Spanning zakt van 12V naar onder 10V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Marianjacques »

Let wel op, dat indien je de 220V via de omvormer gebruikt...de lader van de accu ( dus de 220V lader) is uitgeschakeld.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Cee Pee »

Dat legt er helemaal aan hoe de elektrische installatie is aangesloten.
Bij mij kun je zonder problemen de omvormer gebruiken terwijl de lader de batterijen oplaad.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door veetee »

Een klein thermo-electrisch koelkastje verbruikt al gauw 50W (continu), dus ruim 4A. Dat is al 100Ah in een etmaal. Ik vermoed dat de accu’s niet best meer zijn (niet gek met zo’n slurper), overdag helpen de zonnepanelen mee, maar ‘s nachts kakt de boel in. Koop een compressorkoelkast, op 12 V of 220V, die slaat alleen aan als het nodig is en verbruikt per saldo minder (zo’n peltierelement staat continu aan!). Laat de accu’s testen, waarschijnlijk heb je twee nieuwe nodig.
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Pedro48 »

Ik denk dat de koelkast het probleem is.
Die kan maar zo 100 tot 120 watt gebruiken.
Via een 12 v- 230 v omvormer kan die maar zo 11 A trekken.
Samen met nog wat kleinverbruikers zit je dan al snel aan 14- 15 A.
Een 100 Ah loodzuur startaccu is dan in 2 uur al leeg..
Tenminste...de accu's die nu gebruikt worden.
DYNAC START accu's zijn niet geschikt om langdurig deze stroom te leveren.
Adria Coral Supreme S 690SC
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door jielus »

300 Wp zonnepanelen
230Ah accu Varta Professional MF LFD230
1000 W omvormer
https://www.expert.nl/inventum-kv550-wit

Nooit een probleem gehad met het vrijstaan! Wel tijdens het verblijf op een camping 's nachts aan de acculader, en dat alleen na enkele donkere dagen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door de Jonckheer »

Ik weet het formaat van die koelkast niet maar als het kan en aangezien alles op 230 volt (geen 220, dat is iets van vroeger) werkt zou ik omzien naar een huis koelkastje en dan een zo zuinig mogelijk exemplaar, tenminste een A++ dus. Wat er nu inzit is ongeschikt om vrij te staan want die trekt in no time je accu's leeg. Ikea heeft er een voor een vriendenprijsje: https://www.ikea.com/nl/nl/p/lagan-koel ... -60334963/
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door pwhooftman »

tonic schreef:
do 28 nov 2019, 22:16
Ik zou wel eens willen weten wat die 220 koelkast met omvormer daadwerkelijk verbruikt. Voordat er nieuwe accu's ingaan.
In de berichten valt te lezen dat de spanning instort naar <10 volt in enkele minuten zónder aangesloten koelkast. Dus die accus zijn sowieso verdacht. Daarnaast is het inderdaad zaak om het stroomverbruik van de koelkast te bepalen, een niet-compressor koelkast op de accus laten draaien lijkt onmogelijk een nacht vol te houden.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door tonic »

Probleem
Het probleem is dat in de avond het voltage pijlsnel daalt van boven de 12V naar onder de 10V en dit bij een zeer licht verbruik (koelkast, LED verlichting), niet eens bij het opladen van een GSM/laptop of iets dergelijks. De omvormer (van 1k W) geeft op dat moment een piepend alarm.

Vandaag hebben mijn vriendin en ik onze elektroschoenen aangedaan en hebben we de oude omvormer (1k W) vervangen door eentje van 2k W.
Tot onze verbazing is ons dit gelukt. Echter zien we dat hetzelfde probleem zich aanhoudt: het voltage zakt na enkele minuten van boven de 12V naar ~9,9V waarna deze nieuwe omvormer zichzelf uitschakelt.
Ik kan dat niet voor 100% vaststellen in dit bericht. Vandaar mijn opmerking.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door ducati 900 »

Ik zie dus dat de koelkast is aangesloten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door DJSmiley »

- Thermo elektrische koelkast via een omvormer? Erg onlogisch. Zoiezo het meest inefficiente type koelbox.
- Dynac startaccu's

Dat is zoiezo al geen goeie combi. Een startaccu kun je maar heel beperkt ontladen, een semi tractie al een stuk meer. 99% kans dat die accu('s) defect zijn. De genoemde VMF accu's zijn betere alternatieven, dat zijn tenminste semi-tractieaccu's die ook echt voor dit doel bedoeld zijn.

Overigens is die VDC31M volgens mij wel een calcium accu. Om die optimaal te benutten (/optimale levensduur) moet je lader wel geschikt zijn.

Koelkast vervangen door een compressor is ook een aan te raden optie. Ook 210Ah heb je met een dag leeg als je een inefficiente koelmethode gebruikt (thermo elektrisch en absorbtie)

Als je serieus vrij wilt staan EN niet 100% afhankelijk wilt zijn dat de zon moet schijnen dan zul je eea moeten aanpassen.

Zoiezo zou ik de elektrische installatie nalopen. Het feit dat er startaccu's, HQ budget omvormers (geen zuivere sinus) en thermo-elektrische koelbox in zit doet mij sterk vermoeden dat het allemaal extreem budget is. Prima aan de paal maar verder ook niet.

Overigens zou ik die 'nieuwe' omvormer ook niet inzetten, dat is net zo'n budgetding. Je GSM of laptop opladen op een modified sine wave... het kan, maar effectiviteit is erg laag, adapters worden warmer (vaak warmer dan ze voor ontworpen zijn). Als je je apparatuur langer wilt laten meegaan dan gebruik je een pure sinusomvormer.
zo'n modified ding is leuk voor een gloeilampje ofzo maar niet voor dit soort dingen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Atoz »

Er is maar 1 goed advies dat ik de topic starter kan geven.
Meten is weten
Al de rest is op dit ogenblik waardevolle, helaas op dit ogenblik zinloze tekst.

Want als we nu eens vertrekken dat alles wel goed functioneerde.
Dat de accu's gewoon dood zijn.
Jos, Kroppie, gebruikt gewone Loodzuur accu's en een omvormer en een 230 koelkast. Dus het kan.
Zo zijn er hier wel meer.

Die originele omvormer was waarschijnlijk nog in orde. Je vervangt 1000W niet door 2000W zonder extra kabeldikte, opslagruimte in de accu.

Als je niets van Elektra kent, dan blijf je daar best ook af. Zoek je iemand met de nodige kennis.
Die gaat meten en dan ook weten...
En kom met die bevindingen terug naar dit topic. Kunnen ze je hier helpen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



Bericht door Charm »

conn schreef:
do 28 nov 2019, 21:39

Om toch al proactief te zijn, want we willen eigenlijk zsm vertrekken....
Off topic en m.i. toch relevant: neem de tijd de camper goed te leren kennen en in de praktijk op juiste werking te testen vóórdat je een lange reis gaat maken! Hiermee voorkom je vervelende verrassingen in Verweggistan! Met een tweede hands camper koop je soms ook andermans ellende....
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    blizard
    Berichten: 2563
    Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

    Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



    Bericht door blizard »

    Als je toch nieuwe wilt, ga dan voor 2 accu's van 6v in serie, dan heb je geen probleem met de balans tussen 2 12v accu's
    Goede optie is de Trojan T105, semi tractie dus zeer geschikt voor HH accu
    Gebruikersavatar
    Becosemsaida
    Berichten: 206
    Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
    Locatie: Portugal

    Re: Spanning zakt van 12V naar onder 10V



    Bericht door Becosemsaida »

    Het probleem is en blijft hetzelfde........ met een klijn zonnepaneeltje en met wijnig zon in de winter krijg je die accus niet vol. Je kan 12V krijgen maar er zit geen A in. Als je die accus al hebt getest en die zijn goed (??) dan heb je een ander probleem. Je kan het op 2 manieren oplossen: andere kk, zoals al aangegeven is, of grooter paneel kopen, zelfs dan is het moeilijk om 24/7 met een exclusief 230V systeem "vrij" te staan.

    Er zijn een hoop topics hier en calculators om je verbruik te berekenen en dan zal je zien dat je toch wat zal moeten aanpassen.
    Ikzelf kan langere tijden "vrij" staan maar heb toch een gewone 12V installatie voor licht en water (etc.) en heb alleen mijn koffie apparaat en laders voor de laptops op 230V zelfs de tv is op 12V, als ik de airco aan doe moet ik oppassen want dan is mijn accu snel leeg. Gebruik een deep cycle 230A accu en heb 300W zonnepaneel liggen en een goede lader (geen victron :) :) ) in de zomer is mijn accu snel vol maar in de winter duurt het toch een beetje langer (maar heb geen gebruik van de airco), mijn kk is op gas en heel zeldszaam op 230V (NOOIT op 12V, maar dat is mijn "ding").

    Ik sta NOOIT op een camperplaats dus ben afhankelijk van mijn accu om alles te kunnen gebruiken, balanceren van het verbruik is dus wel belangrijk.

    Beco
    Becosemsaida

    Hymer B644, 1994
    Plaats reactie