Dynamo laadstroom EBL101/DT201

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Metor »

Het mogelijke probleem doet zich niet voor tijdens walstroomgebruik.
Het gaat om de laadstroom naar de accu tijdens rijden. Deze gaat door de EBL101 heen.
De EBL101 bevat intern een D+ bekrachtigd relais die de dynamo (lees startaccu) koppelt aan de hh accu.
EBL fungeert hier slechts als doorgeefluik.
De dynamostroom die er doorheen loopt is moeilijk te voorspellen, omdat deze afhankelijk is van de dynamo, de bekabeling intern en extern EBL en niet in de laatste plaats de eigenschappen van de accu zelf. In ongunstige situaties (lege grote LFP accu met zeer lage inwendige weerstand, krachtige dynamo met hoge dynamospanning) kan de laadstroom hoog oplopen, ver boven het maximaal toelaatbare intern EBL. Als je solar installatie tijdens rijden, indien aangesloten via EBL, bovendien daarbij ook nog laadstroom levert wordt het nog hoger. Om dit te voorkomen wordt een laadbooster aanbevolen. Dit vraagt ook verdere ingrepen in het EBL circuit en is niet simpel als je het goed wil doen.
Overigens zijn er metingen gerapporteerd van mensen die wel een LFP 1 op 1 vervangen hebben, dat het nogal meevalt en dat de laadstroom toch binnen de perken blijft van wat de EBL aankan.
Je kunt dus beginnen met LFP 1 op 1 vervangen en dan de test doen met lege LFP en meten wat de laadstroom is. Als deze lager is dan 18A is er weinig aan de hand.
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door snelem »

Ik snap dit niet helemaal. Stel, ik leg in plaats van een LFP 4 hele dikke loodaccu's neer waardoor er 800ah capaciteit is. En die trek ik flink leeg tot onder de 50%. En dan ga ik rijden. Dan gaat er toch gemakkelijk ook meer dan 18 ampere laadstroom lopen? En daar zou het systeem dan niet tegen opgewassen zijn?
Of heeft de EBL toch een schakeling die de maximale laadstroom beperkt. Dat zou me veel logischer lijken...
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door DJSmiley »

EBL beperkt niets, mag alleen max 18A hebben.

En ja, in dat geval kun je de aansluitingen of relaiscontacten overbelasten met alle risico's van dien. Maar als het goed is, is alles zodanig afgezekerd dat dit niet gebeurt. Als er een 6mm2 ligt vanaf de startaccu dan zal die met een keertje 20-30A afgezekerd zijn en dat mag die kabel prima hebben. Daarnaast is de kabelweerstand een beperkende faktor. Voor optimale bescherming zou je eigenlijk een 20A zekering moeten nemen, daarmee voorkom je dat de EBL langdurig overbelast wordt.

Als er 25mm2 ligt tussen dynamo, EBL en LFP accu, dan gaat het mis. Maar ligt er een 'dunne' draad, dan vormt die ook al een beperking. Gezien de max laadstroom van de EBL gok ik dat er nu een kabeltje ligt van 4 of 6mm2. Die zal voldoende beperking geven om de stroom laag te houden en te voorkomen dat het fout gaat.
Daardoor zie je dat het in de praktijk ook vaak gewoon goed gaat, terwijl in theorie de hele handel zou moeten smelten omdat men dan niet rekent met de invloed van dunne kabels op de laadstroom.

Dat <20A laden voor een 800Ah pakket niet echt handig is (dan moet je wel heeeeel lang rijden als ie leeg zou zin) is een ander punt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door travelscout »

Zolang je maar niet zonder meer zekeringen vervangt door grotere/zwaardere, zou ik me niet te druk maken.
Paul.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
di 18 mei 2021, 16:20
EBL beperkt niets, mag alleen max 18A hebben.
Die 18A is toch alleen maar wat de interne lader kan leveren. Waarvoor zijn die 2x 50A zekeringen dan voor nodig.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Metor »

Die zekeringen zijn ervoor om in geval van kortsluiting er te voor zorgen dat de kabels en interne verbindingen niet spontaan ontbranden. Die zitten ook zo dicht mogelijk bij de bron, de start accu en de hh accu. De ultieme noodrem voor brandveiligheid.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door CaradoT135 »

Dat begrijp ik, maar die 18A (van de interne lader) heeft volgens mij niets van doen met die twee gezekerde accu aansluitingen van 50A.
De inkomende stroom vanaf de dynamo gaat toch van de startaccu naar de ingang van de EBL en van daaruit toch rechtstreeks (geschakeld door de relais), langs de shunt via de uitgang van de EBL naar de HH accu.
Gezien de max laadstroom van de EBL gok ik dat er nu een kabeltje ligt van 4 of 6mm2.
Waarom gok zou daar intern een 4 of 6mm² kabeltje liggen? Schaudt geeft zelf aan dat een 10 tot 16m² kabel richting de achterkant moet liggen. Waarom zou er dan intern een 4mm² liggen, dat lijkt niet logisch.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Metor »

Klopt, bij een zekering van 50A hoort een minimale draaddiameter van 10mm2.
Camper fabrikanten dienen zich daaraan te houden.
De 18A van de interne 230V lader heeft hier inderdaad niets mee te maken, dat wordt ook niet beweerd.
18A max. wordt wel genoemd als een richtlijn voor de EBL stroom. Hierbij zit echt nog wel een marge in, die ook nodig is in geval van een solar installatie als die ook via de EBL loopt of een extra lader die ook hierop aangesloten kan worden.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door CaradoT135 »

De 18A van de interne 230V lader heeft hier inderdaad niets mee te maken, dat wordt ook niet beweerd.
Schiet mij maar lek, uit de tekst hieronder wordt op geen enkele wijze over de LAS 1218 gerept, alleen de EBL in het algemeen en meer tekst wat volgens het door jouw geplaatste schema niet correct is.
EBL beperkt niets, mag alleen max 18A hebben.
Daarnaast is de kabelweerstand een beperkende faktor. Voor optimale bescherming zou je eigenlijk een 20A zekering moeten nemen, daarmee voorkom je dat de EBL langdurig overbelast wordt.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door Metor »

?? Wat bedoel je precies ??
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door veetee »

markuz schreef:
di 18 mei 2021, 13:34
Oriënterende om ook een LFP te plaatsen ter vervanging van huidige gel huishoudaccu las ik dit. Als de nieuwe LFP een hogere maximale laadstroom kan trekken, maar de genoemde EBL 101 levert maximaal 18A indien aangesloten aan 230V ("walstroom") of maximaal 14A via de zonnepanelen / solar, dan is dat toch geen probleem?
Correct. Via 230V wordt de laadstroom bepaald door de interne lader in de EBL, de LAS1218, dus 18A.
Via solar wordt de laadstroom bepaald door het maximale wat de regelaar kan afgeven (en bij voldoende capaciteit van de panelen natuurlijk).
markuz schreef:
di 18 mei 2021, 13:34
Of bedoel je dat bij het rijden de dynamo ook de LFP laadt buiten de EBL om, en dat de EBL daardoor geen maximale laadstroom beperking regelt, en daarmee meer stroom door het circuit gaat richting de nieuwe LFP doordat die LFP meer stroom vraagt/trekt dan een lood/gel/AGM-accu in diepontladen toestand?
Uit EBL 101 handleiding
Ook correct. Bij het rijden schakelt de D+ het relais in de EBL waarmee de startaccu parallel aan de hh accu komt. De bedrading en zekering en het relais in de EBL zijn op max 50A berekend. Dat is in de af-fabriek installatie toereikend.
Dat kan bij het vervangen van de accu door LFP echter anders worden, een LFP kan hogere laadstromen aan, en ook vragen, en indien de dynamo die ook langere tijd kan/gaat leveren is de die standaard opzet niet toereikend. Een beperking van de laadstroom (bijv. door een DC/DC) is dan een mogelijke oplossing. Maar zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden.
CaradoT135
Berichten: 2345
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door CaradoT135 »

Metor schreef:
wo 19 mei 2021, 14:41
?? Wat bedoel je precies ??
De tekst van DJSmiley
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door snelem »

veetee schreef:
wo 19 mei 2021, 14:59
<knip>
Bij het rijden schakelt de D+ het relais in de EBL waarmee de startaccu parallel aan de hh accu komt. De bedrading en zekering en het relais in de EBL zijn op max 50A berekend. Dat is in de af-fabriek installatie toereikend.
Dat kan bij het vervangen van de accu door LFP echter anders worden, een LFP kan hogere laadstromen aan, en ook vragen, en indien de dynamo die ook langere tijd kan/gaat leveren is de die standaard opzet niet toereikend. Een beperking van de laadstroom (bijv. door een DC/DC) is dan een mogelijke oplossing. Maar zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden.
Dan blijft mijn observatie nog steeds knagen: als ik bv 600ah loodaccus als hh accu installeer kan je als die flink leeg zijn ook gemakkelijk meer dan 50a laadstroom verwachten.
Volgens mij kan de dynamo in onze camper iets van 130a leveren maximaal, en als de accu's leeg genoeg zijn gaan ze flink slurpen.
Dus brand dan de zekering ook bij een loodaccu door? Of is er nog een andere manier waarop de EBL de max laadstroom beperkt?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dynamo laadstroom EBL101/DT201



Bericht door veetee »

Nee, als je het schema van de EBL bekijkt (staat in een van de eerdere posts in dit draadje),zie je dat er alleen een relais, zekering en shunt tussen zit. Er is geen vorm van (dynamo)laadstroombeperking, dus inderdaad, met een leeg 600 Ah accubankje (flinke jongen, dat wel :wink: ) zal ook dan een (te) grote laadstroom gaan lopen. Maar ik denk dat de fa. Schaudt indertijd bij het ontwerp van de EBL niet echt gedacht heeft aan LFP accu's, of accu's van 600 Ah...

Edit: zo loopt de dynamo-laadstroom. Geen beperkingen dus...


7D3F2A64-C28F-44E8-9710-3D9B7DC8A732.jpeg
7D3F2A64-C28F-44E8-9710-3D9B7DC8A732.jpeg (92.91 KiB) 148 keer bekeken
Plaats reactie