Foto-camera: welke te nemen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Maranopreis »

Ik heb zelf een Nikon spiegelreflex met een uitstekende kwaliteits VR zoomlens, deze is idd wel wat zwaarder. Wellicht is systeemcamera Nikon Coolsingel P600 of P1000 iets voor je. Mooi opt. zoombereik en een stuk compacter en lenzenwissel absoluut niet noodzakelijk, hebben beiden een bridgefunctie, gemakkelijk over te zetten naar laptop/tablet etc.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Bob Diesel »

Dorsthorst schreef:
vr 14 feb 2020, 8:03
Hallo,
Ik was er al een beetje bang voor, er is nog meer dan ik dacht.
Eerst waarvoor we de camera willen gebruiken: we gaan in Mei de Ruslandreis maken en willen daar natuurlijk mooie foto's maken, daarnaast in mijn vriendin van beroep binnenhuisarchitect en wil daarvoor ook graag de camera gaan gebruiken. Nu deed ze dat met het mobieltje (apple acht) maar dat ging niet altijd lekker. Dus foto's maken van de oude situatie en daarna van hoe het geworden is. Ik heb zelf nog een oude canon ixus maar ik vind dat je er bij licht/donker toch veel werk mee hebt een mooie foto te maken en het achteraf als je thuis kijkt toch is tegen gevallen.......
We zijn beiden geen super fotograaf en willen een camera die je pakt en niet eerst een heleboel draaien etc en dan pas een foto kunt maken, je moet zonder veel werk de foto kunnen maken en dan moet het goed zijn. Je zou denken dat hiervoor een camera te krijgen moet zijn, toch??
Moet ik erbij vermelden dat mijn vriendin een hele lieve meid is, maar als er wereldkampioenschappen onhandig zijn worden gehouden dan wint ze gegarandeerd, er hoeft niemand mee te doen want ze zijn op voorhand kansloos......... :-B
Dus..........
DUS :idea:

de Panasonic FZ 1000

of de

Nikon P 900

aan u de keus :cheers: ff shoppen voor de beste prijs :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door henk en lila »

En in een echte winkel mag je er een uurtje mee spelen. Heb ik ook gedaan om te weten of die elektronische zoeker wat was. En de volgende twee heb ik ook in diezelfde fysieke winkel gehaald. Deze modellen hebben allemaal een basic/automatische stand.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door thole »

Ik heb sinds we veel zijn gaan reizen in 2008 een Panasonic Lumix aangeschaft, model weet ik niet meer.
Omdat ik reisverslagen maak (zie onder) en mn in Marokko ook vogels en vlinders en bloemen fotografeer en je daar het welke jaar zon hebt die ook aan de winter vrij hoog staat, viel mijn keus op de Panasonic. Ik heb in die jaren dat we nu reizen 4 verschillende Panasonics gehad, altijd prima bevallen. Makkelijk te hanteren en ik ben maar een gelegenheidsfotograaf
Nu heb ik een bridgecamera , de Nikon Coolpix P600 gekocht en zeker geen spijt van deze keuze.
Hij heeft een wat groter optisch zoombereik, 83x, en is niet te zwaar zoals de P900 en je hebt net geen statief nodig wat je wel hebt bij een groter zoombereik zoals Peter al schreef.

Schermafbeelding 2020-02-12 om 16.31.45.jpeg
Schermafbeelding 2020-02-12 om 16.31.45.jpeg (150.79 KiB) 568 keer bekeken
Deze foto's, van een roodborsttapuit (boven) en een vrouwelijke diadeemroodstaart eergisteren van enige afstand genomen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-02-12 om 16.30.08.jpeg
Schermafbeelding 2020-02-12 om 16.30.08.jpeg (120.9 KiB) 568 keer bekeken
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Aloys »

Hoi Louis,

dat is ook een beetje mijn probleem: ik fotografeer (ook) veel binnen, interieurs en zo. In oude gebouwen, musea, Engelse landhuizen, noem maar op. In mijn huidige cameraatje kom ik eigenlijk een beetje groothoek te kort. Een goede gevoeligheid (iso), weinig ruis en een lichtsterke lens zijn ook belangrijk. Want een flitser gebruik ik vrijwel nooit, in een interieur. Ik moet mezelf altijd zoveel mogelijk in een hoek van de ruimte opstellen om dát erop te krijgen wat ik erop wil hebben. En dan begint mijn lens tóch al bij 24mm, dat is echt groothoek.

Ideaal voor mij (en voor jouw vriendin) zou (misschien) zijn: tóch weer een spiegelreflex, liefst 'full frame' (een sensor van 24 x 36mm, duur!) en dan een mooie groothoeklens voor haar werk. Iets tussen de 10-20mm. Ook duur, ik zag een mooie voor € 1899... :oops:
En een zoomlens voor op reis. Kost een paar cent, maar voor haar is dit wellicht zakelijk? (BTW terug, in 3 x 30% afschrijven?)

Over onhandig: ik fotografeer bijna altijd in de stand P waarbij de camera de belichting regelt en ik de scherpstelling: ik stel met ervaring scherp op één punt, dat punt kies ik zelf. Wanneer ik dat aan de camera overlaat krijg ik teveel onscherpe foto's, want de camera zoekt naar gemiddelden en dat gaat mij té vaak fout. Mijn ervaring: een goede spiegelreflex is in het gebruik makkelijker en eenvoudiger dan een klein cameraatje met 1000-en-één mogelijkheden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door jansloos »

Panasonic heeft Lumix cameras met IA Intelligent Auto.

Stelt zelf in of het gezichten, interieurs, landsc happen, enz zijn.
Voor foto's binnenshuis voor de dame, is een grote groothoek onmisbaar.
En liefst een echte verwisselbare lens. Die geeft 't beste resultaat.
Beter dan dat gedoe met uitvergroten dmv de Electronica.

Loop eens bij de bibliotheek binnen en verdiep je in de fotobladen die daar liggen.
Achter de klep liggen de vorige maanden.

O zie dat Alyos dezelfde gedachten heeft :-B

PS.
In Deventer zit een fotozaak waar ik tijdens een vakantie zomaar binnenliep en na een gesprek met de eigenaar, weer met een goed gevoel naar buiten ging, zonder iets gekocht te hoeven hebben.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door thole »

. daarnaast in mijn vriendin van beroep binnenhuisarchitect en wil daarvoor ook graag de camera gaan gebruiken. Nu deed ze dat met het mobieltje (apple acht) maar dat ging niet altijd lekker.
Sorry,

Sorry, slecht gelezen of gemist, in ieder geval slaat mijn lofzang over foto's in Marokko met veel licht nergens meer op.
Maar we hebben alleen thuis opnames binnen gemaakt tot nu toe, prima resultaat , helemaal als we dat vergelijken met die van onze iPhone 11.
Ook de reviews zijn wat dat betreft goed.
Maar inderdaad een fotozaak binnen stappen is het beste, zo hebben wij hem ook gekocht.
Wel iets duurder dan via internet maar we hebben daarvoor extra service.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door bupozaanstad »

Omdat ik het "gesleep" met een zware Canon 30D met batterygrip en diverse lenzen zat was deze verkocht en overgestapt op een Nikon P510, een goede lens en een flink zoom vermogen waar we heel mooie foto's mee hebben gemaakt van wild in de Alpen, op feesten en concerten. Deze zit nu weer in de verpakking en we zijn vorige week overgestapt op een Sony HX400V die nog meer mogelijkheden bied en nog meer zoom, van 42X naar 50X en dan wel optisch, digitale zoom gebruik ik niet. Bij maximaal uitzoomen moet je wel met een statief werken maar wat het gewicht betreft zijn er heel mooie licht gewicht exemplaren in de handel.

Als je besluit dat je geen koffer vol met lenzen mee wil hebben zou je eens kunnen kijken naar de Sony HX400V, enorm goede zoom en zeer snelle focus.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Kubo »

Ga gewoon naar een goede fotozaak b.v Cameranu daar kunnen ze alle voor en nadelen vertellen en laten zien.
Hier in Apeldoorn zeer deskundig personeel.
Laat je niet gek maken door de kreet full frame zeker als je niet handig bent met handmatig instellen.
Er zijn een aantal compact camera’s met goede specificaties.
Ik zelf gebruik een Sony alpha 6400 dit omdat hij een snelle auto focus heeft. (Luchtvaart fotografie)
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Bob Diesel »

bupozaanstad schreef:
vr 14 feb 2020, 10:30
Omdat ik het "gesleep" met een zware Canon 30D met batterygrip en diverse lenzen zat was deze verkocht en overgestapt op een Nikon P510, een goede lens en een flink zoom vermogen waar we heel mooie foto's mee hebben gemaakt van wild in de Alpen, op feesten en concerten. Deze zit nu weer in de verpakking en we zijn vorige week overgestapt op een Sony HX400V die nog meer mogelijkheden bied en nog meer zoom, van 42X naar 50X en dan wel optisch, digitale zoom gebruik ik niet. Bij maximaal uitzoomen moet je wel met een statief werken maar wat het gewicht betreft zijn er heel mooie licht gewicht exemplaren in de handel.

Als je besluit dat je geen koffer vol met lenzen mee wil hebben zou je eens kunnen kijken naar de Sony HX400V, enorm goede zoom en zeer snelle focus.
Deze had mijn Elly eerst ook en is id een fantastisch toestel
echter sinds de aanschaf vd Panasonic FZ 1000 ligt deze ongebruikt in de kast
de inzoom mogelijkheid is beter als de Panasonic,echter het eind resultaat en de mogelijkheden zijn/is minder
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Sandor Gora »

En nog maar een merk erbij... (het bos hier groeit ook weer vol met bomen😉).
Ik vond m'n spiegelreflex te zwaar worden, verkocht en in een echte fotozaak (Hafo, Den Haag) een Fujifilm X-T2 gekocht met lens 18-55 (cropfactor 1,5). Beetje vanwege het retro uiterlijk, vooral vanwege het gemak en de mooie beelden. Ik kan er veel mee. Op wandelingen meestal op de automaat (man en hond zijn niet heel geduldig). Voor het eerst een camera waar ik 100% tevreden over ben en niet om de haverklap in wil ruilen.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Camera, welke te nemen.



Bericht door WiSpi »

Bob Diesel schreef:
do 13 feb 2020, 14:12
Geen gesjouw met lenzen als je niet een echte hobby fotograaf bent
Wil je echter wel goede foto,s :?: dan deze alleskunner
https://www.panasonic.com/nl/consumer/c ... 000eg.html
Deze gebruik ik ook. Fijne camera die erg veel kan en compacter dan een spiegelreflex met allerlei lenzen. Er zitten meer instellingen dan ik nodig heb.
Wat ik (heel persoonlijk) belangrijk vind is de tijd tussen 'iets zien' en de 'de foto maken'. Daarin schieten de camera's op smartphones voor mij duidelijk tekort.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Gino608D »

Niet dat ik er verstand van heb, maar onderstaande website heeft me al meerdere malen geholpen met het aanschaffen van een camera:

https://www.dpreview.com/buying-guides
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Foto-camera: welke te nemen?



Bericht door Going »

meer dan 30 jaar mijn brood verdiend met camera's.
Ik heb gesjouwd met 20*30cm platencamera, 6*4" platencamera, 2 Mamiya 6*7 cm 120 spoel camera's, 2 Zenza Bronica Etrs, Laicaflex, Nikkon P90, Sigma Sd1 en not andere merken en modellen. Van bovenstaand heb ik nog het meeste met extra lenzen en assesoires op zolder liggen.
10 jaar geleden besloten dat was genoeg. Na nog een paar kleine digitale met groot zoombereik camera's te hebben gebruikt, heb ik ook die in de wilgen gehangen en nu bij hoge uitzondering hou ik mijn armen gestrekt en maak een foto met de telefoon.
Mijn advies aan TS:
Als u nog een groothoek van 24 cm of bijv. 21 cm hebt, kijk op de tweedehands markt voor een EOS full frame(24*36mm) body. Gebruik uw oude lensen en start om te experimenteren of u een SLR weer prettig vindt om te gebruiken zoals u 15 jaar geleden had en deed. Met die nieuwe ervaring kunt u na een halve jaar bepalen hoe verder te gaan. Die EOS body houdt zijn waarde genoeg voor de latere beslissing om wat nieuw te kopen, systeem, SLR of compact.
veel success
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie