Relais huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Relais huishoudaccu



Bericht door willyd »

Hallo,

Ik ben opzoek naar een relais dat het 12v systeem kan onderbreken bij de HH accu als er door een volt/ampere meter(Junktec VAT 4300) een
bepaalde ingestelde waarde wordt overschreden.Die Junktec VAT4300 heeft de mogelijkheid om een relais te schakelen. Heb gekeken naar een
solid sate relais 100 amp. maar die zijn allemaal NO, plus dat die nogal warm worden. Is er iemand die weet welk relais ik zou kunnen gebruiken?

Bij voorbaat dank, gr Willy
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door Cendy »

Hoeveel ampere wil je schakelen?
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door willyd »

Hallo Cendy,

Maximaal 80 amp. Ik heb een 1000w omvormer 12vdc/220vac. Die junktec heeft een 12vdc uitgaand schakel contact, wat de schakel capaciteit is weet ik niet, maar kan niet veel zijn want er zit geen apart relaistje op de print.

Gr Willy
Camper_01

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door Camper_01 »

Een hulp-relais gebruiken om een groter zwaarder relais te sturen. Mogelijk kunt U hiervoor een standaard automotive relais gebruiken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door veetee »

Als je de hh accu wilt afschakelen onder een bepaalde spanning, kun je beter een “battery protect” ( https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ct-bp-100/ ) nemen, is solid state en zuinig. Een andere oplossing met gewone relais voor die amperages wordt al gauw duurder, plus de nadelen van warmte en meer stroomverbruik.
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door willyd »

Hallo Gerard,
Daar heb ik naar gekeken maar die zijn allemaal NO en die spoel trekt veel stroom bij continu inschakeling.

Hallo Vincent,
Ik heb even de gebruiksaanwijzing gelezen en daar, bij fig 5, staat dat de '"battery protect" niet gebruikt mag worden voor laden en
dat gebeurt bij een HH accu. Dan zou je er twee moeten gebruiken.

Gr Willy
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door veetee »

willyd schreef:
vr 24 apr 2020, 19:56
Ik heb even de gebruiksaanwijzing gelezen en daar, bij fig 5, staat dat de '"battery protect" niet gebruikt mag worden voor laden en dat gebeurt bij een HH accu. Dan zou je er twee moeten gebruiken.
Die snap ik niet, waar lees je dat, heb je een linkje naar die gebruiksaanwijzing?
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door willyd »

Hallo Vincent,
Hier de link naar de gebruiksaanwijzinghttps://stroomwinkel.nl/battery-protect ... -100a.html. Even de manual aanklikken dan de onderste regel bij fig. 5


Gr Willy
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door veetee »

Willy, als je naar het plaatje 4 en 5 kijkt dan zie je dat de lader is aangesloten op “in”. Geen enkel probleem. Die regel die jij bedoelt
Caution: uncontrolled reverse current will flow through a Battery Protect if Vout > Vin. Therefore never use a Battery Protect for battery to battery charging.
slaat op een andere situatie (battery to battery charging). Dat is hier niet van toepassing.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door 't Busje »

willyd schreef:
do 23 apr 2020, 23:18
Ik heb een 1000w omvormer 12vdc/220vac.
Een beetje omvormer schakelt zichzelf uit als de accuspanning te laag wordt. Daar gaat het toch om? Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je omvormer, voordat je allerlei ingewikkelde dingen gaat doen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door willyd »

Hallo Vincent,
In de engelse uitleg staat battery to battery maar in de nederlandse er onder wordt alleen gesproken over accu´s opladen
Ga kijken wat ik er mee kan, bedankt

Gr Willy
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door myway »

Ik gebruik een batteryprotect in combinatie met een bmv en die laat ik schakelen op de soc
Al die instellingen met die verschillende voltages
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Relais huishoudaccu



Bericht door veetee »

@myway, prima oplossing! :thumbup:
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Relais huishoudaccu



Bericht door myway »

Daarbij kun je door het relais van de bmv om te vormen, de battery protect ook als hoofdschakelaar gebruiken.
Plaats reactie