Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

En heb je ‘Numbers’ ook al gebruikt om eens een zo nauwkeurig mogelijke energiebalans op te stellen, zo als eerder gevraagd? Dat zou ik eerder doen dan dat overzicht van alle mogelijke componenten en prijzen in een sheet proppen... :wink:
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

@Frank, Ik geloof niet dat ik de enige ben die zich afvraagt waar al jouw stroomverbruik aan op gaat. Waarom heb je bij voorbeeld twee inverters? Zaken als telefoons en tablets met een USB-snoertje kun je veel efficiënter direct met 12 volt USB-plug opladen dan via een inverter. Een 12 volt TV is ook efficiënter dan een 230 volt TV via een omvormer. Ik heb geen ervaring met compressor koelboxen, maar zie wel op het forum dat die redelijk zuinig met stroom omgaan. Waarom is dat bij jou dan niet zo?
Kortom, ik zou toch eerst maar eens aan de verbruikskant gaan kijken of dat allemaal wel optimaal is en pas als dat echt geoptimaliseerd is, kijken wat je daarvoor aan accucapaciteit en zonnepanelen nodig hebt.

Ik ben er van overtuigd dat een ongestructureerde aanschaf van zonnepanelen en accu's later weer tot teleurstelling zal leiden als blijkt dat vraag en aanbod niet op elkaar afgestemd zijn.
Laatst gewijzigd door 't Busje op za 28 dec 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door myway »

Een Dometic koelbox.
Tja maar welke, daar zijn verschillende van met verschillend verbruik.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Frank1954 schreef:
do 26 dec 2019, 23:37
Een Dometic CF 16 compressor koelbox die we in deze periode iets minder gebruiken dan wanneer het warm is
Verbruik tussen de 35 en 60watt (tot voor kort altijd via de inverter en sinds november op 12V = zuiniger)
Die had ik vroeger in mijn Land Rover. Klein, maar super zuinig, verbruik kon ik ruimschoots bijhouden met een 60Wp panneeltje, en nog over voor led verlichting en telefoonoplader, met een Optima Yellowtop 55 Ah eigenlijk onbeperkt vrijstaan (met kampeertrailer).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door hathi »

Het-Licht schreef:
za 28 dec 2019, 13:45
hathi schreef:Het licht je begon zo goed,ik vind het wel meevallen !...... Maar de rest klopt niet !...als je deze kennis hier op het forum op gedaan hebt,dan zit er iets goed fout ?

Euh nee deze ervaring heb ik niet opgedaan op dit forum omdat precies de redenen die jij aan geeft van al die info vaak niet veel klopt!

Oh en voordat mijn kennis in twijfel getrokken wordt, ik werk dagelijks met elektriciteit (regeltechniek) dus snap vrij snel wat er gezegd en geschreven wordt.

Wat klopt er volgens jou niet, beargumenteer dat eens! Ben heel benieuwd!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Wat boven staat is geen definitie van jouw kennis,want die weet ik niet,het is een vraag,of je die kennis hier opgedaan hebt!...en daar geef je bij deze een antwoord op,............Nu de rest klopt niet............, een (230v) accu lader is geen noodzaak,die kun je alsnog kopen ,mocht die ooit nodig zijn,dat is persoonlijk,.....het laden door de dynamo: daar is bij een compleet systeem al in voorzien,dus inclusief ,net zoals het daarbij behorende display...,blijft over de zonnepaneellader ,ja dat punt mag je hebben,voor €75,-om die even te wisselen, accu laden bij 0 graden,deze temperatuurspanne ligt veel hoger,bij LFP mocht die ooit gehaald worden,bij een accu die binnen staat ?....... Het ging er dus over,dat er nog zoveel bij komt,buiten de aanschaf van een LFP, daarom mijn verweer,want dat valt best mee,( jouw woorden en dat klopt ook).
Hans
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Het-Licht »

Wat is hierboven zo lees is alle afwegingen die jij maakt meest financieel, niet of het technisch compatible is. Alleen dat vind ik interessant, de rest moet de gebruiker in kwestie bepalen.

230V acculader is niet perse nodig nee, maar kan wel verrekte handig zijn als je de accu wilt laden, in sommige condities zelfs nodig. Als je bijvoorbeeld een 12v compressor koelkast hebt (en nog vele andere 12v gebruikers), de solar opbrengst niet geweldig is door wat voor reden dan ook, maar je wilt wel even op je plekje blijven staan en er is 230V beschikbaar. Do the math. Dan heb je een LiFePo4 geschike lader nodig.

Laden via de Dynamo: Ligt eraan wat er al aanwezig is, dat moet wel in te stellen zijn op de juiste spanning en karakteristiek als dat zit tussen de dynamo en de accu. Lifepo4 wil graag met een constante spanning geladen worden, dan moet je geen lader hebben die allemaal andere fratsen gaat verzinnen die voor andere accu's interessant zijn. En LiFePo4 rechtsreeks laden via een scheidingsrelais/Cyrix is af te raden, omdat de spanning niet altijd even constant is en een LiFePo4 accu kan hele hoge stromen vragen bij laden (tot 1C dus gelijk aan Ah van de accu 200ah kan dan 200A laadstroom worden!) en dat vind je Dynamo niet heel tof, zeker als de startaccu ook nog even geladen wordt. Ook kan in geval van een te hoge laadspanning de BMS in de accu afschakelen (als je een goede accu hebt) en dan laad er helemaal niks! Als je dan een dc-dc lader hebt, heb je dat gezeur niet.

Laden via Solar, dat is duidelijk ja, maar ook de simpelste. Je moet het dan wel goed in te stellen zijn!

LiFePo4 accu's mogen niet geladen bij 0 graden of lager, ontladen mag wel. Als je hier anders over denk zou ik maar eens gauw gaan verdiepen in de materie buiten dit forum. Dit is gewoon natuurkunde en dit staat gewoon vast. Een LiFePo4 accu met een goede BMS erin schakelt af dmv een temperatuur sensor in de accu. Vaak wordt deze wat hoger ingesteld, just to be sure. Maar technisch kan je gewoon laden zolang de accu maar boven 0 is! Dan mag een accu binnen in de camper staan, maar stel dat je met de camper een stuk moet rijden terwijl deze volledig steenkoud geworden is na een nachtje vorst dan sta je doodleuk de accu te vernielen als deze niet afschakeld. Er vanuit gaan dat dit niet voorkomt is stom, wat je zal altijd zien dat het door onvoorziene omstandigheden wel gebeurt. Assumption is the mother of all f#ckups...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Wat Het-Licht schrijft over het laden van LFP accu's, zou Hathi allemaal moeten weten, want dat staat gewoon in de gebruiksaanwijzing van zijn 3Lion accu. Die heeft hij dus óf niet gelezen óf niet begrepen.
It is recommended to use LiFePo4 lithium battery chargers. However, you can use a mains battery charger for AGM/GEL batteries, checking that the maximum voltage supplied by it does not exceed 14.5V. The charger must NOT perform any desulfation action. The use of battery chargers for flooded lead acid batteries , although they can completely charge 3lion batteries, they can reduce their life. If you have a configurable charger, set the CC/CV (constant current/constant voltage) option, by setting the current value equal to or less than 0.5C, or 50A for the 3L-100, 3L-100B, 3L-100-P models, and 75A for the 3L-150-P model, and the end-of-charge voltage value to 14.4V.
When the battery is fully charged (the display shows 100%), it is recommended that you disconnect or turn off the charger. In the case of alternator charge, this is automatically managed by the 3Link. In fact, 3lion batteries do not need maintenance like lead-acid batteries.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Het-Licht »

't Busje, jij snapt hem.

Als je geen 3-Link achtige oplossingen hebt dan zijn er een boel zaken waar je rekening mee moet houden. Niet onoverkomelijk, maar wel belangrijk!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk


Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Het-Licht schreef:
za 28 dec 2019, 20:16
't Busje, jij snapt hem.
Dat mag ook wel na twee jaar kleuterschool. :-B
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door hathi »

Ach ik heb het wel degelijk begrepen,uiteraard heb ik die 3 link wel,die ongeveer hetzelfde werkt dan de dc-dc,maar dat laden,is na 1jaar nog niet in me opgekomen,en wel omdat het niet nodig is/was.....de accu is altijd vol ,.waarom dan een lader kopen ! .( dat moet Evert kunnen beamen).al zullen er best grootverbruikers ,zijn,maar niet bij doorsnee gebruik, je kan in deze nu eenmaal niet met 100ah aan “ieders “ wensen voldoen, dan moet je een zwaardere of extra bij plaatsen.....en vantevoren alle eventuele risico uitsluiten,kan nu eenmaal niet,omdat er geen vergelijk is ,dat ervaar ik ,door er een te gebruiken,en dat is zoals ik het hier beschrijf,met een kant en klaar set , dus take it or leave. ....Hieronder nog een stukje over de temperatuur bij het laden.en de snelheid.bij laden, en waarom er niet persee een lader nodig is........................................................................................Enkele van de grote voordelen van Li-Fe zijn de lange levensduur en de milieuvriendelijkheid. De cellen kunnen liefst 2000 maal opgeladen worden, tegenover 500 maal voor een NiMH cel. Dat betekent een enorm lange levensduur, die ook nog gecombineerd wordt met een snel laadproces. In circa een half uur zijn de cellen alweer volledig opgeladen, natuurlijk afhankelijk van het ladertype. Ook opvallend is dat LiFe accu's, in tegenstelling tot de vorige generatie LiPo cellen, geen enkele last hebben van extreme temperaturen. “””Van bittere kou (-20°C) tot brandende hitte (+60°C): niets deert de LiFe cellen.”” De cellen zijn zo geschikt voor vrijwel alle denkbare toepassingen in de meest barre omstandigheden.
LiFePo4-accu's maken geen gebruik van giftige, zware metalen en zijn een stuk milieuvriendelijker dan NiCad en loodaccu's. Bovendien zijn ze licht van gewicht, ook weer een groot voordeel ten opzichte van loodaccu's.
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Zo te zien komt je citaat van deze website. Dat betreft kleine accuutjes / cellen voor powertools, laptops e.d.
Of dat allemaal 1-op-1 ook geldt voor onze 100 Ah-en-meer LFP accu’s - en hoe betrouwbaar die info is - is nog maar de vraag, ik neem in ieder geval de stelling over het temperatuurbereik met een kilootje zout...
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

In ieder geval is dat verhaal niet gedateerd en dat alleen is al een reden voor wantrouwen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door hathi »

En zo heeft ieder zijn eigen waarheid,...krijg ik de ervaring,...Ook de reeds ervaren voordelen,..en intussen vraag ik me af,of mensen die een elektrische of hybride auto kopen ,zich vtv,ook zo druk maken of die accu wel,en over 5 jaar ook nog werkt,..lijkt me niet,ook die ervaren,en worden wijzer ,de tijd zal het leren?
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Lijkt me wel... volgende week staat hier een volledig elektrische auto op de oprit, 60 kWh, actieradius 520 km, en garantie op de accu 8 jr of 160.000 km ... :wink:
Plaats reactie