Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
John van Dreumel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 15:41

Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door John van Dreumel »

Hallo camperaars,

Geregeld voer ik op verzoek van familie vrienden en kennissen klusjes uit op allerlei gebieden. Ik heb een technische achtergrond en daardoor weten velen van hen mij te vinden voor hand en spandiensten. Tot zover een korte introductie bij mijn eerste bericht.
Zo ben ik onlangs aan het stoeien geweest met een Alden automatische schotel. Deze combo positioner + ontvanger vindt Astra 1 (19.2 oost) probleemloos. Ondanks dat ik diverse zaken gedaan heb, ik weet ook hier wel iets van, is het mij nog steeds niet gelukt om een oplossing vinden.

- Eerst heb ik de box naar fabrieksinstellingen teruggeplaatst.
- Vervolgens de laatste updates (2017) uitgevoerd van de site van https://www.alden-deutschland.com/astra-23/
- De bij mij bekende zoekfrequentie van Astra 3 aangepast. Resultaat nihil.

Los van één klein lichtpuntje waarbij de schotel uiteindelijk stopte met de melding dat dit niet Astra 3 betrof, bleek alles nutteloos. Ook lijkt het geheugen vol te zitten getuige het feit dat bij het opnieuw scannen van Astra 1 op enig moment de tekst ‘geheugen is vol, verwijder meerdere zenders’ verschijnt. Ik meende stellig dat de zenders ook gewist zouden worden bij fabrieksinstellingen. Iemand suggesties v.w.b. de mogelijk weer gewijzigde zoekfrequenties? Of iedere andere tip. Alles is welkom. Het is zonde om dit ding weg te doen.

Kort gezegd ik zoek de laatste werkende zoektransponders van Astra 2-3 en Hotbird en eventueel ook nog van Eutelsat 9 oost t.b.v. Joyne?

Edit: Kan ik, nadat de zoekfunctie automatisch geëindigd is, de schotel eventueel handmatig een fractie verplaatsen en die positie opslaan als Astra 3? Het kwam mij namelijk voor dat, bij één bepaalde net ingevoerde wijziging Astra 3 transponder, de positie wel erg dichtbij Astra 3 stond.
John van Dreumel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 15:41

Re: Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door John van Dreumel »

Vanmorgen weer even aan het stoeien geweest met de Alden maar helaas zonder enig extra resultaat. Op Astra 1 heb ik goede signaal- en kwaliteitswaardes en deze wordt (meestal) ook gewoon betrekkelijk snel gevonden. Gisteravond heb ik wat onderzoek gedaan v.w.b. de in mijn optiek juiste zoektransponders, en vanmorgen deze gegevens van de zoektransponders van oa. Astra 3, Astra 2, Hotbird en Eutelsat 9 gewijzigd naar onderstaande waardes. Ik heb gezocht naar unieke transponders die alléén op de betreffende satelliet voor komen. Daarmee had dit m.i. toch gewoon moeten (kunnen) werken. Zo niet, dan zou ik graag van de experts horen waarom dat dan niet zou werken. :wink: :-B Het schoteltje (58 cm?) is niet heel groot maar m.i. groot genoeg om Astra 3 te kunnen ontvangen.

Astra 2 / Eurobird.

frequency="10803" symbol_rate="22000" fec="5/6" modulation_mode="QPSK" polarization="H"
Astra 3
frequency="11875" symbol_rate="29900" fec="3/4" modulation_mode="8PSK" polarization="H"
Astra 1
frequency="10729" symbol_rate="22000" fec="2/3" modulation_mode="8PSK" polarization="V"
of
frequency="11739" symbol_rate="27500" fec="3/4" modulation_mode="QPSK" polarization="V"
Hotbird
frequency="10719" symbol_rate="27500" fec="3/4" modulation_mode="8PSK" polarization="V"
Eutelsat 9E
frequency="11843" symbol_rate="27500" fec="3/5" modulation_mode="8PSK" polarization="V"

Doe ik iets fout of is er daadwerkelijk iets defect? Vanalles al geprobeerd maar het resultaat blijft identiek. Astra 1 wordt (meestal) probleemloos gevonden en dat was het.
Alle informatie is welkom. Al is het maar om de materie beter te begrijpen. :wink:
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door komtwelgoed »

Voor een schotel van slechts 58cm zou ik toch maar transponders nemen die sterk door komen.

- Voor de Astra 28,2 zou ik geen transponder nemen die op de UK-spotbeam uitzendt. Zodra je iets buiten Nederland komt heb je geen signaal meer. Gebruik liever een transponder die op de Europabeam uitzendt, bijv.: 11264H, DVB-S, QPSK, 27.500 2/3 met o.a. Kiss-TV

- Voor de Astra 23,5 zou ik transponder 12168V, DVB-S, QPSK, 27.500, 3/4 nemen met o.a. de zender Ócko. Die is vele malen sterker dan 11875H.

- Voor de Astra 19,2 zou ik transponder 11836H nemen met DVB-S, QPSK, 27500, 2/3 met o.a. de zender Das Erste.

- Voor de Hotbird 13 zou ik 10992V, DVB-S, QPSK, 27.500, 2/3 nemen met de Rai-zenders.

- Voor de Eutelsat 9e zou ik 11996V, DVB-S, QPSK, 27.500, 3/4 nemen met o.a. CCTV 4 Europa.
John van Dreumel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 15:41

Re: Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door John van Dreumel »

Thanks, ik ga er in de loop van deze week weer een poging aan wagen. Op dit moment druk geweest en nog met andere prioriteiten.
John van Dreumel
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 15:41

Re: Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door John van Dreumel »

Helaas helaas, geen enkele aanpassing leverde resultaat op.
Ik heb de moed opgegeven en het geheel gaat voorlopig naar de stalling in afwachting van een schip met geld om eventueel een nieuwere set met een grotere schotel aan te schaffen. :(
Grutto13
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 dec 2020, 12:40

Re: Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door Grutto13 »

Geen problemen ondervonden. Stap voor stap conform de handleiding. Updates 1 voor 1 vanaf USB. Eutelsat gaf aanvankelijk 'n probleem. De LNB recht gezet en vervolgens werd ook Eutelsat snel gevonden.
Franzel
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 17:47
Locatie: Wijchen

Re: Zoektransponders Alden I-Libertas HD CI+



Bericht door Franzel »

@grutto13.

Zou jij eens iets meer in detail willen aangeven wat jij precies met welke handleiding hebt gedaan.
Ik ben ook met een Alden bezig geweest. De ene werkt super, de tweede helaas nog niet 100%.
Als ik alles wist dan hoefde ik niets te vragen.
Plaats reactie