Past Victron 110Ah onder de stoel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door veetee »

Mooi verhaal, maar je/we dwalen een beetje af... :wink:
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door Frank1954 »

Hi Veetee

Afdwalen doen we allemaal wel eens op een forum :P
Maar waarom zou je opteren voor een EV-set van 130A ?
Niet te vergeten dat je nog flink wat € er boven op betaald aan transport
Deze cellen zijn niet geladen af leverancier en dien je ook nog eens een aparte lader aan te schaffen om deze éérst te laden en er dus voor te zorgen dat ze allemaal dezelfde spanning hebben voor je de set gaat samenbouwen
De 4 cellen moeten dus in balans zijn...voor je begint
Dit vraagt dus kennis en kunde en weten waar je aan begint natuurlijk :wink:
Met mijn plan voor de ombouw naar Lifepo4 heb ik ook de Victron Smart Lifepo4 eens bekeken die wanneer je deze accu op zijn zijkant legt makkelijker onder de Ducato-stoel zal passen
De Smart Lifepo4 moet wel nog een aparte BMS 12/200 hebben wat ook nog altijd beter is dan een ingebouwd BMS systeem
Ik geef het maar mee ter info : https://smartenergyshop.be/index.php/ba ... 150ah.html
En om terug op je topicvraag te antwoorden....110Ah Gel is theoretisch maar "max" 55Ah er uit halen.. :wink:
Tenzij je meestal aan de stroompaal staat dan is investeren in Lifepo4 (nog) niet aan de orde :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door Kroppie »

neem de ruimte tussen accu en bms print e.d niet te krap en zorg dat er ook een stevige isolatielaag tussen stoel en genoemde delen zit, zodat er ook nog ruimte is als er eens een veer wat meer doorhangt dan anders, want er zit verschrikkelijk veel kortsluitenergie in een lithium accu, dan wil je niet weten wat er gebeurd bij een kortsluiting, EN plaats in allebei de accupolen een zekering!!!!, raakt een stuk metaal van de stoel onverhoopt een plus en een minpool dan voorkom je narigheid, denk niet te lichtvaardig over veiligheid met lithium

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door JoopBrekken »

Een Lithium accu is inderdaad gevaarlijk vanwege de ketting reaktie die kan gebeuren.
Bij een LiFePo3 of LFP accu kan dat niet. Die is voor wat betrefd gevaar vergelijkbaar met een loodaccu.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door Kroppie »

misschien gebeurd er met de accu niets, maar wat dacht je wat een schade een roodgloeiend stuk metaal kan veroorzaken, zelf eens als experiment met een metalen stripje van 10x0,1 mm een 18650 accu,tje kortgesloten , binnen 3 seconden warm, heet, roodgloeiend, witheet, en gesmolten, met 1 zo,n batterijtje van 3,7 volt en 2700mAh.
daarom wees alert

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
HenryH
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 14:14

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door HenryH »

RichardStb schreef:Ik ben toe aan een nieuwe hh-accu en heb mijn oog laten vallen op een Victron 110ah.
Wie heeft (of weet) of deze onder de bijrijderstoel past van een ducato (model 2015)?

Ik zou kunnen meten maar dat kost me een rit naar de winterstalling.
past zelfs 120 past


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
cgrotewal
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 20:16

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door cgrotewal »

Als je een AGM accu zou nemen, dan kun de accu op zijn kant plaatsen, dat doe ik al jaren. Vraag het een accu leverancier, dan zal hij bevestigen dat het kan. Overigens, ik heb een 110A AGM accu op zijn kant onder mijn bestuurderstoel. De polen wijzen naar de bijrijder stoel, hoef je ook de plus en de min niet te verlengen oi.
Kees
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door myway »

Het advies van Victron is in ieder geval om de accu niet op zijn kant te plaatsen.
Laolavector
Berichten: 4
Lid geworden op: do 24 sep 2020, 23:57

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door Laolavector »

Ik heb ook een vraag in dezelfde serie. Ik heb een carado t337 uit 2019 op basis van fiat. Nu is mijn vraag ik zou er ook wel een tweede accu willen bijplaatsen. Welke accu heb ik nodig en heb ik ook extra kabels en zekering nodig of is dit al aanwezig? Alvast bedankt
Carado T337 180pk Automaat 2019
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Past Victron 110Ah onder de stoel?



Bericht door myway »

Zomaar een accu bijplaatsen is vragen om problemen.
Bij accu’s paralel plaatsen moet je twee de zelfde accu’s gebruiken die even oud zijn.
De zaak zal ook op de juiste manier aangesloten moeten worden en dat is nooit al aanwezig.
Plaats reactie