PowerXtreme 125
PowerXtreme 125
Hoi ik wil een Powerextreme lithium accu 125 kopen.
Vraagje
Ik heb een Rapido 9096df dynamo van het jaar 2008 dus, en er zit een lader in CB 516.
Mijn vraag is kan ik deze accu gewoon aansluiten, of moet ik er een andere lader erin zetten?
Sjef
Vraagje
Ik heb een Rapido 9096df dynamo van het jaar 2008 dus, en er zit een lader in CB 516.
Mijn vraag is kan ik deze accu gewoon aansluiten, of moet ik er een andere lader erin zetten?
Sjef
Re: Powerextreme 125
De CB 516 is niet geschikt voor LFP accu's. Je kunt niet de goede laadspanning instellen en de onderhoudslading aan het eind van de laadcyclus is niet goed (en niet nodig) voor LFP accu's.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Powerextreme 125
Een motordynamo zoals er op een camper zit zou er wel voor geschikt zijn? Die hoeft niet vervangen te worden?
Bert
Bert
Re: Powerextreme 125
Bij mijn nieuwere Ducato met vermoedelijk een 140 A dynamo was dat niet nodig. Voor een oudere camper durf ik dat niet te zeggen.
Een LFP accu heeft wel een (veel) hogere laadstroom dan een lood-zwavelzuur accu. Die hogere laadstroom duurt ook langer, omdat een LFP accu de volle laadstroom op blijft nemen totdat het BMS het laden stopt.
Een LFP accu heeft wel een (veel) hogere laadstroom dan een lood-zwavelzuur accu. Die hogere laadstroom duurt ook langer, omdat een LFP accu de volle laadstroom op blijft nemen totdat het BMS het laden stopt.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: PowerXtreme 125
De lfp accu neemt niet meer laadstroom op dan het maximale van het BMS!
Niet de accu maar het BMS is hier de bepalende factor 'm.i.
Niet de accu maar het BMS is hier de bepalende factor 'm.i.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: PowerXtreme 125
Battery Management System
dat houd de laadstroom, de ontlaadstroom, en het gebalanceerd(gelijk blijven/zijn) van de afzonderlijke cellen in de gaten
jos
dat houd de laadstroom, de ontlaadstroom, en het gebalanceerd(gelijk blijven/zijn) van de afzonderlijke cellen in de gaten
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: PowerXtreme 125
In de PowerXtreme ( waar TS het over heeft ) wel, maar niet in alle LFP accu,s!
Bv bij de Victron LFP moet je er weer een apart kastje voor bij kopen.
Bv bij de Victron LFP moet je er weer een apart kastje voor bij kopen.
Re: PowerXtreme 125
die accu,s kun je ook zelf bouwen/samenstellen, je koopt dan losse cellen en bms,n, en gaat aan het werk, je moet wel goed weten wat te doen en waarom te denken want lithium is en blijft gevaarlijk vanwege de enorme hoeveelheid energie die er in zo,n accu/cel zit, niet eens in de eerste plaats brandgevaar.
meer info
https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html
jos
meer info
https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: PowerXtreme 125
LiFePO4 accu's zijn juist niet brandgevaarlijk, andere lithium accu's wel.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: PowerXtreme 125
Heb nu 1.5 jaar een 125A powereXtreme accu in mijn rapido (2007) met zelfde type oplader. Gaat prima. De aanpassingen die ik gemaakt heb zijn:
- Accu goed thermisch geisoleerd en voorzien van een verwarmingsmatje en een thermostaat. Hiermee kan een temperatuurverschil van 15 graden overbrugd worden, om te voorkomen dat er geladen wordt bij vorst.
- De lader werkt prima zolang er met vol vermogen geladen wordt. Een probleem is als er overgeschakeld wordt naar de druppelfunctie bij laden met walstroom. Als er weinig verbruik is kan de accu leeglopen terwijl hij aan de lader staat. Omdat het voltage van de accu niet lager dan 13 volt wordt bij gering verbruik, gaat de lader niet automatisch naar een hoger laarvermogen, terwijl het verbruik meer is dan de lader in druppel mode kan leveren. Het tekort wordt dan aangevuld door de accu tot die bijna leeg is. Dit is eenvoudig te voorkomen door er een tijdklok tussen te zetten. In de gel-stand moet die de lader om de 8 uur even uit en weer aan zetten, zodat hij niet in de druppelmode komt.
- Accu goed thermisch geisoleerd en voorzien van een verwarmingsmatje en een thermostaat. Hiermee kan een temperatuurverschil van 15 graden overbrugd worden, om te voorkomen dat er geladen wordt bij vorst.
- De lader werkt prima zolang er met vol vermogen geladen wordt. Een probleem is als er overgeschakeld wordt naar de druppelfunctie bij laden met walstroom. Als er weinig verbruik is kan de accu leeglopen terwijl hij aan de lader staat. Omdat het voltage van de accu niet lager dan 13 volt wordt bij gering verbruik, gaat de lader niet automatisch naar een hoger laarvermogen, terwijl het verbruik meer is dan de lader in druppel mode kan leveren. Het tekort wordt dan aangevuld door de accu tot die bijna leeg is. Dit is eenvoudig te voorkomen door er een tijdklok tussen te zetten. In de gel-stand moet die de lader om de 8 uur even uit en weer aan zetten, zodat hij niet in de druppelmode komt.
Re: PowerXtreme 125
Ik heb nu een PowerXtreme lithium 125 met een Xenteq Lbc 512-10s acculader besteld.
Maar nu heb ik nog een vraag, mijn zonnepanelen zitten aangesloten op een aparte regelaar Mobile MT Mpp 300 duo.
Hoef ik daar niets aan te doen, kan dat blijven zitten?
Sjef
Maar nu heb ik nog een vraag, mijn zonnepanelen zitten aangesloten op een aparte regelaar Mobile MT Mpp 300 duo.
Hoef ik daar niets aan te doen, kan dat blijven zitten?
Sjef
Laatst gewijzigd door Sjef op vr 22 mei 2020, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.