LiFePO4: een nuttig weetje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Metor »

Bij een lithium accu valt niets te absorberen zoals gebruikelijk bij loodaccu's.
De chemie van een dergelijke accu is totaal anders.
Bij voorkeur een lader met een lifepo4 stand gebruiken.
Aangezien de Efoy die niet heeft, zet je de absorbtietijd, wat een kreet is uit de loodaccu wereld, maar op 0 of zo kort mogelijk.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door JoopBrekken »

En daarna de lader UITSCHAKELEN, dus niet druppelen op bv 13,8V, omdat de LFP accu daarmee boven de 100% kan komen (zonder dat het BMS dat merkt, dus niet ingrijpt) en dat is slecht voor een LFP accu!
Indien mogelijk de druppelspanning op 13,4V is ook goed.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Arie55 »

uit het filmpje van Will Prowse gehaalt: https://www.youtube.com/watch?v=Yf9N9zBgyB8 Om zo lang als mogelijk met de accu te kunnen doen, dien je aan deze punten aandacht te besteden

1: ambient temperature
2: high discharge/charge C rates
3: charge limit voltage (85% SOC)
4: charge/discharge bandwith (sweetspot 75-25%)

ik geraak in mijn rekenmodel met mijn verbruik niet in de sweetspot. Het max. opladen tot 98% lukt me niet om dat lager te krijgen. Zoals Will al zei, er zit een schijntegenstelling in het verhaal. Helemaal tot 100% opladen is goed te doen, maar dan gaat de accu korter mee. Tot zeg, 75% opladen, heb je minder capaciteit. Hoe dan ook, met deze accu technologie haal ik wel volgens de theorie meer dan 12jaar gebruiksgemak. Dat is toch 2x zoveel als wat ik nu heb met yellowtop accu's, bij een groter energie ge- verbruik. En daar zit hem de winst in.

Arie
Bijlagen
Image3.jpg
Image3.jpg (85.57 KiB) 768 keer bekeken
Image2.jpg
Image2.jpg (91.29 KiB) 768 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Metor »

JoopBrekken schreef:
vr 26 jun 2020, 11:29
En daarna de lader UITSCHAKELEN, dus niet druppelen op bv 13,8V, omdat de LFP accu daarmee boven de 100% kan komen (zonder dat het BMS dat merkt, dus niet ingrijpt) en dat is slecht voor een LFP accu!
Indien mogelijk de druppelspanning op 13,4V is ook goed.
De Efoy van Frank1954 doet dit automatisch. Hij schakelt daarna volledig uit, om pas weer aan te gaan bij de instelbare inschakelspanning, van b.v. 13.2V.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door Frank1954 »

Bedankt Metor, Joop & Arie55 :thumbup:

Ik hou de instellingen voor LPF met de brandstofcel op "inschakelspanning 13,3v en uitschakelspanning op 14,4V
En de absorptietijd die zetten we op nul...
Uiteindelijk zal de brandstofcel niet véél meer moeten tussen komen met 395Wp en 180A LPF
Maar mocht het nodig zijn dan zijn de instellingen toch enigszins goed ingesteld
Heb verder alle "Smart" componenten van Victron
De 230V IP/22/30 lader heb ik voorzien van een schakelaar om niet onnodig de LPF te blijven laden mocht deze nog vol zijn...
Ook op de WA121525 dc/dc lader-booster van Schaudt heb ik een schakelaar gemonteerd tussen het kabeltje van de D+
En tussen de + kabels van de zonnepanelen naar de MPPT100/30 heb ik een schakelaar geplaatst
De "les" die ik intussen al geleerd heb is dat we een LPF niet altijd vol hoeven te laden

En, heb net een antwoord gekregen van de fabrikant van deze LPF

Hallo,

bitte folgendes einstellen:

Einschaltspannung (Werkseinstellung) 13,3 V max. 13,4 V.
CS-akku : 13,3V
Absorptionszeit (Werkseinstellung) 180 min.max. 300 min.
CS-akku : so klein wie möglich!
Abschaltspannung (Werkseinstellung) 13,3 V max. 13,4 V.
CS-akku : 14,6V oder 14,4V
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door 309T16 »

Peter A7 schreef:
zo 21 jun 2020, 15:16
Ik heb wel wat ervaring met dat BMS.
Opmerkingen hierboven zijn zeker van toepassing. Vooral het gegeven dat de coulomb meter de kleine stroompjes niet meeneemt vind ik jammer. Dat geeft na verloop van tijd een fout beeld van de resterende capaciteit.

Het bi-stabiele relais dat GWL er bij verkoopt is prima voor gewoon gebruik. Alles beneden de 80 Ampère of pakweg 1 kilowatt is daarmee wel afgedekt.
Wil je toch elektrisch koffiezetten (o.i.d.) dan moet je een ander type relais gebruiken.

De BMS bordjes worden inderdaad flink heet. Gewoon veel te heet om goed te zijn (mijn mening). Maar het werkt wel, als je met een kleine laadstroom balanceert. Doe je dat niet (bvb omdat je uit een alternator gaat laden), dan riskeer je overlading van de cellen. Een spanning van 14,4 volt is eigenlijk te hoog voor deze accu's.

Wanneer je zo'n GWL accu met 123BMS voor langere tijd wegzet, dan wordt cell 4 (waar het processor bordje met Bluetooth opzit) dieper ontladen dan de andere drie cellen. Je krijgt dan ongewild een onbalans tussen de cellen.

Echter, als je deze setup regelmatig gebruikt dan werkt het prima.
Ook hier inmiddels uitgebreid met dit systeem getest. Het bloedheet worden van de bordjes is de dissipatie van de energie, die uiteindelijk afgevoerd wordt d.m.v. warmte. Bij de initiële lading(en) om de accu tot zijn volle capaciteit te krijgen is dit onontkoombaar. Je ziet in de datasheet, dat afhankelijk van de grootte van de laadstroom dit tot 3.6 tot 4V per cel dient te gebeuren. Als het balanceren rond de standaard 3.4 V staat ingesteld moet de BMS dat verschil afvoeren. Veel warmte dus.

Maar daarna, bij gewoon gebruik, is het een kwestie van juist instellen. Ervoor zorgen dat de waarde waarbij de lading stopt niet teveel boven de balanceerwaarde zit. I.c.m. met de slimme Victron lader heeft mijn BMS geen last meer van die warmte.

Ik overweeg een Nederlandstalige tutorial te schrijven over dit systeem. Toch best wel wat mensen, die het niet duidelijk vinden op de GWL-website.
Is ook voor verbetering vatbaar i.m.o.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door kampo »

@309T16
Interessant ! Ik zal eens een poging doen om er ook wat "basic" over te schrijven.

Die onbalans tussen de cellen komt door de inwendige verschillen in samenstelling, zuiverheid en fabricatie. Dus bij het samenvoegen van 4 cellen waar zo een 12V LFP uit bestaat, moet de fabrikant goed selecteren. Hij moet 4 vergelijkbare cellen uitzoeken die in dezelfde "range" liggen en daarvan een 12V pack maken. Je begrijpt dat niet iedere accu samensteller dit altijd even goed kan naleven want tenslotte moeten alle cellen verkocht geraken. Daar begint dan het verhaal van de onbalans.

Iedere LFP krijgt dus met die onbalans tussen de cellen te maken. Na verloop van tijd en gebruik gaat de onbalans steeds verder "driften". Zelfs bij niet gebruik gaat dit wegdriften verder.

Op een bepaald ogenblik wordt dat verschil zichtbaar aan de cel spanning en dus zal je moeten uitbalanceren. Anders gaan bepaalde cellen harder moeten werken als andere wat niet goed is. Als je naar de onbalans kijkt kan je vanaf een 4tal weken al verschillen van bv 0,3V tussen de cellen zien.
Het balanceren wordt softwarematig aangestuurd en gebeurd meestal aan het einde van een volledige laadcyclus en dus niet iedere keer tussendoor als het eigenlijk al nodig is. Pro memorie een LFP accu is vol rond de 14,2V wat overeen komt met 3,55V per cel.

Vervelend is dat je een LFP in een camper regelmatig gaat tussenladen en niet altijd optoppen. Begrijp dat de ene fabrikant slimmere en betere software heeft als de andere. Bij het in serie of parallel gebruiken van meerdere LFP accus wordt het nog complexer. Goede communicatie tussen de accu's onderling is dan van belang.

De componenten waarmee men gaat balanceren moeten stroom, temperatuur en trilling bestendig zijn. Ook daar wordt een verschil gemaakt want betere componenten zijn duurder.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door 309T16 »

Klopt helemaal Kampo.

Sluit alleen maar aan bij wat ik schrijf. Zit je met een systeem, dat rond de beginstand zit van het balanceren (Winston 3.4V) dan heb je gewoon die 1A stroom die deze BMS gebruikt. Maar wel als variabele in de tijd!
Er loopt niet continu 1A balanceerstroom. Dat zou ook niet best zijn voor het rendement van het systeem :wink:
De warmteontwikkeling is dan ook stukken minder dan bij de initiële lading. Dan is namelijk de spanning te hoog en wordt er gebalanceerd tot de Vbalans bereikt is. Dat is een continu proces. Bij mijn systeem duurde dat meer dan een uur. Ook niet vreemd natuurlijk. Je praat dan over meer dan 10Ah wat geloosd wordt m.b.v. 1A stromen.

Daarom is het configuren/afstemmen van de software van zowel de lader als het BMS zo cruciaal.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door seth_space »

Wat ik hier nog een beetje mis is dat er diverse vormen van balanceren zijn.

Je hebt top en bottom balancing.. daarbij worden de cellen in balans gebracht wanneer ze vol zijn ( Top balancing) of wanneer ze ver leeg zijn ( bottom balancing)
Hier een prima uitleg daarbij: https://youtu.be/iN4ok93hhWY

Daarnaast en dat is in dit kader wel interessant heb je de passieve methode ( die de hier genoemde Victron gebruikt) waarbij je de balans gelijk trekt door het teveel an vermogen in een of meerdere cellen in warmte om te zetten. Daarmee verlies je dus een deel van de vermogens in de cellen. Dat is bij goede cellen niet veel. Als de zaak echt heel warm blijkt te worden dan heb je slecht geselecteerde cellen of verkeerd gebruik.
Dat is de simpele en qua techniek goedkope oplossing waarbij men eigenlijk gewoon vermogen verliest. Beeld hierbij: Je hebt vier glazen met water en om het niveau gelijk te krijgen gooi je water uit het volle glas weg.

Een betere maar technologisch wat complexer systeem is de balans van de cellen herstellen door het teveel aan vermogen van een cel door te lussen naar een cel met minder vermogen. Deze actieve balancing zie je in de betere BMS systemen. Zie het als communicerende vaten bij water , de niveuas worden gelijk getrokken zonder verlies.

Hier een uitleg: https://youtu.be/fEVQ_8DUpm4

Overigens de illusie die in dit topic gewekt wordt dat onbalans tussen cellen al heel snel op gaat treden. Dat is niet zo. Goed geselecteerde cellen hebben zeer weinig of geen onbalans als ze op een zelfde manier behandeld worden. Dus wanneer 4 cellen onder dezelfde temperaturen of belasting ( C gebruik) gebruikt worden zal er heel weinig onbalans optreden.

Hier een goede uitleg over dat aspect:
https://youtu.be/cmZ-_sRnGj8
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door 309T16 »

Duidelijk :thumbup:

De methode van GWL hun systeem is duidelijk gericht op dissiperen.
Zouden ze de stroom halveren dan wordt het minder warm natuurlijk, maar duurt het proces ook weer langer.

Vond het wel tegen vallen dat je voor zowel de 160 als 300Ah set nog 8mm. gaten moest boren in de printplaatjes :bang:

Zo ook het ontbreken van stug montage draad tussen het smart relais en cell board.

Zoals ik de cellen binnen kreeg, waren ze akelig nauwkeurig in balans. Met de Fluke op 3 cijfers achter de komma slechts eentje die 1mv afweek
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door JTG »

Waar ik verder weinig mensen over hoor is dat het Smart123 BMS in veel gevallen in zogenaamde Critical mode moet worden gezet waarbij ook de beide relais (allow to discharge en allow to discharge) in serie worden gezet. Dat is althans de enige manier waarop ik deze setup aangesloten krijg op de Multiplus Compact 12/1600-70 doordat relais ingangen op dat apparaat ontbreken en je wel stroom wilt kunnen ‘nemen’ in een situatie dat je niet perse moet kunnen of willen laden.
De temp. Sense wordt dan via assistent ingesteld voor het allow to charge signaal (verbonden toegestaan, open niet toegestaan). Wat daarbij ook nog wel een dingetje is: veel instellingen in de BMS worden in critical mode genegeerd; zoals voorbeeld dat de accu pas hoeft te worden bijgeladen bij een SOC van 80% (wat eigenlijk in mijn geval 80% van 80% is aangezien ik de 12V 200Ah heb aangegeven als 1.920 kWh capaciteit in de app).
In praktijk betekent dit: geen critical cell condition? Volstouwen maar dus ‘allowed to charge’ (en dat was nu net niet de bedoeling).
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door 309T16 »

Is mij niet helemaal duidelijk je verhaal.

Welke versie BMS heb je? Bij mijn setup de Gen3 versie.
Wat bedoel je met in serie zetten van het charge- en loadrelais? Het stuursignaal of de stroom doorvoercontacten?

Grt. Willart
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door JTG »

Ik heb gen2, zie plaatje wat ik van GWL doorkreeg voor het aansluiten op de Multiplus:
OUTmoduleSerial[247777].png
OUTmoduleSerial[247777].png (580.17 KiB) 529 keer bekeken
de beide blauwe 'draadjes' gemarkeerd '+' en 'Relay' zijn verbonden met de temp sense in de Multiplus en die is zo geprogrammeerd dat in geval er een verbinding is tussen beide laden is toegestaan en wanneer de verbinding wordt verbroken is laden niet meer toegestaan.
Charge relay contact 2 is bovendien verbonden met load relay contact 2 (dat bedoelde ik met 'in serie')
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePO4: een nuttig weetje



Bericht door 309T16 »

Ha ik snap hem. De stuursignalen dus. Dit komt ongetwijfeld omdat een Multiplus geïntegreerd zowel lader als omvormer is. Heb ooit 1 keer een Multiplus aangesloten. Weet daar verder weinig van.

Als je die 2 functies (laaduitgang en omvormeringang) fysiek niet kan scheiden, dan heb je inderdaad maar 1 relais nodig.
Plaats reactie