Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door veetee »

Het lijkt mij sterk dat dit een probleem van de Victron is. Heb je al, zoals Jos (Kroppie) eerder al zei, de D+ gecontroleerd? Met draaiende motor de draad op de D+ ingang van de EBL meten.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door myway »

Heb je gezien hoe lang de mppt in bulklading staat?
Het kan zijn dat door het laden van de dynamo de mppt niet heeft gewerkt.
Als dan de dynamo stopt met laden en de mppt weer gaat werken begint hij altijd in bulkladen.
Als hij dan merkt dat de accu vol is zal hij overgaan naar absorptieladen, indien hij dan merkt dat ook dat niet nodig is dan wordt het druppelladen.
Hij moet echter wel die laadfases doorlopen.


Waarom je het idee hebt dat het niet laden van de dynamo aan de mppt ligt is mij niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door javanes »

Wordt er nog een keer gemeten met de multimeter?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door AbelWei »

Vandaag hele dag onderweg (500km) en heb amper tijd om iets te meten naast butler van de camper te pelen voor mijn familie Afbeelding

Wel een paar dingen opgevallen:
- tijdens rijden (zonder zonnepanelen) blijft de HH accu spanning rond 13,90V (aangegeven in de Victron Connect app)
- de zonnepanelen ingeschakeld rond 14:00, Blue Solar MPPT gaat gelijk in bulk mode om mee te laden en blijft in bulk hele tijd. De maximale spanning vandaag is 14,32V (lager dan 14,40 en daarom gaat de MPPT niet over naar absorptie.

Hieruit trek ik de conclusie dat ondanks 4 uur rijden (zonder zonnepanelen) laadt de dynamo de HH accu onvoldoend gezien dat de MPPT hele middag in bulk blijft laden.

Afbeelding

Als ik tijd heb morgen ga ik kijken of er spanning is in de D+ kabel bij de EBL en de accu polen meten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door myway »

Zo aan de kolommetjes te zien werd er wel in de dagen ervoor in de verschillende laadmodes geladen.
Als je op zo’n kolom tikt krijg je te zien wat en hoe er geladen is.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door Janpinz »

Ik krijg wat twijfels over de accu zélf..
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door AbelWei »

myway schreef:Zo aan de kolommetjes te zien werd er wel in de dagen ervoor in de verschillende laadmodes geladen.
Als je op zo’n kolom tikt krijg je te zien wat en hoe er geladen is.
In dat kolommetjes heeft de MPPT 8u 11 min geladen! In totaal 22Wh geladen. Zou een accu van 130Ah niet vol zijn (iemand mij helpen met rekensom?)?

Ik hoop dat de accu niet al kapot/versleten is. Ik heb hem vorig jaar net gekocht!


Sent from my iPad using Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door henk en lila »

Er staat 220 Wh in de foto van de Victron, dat is ongeveer 220/12,8= 17 Ah.

Je minimumspanning vd huishoudaccu staat op 12,75 Volt. De Victron geeft dat aan van zonsopgang tot de volgende zonsopgang. Je hh accu was dus gewoon vol, zeker op het moment dat je de panelen aan zette.

Waarom dan toch 17 Ah erbij? Kan het zijn dat je tijdens het rijden of in ieder nadat je de panelen aan zette, er gebruiker actief waren op de hh accu? Misschien is dat ook de reden dat hij niet uit de bulk kwam.

Tenslotte, die 13,9 V van de hh accu tijdens rijden op alleen de dynamo is ongeveer de dynamo laadspanning wanneer de te laden accu's vol zijn. In ieder geval bij mijn bus; die begint op ca 14,4 en zakt dan naar 13,9 V.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door AbelWei »



Dankjewel voor de rekensom. Weer iets geleerd.

Ik heb de app aangezet om 00:18 ‘s nachts omdat ik kon slapen van de onzekerheid over de elektronica. 12,75V is de voltage na hele dag rijden (500km) en laden via zonnepanelen onderweg (17Ah).

Normaliter ben ik gewend dat na een dagje rijden is de HH accu vol en dat de MPPT meest van de tijd in absorptie of float zit. Nu lijkt het alsof dat de accu niet vol geladen te krijgen. Terwijl de accu een spanning van een volle accu van 12,75V laat zien?!?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door henk en lila »

Het moment van aanzetten/opstarten van de App maakt niet uit. De gegevens zitten in de solar regelaar en worden opgehaald bij het opstarten van de App.
Over die 12,75V zijn we het niet eens. Volgens mij is dat de laagst gemeten accuspanning over de afgelopen 24 uur, van zonsopgang tot zonsopgang.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door AbelWei »

Hier in Vénosc (dorp in de buurt van Les 2 Alps) is er 30cm sneeuw gevallen in 2 dagen. Onder 30cm sneeuw werken de zonnepanelen helaas niet Afbeelding Dus heb ik de camper aan de elektriciteit aangesloten.

Na 2 dagen later zit de HH accu op 13,60V aan de multimeter. We kunnen zeggen dat de HH accu vol geladen is door de electroblok. Het Victron Blue Solar probeert steeds te laden in bulk mode. Zou het kunnen zijn dat de MPPT lader of zonnepanelen kapot zijn? De spanning van de zonnepanelen wisselt bijna om de seconden 1-2V. Dit heb ik ook gemeten aan de zonnepanelen (2x Lensun flexibel 100W in serie).


Afbeelding
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door Janpinz »

Dit heb ik ook al vaak gezien, snap het niet zo goed, maar alles werkt perfect zo, dus...
Meestal wel iets minder ‘uitslag’.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door AbelWei »

2 dagen geleden even alle zekeringen van EBL en alles in de buurt van HH accu gecontroleerd. Geen enkel zekering is doorgebrand. En ineens, het lijkt alles te werken! Zonder door te hebben wat ik ‘gemaakt’ heb. De Victron Blue Solar gaat naar absorptie en float mode zoals voorheen.

- 2 dagen geleden: HH accu is al vol geladen aan de stroom. ‘s morgens van de stroom afgehaald en rest van de dag in de zon. Victron gaat over in float.
- gisteren: na een nachtje op camperstop zonder stroom en hele dag gereden. Victron heeft 10u aan bulk geladen en 12min in absorptie.
- vandaag: na een nachtje vrij gestaan en 300km gereden. Victron laadt 4u in bulk, 1,5u in absorptie en 4,5u in float.
Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens rijden na Victron MPPT 75/10 update



Bericht door AbelWei »

Janpinz schreef:Dit heb ik ook al vaak gezien, snap het niet zo goed, maar alles werkt perfect zo, dus...
Meestal wel iets minder ‘uitslag’.
Goed om te horen dat het normaal is. Ik stond toen in -16 graden in de sneeuw en de elektra werkt niet zoals voorheen. Ik wil niet ‘s nachts wakker worden in -16 omdat er geen stroom is voor de truma combi 4 kachel en ringverwarming Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie