aansluiting CEE wandinvoer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door kampo »

Het enige juiste advies is dat je het beter zo veilig mogelijk kan doen.
Je komt aan de laadpalen onderweg in Europa wel eens onveilige situaties tegen.
Dus EN een aardlekschakelaar van 30mA EN een zekering van 10 of 16A afhankelijk van je boordnet.
Een gecombineerde mag ook natuurlijk. En de aarding altijd verbinden met het chassis.

Dat andere voertuigen hier soms niet van voorzien zijn is geen argument.
Die hebben dan vooral gekozen voor de goedkoopste oplossing, het minste werk of gewoon uit onwetendheid.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door TestCase »

Kwaad kan het inderdaad niet zo'n zekeringautomaat in de camper. Ik geef alleen aan dat het volgens mij niet hoeft.
Vraag is nu, gaan we elk wandcontactdoos/stopcontact ook afzekeren omdat het kan? (In de UK doen ze dat.) Je kunt in deze 'oneindig' doorgaan. Je moet een keer zeggen zo is het (ruim) voldoende.
Dat er in mijn (Duitse fabrieks-)camper ook geen zekeringautomaat zit geeft mogelijk ook aan dat het niet hoeft, niet dat ze er geen verstand van hebben.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door kampo »

Ik dacht dat de norm het sinds een paar jaar voorschrijft.
Wat mij betreft volledig logisch.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
do 21 nov 2019, 8:01
Die hebben dan vooral gekozen voor de goedkoopste oplossing, het minste werk of gewoon uit onwetendheid.
Eigenlijk moet er staan:
Die hebben dan vooral gekozen voor de goedkoopste oplossing, het minste werk, gewoon uit onwetendheid en zij die het beter denken te weten.

Een eindeloze discussie op dit forum. Zelf beschouw ik mijn camper als een tuinhuis. Bij de aansluiting van de elektriciteit moet er van alles en nog wat aanwezig zijn. Dus ook bij die op wielen staande huishoudinstallatie, noemen we toevallig camper, het enige wat je onmogelijk kunt doen is je eigen aardingen.

Dus ja 30mA en ja een automatische zekering.

En ja misschien is het dom of gek of... Maar als je je camper aan een 230 volt net connecteerd, dan meet je toch eventjes de spanning? En dan kijk je toch of er op de aardingen geen spanning is aangesloten?

Tja, ik neem nauwelijks Elektra, maar als ... Dan...! Of ben ik de enige met een ingebouwde meter?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door TestCase »

Zie je camper als een haspel, je steekt een steker in een contactdoos. Omdat er niet overal in Europa 'aardlekschakelaars' in installaties opgenomen zit is zo'n voorziening verstandig. Een zekering mag maar of dat veel toevoegd?

Een tuinhuisje is een heel ander geval en zit toch vast aangesloten? (Niet met een steker.)

En ja ik heb mijn dvm altijd mee en ik meet even. Spanning tussen nul en aarde? Geleverde spanning? Maar dat is een moment opname, wanneer iemand bijprikt kan het zomaar anders zijn.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door jansloos »

Nog maar eens dan:

Aarden moet je alles met een metalen behuizing, waar spanning op staat, of stroom doorheen loopt.

Dus;

Frituurpannen, electrische BBQ, boormachine, indien van metaal, grasmaaiers. Heggenscharen, omvormer (ingang), enz.
EN DUS OOK JE CAMPER!!
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door Geert Huizing »

In de camper een aardlekschakelaar plaatsen is goed.
Een automatische zekering heeft geen zin. De blauwe ceeform stekkers en soms nog gewone stekkers die we aantreffen in de paal op campings en cp's mogen maximaal met 16 amp zijn beveiligd.
Dan is het zinloos om in de camper ook een 16 amp automatische zekering te gebruiken. Dit mag trouwens geneens ivm selectiviteit van de automaten.
Groet,
Geert
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door DJSmiley »

Ik heb gewoon een alamat genomen. En idd, 16A heeft geen nut want normaliter is een paal (max) 16A afgezekerd dus heb je toch geen selectiviteit.

Hoe iemand het doet is voor zich, de meningen verschillen nogal tussen wat moet, mag en gewoon omdat het kan.

Zelf doe ik het nogal uitgebreid, omdat ik de onderdelen voor weinig kon krijgen, ik het leuk vind :) en omdat ik toch bezig ben...
Mijn groepen worden 10A zodat ik enige vorm van selectiviteit heb. Wel een 16A alamat, mocht ik eens een paal tegenkomen die om watvoorreden niet correct afgezekerd zou zijn (theoretisch)
Ook heb ik een overspanningsbeveiliging. Ik heb meerdere elektrainstallaties van campings gezien in NL (en kom ook wel eens in landen waar het vast nog erger is). Aangezien veel van die kasten op een 3x25 of 3x35A voedende kabel hangen is mijn angst dat er ergens keertje een brakke nul is en dan heb ik liever een beveiliging die ingrijpt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door Geert Huizing »

Een overspanningsbeveiliging is op zich een goed idee.
Alleen moet je er dan wel zeker van zijn dat de aardaansluiting in de paal waar je aan staat ook in orde is, de overspanningsbeveiliging voert immers af naar aarde.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door Atoz »

Die automatische zekering, die bestaat in de meeste afrikaanse landen reeds in een 10A of zelfs 6A uitvoering.
Hier zijn duidelijk mensen aanwezig die niet weten welk het nut is van een zekering.

Is jullie huis soms ook zonder beveiliging op het openbare elektriciteitsnet aangesloten?
Waar ik woon, is dat niet toegelaten, waarom onderweg dan?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door TestCase »

@Atoz
Ik ben blij dat er tenminste 1 persoon is die ons allemaal ongenuanceerd kan vertellen hoe het 'moet'.Afbeelding

@Geert Huizing
Je kunt bijv. ook de volgende over/onderspanning beveiliging gebruiken.
https://m.de.aliexpress.com/item/328609 ... 4416052443
Deze schakelt af en voert niet af naar aarde wat inderdaad mogelijk een probleem is in 'rotte installaties'.




//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door jansloos »

Voert af via aarde??

Leg eens uit.

Die van Ali lijkt me een goeie oplossing. Schakelt af bij over en ondwrspanning.

Er bestaat wel verschil in overspanning!!
Echt teveel "volt". Dus 380 bij een fout in 't systeem.

Of pieken - die veel hoger kunnen zijn- door bv bliksem bij de buren, of ergens op de camping, hoge schakelpieken.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 22 nov 2019, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door Atoz »

TestCase schreef:
vr 22 nov 2019, 10:57
@Atoz
Ik ben blij dat er tenminste 1 persoon is die ons allemaal ongenuanceerd kan vertellen hoe het 'moet'.Afbeelding
//Kees.
Het staat (gelukkig) iedereen nog altijd vrij om zijn installatie uit te voeren zoals hij dat vindt.

Vanuit technisch oogpunt baseer ik mijn gebrabbel op :
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemee ... stallaties
En op
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NEN_1010

In dat laatste staat: Toepassing van NEN 1010 is dus niet verplicht. Het ministerie van VROM verklaart dit ook expliciet. Het is echter wel verplicht aan te tonen dat met eventuele "eigen" oplossingen dezelfde veiligheid wordt bereikt.

In dat eerste staat:
Niet alleen dat het bij koninklijk besluit bindend is, maar ook:
Vallen niet onder het AREI:
.....
elektrische uitrusting van motorvoertuigen;

Dus kan je inderdaad, bij campers in Nederland en in België stellen dat je al die aanbevelingen in de prullenbak mag gooien.

Mijn zelfbouwcamper heeft als 230 V installatie het volgende:
Meetmodule spanning, stroom vermogen
30 mA diff.
3 automatische zekeringen 10A met elk een stopcontact.

Een dubbelpolige wisselschakelaar om te kiezen of ik walstroom of omvormer neem.
Alle 230 V bekabeling is in 2,5 mm2

We staan zelden ergens aan de paal, en de omvormer gebruiken we zelden.
Ik heb meer zekeringen dan levens dus :-B
Het enige wat in deze discussie echt MOET is sterven, je kan zelfs kiezen hoe je dat NIET gaat doen 88I
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: aansluiting CEE wandinvoer



Bericht door TestCase »

jansloos schreef:Voert af via aarde??

Leg eens uit.

Die van Ali lijkt me een goeie oplossing. Schakelt af bij over en ondwrspanning.

Er bestaat wel verschil in overspanning!!
Echt teveel "volt". Dus 380 bij een fout in 't systeem.

Of pieken - die veel hoger kunnen zijn- door bv bliksem bij de buren, of ergens op de camping, hoge schakelpieken.
Inderdaad, 'bliksem beveiliging' wordt afgevoerd naar aarde.
Mijn link doet iets anders, schakelt af, en is ws. te laat, of stuk, bij bliksem inslag. Bij (dreigend)onweer gaat bij mij sowieso de camper los van het net.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie