voor de liefhebbers: LifePo4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb gewoon de opmerking gemaakt. Het moge duidelijk zijn dat ik geen enkele aanleiding zal hebben een bak met 132 x 26650 aan elkaar geplakte batterijen wil hebben als ik gewoon een 4 pack kan krijgen die fatsoenlijk met bouten en bruggen aan elkaar zijn geschroefd. En daar betaal ik inderdaad wel wat meer voor.

Een ieder moet het maar gewoon zelf uitmaken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Peter A7 »

48 cellen in parallel voor de 150 Ah versie.

Afbeelding

Ik vraag me vooral af hoe ze de verbinding gemaakt wordt tussen de verschillende blokken. De 4S zeg maar. Voor de stroomverdeling tussen de cellen in één blok is dat cruciaal.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door hurktoilet »

@hoofdnoorman: zie de laatste zin van mijn reactie: zelf toezicht houden op de productie is wat lastig als je bestelt bij tante Ali...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door kampo »

Charm schreef:
zo 17 nov 2019, 19:24
...No taxes Lifepo4 lithium 12v 200ah lifepo4 battery for solar system/electrified vehicles/electric scooter/car stereo/golf cart
https://s.click.aliexpress.com/e/OXCjiEOFD
...
Als ik de specs van zo een 200Ah lees dan is het aanbevolen van niet meer dan 100A continu af te nemen
Bovendien aanbevolen om slechts met 10A te laden.
De ingebouwde BMS kan blijkbaar niet meer aan en daar was ik al bang voor.
Een temperatuurbereik tussen de 15 en 35°C is best aan te houden.

Mijn geplande 2 pits inductiekookplaat heeft een maximaal stroomverbruik van 3.200 Watt.
Dat komt overeen met 266A in 12V, met nog wat 15% omzettings verliezen erbij zit je aan +/- 300A stroom in 12V
Dus minimaal 3 accu's van 200A en dan denk ik met wat reserve eerder aan 4 stuks x 200Ah en de bijbehorende dikke kabels …

Toch te weinig zo een 200Ah accu om te koken.

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Atoz »

Als ik de installatie bekijk van iemand die dan wel elektrisch kookt in zijn camper EN je bekijkt de specs van zijn batterijen dan zie je toch wel heel erg andere cijfers dan van veel LFP batterijen die hier op dit forum besproken worden.
MAAAAAR.... Ik heb ook de prijs gezien van zijn batterijen en dan zijn die een veelvoud van de prijs van de dikwijls besproken LFP batterijen hier op dit forum.

Als Kampo elektrisch wil gaan koken dan zal hij flink moeten investeren in zijn batterijen EN flink moeten investeren in kabels, Kabelschoenen, juiste gereedschap om al de bekabeling te plaatsen.
Maar Hij weet dat wel, de meeste andere lezers hier op dit forum kunnen zich geen voorstelling maken hoe groot stromen van bv 300A zijn.

De vraag die ik me stel is hoelang het nog duurt tot er iemand hier losse cellen uit China gaat promoten.
Super goedkoop, minder dan de helft van de helft van de helft van de halve prijs.
Zelf in elkaar solderen zal geen enkel probleem zijn....
En ja ze zullen het zelfs nog goed doen! Alle verlichting en zelfs tv kijken gaat probleemloos.
Bakken stroom voor de helft.... van de prijs.

Meestal ben ik een goedkope jongen, maar in deze materie denk ik dat je vooral naar de specificaties moet kijken en dan aan de kassa gewoon de rekening betalen.

Maar waarschijnlijk heb ik het mis, stoor ik me aan anderen hun comfort en kan je evengoed met 10 mm2 en een knijpkabelschoen ook die 300 A theoretisch gaan transporteren. En als het licht brand en je kijkt tv dan ben je toch tevreden?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Cosmoscar
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Cosmoscar »

DynaDetty schreef:
vr 15 nov 2019, 20:57
Goede LiFePo4 accu,s mogen gewoon per luchtvracht worden vervoerd als ze aan de UN38.3 norm voldoen. Onderstaand de doos waar die van ons in aankwamen.

Nog een dingetje, de accu’s zijn geproduceerd nadat we ze hadden besteld, zijn dus kakelvers Afbeelding En 5 jaar garantie.
https://www.gsl-energy.com/12v-lithium-battery
Wat zijn de invoerrechten en BTW op deze batterij? Misschien ook nog extra transport naar je huisadres?

Oscar
LMC i605
camperfeels
Berichten: 63
Lid geworden op: di 22 okt 2019, 7:57

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door camperfeels »

Bij veel verkopers kun je ook andere maten of andere maximale amperages krijgen. Neem even contact met ze op een je kan het helemaal customizen.
Bij 2 stuks kopen kan je nog veel meer besparen via alibaba (aliexpress voor grootverbruikers)
Je kan dan ook vragen naar prijzen van prismatic cells (blokken ipv cellen).


https://s.click.aliexpress.com/e/ohOwbADjN

Deze kunnen er ook nog een extern display bij leveren. Aanpassingen BMS ook mogelijk en veel info te vinden over hun BMS.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk


Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door joske501 »

Beste,

De verzending kost blijkbaar meer dan het product !

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Kroppie »

ja, en, wou je ze gaan halen dan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Hoofdnoorman »

hurktoilet schreef:
ma 18 nov 2019, 0:30
@hoofdnoorman: zie de laatste zin van mijn reactie: zelf toezicht houden op de productie is wat lastig als je bestelt bij tante Ali...
Dus, zorgen voor een goede aankoop van goed materiaal.
Zoals Kampo reeds schreef (ik ben het niet vaak met hem eens), geven de accu's met losse cellen begrenzingen aan de afname en aan het laden. Je zou een ander BMS kunnen monteren, maar dat is niet altijd mogelijk. Immers door de laspunten en de relatief dunne centrale electrode in de staafbatterijen, is het vermogensuitwisseling beperkt, n.m.m.

Maar goed, alle beide opbouwsystemen zullen wel werken. Het verschil in de soorten is zoiets als een startaccu t.o.v. een HH-accu.

Ik heb in ieder geval besloten om voor 4 enkele seriecellen te gaan. En ja, ik betaal iets van bijna 1900 euro voor 3 stuks accu's van 100 Ah. En ik had ze ook zelf kunnen bouwen van Winston cellen. Maar ik wil nu eens een compleet en afgewerkt produkt hebben met het oog op doorverkoop als ik ze niet meer nodig heb.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door mMario »

Nog even over het “lassen” van lithium batterijen.
In een Tesla auto zitten ruim 7100 stuks 18650 batterijen 3.6V 3200 mAh gelast.!!!!
Om een 85 kWh accu pakket te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mMario op ma 18 nov 2019, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Kroppie »

en goed gelast trek je het materiaal stuk voor de las breekt, is niks mis mee met lassen, gelast zijn ze allemaal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8664
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door seth_space »

Dat soort puntlas verbindingen wordt vrijwel altijd door een robot gemaakt en daar is een strenge controle op.
Dat lijkt me dus niet zozeer de reden om een batterij te kiezen op basis van prismatisch of cylindrisch.
De gekozen BMS is inderdaad vaak de bottleneck. Soms is dat en bewuste keuze gezien de beperkingen van de batterij en soms omdat men niet beter weet.
BMS systemen die 300A aankunnen zijn overigens vrij uitzonderlijk. Dan neemt men vaak ( net als met LFP startbatterijen) de stroom direct aan de polen af dus zonder tussenkomst van de BMS. Die gaat pas weer balanceren en werken na de start. Daar zit natuurlijk wel, net als bij een loodaccu een risico aan.
Dan zijn (laad) stromen tot 6C bij prismatische cellen niet ongebruikelijk.
Continu belasting is dan meestal 3C.
( dus 3 x het batterijvermogen)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: voor de liefhebbers: LifePo4 accu



Bericht door Peter A7 »

Seth_space, heb je de MLi accu's van Mastervolt al eens van dichtbij bekeken?
Die doen zonder verpinken zulke stromen als jij vermeld, onder controle van het BMS.
Het kan perfect, hangt er allemaal vanaf welke componenten je kiest.
Er zijn ook zelfbouw pakketten die in combinatie met prismatic cells zulke stromen aan kunnen.

Betreffende het puntlassen, dat op zich hoeft niet het probleem te zijn, maar de stroomverdeling is dat vaak wel. Het venijn zit in de staart :wink:
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie