Dikte kabel huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Just_passin_through »

Hallo,

Bij de ombouw van mijn CItroën Jumper 2009 L2/H2 komt mijn woonbatterij onder het bed ter hoogte van de wielkasten te staan.
Deze batterij is een 240 ah deepcycle gel batterij (fullriver DCG240-12).
Hoe dik moet de kabel dan zijn om deze te verbinden met de startbatterij dmv. een cyrix. Aangezien de afstand rond de 3 meter ligt neem ik aan dat de kael dikker moet zijn. maar is 50mm2 echt nodig of is dat overkill?

Ik weet dat er formules voor bestaan. Maar ik vind nergens info over het connecteren van 2 batterijen. Enkel batterij en verbruiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: dikte kabel woonbatterij?



Bericht door Kroppie »

de grootte van de accu is niet bepalend in deze dat zijn de amperes, nemen we aan dat er een laadstroom van max 50 ampere zal zijn voor de 240Ah accu(20% van 240) dan is 25mm2 meer dan genoeg.
zie ook:
http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: dikte kabel woonbatterij?



Bericht door jansloos »

En vergeet de zekeringen niet!!
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: dikte kabel woonbatterij?



Bericht door DJSmiley »

idd altijd afzekeren, zo dicht mogelijk bij de accu.

Bij mijn Ducato was nog 1 positie vrij direct op het verdeelblok op de + pool van de startaccu. Ik heb daar een extra zekering geplaatst voor 'naar achteren' zodat ik niet met losse zekeringhouders hoef te klooien. (een 60A midi zekering in mijn geval). Op de sloop de boutjes/moertjes hiervoor gehaald.

De HH zekering heb ik met een 250A zekering afgezekerd direct op de pool ( https://www.rdae.nl/accuklem-zekeringhouder-b287.html )
Vond ik mooier (/veiliger) dan eerst een stukje kabel naar een losse zekeringhouder)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: dikte kabel woonbatterij?



Bericht door myway »

DJSmiley schreef: De HH zekering heb ik met een 250A zekering afgezekerd direct op de pool
Met 250 Amp zekeren, hoe dik is de kabel dan wel.
Ik vermoed dat de zekering sterker is dan de kabel.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: dikte kabel woonbatterij?



Bericht door joske501 »

Beste,

Mensen die over een batterijmonitor beschikken weten dat een loodbatterij nooit een 50 A zal opnemen. Ik heb de versterkte alternator van 180 A en een Lithium batterij (dat veel stroom kan opnemen) en ik kom bijna nooit aan die 50 ampère. Bij 16 mm² zit je dus zeker safe.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

en 25mm2 geeft net iets minder spannings verlies, 0,21v t.o.v 0,33 volt bij 16mm2 en 50 amp, net wat men wil, en met mijn 230Ah loodzuur accu kom ik wel eens boven de 50 amp, vandaar ook die geschatte 50 amp voor een 240Ah gel accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_01

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Camper_01 »

Ja een grote "omvormer" naar 220 Volt gebruikt nu eenmaal heel veel stroom van de accu :bang:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

in dit geval gaat het om de kabel tussen hh accu en startaccu en is dus alleen de maximale laadstroom bepalend, maar als de hhaccu door gebruik van een dikke omvormer goed leeg is dan kan die laadstroom flink oplopen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Just_passin_through »

Ok jongens, bedankt voor de tips!
Zet ik dan zo een smeltzekering van 50 tussen de 2 batterijen of zie ik dat verkeerd?
zo iets: https://www.reichelt.com/be/nl/autozeke ... w_wcB&&r=1
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

tussen startaccu en cyrix een zekering en tussen hhaccu en cyrix een zekering, beide zekeringen zo dicht mogelijk bij de pluspool van beide accu,s.
het gaat er om dat beide draden beschermd zijn bij onverhoopte sluiting

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Just_passin_through »

en is 50 ampere dan genoeg?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte kabel huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

dat verwacht ik wel, al kan je met de zekering ook naar b.v. 80 gaan dat heeft geen negatieve gevolgen voor wat dan ook (de prijs zal iets hoger zijn :-B ).
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie