Een tweede huishoudaccu plaatsen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Een tweede huishoudaccu plaatsen



Bericht door Stieneke en Donald »

Beste techneuten,

Graag wil ik een 2e HH accu plaatsen, dezelfde als die er nu inzit. Is een semitractie van 105 Ah.
De bestaande HH accu is vorig jaar sept nieuw geplaatst. Is in totaal nog geen 1,5 maand gebruikt voor TV, waterpomp, led en smartfhone's laden.

Is het raadzaam om een 2e nieuwe te plaatsen en te koppelen aan de accu die er nu inzit? Of toch maar niet?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door 't Busje »

Met een NDS I-Manager kun je twee ( zelfs helemaal verschillende) accu's koppelen zonder nadelige gevolgen voor die accu's.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Stieneke en Donald »

Aardig aan de prijs zo'n NDS ding. Kan ik 2 accu van kopen? :mrgreen: Maar even to the poin; Dit was mijn vraag niet. Heb je daar misschien antwoord op?

Aanvullende info nog. Ik heb een zonnepaneel van 135 Wp op het dak, een los paneel van 100 Wp en een Victron 75/15.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Metor »

Het zou zonde zijn om een vrijwel nieuwe accu weg te doen.
De i-manager is een goede oplossing. Wel extra investering.
Als je een nieuwe gelijke accu parallel zet aan de bestaande loop je meer risico van beperkte levensduur.
Maar het kan evenwel ook lange tijd goed gaan.
De beste oplossing: 1 grote accu i.p.v. 2 van de halve capaciteit, als je hem kunt plaatsen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door 't Busje »

Je kunt overal lezen dat twee parallel geschakelde accu's van hetzelfde soort en uit dezelfde productiebatch moeten zijn. Dus wat je wilt kan wel, maar is niet raadzaam.
Zo'n I-Manager mag dan wel net zoveel kosten als een accu, maar als je accu's daardoor langer meegaan, is hij de prijs misschien toch wel waard.

Ik heb er geen belang bij, want ik heb nog steviger geïnvesteerd in één LFP accu in plaats van twee loodzwavelzuur accu's.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 20 mei 2020, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Kroppie »

of de 1e accu verkopen , en dan 2 dezelfde of 1 grotere kopen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Stieneke en Donald »

Ja jongens, ik weet dat de twee accu bij wijze van spreken naast elkaar op de productielijn moet hebben gestaan voor een perfecte en lange werking van de accu's. Aan de NDS ga ik niet aan beginnen.

Oplossing van Jos is OK! 1e accu verkopen en 2 nieuwe plaatsen. Die kant ga ik op dan.

Grotere accu onder mijn bijrijdersstoel gaar niet passen.

Dank voor de info hoor, toppie! :thumbup:

Bijkomende vraag. De 2e accu staat op ca 60 cm van de 1e, welke kabeldikte is dan nodig tussen die 2 accu's? En moeten ze even lang zijn?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Arie55 »

Ik zou daar geen moeite mee hebben. Wel zou ik de parallel geschakelde accu's van de ene accu de min en aan de andere de plus gebruiken. Raadzaam is om even lange verbindingen in te zetten. Dikte: Zo dik als je kan verkrijgen: zeg, >10mm kerndiameters

Of het raadzaam is, kan ik niet beoordelen. Vraag me wel af waarom je bij zulke kleine verbruikers een tweede accu nodig denkt te hebben. Technisch kan het en zijn er geen bezwaren om dat te doen. En zeker niet omdat je schrijft dat het eenzelfde accu die erbij wordt geplaatst. Anderzijds zou ik me ook richten op het laden van de accu(s). Welleswaar in een andere context zag ik in mijn berekeningen, dat het extra aanleggen van een zonnepaneel, veel brengt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Stieneke en Donald »

Nu maak je het moeilijk voor mij. Parallel? Wordt dat niet 24 V?

2e Accu is nodig bij weinig zon in de winterperiode in zuid Europa, daar zijn we nogal eens voor een paar maanden per jaar.
Daar komen ook dagen voor met regen en bewolking.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Kroppie »

2 accu,s parallel (plus aan plus en min aan min ) blijft gewoon 12 volt, 2 accu,s in serie (plus vd ene aan min vd andere geeft 24 volt)

bij aansluiten van de kabels de plus van de ene accu gebruiken en de min van de andere accu, zo dwing je de stroom zo gelijk mogelijk door de 2 accu,s te gaan

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 20 mei 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Janpinz »

Klopt hoor, wij redden het ook niet met 1x 105, nu met 2x 105 én solar, makkelijk.
En juist vanwege de vrijheid van accu keuze, de imanager ertussen. Bevalt goed.
Nu we steeds een berg zon hebben en vrijwel geen verbruik, staat er 1 Accu geheel vol, en uitgeschakeld.
Blijft mooi op spanning.
Bijkomend voordeel kán zijn, dat ook de startaccu wordt onderhouden en af te lezen is...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:bij aansluiten van de kabels
En daarmee bedoelt Jos niet de twee kabels waarmee je de twee accu's aan elkaar koppelt (die moeten even dik, even lang en zo kort mogenlijk zijn) maar de kabels die naar de verbruikers gaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , nog duidelijker, bedankt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Vraag 2e accu plaatsen.



Bericht door Stieneke en Donald »

Sorry mannen, ik verwisselde parallel en serie schakeling. :bang: Parallel is dus plus aan plus en min aan min.
Heb dus niet al te veel kennis meer van elektra. Heb er wel ooit les in gehad maar toch alles kwijt.

Dank voor je correctie Jos.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie