Zonnepaneel aan een EBL 262-3?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
huubruber
Berichten: 58
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 10:58

Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



Bericht door huubruber »

Hallo,
Ik ben sinds deze week een gelukkige bezitter van een Malibu VanCamperbus.
Nu wil ik deze graag voorzien van een zonnepaneel.

In deze bus zit een EBL-262-3 Elektroblock.
Op het schema zie ik tevens een LAS 1218 aangeduid. Hierop is o.a. de 230V “kaltgerätestecker aangesloten.
Tevens zie ik een S1218 blokje staan.
Nu las ik in een eerder bericht dat de solar laderegler op block 6 aangesloten moet worden??????
Nu zie ik door de bomen even het bos niet meer.

Vraag
Moet ik nog een aparte solar regelaar kopen ?
Waar sluit ik de uitgang van de solarregelaar vervolgens op de EBL 262-3 aan zodat de batterijen mooi opgeladen wordt?
Huubruber
Bijlagen
653F9D97-4FDD-4E75-8366-4E46E781CCE5.jpeg
653F9D97-4FDD-4E75-8366-4E46E781CCE5.jpeg (40.14 KiB) 1354 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Ebl 262-3



Bericht door veetee »

Het zonnepaneel moet altijd met een eigen regelaar worden aangesloten. Dat kan inderdaad via block 6 (uitgang van de solar regelaar daar op aansluiten), maar je kunt ook de solar regelaar rechtstreeks op de huishoudaccu aansluiten (wel een zekering opnemen in de plusleiding, dicht bij de accu). Voordeel van rechtstreeks is dat je het interne circuit van de EBL ontlast, in de praktijk hoor je wel eens dat na verloop van tijd daar wel eens wat mis kan gaan door de continu belasting.
wilko
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:50
Locatie: Emmen

Re: Ebl 262-3



Bericht door wilko »

Ik had dezelfde vraag en heb hem via email rechtstreeks aan Schaudt gesteld en hun antwoord was het zonnepaneel via de spanningsregelaar rechtstreeks op de huishoudaccu aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Ebl 262-3



Bericht door Charm »

Zolang de laadstroom van de zonnepanelen beneden de 15A blijft, kunnen de panelen via de regelaar prima op de EBL worden aangesloten. Daar is het apparaat op ingericht. Als extra zie je de laadstroom op de stroomuitlezing van het paneel terug. Bij hogere laadstromen zal de regelaar direct op de accu moeten worden aangesloten.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    huubruber
    Berichten: 58
    Lid geworden op: za 23 nov 2019, 10:58

    Re: Ebl 262-3



    Bericht door huubruber »

    Bedankt voor reactie
    Toch vraagje.
    Op block 6 is een connector vrij welke is aangesloten op bovenste rij midden (oranje draad) en derde rij links ( bruine draad) zie foto. Als ik de telling per rij aanhou dan zou dit nr 2 ( minus pump) en 7 (D+ stützpunkt) zijn.
    Hierop aansluiten. Of nr 3 is vrij (n.b.) ?.
    Bijlagen
    E6EED233-0176-4DAD-8A06-F29449ECBB9D.jpeg
    E6EED233-0176-4DAD-8A06-F29449ECBB9D.jpeg (106.5 KiB) 1257 keer bekeken
    veetee
    Berichten: 3546
    Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
    Locatie: De Parel van het Heuvelland

    Re: Ebl 262-3



    Bericht door veetee »

    Nee, niet goed, zeker niet op D+.

    In het juiste schema van de EBL 262-3 zie ik trouwens geen aparte aansluitingen voor een solar regelaar, veel andere EBL’s hebben dat wel, deze echter niet. Wat ik eerder zei over block 6 betrof dus de meeste andere typen EBL, o.a. de 99, die heeft daar wél een ingang voor de solar regelaar. Ik heb het originele schema even opgezocht bij Schaudt.
    Je kunt denk ik het beste de solar regelaar direct op de hh accu aansluiten.
    .
    CE4D2735-1806-48EC-9B3F-B045DFD1A6A2.jpeg
    CE4D2735-1806-48EC-9B3F-B045DFD1A6A2.jpeg (109.75 KiB) 1225 keer bekeken
    huubruber
    Berichten: 58
    Lid geworden op: za 23 nov 2019, 10:58

    Re: Ebl 262-3



    Bericht door huubruber »

    Hallo allen bedankt voor de reacties.
    Inmiddels ook van leverancier EBL 262-3 begrepen dat de solarinstallatie via spanningsregelaat direct op de huishoudaccu moet. Gaat niet via EBl

    Nu volgende..
    Wil de bestuurdersstoel incl draaiplateau van houder halen. Achterzijde 2keer 2 bouten M13 los.
    Echter voor 2 5-sterbouten.
    Wie weet hier de maat van?
    Gebruikersavatar
    rob450
    Berichten: 1
    Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 19:47

    Re: Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



    Bericht door rob450 »

    Hoi,

    misschien ten overvloeden. We hebben ook een Malibu (640 LE) met deze EBL 262-3. De twee daglichtpanelen (2 X 130W) zijn via een MPPT laadregelaar (Victron Energy Bluer MPPT 75/15 laadcontroller) rechtstreeks op de beide accu's aangesloten.

    Werkt uitstekend.

    Succes met je klus.
    Malibu 640 LE 150 pk/automaat met 2 X 130 W daglichtpaneel.
    Gebruikersavatar
    Erik55
    Berichten: 3
    Lid geworden op: za 09 jan 2021, 11:35
    Locatie: Groningen

    Re: Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



    Bericht door Erik55 »

    Dag forumleden,
    Ook ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Malibu camperbus.
    Een van mijn "projectjes" is de installatie van een zonnepaneel, om meerdere dagen zorgenloos "off the grid" te kunnen zijn.
    Gegevens: EBL262-3 en 2 huishoudakku's van 80Ah. Gewenst paneel waarschijnlijk 150Wp.

    In dit bericht is het duidelijke advies om dit paneel, via de MPPT-regelaar, rechtstreeks op de huishoudakku (bij mij dus 2) aan te sluiten.
    Misschien een voor de hand liggende vraag: het is dus niet de bedoeling dat de startakku door het paneel wordt geladen? (misschien omdat deze geen/weinig stroomverlies heeft als ik stil sta?).
    Met vriendelijke groet, Erik
    Camper-T
    Berichten: 1145
    Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

    Re: Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



    Bericht door Camper-T »

    Exact, de startaccu zal niet snel leeglopen dus daar hoef je geen zonnepaneel op aan te sluiten.
    De uitgang van de zonnepaneel laadregelaar sluit je direct aan op de [+] en [-] polen van de huishoudaccu.
    Jij hebt twee huishoudaccu's parallel maar dit maakt voor het aansluiten van de laadregelaar verder niks uit.

    Als gezegd wel een zekering opnemen in de [+] draad vanaf het zonnepaneel.
    Zonnepaneel laadregelaar eerst aansluiten op de huishoudaccu en dan pas aansluiten op het zonnepaneel.
    Eventueel afkoppelen is in andere volgorde, eerst het zonnepaneel afkoppelen en dan pas de huishoudaccu.
    Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



    Bericht door Kroppie »

    2 accu,s parallel?, neem dan de plus van accu 1 en de min van accu 2.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Erik55
    Berichten: 3
    Lid geworden op: za 09 jan 2021, 11:35
    Locatie: Groningen

    Re: Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



    Bericht door Erik55 »

    Camper-T schreef:
    zo 02 mei 2021, 14:34
    Exact, de startaccu zal niet snel leeglopen dus daar hoef je geen zonnepaneel op aan te sluiten.
    De uitgang van de zonnepaneel laadregelaar sluit je direct aan op de [+] en [-] polen van de huishoudaccu.
    Jij hebt twee huishoudaccu's parallel maar dit maakt voor het aansluiten van de laadregelaar verder niks uit.

    Als gezegd wel een zekering opnemen in de [+] draad vanaf het zonnepaneel.
    Zonnepaneel laadregelaar eerst aansluiten op de huishoudaccu en dan pas aansluiten op het zonnepaneel.
    Eventueel afkoppelen is in andere volgorde, eerst het zonnepaneel afkoppelen en dan pas de huishoudaccu.
    Helder. Dank voor de snelle reactie!
    Met vriendelijke groet, Erik
    Gebruikersavatar
    Erik55
    Berichten: 3
    Lid geworden op: za 09 jan 2021, 11:35
    Locatie: Groningen

    Re: Zonnepaneel aan een EBL 262-3?



    Bericht door Erik55 »

    Kroppie schreef:
    zo 02 mei 2021, 14:47
    2 accu,s parallel?, neem dan de plus van accu 1 en de min van accu 2.

    jos
    Dank voor de aanvulling!
    Met vriendelijke groet, Erik
    Plaats reactie