Dynamo laadstroom EBL101/DT201

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Co Kroet
Berichten: 35
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 19:26
Locatie: Zoetermeer

Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Co Kroet »

Hallo forumvrienden. Mijn Hymer 2005 heeft een ebl101 en dt201. Die houden mij op de hoogte vd status vd batterijen.
Alleen de laadstroom van de dynamo gaat bij mijn weten niet door het ebl (aanname). Hoe het ebl/dt daar mee omgaan is mij een raadsel. Ook geen probleem in the praktijk werkte het. Mijn eerste vraag is of mijn aanname correct is ?
Ik begin erover omdat ik een plug-in lithium batterij ga installeren en de SOC wil kontroleren. Aan het voltage vd lithium batterij kun je dat niet meer zo makkelijk aflezen. Tweede vraag aan diegene met ervaring : Moet ik mij er druk over maken zo ja wat zijn de mogelijkheden om de SOC te monitoren ?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Carpe Diem
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Dynamo laadstroom ebl101 eb dt201



Bericht door JoopBrekken »

Bij de meeste plugin LFP accu,s kun je o.a. de soc op de telefoon uitlezen via BT, die van jou niet?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dynamo laadstroom ebl101 eb dt201



Bericht door veetee »

Uw aanname is onjuist. :wink: In de ebl101 zit wel in shunt, waardoor de stomen gemeten wordt. Als het display dt201 nu ook een SoC kan weergeven, dan werkt dat ook met een drop-in LFP.
Een goed alternatief is anders bijvoorbeeld een Victron BMV700 (met externe shunt).
.
BD5E07F1-7B84-485F-BFCE-3E3F060756D5.jpeg
BD5E07F1-7B84-485F-BFCE-3E3F060756D5.jpeg (199.31 KiB) 679 keer bekeken
Voor de goede orde de kleuren: groen = laadstroom solar, rose = laadstroom interne lader LAS1218, blauw = laadstroom dynamo.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door 't Busje »

Zie ik goed dat de laadstroom van de hh-accu met 50A is afgezekerd? Dat is misschien een beetje weinig voor een LFP-accu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door myway »

Maar dan zal de kabeldikte daar ook op zijn gebaseerd, zomaar een zwaardere zekering plaatsen dan kan het zijn dat de zekering sterker wordt dan de kabel.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door 't Busje »

Dat is zo. Je moet ook over het plaatsen van een drop-in LFP accu nadenken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Kroppie »

je moet zelfs bij het plaatsen van een gewone accu nadenken, zoals bij alles wat je doet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door veetee »

Precies, altijd nadenken. Maar het addertje onder het gras is, de hh accu vervangen door eenzelfde, daar is het systeem op berekend. Vervangen door een ‘drop-in’ LFP, dan komt er toch meer bij kijken dus. Daarom vind ik de term ‘drop-in’ zo misleidend, het is meestal meer dan alleen maar “er in droppen”... :wink:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door 't Busje »

Het enige bij drop-in is dat hij op dezelfde plaats komt te staan.Verder zijn er toch wel ingrepen vereist.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Co Kroet
Berichten: 35
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 19:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Dynamo laadstroom ebl101 eb dt201



Bericht door Co Kroet »

veetee schreef:
wo 01 jan 2020, 18:46
Uw aanname is onjuist. :wink: In de ebl101 zit wel in shunt, waardoor de stomen gemeten wordt. Als het display dt201 nu ook een SoC kan weergeven, dan werkt dat ook met een drop-in LFP.
Een goed alternatief is anders bijvoorbeeld een Victron BMV700 (met externe shunt).
Veetee je zegt dat de dynamo laadstroom via the starter batt. —> shunt naar de hhbatterij gaat. Had ik niet in de gaten.
Ben geen automan. Lost wel mijn SOC probleem op. Bedankt.
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Co Kroet
Berichten: 35
Lid geworden op: do 30 jun 2005, 19:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Co Kroet »

De plug-in heeft een max. Charge current van 30A. Dat is kenmerkend voor een plug-in batterij. Beperkte laadstroom.
Ben wel benieuwd naar andere consequenties ?

Iedereen bedankt voor de reacties.

Co Kroet
Carpe Diem
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door 't Busje »

Met de beperkte laadstroom mis je wel een van de voordelen van een LFP accu, die een hoge laadstroom aan kan en dus snel weer volledig opgeladen kan zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Metor »

Co Kroet schreef:
wo 01 jan 2020, 22:22
De plug-in heeft een max. Charge current van 30A.
Co Kroet
De vraag is of de BMS van de plug-in de laadstroom beperkt indien de laadstroom meer dan 30A bedraagt? Meestal is dit niet het geval. Als de dynamo meer kan leveren door de shunt en bekabeling heen, kan dat oplopen tot (ver) boven de 30A, zeker bij een vrijwel lege accu. Mocht je zonnepanelen hebben, kan dit nog verder oplopen.
Dan zul je externe laadstroom beperking moeten toepassen. De beste manier is hiervoor een dc-dc laadconverter in te bouwen.
Gebruikersavatar
markuz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 20:00

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door markuz »

Metor schreef:
do 02 jan 2020, 10:23
Co Kroet schreef:
wo 01 jan 2020, 22:22
De plug-in heeft een max. Charge current van 30A.
Co Kroet
De vraag is of de BMS van de plug-in de laadstroom beperkt indien de laadstroom meer dan 30A bedraagt? Meestal is dit niet het geval. Als de dynamo meer kan leveren door de shunt en bekabeling heen, kan dat oplopen tot (ver) boven de 30A, zeker bij een vrijwel lege accu. Mocht je zonnepanelen hebben, kan dit nog verder oplopen.
Oriënterende om ook een LFP te plaatsen ter vervanging van huidige gel huishoudaccu las ik dit. Als de nieuwe LFP een hogere maximale laadstroom kan trekken, maar de genoemde EBL 101 levert maximaal 18A indien aangesloten aan 230V ("walstroom") of maximaal 14A via de zonnepanelen / solar, dan is dat toch geen probleem?

Of bedoel je dat bij het rijden de dynamo ook de LFP laadt buiten de EBL om, en dat de EBL daardoor geen maximale laadstroom beperking regelt, en daarmee meer stroom door het circuit gaat richting de nieuwe LFP doordat die LFP meer stroom vraagt/trekt dan een lood/gel/AGM-accu in diepontladen toestand?
Uit EBL 101 handleiding
Battery charging, living area battery with mains connection: 18A [...] electronically limited
Battery charging, starter battery with mains connection: starter battery is also charged (with maximum charge current of 6 A)
Battery charging via solar charge regulator: Maximum permitted charge current 14 A
Battery charging during mobile operation: Simultaneous loading of living area battery by alternator. Simultaneous loading of living area battery by alternator
Newbie camperaar met jong gezin uitgerust met Hymer B514 uit 2006 op een Fiat Ducato 2.8JTD Power
Plaats reactie