Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Simon1978
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 04 mar 2020, 19:35

Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door Simon1978 »

Hallo,

Ik heb mijn net aangekochte camper alle bedrading eruit getrokken en ga dit opnieuw maken (teveel kroonstenen,amps etc ertussen geknutseld).
Kleine vraag;

Dit is de configuratie zoals ik nu heb: twee huishoudaccu's agm 95ah identieke accu's, een start (lood)accu, een Victron 100A-3, accukeuzeschakelaar (accu1, accu2, off, both) om de hh accu's om en om te kunnen schakelen, zonnepanelen+regelaar, 2 ctek 10A laders (voor elke hh eentje).

Het aansluiten van de Victron agrofet 100A-3 wijst voor zich maar ik zit met de zonnepanelen. Is het wijs om hier ook een Agrofet 100A-2 aan te schaffen zodat de twee hh onafhankelijk geladen worden of de zonnepanelen bij de accu keuzeschakelaar bijzetten zodat de hh die in gebruik is wordt geladen door de panelen.

Kun je verder de ctek acculaders aan de Victron bij hangen zonder consequenties?

mvg
Simon
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door blizard »

Of het nu de dynamo is, zonneregelaar of een lader, de ArgoFET zal niet discrimineren :-B en zou alles op de input van het diodeblok zetten
Een extra ArgoFET is niet noodzakelijk denk ik
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door Janpinz »

Ipv de keuzeschakelaar zou je ook de iManager kunnen overwegen. Die laadt indien nodig ook de s accu bij.
En middels handbediening nog steeds vrije keuzes
Kost wél +/-€200 :bang:
Simon1978
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 04 mar 2020, 19:35

Re: Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door Simon1978 »

blizard schreef:
wo 18 mar 2020, 12:28
Of het nu de dynamo is, zonneregelaar of een lader, de ArgoFET zal niet discrimineren :-B en zou alles op de input van het diodeblok zetten
Een extra ArgoFET is niet noodzakelijk denk ik
Ik weet alleen niet wat het doet als ik de dynamo ga 'voeden' met de zonnepanelen. Als de motor niet loopt zeg maar.
Een imanager ben ik niet zo van. Kan alleen maar kapot haha.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door Kroppie »

een dynamo geeft alleen stroom, heeft geen last van inkomende stroom, (zitten diodes in), kan geen kwaad als de dynamo en de panelen samen laden, de een beinvloed de ander niet, kunnen dus samen op de "input" aansluiting van de argo .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Simon1978
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 04 mar 2020, 19:35

Re: Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door Simon1978 »

Ok dank je wel. Gaan we het zo maken.

grtn Simon.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepaneel aansluiten op 2 huishoudaccu's?



Bericht door blizard »

Accu's zijn net kleine kinderen, ze willen de grootste lepel pap, en als het buikje vol is, spugen ze gewoon de laatste lepel uit.
Plaats reactie