Elektrisch autark maken van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

ook gewone panelen kunnen vertikaal, maar de opbrengst is dan dus +_ 50% van wat er onder de juiste hoek mogelijk is, nu zijn de flexibele z.g amorphe panelen wel iets gunstiger kwa opbrengst onder afwijkende hoeken, maar dat is maar een paar %, dus verwacht er niet teveel van .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 205
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Becosemsaida »

Als je het meeste op 12v houd (niet hier de bedoeling zoals ik begrijp) kan je met zonnepanelen een hoop doen. Zodra als je het allemaal 220V gaat doen beginnen de problemen. Het is niet alleen maar accu's en MPPT's maar ook bedrading, zon en gebruiksfactoren.

Leuk om een xxxAh accu met een 5000W zuivere sinus 24/7 te laten draaien maar je MOET WEL ZON HEBBEN om alles op te laden. Kijk nu in de zomer is het leuk, goede zonnebestraling op je panelen en de accu(s) zit(ten) zo vol en in de wintermaanden??

Toch vind ik het een leuk project hoor, zal het toch even gaan volgen en zien hoe dit word.... Krijg je misschien nog een idee van over.

Hoop dat de TS dit niet laat vervallen en misschien een foto log maakt (hier natuurlijk) om volgende die dit soort ideen te helpen.

Beco

P.S: tijd voor moonpanels????
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Mickel Moen »

B12M_Ferry schreef:
di 13 aug 2019, 20:56
Flexibele panelen hebben toch een veel lagere opbrengst per m2 in vergelijking met standaard Monocrystal, of Polycrystal zonnenpanelen?
Tenminste dat lees je overal...
Broodje aap.

Om dit goed te vergelijken, moet je de afmetingen van panelen met dezelfde Wp vergelijken in afmetingen. Kijk bij NDS bijvoorbeeld maar eens naar de 110Wp panelen.

https://www.ndsbenelux.eu/

Ik weet, het is maar de vergelijking van een toevallige fabrikant. Voor een camper is het allemaal ook wat minder interessant. Bij een huis kunnen de afmetingen net het verschil maken. Daar is de opbrengst ook meer van economische waarde. Bij een camper speelt dit minder een rol. Op het moment dat de accu vol is, wordt er niet meer geladen. Hoeveel m2 je in panelen ook hebt en hoe veel de zon daarna ook nog schijnt. Hoogstens doet het nog wat met het verbruik vanaf dat moment en de panelen nog actief zijn. Maar ga er gerust vanuit, dat de opbrengst van panelen met dezelfde Wp nagenoeg gelijk is.

Wat wel van invloed kan zijn, is de koeling. Dit is echter zo omstandigheid specifiek, dat daar eigenlijk niets zinnigs over te zeggen is bij gebruik op een camper. Het eerste onderzoek daarover moet ik nog lezen.

Wat bij een camper meer van belang is, is hoe de afmetingen van panelen zich verhouden met plaatsing op het dak.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
di 13 aug 2019, 20:46
panelen vertikaal maar op het zuiden hebben nog een rendement van +-62 % van het oorspronkelijke, op het westen of oosten en vertikaal nog slechts 53 %

jos
Hier een Duitser die het op gedaan heeft.
Solarpanelen verticaal op de zijflanken heeft enkel zin als je het dak al hebt vol gelegd en er nog bijkomende behoefte is.
Volgens mij kan je toch maar beter beginnen met het tekenen van een goed dakplan. Waarbij alles vol ligt en er geen schaduw is.
Ook vandaag zie je hoe verkwistend verkeerd solarpanelen gemonteerd worden.
Even later gaat men oplossingen zoeken maar is men te lui om de verkeerd geplaatste panelen er weer af te halen.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Waar gaat het hier over. Over een dromer die autonoom in een oude camper van 3100 kg wil gaan wonen en dan ook nog alles elektrisch wil. Dergelijke topics komen zo af en toe voorbij, geplaatst door een TS met grootse plannen. Na wat discussie over en weer hoor je er nooit meer iets over want het kan niet. Nu niet en voorlopig ook niet. Deal with it richt je op dingen die wél kunnen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51047
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Kroppie »

voor sommige mensen telt elk wattje, en dus als een dak vol is , dan de zijkanten, laat toch gaan moeten ze geheel zelf weten en ervaren hoeveel het opbrengt, alleen aan de onderkant heb ik ze nog niet gezien, maar ik ben ook te lui om daarvoor te bukken. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door kampo »

:-B :-B :-B
Groeten Kampo
timmermc
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 08 mei 2019, 11:54
Locatie: Oostende

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door timmermc »

:thumbup: :-B :-B
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Beste,

Als dat de omstandigheden zijn, blijf ik bij mijn eerder gegeven advies. Vergeet volledige elektrische autonomie in deze. Een elektrisch kacheltje en een inductieplaatje heb je voor een paar tientjes. Om dit aan de praat te houden in alle autonome omstandigheden is een utopie.

Dat van die bus van 1992 had ik niet gezien. Dan is het helemaal geen reeel verhaal. Dan wordt de investering vele malen hoger dan de dagwaarde van de bus.

Ik zou me dus eerst eens gaan bezinnen. Te beginnen met het kopen van een recentere bus. Als je toch wilt investeren doe dat dan daarin i.p.v een gigantische elektrische installatie. Ik schat dat je voor die investering ook een bijna nieuwe bus hebt. Tot 5 jaar is een mooie leeftijd. Bezin je verder op mijn eerste advies. Diesel heb je toch al bij je en geeft daarom de meeste garantie op autonomie, het tanken daargelaten.
1. Ik wil het toch proberen om electrische autonomie te bewerkstelligen. Dat er gedegen onderzoek aan vooraf gaat ben ik al lang en breed achter haha.
2. Dagwaardes zijn niet voor belang van mij. Het is de bedoeling dat dit mijn huisje op wielen wordt dus verkoop zal het voorlopig nog echt niet zijn.
3. Ik was door omstandigheden niet in staat een recentere bus te kopen. Uiteraard heb ik dit wel geprobeerd maar helaas.
Op een auto of camper kan ook beslag gelegd worden, bijvoorbeeld bij schulden.
Dat is waar. In feite kun je stellen dat er op 'alles' beslag gelegd kan worden in Nederland. Het punt is, voor mij ging beslag leggen op huisvesting echt te ver. En liever dat ik dan iets mobiels heb want als de situatie 'escaleert' kun je gewoon weggaan en hoef je niet gebukt te gaan onder stationaire objecten zoals een (huur)huis.

Verklaar me voor gek, alternatief, hippie, weet ik al wat niet meer. Ik heb een andere visie op het leven en de maatschappij gekregen sinds ik dakloos ben geraakt.
een camper uit 1992, is het max gewicht 3500?, of zoals bij sommige van die bouwjaren max 3100kg, en niet alleen accu,s wegen, spullen ook.
Ik mag idd maar 3100 kg meenemen. Massa rijklaar is 2580 kg. Dat is iets meer dan 500kg in totaal. Krap maar te doen. Ik zal er rekening mee houden.
dan ga je met enkel je leef en woonspullen (potten pannen, kleding, watervoorraad, voedsel, e.d), perslot heb je voor dagelijks wonen wat meer nodig dan op vakantie, al aardig naar het max gewicht, zit er nog geen accu en apparaat in.
Watervoorraad zit al bij de massa rijlaar in ;). Dus idd letterlijk alles in het interieur is wat bij de 500kg zit.
Kun je mij daar wat meer over vertellen? Ik ben geinteresseerd.

Het klinkt gek, maar mijn nieuwe verwarmingsketel is een airco met een verwarmings efficiency van 590% (gemiddeld!) voor verwarmen en gemiddeld 950% voor koelen. En ja hij/zij is wat groot en zwaar voor een kleine camper (80 kg). Het is volgende apparaat:
https://koelklimaattechniek.nl/Daikin/F ... 202015.pdf

Hij is ook bijna 1.5 keer zo duur als een gemiddelde airco, maar hoe gek het ook klinkt, ik denk er mijn huis op de goedkoopste manier mee Nul-Op-de-Meter te krijgen !!

De meeste camper airco's, die ook kunnen verwrmen halen niet meerdan een effiency van 200 tot 300% (gegevens zijn heel erg moeilijkte verkrijgen).

Overigens als we toch mogen dromen, ik hoorde laatst van iemand een heel bijzonder verhaal over hoe hij Nul-Opde-Meter had gerealiseerd:
hij had in een betere sportzaak kleding gekocht met geintergreerde elektrische verwarming en hield zich daar prima mee warm. Op mijn vraag wat hij deed als hij bezoek kreeg, was het antwoord "oh die krijgen dan een elktrisch dekentje" :wtf:
Dankjewel voor de link. Leuk ding! Ziet er idd als een airco uit. Ik moet toch concluderen dat dit ding wat te groot is voor de camper helaas. Die persoon op nul-opde-meter mag ik wel, heel leuk plan haha. Daar ga ik eens naar kijken. Anderzijds helpt een thermo broek met shirt ook.
Kwam zojuist deze link tegen.

https://www.campervanheating.co.uk/

Mooi vervolg op mijn advies.
Leuk idee echter blijf ik bij mijn doelstelling. Ik wil echt volledig gasloos gaan.
Dat TS zich alleen op AGM accus wil richten beperkt zijn mogelijkheden verder.
Met Lifepo4 accus zit hij aan een fractie van het gewicht en 90% ontlading is mogelijk.
Op het totale kosten plaatje is dat natuurlijk ook een aspect, maar feitleijk ononkombaar bij dit soort verbruiken.
Losse zonnepanelen die rondom de camper geplaatst worden kunnen de zaak verder verbeteren.
Ik was in de veronderstelling dat AGM die meeste onlading kon hebben maar zat fout. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geinteresseerd raak in de Lifepo4 accu's. Naast de diepte ontlading en langere levensduur ook domweg een fractie van het gewicht (4 van deze staan gelijk aan 1 lood-accu :wtf: ). Gezien gering extra gewicht bij een dingetje is niet geheel onbelangrijk.
Begin eerst met het maken van een energie balans. Reken in watt-uren (Wh) en niet! in ampère uren (Ah). Dat laatste zegt n.l. niets. Uit een energie balans volgt de grootte van je accu pakket. Dan heb je de vraag "Hoe wil ik stroom opslaan" beantwoord. Ook heb je daarmee de vraag beantwoord welk gewicht en prijs dit grosso modo zal zijn.

Met dit antwoord ga je de vraag beantwoorden "Hoe wil ik stroom opwekken" van het verbruik aan te vullen. Dat zal een antwoord opleveren wat de fysieke grootte, gewicht en prijs van de (deel) installatie is. Ook rolt hieruit hoe groot en zwaar zo'n beetje het voertuig zou moeten zijn. Met een iteratief proces pas je de energie balans aan en de daaruit volgende stroomopwekking.

Hoe je dan apparatuur inzet/gebruikt/gebruikte spanning doet er energie technisch niet toe. Dat je een lage spanning omvormt naar een hogere, zal er wat energieverliezen optreden. Die vallen binnen bepaalde marges. Hier kan je nog wat iteratie berekeningen maken om dat op te nemen. De fysieke uitvoering zal wel van belang worden. Hier zal je keuzes moeten maken wat je het beste aanspreekt.

Weet nu al op voorhand, dat je de aanschaf prijs erg zal tegenvallen.
1. Energie balans opmaken. Kortom van alles wat ik op mijn 'grid' wil aansluiten de Wh berekenen (al zullen sommigen zeggen dat het Ah moet zijn). Volgens mij heeft iemand die energie balans al opgemaakt een pagina of 2 terug.

2. Klopt, door je verbruik te weten, kun je ook uitrekenen hoeveel je nodig hebt. Het is een beetje een kosten (verbruik) en baten (hoeveel kan ik opwekken) verhouding.

3. Ik ben mij er van bewust dat de aanschaf prijs tegen gaat vallen. Maar ik ben er dan ook van plan om er lang mee rond te kachelen (zou me niets verbazen als het een jaar of 10 is minimaal).
Wonen in een camper.
Is niet alleen stroom, amperes...
maar ook gewicht.
Water. Schoon, grijs en zwart water, en de opslag ervan.
ergens iets van 20-50 liter per persoon per dag?
Je staat niet op een camping om gebruik te kunnen maken van externe douche + wc.
20 - 50 liter per dag? Mijn streven is om niet verder te gaan dan 2 tot 5 liter per dag.
voor het bepalen van het rendement van vertikale panelen,

https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/34058
Goede link! Dankjewel :).
Technisch zal er misschien met wat concessies wel het eea. mogelijk zijn.
Gewicht is wel de deal breaker. Die gooit een hoop roet in het eten.
Moeilijk.
Klopt, gewicht moet ik mee uitkijken. Maar hierin is veel mogelijk. om het zo behapbaar mogelijk te houden.
Flexibele panelen hebben toch een veel lagere opbrengst per m2 in vergelijking met standaard Monocrystal, of Polycrystal zonnenpanelen?
Tenminste dat lees je overal...
Dat was wel zo maar het verschil is enorm bijgetrokken dat het vandaag de dag niet meer op te merken is. Bovendien is het verschil qua gewicht aanzienlijk (zou ik mijn hele dak vol leggen met flexibele panelen of de dikkere broertjes dan is het verschil ruim 10 kilo per paneel, en ik kan er alleen al 6 op mijn dak kwijt).

Wat ik zo snel zag was flexibel zonnepanelen met een rendement van 17% en van vaste zonnepanelen op 18.5%. Goed het is 1.5% verschil maar in mijn situatie de 10 kg extra niet waard.
Als je het meeste op 12v houd (niet hier de bedoeling zoals ik begrijp) kan je met zonnepanelen een hoop doen. Zodra als je het allemaal 220V gaat doen beginnen de problemen. Het is niet alleen maar accu's en MPPT's maar ook bedrading, zon en gebruiksfactoren.

Leuk om een xxxAh accu met een 5000W zuivere sinus 24/7 te laten draaien maar je MOET WEL ZON HEBBEN om alles op te laden. Kijk nu in de zomer is het leuk, goede zonnebestraling op je panelen en de accu(s) zit(ten) zo vol en in de wintermaanden??

Toch vind ik het een leuk project hoor, zal het toch even gaan volgen en zien hoe dit word.... Krijg je misschien nog een idee van over.

Hoop dat de TS dit niet laat vervallen en misschien een foto log maakt (hier natuurlijk) om volgende die dit soort ideen te helpen.

Beco

P.S: tijd voor moonpanels????
1. Ik moet er terugkomen dat ik inderdaad zoveel mogelijk wat al op 12V is op 12V zou moeten houden. De 230V komt er dus bij (bovenop?) voor de apparatuur dat 230V wilt.
2. Een MPPT (of allicht 2?) is zeker de bedoeling
3. Bedrading kan niet het probleem zijn, ik heb voldoende ruimte om alle kabels (ongeacht dikte) weg te werken.
4. Wat betreft opwekken van stroom wil ik niet alleen voor zonnepanelen gaan maar ook voor zoiets als dit: https://www.banggood.com/12V24V-600W-Wi ... rehouse=CN. Wie weet ga ik nog wel knotsgek doen en zet ik er 2 van die dingen neer (op elke hoek aan de achterkant 1 haha). En waaien doet het altijd...

Ik vind het leuk om te horen dat je het een leuk project vindt, toch iemand die er een (beetje) in gelooft haha. Ik weet nog niet precies wat ik qua log zou maken (foto's, of allicht zelfs videos). Ik heb een camera bril die in Full HD kan filmen en dus vanuit een first-person. Dat is echt heel leuk om te kijken en zeer eenvoudig voor mij om te maken :).

Uiteraard als meerdere mensen het leuk vinden als ik een log bij zou gaan houden dan hoor ik dat graag. Het motiveert mij ook om te weten hoeveel anderen erom staan te springen (figuurlijk gesproken).
Hier een Duitser die het op gedaan heeft.
Solarpanelen verticaal op de zijflanken heeft enkel zin als je het dak al hebt vol gelegd en er nog bijkomende behoefte is.
Volgens mij kan je toch maar beter beginnen met het tekenen van een goed dakplan. Waarbij alles vol ligt en er geen schaduw is.
Ook vandaag zie je hoe verkwistend verkeerd solarpanelen gemonteerd worden.
Even later gaat men oplossingen zoeken maar is men te lui om de verkeerd geplaatste panelen er weer af te halen.
Een dakplan maken is een goed idee! Had ik nog niet aan gedacht. Uiteraard is het de bedoeling om het dak ten eerste en ten volste te benutten! Ik heb een Alkoof dus dat is wel wat extra m2 op het dak dan bij integraal model.
Waar gaat het hier over. Over een dromer die autonoom in een oude camper van 3100 kg wil gaan wonen en dan ook nog alles elektrisch wil. Dergelijke topics komen zo af en toe voorbij, geplaatst door een TS met grootse plannen. Na wat discussie over en weer hoor je er nooit meer iets over want het kan niet. Nu niet en voorlopig ook niet. Deal with it richt je op dingen die wél kunnen.
In dat geval met zo'n zure eerste reactie verzoek ik jou om je te gaan richten op topics waar je wel wat mee kan. Ik ga echt niet voor mijn lol in een oude camper van 3100 kg wonen, zoek maar eens uit wat de reden is. Verder ben ik inderdaad wat meer idealistisch ingesteld maar je schildert het af als een 'zwakte'. Wat mij verschilt met andere (vergelijkbare) topics is dat ik echt geen andere keus heb dan dit. Het is dit of daklozenopvang, en ik kan uit ervaring vertellen dat ik bij de daklozenopvang al ben geweest.

Bovendien als iedereen roept van 'kan niet, kan niet!' dan zal er vanzelf iemand zijn die het eens gaat proberen om dat 'welles-nietes' voor eens en altijd te doen oplossen. En deze keer ben ik dat :).
Jan en Simonne
Berichten: 18579
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Jan en Simonne »

Afbeelding
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door AadenAnke »

Een bijzonder idee. Als we 100 jaar geleden zeide we sturen iets naar de man werd je opgesloten en kwam je nooit meer vrij. Wel ik ben nu 62 en als klein kind zat ik naar de tv toekijken naar de eerste stap van de mens op de maan. Kort om kan niet bestaat niet?
Is het betaalbaar zijn er opstakels zal je dingen niet standaard kunnen kopen? Willie Wortels zullen nodig zijn om het te verwezenlijken. Velen zullen het idee hebben weinig uitvoeren en nog minder verwezenlijken!

Wat betreft de full electriciteitsnet bus van Ebusco, ik ben er ruim 2 weken geleden geweest. Heb er ook met een proef gereden. In het kader van zoveel als mogelijk energie terug winnen is gaspedaal (verkeerd woord :-B ) los een vertraging die ik als chauffeur heftig vind als passagier ronduit vervelend. De vertraging beperken is direct minder actieradius. Verwarmen en koelen? Dat vracht veel energie! Als de actieradius net niet past bij de behoefte wordt er als eerste optie gekozen voor beperken van dat vermogen. Heel veel klachten over de bus niet warm te krijgen in de winter of koel in de zomer. Elektrisch zal best nog een poos duren voor dat het uit ontwikkeld is. Maar ik denk en hoop de tijd mee te maken dat er een wagen met verbrandingsmotor niet meet nieuw geleverd kan worden. Bij de eerste stoomturbines riepen de boeren ook dat demelk productie van het vee zou stoppen. Wel ik heb net nog een glas melk bij het ontbijt op :-B

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Mickel Moen »

Beste,

Ik heb alle respect voor je streven. Als ook de aandrijving elektrisch zou zijn, zou ik het helemaal begrijpen.
Je hebt echter ook diesel. Jouw streven in elektrisch gaat naar mijn idee het oorspronkelijke doel van autonoom zijn voorbij.

Je maakt het jezelf zoveel makkelijker en bedrijfszekerder door de grootste energieslurpers verwarmen en koken op diesel te laten werken.

Veel succes verder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door de Jonckheer »

Precies zo is het. TS maakt het zich nodeloos moeilijk. Het lijkt mij dat als je in plaats van dakloos te zijn in een camper wil wonen (wat natuurlijk een goed idee is) je het allemaal zo bedrijfszeker wilt hebben en niet constant hoeven monitoren hoe het met de accu's zit. Dus dan is het slim om grootverbruikers op gas of diesel te hebben, dan heb je daar geen omkijken naar.
TS vind mijn reactie zuur. Ik vind hem eerder realistisch.
Noodzakelijk Online
Berichten: 29
Lid geworden op: za 20 jul 2019, 17:04

Re: Elektrisch autark maken van Fiat Ducato



Bericht door Noodzakelijk Online »

Jan en Simonne schreef:
za 17 aug 2019, 9:45
Afbeelding
Die quote vind ik leuk :)!
AadenAnke schreef:
za 17 aug 2019, 10:29
Een bijzonder idee. Als we 100 jaar geleden zeide we sturen iets naar de man werd je opgesloten en kwam je nooit meer vrij. Wel ik ben nu 62 en als klein kind zat ik naar de tv toekijken naar de eerste stap van de mens op de maan. Kort om kan niet bestaat niet?
Is het betaalbaar zijn er opstakels zal je dingen niet standaard kunnen kopen? Willie Wortels zullen nodig zijn om het te verwezenlijken. Velen zullen het idee hebben weinig uitvoeren en nog minder verwezenlijken!

Wat betreft de full electriciteitsnet bus van Ebusco, ik ben er ruim 2 weken geleden geweest. Heb er ook met een proef gereden. In het kader van zoveel als mogelijk energie terug winnen is gaspedaal (verkeerd woord :-B ) los een vertraging die ik als chauffeur heftig vind als passagier ronduit vervelend. De vertraging beperken is direct minder actieradius. Verwarmen en koelen? Dat vracht veel energie! Als de actieradius net niet past bij de behoefte wordt er als eerste optie gekozen voor beperken van dat vermogen. Heel veel klachten over de bus niet warm te krijgen in de winter of koel in de zomer. Elektrisch zal best nog een poos duren voor dat het uit ontwikkeld is. Maar ik denk en hoop de tijd mee te maken dat er een wagen met verbrandingsmotor niet meet nieuw geleverd kan worden. Bij de eerste stoomturbines riepen de boeren ook dat demelk productie van het vee zou stoppen. Wel ik heb net nog een glas melk bij het ontbijt op :-B

Gr. Aad
Haha ja en zo is het. Gaat mijn plan slagen? Geen idee... maar door het niet een keer te proberen blijft het altijd onbeantwoord. En al zou het fout gaan dan kun je lokaliseren waar het fout gaat en alsnog wat 'macgyveren' om tot een oplossing te komen. Voordat ik ook maar iets aanschaf zal ik het eerst op papier in een rapportje uitwerken. Klopt het op papier, dan moet het in grote lijnen ook in de praktijk gaan kloppen.
Mickel Moen schreef:
za 17 aug 2019, 10:32
Beste,

Ik heb alle respect voor je streven. Als ook de aandrijving elektrisch zou zijn, zou ik het helemaal begrijpen.
Je hebt echter ook diesel. Jouw streven in elektrisch gaat naar mijn idee het oorspronkelijke doel van autonoom zijn voorbij.

Je maakt het jezelf zoveel makkelijker en bedrijfszekerder door de grootste energieslurpers verwarmen en koken op diesel te laten werken.

Veel succes verder.
Het is niet geheel ondenkbaar dat ik de aandrijving ook electrisch zal maken in de toekomst. Ik zal die franse uitvinder nog aanschrijven en kijken wat hij hierop te zeggen heeft (al dan niet in het frans, J'mapelle Robert, tu t'appelle comment? :bow: )
Precies zo is het. TS maakt het zich nodeloos moeilijk. Het lijkt mij dat als je in plaats van dakloos te zijn in een camper wil wonen (wat natuurlijk een goed idee is) je het allemaal zo bedrijfszeker wilt hebben en niet constant hoeven monitoren hoe het met de accu's zit. Dus dan is het slim om grootverbruikers op gas of diesel te hebben, dan heb je daar geen omkijken naar.
TS vind mijn reactie zuur. Ik vind hem eerder realistisch.
Dat klopt, om mijn dakloosheid op te lossen ben ik van plan in de camper te gaan wonen. Vandaar dat voor mij de leeftijd van de camper minder van belang is en het budget om het leefbaar te maken hoger ligt. Niet alleen voor aanschaf maar ook in het onderhoud. Als ik het afzet tegen de kosten van een huurhuis met alles er op en er aan en ik zou de helft van dat bedrag voor de camper p.m. gebruiken dan kom ik al heel ver mijn inziens.

Tegenwoordig zijn goede monitoren te koop voor accu's en ik heb er geen problemen mee dat ik zo nu en dan even moet kijken. Uiteraard houd ik er in mijn ontwerp rekening mee dat ik overcapaciteit heb, zodat ik onbezorgd electriciteit kan verbruiken :).

Je eerste reactie begon gewoon zuur. Dat weet ik heel zeker want deze tweede reactie van je vind ik een stuk prettiger qua toon. Ik begrijp je twijfels en dat ik het me moeilijk maak. Ik heb voor mijzelf een doel gesteld en dat wil ik behalen. Als het dan moeilijk wordt dan tja... ik geef domweg nooit op. Wel wil ik je dringend verzoeken om uit te kijken met het woord 'realistisch' want je ondermijnt daarmee wie ik ben qua karakter en daar word ik niet vrolijk. Ik ben ook realistisch, ik heb er alleen een andere definitie voor.
Plaats reactie