Zonnepaneel: advies gevraagd

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Zonnepaneel: advies gevraagd



Bericht door rob217 »

Beste mensen,

Als automonteur bij een universele garage in alphen aan den Rijn krijgen wij veel campers voor APK, onderhoud en reparatie.
Wat mij opvalt is dat steeds meer campers zijn voorzien van zonnepanelen, dat bracht mij op een idee.
Velen zullen zich afvragen wat ik hier die omdat ik niet in het bezit ben van een camper, maar dat is omdat veel camperaars verstand hebben van het aansluiten, gebruik en de waardes van zonnepanelen.

Mijn vrouw en ik rijden beiden motor, achter mijn motor een aanhanger omdat wij graag kamperen en er ook mee op vakantie gaan, dus eigenlijk net zulke vrij vogels als de mensen met een camper. Op campings komen wij ook graag in contact met mensen met een camper omdat zij meestal de mooiste plekjes en routes kennen.

Omdat wij ook op plekken komen waar soms geen stroomvoorzieningen zijn en toch graag ons luchtbed op willen pompen, telefoons op willen laden en een lampje willen als t donker wordt. Daarom heb ik in de aanhanger een kleine 12v 7Ah accu staan die tijdens het rijden wordt opgeladen. Eigenlijk het zelfde principe als de huishoud accu in de camper met een scheidingsrelais ertussen.
Een klant van ons kwam met dat idee om zoiets ook voor mijn motor en aanhanger te maken, werkt perfect.

Maar soms blijven wij ergens wat langer staan en is het wel eens gebeurt dat de accu leeg was. en om nou een stuk met de aanhanger te gaan rijden om op te laden vind ik een beetje onzin.

Dus kwam ik op het idee om eventueel de accu op peil te houden met een zonnepaneel. Ik heb een nette gezien van 50W, het paneel is precies groot genoeg zodat deze op het rek van de aanhanger past.

MAAR... ik kan kiezen tussen een 10Ah of 20Ah laadregelaar
Dus mijn vraag is wat het verschil daarin is en wat het beste is.
Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Alvast bedankt.
Rob
20190811_150648.jpg
20190811_150648.jpg (76.49 KiB) 1119 keer bekeken
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door JoopBrekken »

Dag Rob, welkom op dit forum.

Bij zonnepaneel regelaars gaat het meestal om de toegestane maximale laadstroom dus A, en niet om de accucapaciteit ( Ah ). Ook de maximale paneelspanning kan soms een punt zijn.

Jou paneel van 50 Wp zal maximaal ongeveer 3A laden in een 12V accu.
Een 10A regelaar is dus zwaar zat.

Vergeet niet een zekering vlak bij de accu.
De regelaar eerst op de accu en daarna op het paneel aansluiten ivm de aut. spanningskeuze vd regelaar.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door rob217 »

Beste Joop,

Bedankt voor de reactie.

3Ah laadstroom is meer dan zat, de druppelladers voor de motoren leveren gemiddeld net onder de 1Ah.
Een zekering gaat er beslist tussen, zekere voor het onzekere :lol3:

Ik ga de spullen bestellen en eens lekker aan de knutsel. Ik vind het altijd geweldig om te zien wat mensen van hun campers maken met alle snufjes eraan.

Mijn oom en tante, helaas beide overleden, waren ruim in de 80 en gingen met hun oude Bedford 6 weken naar Scandinavië. Geweldig, helemaal afgeladen, voldoende whiskey en sherry mee want ze spugden niet in een borreltje :-B

Mocht wij financieel de mogelijkheid hebben is het iets wat wij ook graag willen doen.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door JoopBrekken »

Rob, je gebruikt Ah waar je A bedoeld, dit kan verwarring geven :D !
A is de stroom die ergens op een moment loopt, Ah is de hoeveelheid energie in een bepaalde tijd, bv in of uit een accu.
Suk6 met je projekt.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door Vertrokken2 »

Waarom kijk je niet naar zoiets met ingebouwde regelaar.

https://www.solarpowersupply.nl/product ... onnepaneel

Ik gebruik zo’n ding ook voor mijn Goal Zero Yeti. Werkt prima.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door jansloos »

Das een idee.
Met de klep open kun je 'm zo op de zon draaien voor maximale opbrengst.
(zie je motorrijden is toch zo slecht nog niet.)

Ook kun je denken aan een wat zwaardere accu, of twee parallel.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door rob217 »

JoopBrekken schreef:
vr 15 mei 2020, 16:30
Rob, je gebruikt Ah waar je A bedoeld, dit kan verwarring geven :D !
A is de stroom die ergens op een moment loopt, Ah is de hoeveelheid energie in een bepaalde tijd, bv in of uit een accu.
Suk6 met je projekt.
Joop, ik snap m. Sorry ik ben meer van de boutjes en de moertjes dan van de draadjes en de stekkertjes :-B
De Ducato blokken kan ik wel dromen, van stroom krijg ik nachtmerries
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door rob217 »

Gobert schreef:
vr 15 mei 2020, 16:39
Waarom kijk je niet naar zoiets met ingebouwde regelaar.

https://www.solarpowersupply.nl/product ... onnepaneel

Ik gebruik zo’n ding ook voor mijn Goal Zero Yeti. Werkt prima.
Dat zou inderdaad een optie zijn, maar in eerste instantie eerst maar eens een probeersel. Ik kan zo'n set kopen voor ronde de €50,- ik weet dat zal niet de beste kwaliteit zijn maar leuk om te rommelen en te proberen, mocht het echt bevallen dan ga ik eens verder neuzen. toch bedankt voor de tip, heb de link inmiddels in mijn favorieten geplaatst
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door JoopBrekken »

Geen probleem Rob. Er zijn er meer die het verschil tussen Ah en A wat moeilijk vinden. Wat jij over auto,s weet weet ik weer niet :-B
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door Zijspan »

Ik gebruikte toen bij de motor een zonnepaneeltje van halford dat hield de accu tijdens onze reizen op peil.
Gewoon in de zon op de camping meer niet.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door rob217 »

jansloos schreef:
vr 15 mei 2020, 16:43
Das een idee.
Met de klep open kun je 'm zo op de zon draaien voor maximale opbrengst.
(zie je motorrijden is toch zo slecht nog niet.)

Ook kun je denken aan een wat zwaardere accu, of twee parallel.
Ik wil het paneel op het rek monteren, eventueel afneembaar. De deksel van de aanhanger loopt al schuin dus kan het paneel ook functioneren tijden het rijden. Maar de deksel loopt niet in de ideale hoek van 30 graden, dus komen de kronkel in mijn hersenpan weer tot leven door misschien een klein servo motortje eronder te zetten en de plaat (misschien onder het rijden, natuurlijk niet op de snelweg (want dan is m'n paneeltje snel weg :lol3: :lol3: ) het paneel iets omhoog kan zetten. Welke gek bedenkt zoiets, ik dus :lol3:

De accu die er nu inzit 12v 7Ah was ook een probeersel, ik geloof dat die accu uit een scooter kwam van de buurman. Een iets zwaardere zou een goede optie zijn, maar weer niet te groot. De motor moet het nog wel leuk blijven vinden om de aanhanger in Zwitserland of Oostenrijk over de bergen te kunnen trekken.

Een paar jaar geleden kwamen we op een camping in Frankrijk een stel tegen met een camper, aanhanger erachter met twee motoren erop. Aan de praat geraakt en met z'n vieren nog een leuke toertocht gemaakt.

Komen we onderweg een mooie camper tegen, maakt niet uit wie elkaar inhaalt, dan wijs ik naar de camper en steek even m'n duim omhoog. Resulteert altijd in een grote glimlach van de bestuurder en/of bijrijder. Maakt niet uit of je op 2 of op 4 wielen rijdt, je geniet van je vrijheid.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door rob217 »

JoopBrekken schreef:
vr 15 mei 2020, 16:51
Geen probleem Rob. Er zijn er meer die het verschil tussen Ah en A wat moeilijk vinden. Wat jij over auto,s weet weet ik weer niet :-B
Joop, brutale vraag... Ik zie ZW Friesland staan, klopt? Waar ongeveer? Mijn vrouw is opgegroeid in Makkum.
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
rob217
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 10:28
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door rob217 »

Zijspan schreef:
vr 15 mei 2020, 16:54
Ik gebruikte toen bij de motor een zonnepaneeltje van halford dat hield de accu tijdens onze reizen op pijl.
Gewoon in de zon op de camping meer niet.
:lol3: :lol3: En ik maar denken dat ik het ei van Columbus had uitgevonden.

Maar ik neem aan dat bedoelt was om je start accu op peil te houden,gut ook een idee. Getver, nog meer te doen. Druppellader thuis latenen gewoon het zonnepaneel erop, dat wordt een volledige solar aanhanger :lol3: :lol3: :lol3:
As it net kin sa't it moat..... moat it mar sa't it kin
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zonnepaneel advies grevraagd



Bericht door jansloos »

Als je maar niet die Vtwin er onderuit haalt, en een electromotortje……. mmmm, niet eens zon slecht idee misschien.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie