Storing huishoudaccu?
Storing huishoudaccu?
Spanning huishoudaccu’s zakt naar 11 volt bij draaiende motor.
In rust geven ze gewoon 12,5 volt aan en start ik de motor dan gaat hij volop opladen en zakt de spanning naar 11 volt. Ampèremeter dik in het groen. Heb de hele dag gereden.
Wat kan dit zijn?
In rust geven ze gewoon 12,5 volt aan en start ik de motor dan gaat hij volop opladen en zakt de spanning naar 11 volt. Ampèremeter dik in het groen. Heb de hele dag gereden.
Wat kan dit zijn?
Don t tell me the sky is the limit, if there are footprints on the moon!
Re: Storing huishoudaccu?
bij draaiende motor spanning naar de hh acu 14-2-14-4 bij stoppen na motor na 1 uur en geen afname voltage 12.7-12.5
zakt deze onder deze grens is daar evt afname of accu defect
zakt deze onder deze grens is daar evt afname of accu defect
Re: Storing huishoudaccu?
Hoe meet jij dat hij vol oplaadt en de spanning zakt naar 11V?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Storing huishoudaccu?
Dat zie ik op de volt meter van de camper.
Don t tell me the sky is the limit, if there are footprints on the moon!
Re: Storing huishoudaccu?
Bij de startaccu geeft dezelfde voltmeter 13 volt aan.
Don t tell me the sky is the limit, if there are footprints on the moon!
Re: Storing huishoudaccu?
Als de Ampèremeter aangeeft dat er stroom naar de accu gaat en de spanning zakt toch, concludeer ik dat de accu dit niet vasthoudt en mogelijk een cel kapot is.
Enige remedie is laten testen (geen CCA maar duurtest)
Enige remedie is laten testen (geen CCA maar duurtest)
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Storing huishoudaccu?
Maar dan zal hij in rust geen 12,5 volt aangeven.
Eerst maar met draaiende motor op de polen meten.
Ben
Eerst maar met draaiende motor op de polen meten.
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Storing huishoudaccu?
Accu Polen goed vast?
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Storing huishoudaccu?
Op het moment dat de motor loopt is er dus een zwaar verbruik uit de (waarschijnlijk slechte) huishoudaccu.
Iets met een koelkast die via de D+ ingeschakeld wordt? Maar dan is er op dat moment geen dynamo laadspanning want dan kan die nooit zover inzakken.
Of de startaccu is slecht en zuigt aan de hh-accu. Maar dat is minder waarschijnlijk want de auto start wel.
Kortom, meer informatie en analyse nodig.
Iets met een koelkast die via de D+ ingeschakeld wordt? Maar dan is er op dat moment geen dynamo laadspanning want dan kan die nooit zover inzakken.
Of de startaccu is slecht en zuigt aan de hh-accu. Maar dat is minder waarschijnlijk want de auto start wel.
Kortom, meer informatie en analyse nodig.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Storing huishoudaccu?
Bij een defecte accu zonder belasting kan de spanning normaal lijken, maar zodra je er iets aanhangt stort ie in.ducati 900 schreef: ↑wo 29 jan 2020, 11:18Maar dan zal hij in rust geen 12,5 volt aangeven.
Eerst maar met draaiende motor op de polen meten.
En tegelijkertijd zou ik ook de startaccu testen, meten is weten. Daarna kan je de bekabeling nog nalopen, zal niet de eerste keer zijn dat een verbinding ok lijkt, maar door corrosie er toch een slecht contact is
Re: Storing huishoudaccu?
Het is waarschijnlijk de koelkast geweest , gaat op de accu bij rijden en ook de accu’s niet helemaal vol.
Zijn op weg naar Spanje en hadden gisteren heel slecht weer onderweg. Alles aan, licht, ruitenwissers en ventilator.
Ga ervan uit dat de dynamo het niet kon bolwerken en voorrang gaf aan de startaccu waardoor de hhaccu’ s zijn leeggetrokken.
Vandaag goed weer en de koelkast uit gelaten.
Huishoudaccu’s nu ruim 13 volt.
Alles functioneert weer goed.
Bedankt voor alle hulp.
Zijn op weg naar Spanje en hadden gisteren heel slecht weer onderweg. Alles aan, licht, ruitenwissers en ventilator.
Ga ervan uit dat de dynamo het niet kon bolwerken en voorrang gaf aan de startaccu waardoor de hhaccu’ s zijn leeggetrokken.
Vandaag goed weer en de koelkast uit gelaten.
Huishoudaccu’s nu ruim 13 volt.
Alles functioneert weer goed.
Bedankt voor alle hulp.
Don t tell me the sky is the limit, if there are footprints on the moon!
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Storing huishoudaccu?
Als je een moderne euro5/6 camper hebt (met remenergieterugwinningssysteem), kunnen er ogenschijnlijk heel vreemde verschijnselen zijn.
In alle andere gevallen zou ik beslist de laadspanning van de dynamo eens na meten op de polen van de startaccu.
Verbinding naar huishoudaccu onderbreken (door bijvoorbeeld de hoofdzekering te verwijderen).
14,4V is normaal bij een draaiende motor.
Minder wijst op een laadprobleem (dynamo-borstels-overgangsweerstanden-laadregelaar etc.).
In alle andere gevallen zou ik beslist de laadspanning van de dynamo eens na meten op de polen van de startaccu.
Verbinding naar huishoudaccu onderbreken (door bijvoorbeeld de hoofdzekering te verwijderen).
14,4V is normaal bij een draaiende motor.
Minder wijst op een laadprobleem (dynamo-borstels-overgangsweerstanden-laadregelaar etc.).
Paul.