Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

In de ombouw naar LPF die ik voorzie ben ik er nog niet (helemaal) uit bij de keuze om 200A te voorzien van "laadvermogen"
1 : de extra zonnepanelen ?
2 : welke dc/dc booster ?
3 : LPF accu ?
Dus...wie graag even technisch wil mee denken alvast dank en :thumbup:
Experimenteren" met dergelijk ombouw is geen optie voor mij...

Momenteel ligt er 1 NDS paneel 140Wp 8,39A/36c door dealer aangesloten op Victron MPPT75/10
Huidige accubank is 2 x 105Ah loodzuur onderhoudsvrije accu :(
Hebben ook een Efoy 140

Plan ombouw :
Zonnepanelen
> Bestaand paneel behouden afkoppelen van EBL 271
> Dit "geschakeld" koppelen met startaccu (wanneer niet aan de walstroom)
> Uitbreiding met 4 x 110Wp
Dus graag jullie advies voor:
A) 4 panelen van deze leverancier : https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/zo ... 1-10000037
Max. stroom (Imax): 5,76 A / Max. spanning: 19,10 V
Of
B) Gisteren gevonden 4 panelen van deze leverancier: https://www.ective.de/msp-110l-black-mo ... modul-110w
Nennstrom Impp (A) 6,58 A / Nennspannung Umpp (V) 16,70 V
Alle panelen parallel aangesloten op (nieuwe) én "aparte" Victron MPPT Smart 100/50
Een MPPT100/30 lijkt me iets te "scherp" met de totale laadstroom bij A én B

Bekabeling : alles in 6mm2 tot aan de (nieuwe dakdoorvoer) en dan verder met 10mm2 tot aan de regelaar

Keuze LPF:
1) Victron Smart 200A LPF met externe mini BMS (maar blijkbaar mogen we deze LPF enkel maar "rechtop monteren :roll:
https://www.bootman.nl/victron-lifepo4- ... gIb5fD_BwE
Mijn voorkeur gaat uit naar deze accu... :thumbup:

2) Victron Super-Pack 200A LPF met interne BMS
https://www.bluepowershop.nl/accu/accu- ... ah-m8.html
Kan inzake vervanging om 2 "Untersitz" 90Ah accu niet in de plaats gezet worden door zijn lengte

3) Liontron 200A : https://greenakku.de/Batterien/Lithium- ... :2680.html
Heeft ingebouwde BMS en cilindervormige cellen en monitoring gebeurd via app (dus geen gaten boren voor een display)
Perfect in te passen daar waar in sommige camper de woonbatterijen onder de passagier of bestuurderszetel staan bij Fiat

Heb een poos geleden nog de overweging gemaakt om de bestaande 210Ah LZ te vervangen naar 150LPF
Maar...dat werd me afgeraden door een Victron dealer
Want hebben 1 grote verbruiker (Dolce Gusto 1600watt) die we graag zonder walstroom (via 2000w zuivere sinus inverter) "wensen" te gebruiken
Om s'morgens én s'avonds telkens 2 tassen koffie te kunnen zetten
1 tas koffie zetten met de DG duurt minder dan 1 minuut....
En...ook om onze fietsaccu's (Panasonic) waarvan het verbruik van de laders resp. 140 en 195w bedraagt
Al hebben we tot nu toe de accu's één voor één geladen én telkens overdag bij zon of...tijdens het rijden
Ansich geen "must" om onze fietsaccu's via de (bestaande Victron Phoenix 350/700) te laden
Maar het zal ons ook wat meer/langer LPF-power geven dan we tot nu toe hebben met de "lood-zware" 210Ah


En dan komt voor mij het moeilijkste omdat ik daar technisch amper kaas van gegeten heb een....dc/dc booster
Heb tot nu toe al wél voldoende informatie hierover gelezen dat wanneer we LPF laden tijdens het rijden we beter zijn met het plaatsen van een "lader" die niet alleen geschikt is voor LPF maar ook piekspanningen tegen houd om de levensduur van de (dure) LPF niet te verkorten
Dus wil ik een keuze kunnen maken tussen

1) de Schaudt dc/dc booster WA 121545 die instelbaar is tussen de 45 en 70A
https://www.schaudt.gmbh/de/produkte/ha ... ooster.php
Of constant 45A of...meer echt wel goed is voor LPF dat, weet ik niet maar soms lezen we toch van 30A of 35A meestal volstaat

2) Victron Smart 12/12/30a : https://www.bluepowershop.nl/accu/dc-dc ... iding.html
Ik las dat je deze dc/dc omvormer ook kan uitbreiden (parrallel gekoppeld) met méérdere om de laadstroom te verhogen
Dus "begrijp" ik er uit wanneer je een 2é Orion parallel én "geschakeld" op de 1é je naargelang de resterende spanning in de LPF "manueel" de laadstroom van 30A naar 60A kan verhogen
Doch 3 uur rijden aan 30A = ook 90A en de zonnepanelen die geven ook "iets" tijdens het rijden
En..ik zal ik de LPF nooit "helemaal" leeg trekken want heb ook nog de kleine laadstroom van de Efoy 140 blijft de laatste backup

EBL in de Pilote is een Schaudt 271
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Heb je al al eens een energiebalans opgesteld voor jouw situatie? Dus, per verbruiker, zoveel Watt, gebruiksduur per etmaal, en dit ook voor verschillende scenario’s: aan de paal, vrij staan, ‘s zomers (veel zon), ‘s winters (weinig zon, kachel aan).
Zo kun je redelijk inschatten wat je werkelijk nodig hebt, en daar de accu capaciteit en panneelgrootte op afstemmen.

Bijvoorbeeld, voor die 4 kopjes koffie ben je misschien niet meer dan 10 Ah kwijt, wat met goed gedimensioneerde panneelgrootte (en zonnig weer) best snel te compenseren is. Een een LFP accu kan zeer kortstondige hoge ontlaadstromen veel beter verdragen dan een conventionele accu, en is zonder negatieve gevolgen dieper te ontladen. Kun je allemaal rekening mee houden in je energiebalans voor een optimale installatie.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Het lijkt mij dat de verhouding tussen (beoogde) accucapaciteit en opbrengst van de (beoogde) zonnepanelen niet klopt.
440 Wp zonnepanelen brengen per etmaal gemiddeld 4 x 440 = 1.760 Wh op. Een 200 Ah LFP accu heeft een bruikbare capaciteit van 90% ofwel 180 Ah. Bij 12,8 volt is dat 2.300 Wh. Alleen met de zonnepanelen krijg je een "lege" accu dus niet altijd binnen een etmaal volledig opgeladen. Dat beperkt je mogelijkheden om enige tijd vrij te staan, zeker bij wat minder weer.
Bij in totaal 440 Wp zonnepanelen past eerder een LFP accu van 150 Ah. 90% van 150 x 12,8 = 1.728 Wh.

Aan de gebruikskant heb ik ook wat vraagtekens.
Het zetten van een kopje koffie mag misschien binnen een minuut gebeuren, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het opwarmen van het water binnen een minuut gebeurd is.
Hoe lang duurt het opladen van de fietsaccu's? Of anders gezegd wat is de capaciteit van de fietsaccu's in Wh?
Je kunt het verbruik van die 230 volt apparatuur thuis gemakkelijk meten met zo'n wattmeter in het stopcontact, zoals deze: https://www.baco-army-goods.nl/diversen ... bruik.html

Heb je bedacht hoe je een en ander elektrisch en fysiek in de bestaande systemen inpast? Ik zie dat je het bestaande paneel wilt afkoppelen en daarmee op een of andere manier de startaccu wilt opladen. Is dat nodig? Bij stilstand wordt de startaccu niet gebruikt en dus niet of nauwelijks ontladen. Wat is trouwens "geschakeld" koppelen? Een Cyrix werkt twee kanten uit en daarmee kun je dus de startaccu ook vanuit de zonnepanelen/huishoudaccu(s) bijhouden, als dat al nodig mocht zijn.
Denk eraan dat LFP accu's met hoge stromen geladen worden en dat je dus zware kabels en zekeringen tussen de startaccu/dynamo en de huishoudaccu moet voorzien.
Naar mijn ervaring moet je heel goed nadenken over de plaatsing van de componenten van het systeem. De afmetingen van de huishoudaccu vormden bij mij een bottleneck, omdat er behalve de accu ook nog andere apparatuur onder de rechtervoorstoel zit. Ook de plaatsing van de zonnepanelen op het dak is een aandachtspunt. Dakluiken kunnen behoorlijk in de weg zitten. Houd je de maximale dakbelasting in de gaten? Vier panelen met bekabeling komen op circa 40 kg.

Ik zou bij een gelijk vermogen zonnepanelen met de hoogste spanning en dus de laagste stroom nemen. Dat geeft het minste leidingverlies. Zie bij voorbeeld: http://www.polz.info/leitungsrechner/

Heeft je camper een "slimme" dynamoregeling? Zo nee, dan heb je mogelijk geen dc/dc booster nodig. Zo ja, is er dan af-fabriek niet al een dc/dc booster ingebouwd?

Over je keuze voor de (merken c.q. leveranciers van de) diverse producten kan ik niets zeggen, omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Arie55 »

Bekijk de voors- en tegens van de PERC panelen. Tot dusver vond ik info over dat ze gevoeliger voor temperatuur en vochtigheid zijn.

Victron gebruikt Winston cellen in zijn accu's. Als je zelf iets samen wil stellen : https://www.ev-power.eu/index.php?cur=1&

Als de omvormer een Victron multiplus is, kan die door software update geschikt gemaakt worden voor de nieuwe accu's. Ik weet er nog te weinig over of dit wel echt nodig is. De update suggestie kwam ik een keer tegen. Kan heel goed zijn dat dit niet nodig is.

Verwacht niet te veel van de vulgraad d.m.v. het alternator pad. Daarvoor duurt de rit vaak te kort om iets zinvols te betekenen. Richt je pijlen op zonnepanelen.

Helemaal leeg trekken van de nieuwe accu zal niet gebeuren omdat zowat alle Victron spullen iets bij 10.5 of hoger uitschakelt. Als je dan bekijkt bij deze spanning de cellen nog niet volledig uitgeput zijn (10.5/4 cellen= 2.6V) ligt dat boven de max. ontlaad spanning (2.5V). Echter is het helemaal leeg trekken bij deze cellen niet aan te raden.
Ook dat kan ingesteld worden bij welke spanning een Victron apparaat uitschakelt. Je zal meer alert moeten zijn als de accu geladen wordt; word die niet te warm, is de omgevingstemperatuur niet te laag of te hoog, dat soort dingen. Een goede BMS zal tijdig of helemaal niet starten als er buiten de parameters iets gedaan moet worden (ontladen en laden).

De genoemde ebl zal 'degraderen' tot zekering kast en waterhoeveelheden meter.

De bovengenoemde energie balans en verhouding accu capaciteit - zonnepanelen is een gegeven waar je zelf antwoord moet vinden. Een spreadsheet opstellen maakt dat wat inzichtelijker.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi Veetee

Bedankt voor je reactie
Ons reisprofiel is nu inzake energieverbruik nog "te" veel afhankelijk van walstroom
Vandaar ook we nog méér onafhankelijk willen blijven van walstroom
Gaan we dan nog méér verbruiken indien morgen 200LPF onder de zitbank staat?.....neen
Wél graag iets meer "speling" inzake energievoorziening zonder de al te veel de batterijspanning te moeten in het oog houden
Gelukkig vangt onze Efoy 140 het comfort dat we wensen met zijn max. 4,5A voor een klein stukje op
Maar méér dan dat hoef je van zo een toestel niet te verwachten
Vandaar het "plan" om te bouwen naar méér Wp op her camperdak en moderne batterijtechnologie
De huidige 210Ah LZ met de verbruikers die we dagelijks gebruiken in onze camper haalt héél wat uit de batterijen die we uiteindelijk maar voor 50% mogen ontladen :roll:
Met een BMV 712S zou ik meteen kunnen zien (zéker nu in deze periode) hoeveel stroom ik uit de accu's haal
Bij de keuze voor een Victron LPF heb ik deze monitor wél nodig
Kies ik bvb voor Super-B of een Liontron 200A dan is daar de monitoring al inbegrepen
Tijdens de zomermaanden of periodes met mooi weer valt het allemaal mee nog mee want, dan amper licht of verwarming nodig
En overdag is ook geen probleem want dan zijn we meestal fietsen of wandelen tenzij de verwarming op een laag pitje aan blijft
Dus, zonder BMV probeer ik hier te schetsen wat we allemaal zo aan verbruikers ghebben
Een hele kerstboom aan led-strips en led-spots onlangs gemeten met amperetang goed voor bijna 10A
Het meeste verbruik komt van de dimbare led-strips in de zithoek omdat daar de led-spots een "te" koud wit licht produceren
Dus ja..s'avonds gaat het licht aan waar het echt nodig is mét of zonder walstroom 5 a 6A ?
Verder
TV scherm Avtex 22" 40 watt : https://www.nauticgear.nl/navigatie-ele ... peler.html
Schotel Mecatronic 900 tijdens het zoeken 4A / stuurbox = 27 watt
TV/schotel gaat ook steeds aan rond 18h00 nooit overdag maar blijft aan tot 23h00 en soms tot middernacht
Kijken graag naar Discovery Channel en Nat. Geographic
Meestal ook altijd in gebruik om onze 2 Iphone's, iPad en Mac-book te laden is de Victron Phoenix 350/700w inverter nullast = 3,1w
Hier zetten we de inverter wél altijd uit wanneer er niets de laden valt wanneer geen walstroom
En dan "laden" we zoveel mogelijk wanneer het zonnepaneel ook iets oplevert
Hier moet ik misschien eens "overwegen" om deze dure apparaten zoals iPhone e.a. met de juiste laders via 12V te kunnen laden
Doch ben principieel om bovenop elke lader die we meekrijgen bij aankoop nog eens laders op 12V aan te kopen... :wink:
Verder...altijd in gebruik
Een Dometic CF 16 compressor koelbox die we in deze periode iets minder gebruiken dan wanneer het warm is
Verbruik tussen de 35 en 60watt (tot voor kort altijd via de inverter en sinds november op 12V = zuiniger)
Truma Combi 6E : hier maak ik vaker gebruik de ventilator snelheid op stand High in te stellen
Dit omdat het op stand Eco in onze grote camper te lang duurt
Eens de temp bereikt is daalt ook in High-modus automatisch de ventilator snelheid
Achteraan in de camper heb ik een extra Truma TBM ventilator geplaatst die altijd in werking is wanneer ook de verwarming aan staat
Truma TBM op lage snelheid 0,23 A / hoge snelheid 0,5 A en hier ook vaker de hoge dan de lage snelheid
Sporadisch laden via 12V :
Waeco 12v stofzuiger batterij 2,6Ah die na elke "poetsbeurt" opnieuw geladen word
Laden indien nodig op 230v via inverter wanneer geen walstroom
>Oral-B tandenborstel
> Philipshave scheerapparaat
> Eneloop AA batterijen voor Garmin Oregon
Dus zoals je kan lezen wel een hele boterham aan verbruikers
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen visie wat we met onze energievoorziening kunnen/willen doen
Doch we lezen toch zeer vaak dat woonbatterijen te diep worden ontladen omdat we er te weinig aandacht aan (willen) besteden
Van de 150 nachten in 2019 hebben we 115 x met walstroom gestaan en 35 x zonder
Onze plannen zijn Noorwegen & Zweden waar we méér plaatsen willen overnachten waar geen stroom is
En met de huidige batterijcapaciteit naar ons verbruik is dat (minder) mogelijk
De vrijheid met een camper mag voor ons een beetje meer zijn dan steeds afhankelijk te willen blijven van walstroom
En zo blijven we steeds allemaal een beetje verschillend in ons denken niet...:wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Frank1954 »

Hi Evert

Bedankt voor je bijdrage en ik heb ook even de tijd moeten nemen om te antwoorden op de vraag van veetee :wink:
Heb bij aanvang naar de ombouw als éérste voor 150A LPF geopteerd om de 210Ah LZ te kunnen vervangen
Door een Victron dealer werd min. 400 Wp vooropgesteld en 200A LPF om alle verbruik te kunnen opvangen
Méér dan 440Wp kan ik nog veranderen in 3 x 110Wp + 1 x 180Wp = 510Wp
Met de panelen van Tiger Offgrid zit ik dan met 510Wp aan 76,4V en een max. laadstroom van 26,71A
Wanneer we ons elke 2 a 3 dagen dan verplaatsen hebben kunnen we ook rekenen op de dc/dc booster 30A
Door heel wat fabrikanten word vaak vermeld dat hun LPF als een "drop-in" accu gewoon een LZ kan vervangen zonder enige aanpassing
Of we lezen de EBL lader op stand Gel zetten en klaar :roll:
De reden waarom ik zou kiezen voor een dc/dc booster is één dat het laden van de LPF met de juiste laadkarakteristiek gebeurd en, ook het laadproces stabiel word gehouden door de LPF lader
Onze camper heeft geen "geregelde" Euro6 lader maar toch wil ik vermijden dat een (dure) LPF zonder geschikte LPF lader de levensduur zou verkorten of door piekspanningen beschadigt zou worden
Super-B vermeld in één YT video een dc/dc booster te plaatsen bij Euro6 mét geregelde alternator maar verder melden ze niet of het gebruik van een geschikte lader voor LPF een absolute must is
Ook bij alle merken LPF word er enkel vermeld gebruik enkel een dc/dc booster wanneer je camper wél een "geregelde" alternator heeft
Wie moet je op de duur nog geloven...tot nu toe nog altijd de Victron dealer...
En er staat ook geen dc/dc booster standaard gemonteerd in onze camper jammer maar....helaas :roll:
Ook de boordlader Schaudt LAS1218 in de EBL is niet geschikt voor LPF
Deze mag uitgeschakeld worden (stekker of zekering er uit) mij gemeld door Schaudt zelf via mail
Er komt dan een 230v Victron IP22/30 in de plaats voor gebruik met walstroom
Schaudt gaf echter ook mee wanneer "stekker" of zekering van de LAS1218 er uit gehaald word zal de startaccu bij walstroom altijd de onderhoudslading behouden
Nu inzake het gebruik van de Dolce Gusto...het opwarmen van een kleine hoeveelheid water + de tijd dat het "pompje" loopt om de tas te vullen is +/- 1 minuut (zal het morgen eens controleren :wink: )
Inzake het opladen van de fietsaccu's...hier wil ik onderstrepen dat we tot nu toe enkel én alleen de fietsaccu's altijd één voor één hebben opgeladen
En...enkel als de zon op het camperdak stond
1 lader met een verbruik van 140w (voor de 26V accu) ging nog net met de 210Ah + de zon zodat de batterijspanning redelijk stabiel bleef bij 12,5 a 12,6v
De 2é lader met een verbruik van 195W (36V accu)dat was altijd een probleem met de 210Ah ook al stonden we in de volle zon
Ik heb altijd vermeden dat de batterijen onder de 12V zouden komen
Vandaar we meestal de fietsaccu's (ook één voor éen) steeds gingen laden tijdens onze langere verplaatsingen met de camper
En...niet te vergeten fietsaccu's laden duurt altijd enkele "uren" en daar staan ook velen nog te weinig bij stil
We draaien onze LZ/Gel of AGM hiermee de nek om zonder dat we er verder naar omkijken
Het bestaande 140Wp NDS paneel : er werd me voorgesteld dit paneel te verwijderen en een nieuw in de plaats te leggen :roll:
Dit paneel werkt nog goed en wanneer lang niet aan de stroom zou ik hiermee de startaccu op "peil" willen houden
Met de ombouw ga ik ook het sluipverbruik (nog) eens controleren op de startaccu
De startaccu tijdens de winterstalling volledig afkoppelen vind ik geen optie want telkens alles opnieuw instellen op de Fiat liever..Niet
Ben dus nog even bezig met de mensen van Victron en iemand die me hierbij met kennis en kunde wil helpen
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door veetee »

Frank, met energiebalans bedoel ik echt cijfermatige een tabel opstellen, zo precies mogelijk ingeschat (of gemeten) hoeveel elk apparaat gebruikt en hoe lang elk apparaat wordt gebruikt. Hier kun je veel info vinden een een spreadsheet downloaden om dat in te vullen. Echt heel nuttig: https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Eerlijk gezegd heb ik de energiebalans nooit ingevuld, omdat ik niet goed wist wat ik daarmee aan moest. De ene dag rijden we 500 km en de andere dag maar 30. Wij hebben ook niet zo'n waslijst aan verbruikers. Onze koelkast draait op gas als we vrij staan. Er gaan dagen voorbij zonder dat de tv aan staat. We warmen geen water op met accustroom.
Ik houd het niet precies bij, maar ik schat dat we 80% tot 90% van de nachten vrij staan.
Ons reispatroon varieert ook sterk. We hebben dit jaar sinds de installatie van de LFP accu 2 reizen van elk 8 weken gemaakt. Tijdens de 1e reis hebben we 4.000 km met de camper gereden en veel gefietst. Op de laatste reis hebben we 6.500 km gereden en nauwelijks gefietst.
De enige overeenkomst tussen de reizen was dat we geen walstroom hebben gebruikt om de accu's op te laden. Daarvoor waren het rijden en de zonnepanelen meer dan voldoende, zowel voor het opladen van de fietsaccu's in het voorjaar als bij de lange avonden met verlichting en verwarming in het najaar.
's Winters koppel ik de accu's altijd af. Het instellen van de tijd en de datum is het werk niet.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door myway »

Zo, er wordt even wat wensen op papier gezet en kies maar wat het beste is.
Er wordt heel summier verteld wat het verbruik is.
Onder andere we willen koffie zetten, fiets accu’s laden.
Maaaaaaar, fiets je elke dag die accu’s leeg??
Rij je veel of sta je vaak een week stil op een camping/camperplaats met stroom, of juist niet aan de stroom.
Kijk je tv via een satellietontvanger, 2 uur per dag, of 6 uur??
Ga je alleen in de zomer of het hele jaar door??
Hoe wordt er gekoeld, absorptie of compressorkast??
Ik denk in een bestaande camper een absorptiekast, maar??

Zoals al eerder aangegeven maak een energiebalans of nog beter koop een goeie batterymonitor en gebruik die eens een tijdje in de huidige situatie, heb een een prachtig overzicht en tevens een goed apparaat om ook in de nieuwe situatie de accu te monitoren.

Ps. Hoe wordt er nu geladen tijdens het rijden?
Heb je een gewone dynamo of een intelligente?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Metor »

@Frank1954
Begrijp dat je het niet om gewichtsbesparing gaat. Dat is vaak het eerste argument om LFP te gebruiken. Het gaat ook niet om inbouwruimte of moet het toch onder de zetel? Verder begrijp ik dat een lage prijs ook niet echt prioriteit is. Kwaliteit en gebruiksgemak staan dus voorop.
De keuze van 200Ah en 440Wp lijkt in jouw geval een redelijke afweging voor je geschetste energieverbruik. Je geschetste verbruik is gericht op comfort dus is niet gering. En de fietsaccu's laden hakken er wel in, maar je hebt hier zo'n 2 kWh reserve in je gekozen accu. Het aanvullen met de 440Wp kan wel een probleem worden buiten de maanden mei tm september. Als je meer Wp op het dak kwijt kunt dan doen!
De keuze tussen Victron/Super-B en Greenaccu? Je weet zelf wel waar de beste kwaliteit te verwachten is. Als e.e.a. onder de zetel moet worden de mogelijkheden meer beperkt.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Arie55 »

't Busje schreef:
di 22 okt 2019, 11:36
.....
Het werkt dus als gedacht, misschien niet helemaal, als er weinig zon is.”
....
Dat valt reuze mee. Zelfs bij een bewolkte dag, zal je nog een laadstroom zien (1 a 2 Ampere). Niet veel, maar het is er. Of dat ook met die mist is, zou ik niet durven zeggen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Zelfs bij die mist eind september in het uiterste noorden van Schotland gaven de zonnepanelen iets van 0,5 ampère. Maar als je 50 Ah moet bijladen, schiet 0,5 A niet op.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door Will »

Is het nou een hobby of interesse om zo met stroom bezig te zijn of heb je het ook echt nodig.
Ik vind het wel een investering voor een paar fietsaccu's, ik rijd al jaren rond met een zonnepaneel en een accu nooit iets gemist.
Gewoon nieuwsgierig hoor. :)

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepanelen en een LFP accu: waarom, wat en hoe



Bericht door 't Busje »

Een camper heb je natuurlijk ook niet echt nodig.
Onze zonnepanelen en LFP accu zijn in zekere zin luxe. Wij fietsen graag en langs de Duitse en Oostenrijkse fietsroutes kun je wel overal met de camper staan, maar is er lang niet overal stroom. Om zonder walstroom toch de fietsaccu's op te kunnen laden hebben we geïnvesteerd in zonnepanelen en een LFP accu. De ins en outs heb ik in de eerste post van dit topic beschreven. Wij hebben jarenlang rondgereden zonder zonnepanelen en in onze vorige camper zelfs zonder huishoudaccu, maar zijn nu tot de conclusie gekomen dat zonnepanelen het camperleven een stuk gemakkelijker maken.
Ik had circa € 1.000 minder hoeven investeren, als ik 200 Ah AGM of gel accu(s) had genomen in plaats van een 100 Ah LFP accu, maar de besparing op gewicht en ruimte gaf de doorslag om voor LFP te kiezen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie