Stroomverbruik in stalling (bij huis)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Stroomverbruik in stalling (bij huis)



Bericht door bertt »

Hallo, even over stroomverbruik, kosten van altijd aan de paal blijven staan.

Ik heb mijn camper onder een afdak bij huis staan. Mijn beide zonnepanelen doen het daar niet. Ik heb dus altijd de stekker er in. Het enigste wat uitstaat is de waterpomp.
Zowel de HH accu's als de startaccu worden vol gehouden.

Ik heb een apparaat tussen het stopcontact en de stekker die het verbruik kan meten en de kosten (als je dat ingevuld heb). Ik 30cent per KwU ingegeven, maar ik denk dat het eerder 23 hoort te zijn.
Verbruik is elke dag 14 cent dus tussen de 12 en 13 bij 23 cent ingave.

Ik laat hem er dus altijd in zitten, Kan altijd ff in de camper zijn met licht wat werkt. Ik vind de kosten meevallen. Voor die €4 per maand schaf ik geen zonnepaneel aan of ga ik de accu's loskoppelen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Stroomverbruik in stalling (bij huis)



Bericht door EasyBee »

Ik doe het net zo, maar dan motor in de schuur en de camper er voor.
Gewoon altijd aan de druppellader. Oh, en voor degenen die denken dat dat slecht is voor de accu's.
De camper HH accu moest ik vervangen na 11 jaar en de startaccu na 8 jaar en de motoraccu zit er ook al 8 jaar in en doet het nog prima.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Stroomverbruik in stalling (bij huis)



Bericht door djurre1980 »

Ik heb op mijn hh-accu en start-accu een battery brain platinum met afstandsbediening.
Bij stallen van de camper zorg ik dat de accu's vol zijn en ontkoppel ze dan met de afstandsbediening.
Als ik toch electra nodig heb in de camper is het een druk op de knop en je hebt power.
Accu's lopen zo nooit leeg, het is immers een electronische massasleutel.
Mooie bijkomstigheid is dat als ik de accu's toch vergeet te ontkoppelen de Battery brain dat automatisch doet mocht het vermogen van de accu onder een bepaalde grens vallen, zodat je in geval van een start-accu altijd kan starten.
Deze functie is dus ook handig bij de hh-accu, zo kan hij nooit te ver leeg raken.
Plaats reactie