van het internet kopen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
e11enn
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 11:32

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door e11enn »

EasyBee schreef:Was de discussie over de levensduur van flexpanelen al gevoerd?
Lijkt me zonde geld om dure flexpanelen te plakken en ze na 2 of 3 jaar weer te moeten vervangen.
Gewone goedkope huispanelen plakken en het enige gat dat je boort, is de doorvoer naar binnen voor de kabel.
Waarom moeten deze al zo snel vervangen worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door 't Busje »

Sinds wij semi-flexibele zonnepanelen (210 Wp samen) hebben, hebben we de 230 volt acculader niet meer nodig gehad.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Advies zonnepaneel setup



Bericht door EasyBee »

Het zegt niets over de zonnepanelen die jij op het oog hebt, maar viewtopic.php?f=10&t=8466544&hilit=flexpanelen de ervaringen met flexpanelen zijn niet echt allemaal jubelend en juichend.
Voor het bedrag dat jouw keuze kost, leg je het hele dak vol met vaste panelen.

Zoals al meerderen aangeven, niks schroeven maar met de juiste kit lijmen.
Heb je ook nog een isolerende laag op je dak vanwege de luchtruimte tussen paneel en dak. Scheelt warmte in de hete zomers doordat je dak in de schaduw ligt van het paneel.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie